Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas aika erikoisia lasten nimiä hyväksytty Suomessa. Ikinä en omalle lapselle antaisi moisia.

Vierailija
07.03.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f93b84af-1624-4d3f-9007-56b9…

Nimilautakunta julkisti listat viime vuoden aikana harkintansa perusteella puoltamista ja puoltamatta jättämistä uusista etunimistä.

Muun muassa nämä nimet kiellettiin vuonna 2024: Boothill, Cj, Entropy, Herra, Jupinatha, Kouhija, Myrskynsilmä, Paroni, Piipitin, Tuomioherra, Tyks ja Velociraptor.

Af, Cruella, Fiibi, Jiipee, Kangasmustikka, Lumihiutale, Taivaansini, Veljmies ja Zuge sen sijaan hyväksyttiin. (Koko nimilista jutun lopussa)

Ai kamala! Joku Piipitinkin. 🤭

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen että miksi näiden nimien kanssa leikitään ja väännetään vuodesta toiseen,jos minä saisin nimen esim. Jorma Julle Jortikka niin  hylkäisin idiootti vanhempani luultavasti myöhemmin tappai..n,se nimi olisi tuonut minulle tuskaa vuosi kausia.Joten vanhemmat mietikää nyt oikeasti mikä se lapsen nimi tulee olla ,muuten kiusaaminen alkaa jo päiväkodeissa.

Ilmeisesti te kasvatatte lapsenne kiusaamaan toisia omituisista nimistä. Ei päiväkoti-ikäiset edes tiedä mitkä on harvinaisia ja epätavallisia nimiä.

Minulla on uniikki ja omituinen nimi, jolla tosin ei ole mitään kaksimielisiä merkityksiä kuten esimerkilläsi. Minä olen ollut vain kiitollinen nimestäni, enkä ikinä olisi halunnut mitään normaalia nimeä sen sijaan. Samoin oma lapseni on usein kiittänyt minua omituisesta, harvinaisesta nimestään.&nbs

Astetta yksinkertaisempi ihminen siellä kirjoittelemassa. Jo se, että taivastelee niinkin tavallista nimeä kuin Marjo, kertoo varsin rajallisesta käsityskyvystä. Puhumattakaan siitä, että aikuisena erikseen alleviivaa, ettei ymmärtänyt ihmisillä olevan erilaisia nimiä. 

Vierailija
62/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella Eedwin ja Väiinö on hylätyty, mutta Niiklas hyväksytty? Kaikissa noissa on yksi vokaali lisätty tavalliseen kirjoitusasuun.

Yksi selitys voi olla se, että Niiklas on tullut aikuisen nimeksi, kahta muuta on yritetty lapsen nimeksi.

Mun mielestä noi on järkevimpien outojen nimien päästä. Eedwin esim sointuu ihan kivasti.

Erikoisinta tuossa on, että Eedvin on kuitenkin ihan hyväksytty nimi. Samoin Vilma ja Wilma. Vaikea ymmärtää, mikä Eedwinissä on noihin verrattuna niin kovin paheksuttavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Astetta yksinkertaisempi ihminen siellä kirjoittelemassa. Jo se, että taivastelee niinkin tavallista nimeä kuin Marjo, kertoo varsin rajallisesta käsityskyvystä. Puhumattakaan siitä, että aikuisena erikseen alleviivaa, ettei ymmärtänyt ihmisillä olevan erilaisia nimiä."

Miksi olet noin kiukkuinen? 🤔 Varsinkin liittyen johonkin hupsuun mitä joku on lapsena ajatellut?

Vierailija
64/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Astetta yksinkertaisempi ihminen siellä kirjoittelemassa. Jo se, että taivastelee niinkin tavallista nimeä kuin Marjo, kertoo varsin rajallisesta käsityskyvystä. Puhumattakaan siitä, että aikuisena erikseen alleviivaa, ettei ymmärtänyt ihmisillä olevan erilaisia nimiä."

Miksi olet noin kiukkuinen? 🤔 Varsinkin liittyen johonkin hupsuun mitä joku on lapsena ajatellut?

En ole ollenkaan kiukkuinen. Miksi kuvittelet, että olisin? :D

Vierailija
65/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten koet tarvetta haukkua toisia yksinkertaisiksi heidän lapsuutensa kummastelujen takia? Jos tuo on tavallinen tapasi kommunikoida, siinä on kyllä parantamisen varaa.

