Voiko karkit nostaa haitallista ldl-kolesterolia hoikalla ihmisellä?
Jos voi niin mitä kautta? Henkilö on hoikka ja liikunnallinen, syö muuten terveellisesti, kasviksia, kalaa yms, mutta karkkia syö joka päivä. Ldl-kolesterolin rajat paukkuu. Triglyseridit ja hdl-kolesteroli ihanteellisella tasolla. Voiko makeiset (salmiakki suklaa, jäätelö, keksit) yksin kohottaa ldl?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilla ei ole mitään tekemistä painon kanssa. Osalla ihmisistä on geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin ja voi jopa tarvita lääkitystä, vaikka eläisi terveellisesti. Jos taasen vetää karkkia joka päivä, ei tarvitse olla edes geneettistä taipumusta. Pelkkä karkeissa oleva sokeri (ja suklaassa rasva) riittää nostamaan kolesterolitasot liian korkealle.
Voikos kolesterolit sitten laskea takaisin normaaliin, jos jättää karkit?
Tietenkin voi. Elintavoillahan sinä ne olet nostanutkin.
Ei mulla oo korkea kolesteroli.
Älä valehtele. Itsestäsihän sinä aloituksessa puhut, vaikka käytätkin hän-muotoa :D
No ei tää oo mun aloitus. Mähän vaan kommentoin tässä niin kuin säkin, hölmö.
Kiitos tästä aloituksesta. Ajankohtainen ja uusi asia minulle, ja jos sopii samassa ketjussa kysellä: olisiko kellään onnistumiskokemuksia ruokavaliomuutoksista ja kolesteroliarvojen paranemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilla ei ole mitään tekemistä painon kanssa. Osalla ihmisistä on geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin ja voi jopa tarvita lääkitystä, vaikka eläisi terveellisesti. Jos taasen vetää karkkia joka päivä, ei tarvitse olla edes geneettistä taipumusta. Pelkkä karkeissa oleva sokeri (ja suklaassa rasva) riittää nostamaan kolesterolitasot liian korkealle.
Tietenkin voi. Elintavoillahan sinä ne olet nostanutkin.
Ei mulla oo korkea kolesteroli.
Älä valehtele. Itsestäsihän sinä aloituksessa puhut, vaikka
Miksi pitää haukkua toisia? Mitä saat siitä?
Vierailija kirjoitti:
Suklaa ja jäätelö
Molemmissa on kovaa rasvaa yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aloituksesta. Ajankohtainen ja uusi asia minulle, ja jos sopii samassa ketjussa kysellä: olisiko kellään onnistumiskokemuksia ruokavaliomuutoksista ja kolesteroliarvojen paranemisesta?
Hyvinkin monella on. Mikäli taustalla ei ole geneettistä alttiutta tai jotain sairautta, korkean kolesterolin ensisijainen hoitokeino on aina ruokavaliohoito. Sokeri, kovat rasvat ja suola vähemmälle niin johan alkaa arvot laskea.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin voi. Kolesteroliin vaikuttaa sokeri ihan yhtä paljon kuin kova rasvakin, on ihan tutkittu juttu mutta ei vieläkään kaikilla tiedossa.
Ei todellakaan voi. Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tekee rasvamaksan joka voi muuttua kirosiksi.
Sokeri ja fruktoosi- sekä glukoosisiirappi tekevät tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin! Sen vuoksi sitä elämäntapaohjausta annetaankin. Aiheesta löytyy lukemattomia artikkeleita.
Olen syönyt läpi elämäni käytännössä JOKA IKINEN päivä karkkia ja herkkuja. Olen 58 ja hyväkuntoinen, veriarvot ei ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin voi. Kolesteroliin vaikuttaa sokeri ihan yhtä paljon kuin kova rasvakin, on ihan tutkittu juttu mutta ei vieläkään kaikilla tiedossa.
Todellakin voi. Elimistö muuttaa ylimääräisen sokerin rasvaksi ja rasva puolestaan liiallisissa määrin nostaa kolesteroliarvoja. Lähteenä mikä tahansa julkaisu, jossa kerrotaan kolesteroliarvoista, rasva-aineenvaihdunnasta tai insuliiniresistenssistä.
Hoikka ihminen saattaa syödä valtavat määrät punaista lihaa ja jotain perunamuusia.
Hoikka joka ei syö rasvaista kalaa = huonot HDL-arvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tekee rasvamaksan joka voi muuttua kirosiksi.
Sokeri ja fruktoosi- sekä glukoosisiirappi tekevät tuon.
No mitä ne karkit mielestäsi ovat, jos eivät enimmäkseen noita mainitsemiasi aineita?
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt läpi elämäni käytännössä JOKA IKINEN päivä karkkia ja herkkuja. Olen 58 ja hyväkuntoinen, veriarvot ei ongelma.
Sinä olet poikkeus. Sen perusteella ei kannata yleistää kaikkien voivan elää kuten sinä elät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä suklaassa, jäätelössä ja kekseissä mielestäsi on, jos ei runsaasti kovia rasvoja, jotka nostavat pahaa kolesterolia? :D
Miksi rasva nostaa kolesterolia? Kolesterolihan ei ole rasvaa, vaan alkoholi.
Sulla jäänyt peruskoulu käymättä? No ei se mitään. Eihän sitä kaikki siihenkään pysty.
Ei ole jäänyt. Tarkistin vielä googlesta. Tarkista sinäkin. Sitten mieti, miten sokeri mahdollisesti vaikuttaa kokonaismäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin voi. Elimistö muuttaa ylimääräisen sokerin rasvaksi ja rasva puolestaan liiallisissa määrin nostaa kolesteroliarvoja. Lähteenä mikä tahansa julkaisu, jossa kerrotaan kolesteroliarvoista, rasva-aineenvaihdunnasta tai insuliiniresistenssistä.
Niin jos elää sokerista. Normaali käyttö ei lihota. Enemmin sitä aiheuttavat lihapullat ja muusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Kuvitteletko nyt, että sinun kokemuksesi tarkoittaa, että karkit eivät voi koskaan nostaa kolesteroliarvoja ja olla terveydelle haitaksi?
Tutkimusten ja tilastojen mukaan sokeri ei ole suomalaisille terveydellinen ongelma. Punainen liha on. Sekä lohen kova hinta.
Kolesteroli on verenkierrossa liikkuva rasvan kaltainen aine. Elimistö valmistaa kolesterolia itse ja lisäksi sitä saadaan ravinnosta.
Mistä olet saanut käsityksen, että kolesteroli olisi alkoholia? :D