Taas aika erikoisia lasten nimiä hyväksytty Suomessa. Ikinä en omalle lapselle antaisi moisia.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f93b84af-1624-4d3f-9007-56b9…
Nimilautakunta julkisti listat viime vuoden aikana harkintansa perusteella puoltamista ja puoltamatta jättämistä uusista etunimistä.
Muun muassa nämä nimet kiellettiin vuonna 2024: Boothill, Cj, Entropy, Herra, Jupinatha, Kouhija, Myrskynsilmä, Paroni, Piipitin, Tuomioherra, Tyks ja Velociraptor.
Af, Cruella, Fiibi, Jiipee, Kangasmustikka, Lumihiutale, Taivaansini, Veljmies ja Zuge sen sijaan hyväksyttiin. (Koko nimilista jutun lopussa)
Ai kamala! Joku Piipitinkin. 🤭
Kommentit (85)
Ei nuo ole kaikki lasten nimiä, kuten tietäisit jos lukisit jutun.
Sanottiinko missään, että kyseessä on vanhempien nimiehdotukset lapselleen.
Vai aikuisten ihmisten nimenvaihtohakemukset... kännissä?
Millähän perusteella Eedwin ja Väiinö on hylätyty, mutta Niiklas hyväksytty? Kaikissa noissa on yksi vokaali lisätty tavalliseen kirjoitusasuun.
Noista suurin osa on varmaankin ihan aikuisia nimen vaihtajia.
Vierailija kirjoitti:
Tuomioherra :D
Siis tätä ei puollettu.
"Lapsemme nimeksi tulee Piina. Hän on toivottu ja odotettu lapsi."
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen ihminen on jossain vaiheessa ollut lapsi ja jossain vaiheessa nää nimet heille annettu. Vai ovatko itse sitten aikuisiällä vaihtaneet nimensä erikoisempaan? Mutta kaameita nimiä silti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen ihminen on jossain vaiheessa ollut lapsi ja jossain vaiheessa nää nimet heille annettu. Vai ovatko itse sitten aikuisiällä vaihtaneet nimensä erikoisempaan? Mutta kaameita nimiä silti. Ap
Tyhmä.
Hulluimmat nimet ovat sellaisia mitä aikuiset haluaisivat vaihtaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein sönkötät?
Nimi ei miestä pahenna! Arat ja ujot pelkää suotta muiden puolesta. Kaikki ei oikeasti välitä eikä kärsi nimestään, vaikka siitä jopa kiusattaisiin. Rohkeat vanhemmat osaa opettaa lapsensakin rohkeaksi. Lisää vaan rohkeita nimiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä.
? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä.
? Ap
"Nimilautakunnan listalla on mukana sekä lasten etunimiksi esitettyjä nimiä että aikuisten nimenhakijoiden itselleen hakemia etunimiä. " Noniin, tässähän se vastaus mun kysymykseen tulikin jutun lopussa. Ap
Uutisessahan sanottiin, että osa noista on aikuisten itse itselleen valitsemia nimiä. Tällainen selittää aina oudoimmat nimet. Lapsille annettujen nimien suhteen ollaan tiukempia, mutta aikuisten kohdalla sallitaan paljon enemmän - lempinimen, taiteilijanimen tai muuten vaan itse valitun nimen voi valita aika paljon laajemmasta skaalasta. Mikä onkin ihan oikein. Ei se nyt keneltäkään ole pois, vaikka aikuinen ihminen valitsisi itselleen jonkun oudon nimen.
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella Eedwin ja Väiinö on hylätyty, mutta Niiklas hyväksytty? Kaikissa noissa on yksi vokaali lisätty tavalliseen kirjoitusasuun.
Yksi selitys voi olla se, että Niiklas on tullut aikuisen nimeksi, kahta muuta on yritetty lapsen nimeksi.
Itse olen sitä mieltä, että kannattaa miettiä nimiä myös yleisimpien ulkopuolelta. Ei ole kivaa jos luokalla on esim 3 saman nimistä kun annetaan niitä suosituimpien listan nimiä.
Mutta joo, ei ehkä mitä liian outoakaan. Vai miksi me ajatellaan jonkin olevan liian outoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aikuisiällä vaihtaneet nimen erikoisempaan. Ei oo selkeästi sun juttu nuo nimet, mutta jonkun muun juttu voivat olla - ja jos aikuisesta kyse, niin miksipä ei ihminen saisi valita itselleen vaikka muiden mielestä kaameaa nimeä, jos itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä.
? Ap
"Nimilautakunnan listalla on mukana sekä lasten etunimiksi esitettyjä nimiä että aikuisten nimenhakijoiden itselleen hakemia etunimiä. " Noniin, tässähän se vastaus mun kysymykseen tulikin jutun lopussa. Ap
Eipä kestänyt kovin kauaa, että tajusit lukea jutun, jota kauhistelet :D
Siis onneksi Piipitintä ei hyväksytty. Eikö vanhemmat tajua, että tekevät lapselleen karhunpalveluksen antamalla tuollaisia nimiä heille.
Vai onko tällaiset nimet sitten "uusi normaali" tulevaisuudessa kun muutenkin koko maailma tuntuu menevän kokoajan vaan omituisempaan ja omituisempaan suuntaan. 🤔 Ap