Vierailija
66/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten koet tarvetta haukkua toisia yksinkertaisiksi heidän lapsuutensa kummastelujen takia? Jos tuo on tavallinen tapasi kommunikoida, siinä on kyllä parantamisen varaa.

Miksi koet tarvetta jankuttaa? Etkö ymmärrä, että keskustelupalstalla saa kommentoida ihan niin kuin itse haluaa kunhan ei riko lakia.?

Vierailija
67/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella Eedwin ja Väiinö on hylätyty, mutta Niiklas hyväksytty? Kaikissa noissa on yksi vokaali lisätty tavalliseen kirjoitusasuun.

Yksi selitys voi olla se, että Niiklas on tullut aikuisen nimeksi, kahta muuta on yritetty lapsen nimeksi.

Minä taas mietin tuota tavutusta. Olisiko enemmän suomen kielen mukaista venyttää (liioittellusti) 'eeeeedvin' kuin 'väiiiinö'? Meillä ei taida olla 'väiinön' tyyppisiä sanoja kovin paljon. Pelkkä arvaus tämä, eikä ehkä todellinen syy. 

Eedwin oli hylätyissä siinä missä Väiinökin. Kannattaa lukea, mihin vastaa. 

Eedwinin kohdalla tosiaan sanoin väärin, mutta Niiklas sopisi tuohon mainitsemaani esimerkkiin tavutuksesta. Mutta kuten sanoin, oli vain arvaus. 

Vierailija
68/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rummo olisi tytölle kaunis nimi.

Vierailija
69/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet tarvetta jankuttaa? Etkö ymmärrä, että keskustelupalstalla saa kommentoida ihan niin kuin itse haluaa kunhan ei

Kuka se siinä ei ymmärrä, että keskustelupalstoilla saa myös huomauttaa toiselle huonosta asenteesta ja pilkallisista kommenteista?

(Eri)

Vierailija
70/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet tarvetta jankuttaa? Etkö ymmärrä, että keskustelupalstalla s

Missä kohtaa kielsin huomattumasta? 

Vierailija
71/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan kaikki ihan suosiolla olla, tuo kiukuttelija selvästi haluaa itse vain jankata ja provosoida. Toivotaan me vain, että hänellä on sellainen päivä minkä hän itse ansaitsee.

Vierailija
72/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme nimenneet tulevan lapsemme aivopieruksi, koska hän sai alkunsa aivopierun seurauksena

Vierailija
73/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annetaan kaikki ihan suosiolla olla, tuo kiukuttelija selvästi haluaa itse vain jankata ja provosoida. Toivotaan me vain, että hänellä on sellainen päivä minkä hän itse ansaitsee.

Oikein mukava päivä on minulla, kiitos vain huolenpidosta :). Toivottavasti sinun paha olosi helpottui edes hieman, kun pääsit leikkimään olevasi niin kovin paljon parempi ihminen kuin muut. 

Vierailija
74/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään nimeä Trumputin ei hyväksytty. Halusin vaihtaa itselleni tuon nimen koska siinä on molemmat aikamme suurmiehet yhdessä, mutta ei sitten mennyt läpi.

Vierailija
75/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Piipitin etenkin on järkky, usein piipitys sanaa käytetään negatiivisessa mielessä toisen puheesta.

Vierailija
76/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi Piipitin etenkin on järkky, usein piipitys sanaa käytetään negatiivisessa mielessä toisen puheesta.

Mulle tulee siitä mieleen av-klassikot pii-pii ja pyy-pyy. 

Vierailija
77/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rummo olisi tytölle kaunis nimi.

Omaan korvaan kuulostais pojalta.

Vierailija
78/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Cruella" hyväksyttyjen joukossa? Oikeasti? Disney-pahis jonka nimessä on kirjaimellisesti sana JULMA? Ja sitten supisuomalainen Myrskynsilmä kiellettiin??? Häh?!?

Eräs tosi-tv-tähtönen on vaihtanut tämän etunimekseen.

Vierailija
79/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joka vuosi täällä palstalla kauhistellaan uusia nimiä, mutta ei koskaan huomioida, että aikuisetkin vaihtaa omia etunimiään.

Nuo nimet voi olla myös toisia etunimiä, joita juuri kukaan ei käytä kutsumanimenään.

Vierailija
80/85 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme nimenneet tulevan lapsemme aivopieruksi, koska hän sai alkunsa aivopierun seurauksena

Siinä tapauksessa useamman lapsen nimen pitäisi olla Kiima.