Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se yleistä nykyään, että naiset on hautajaisissa arkunkantajia?

Vierailija
07.03.2025 |

Itse en ole ollut paikalla sellaisissa hautajaissa, kuullut vaan tutuilta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olisi voimia siihen. Tosin riippuu myös vainajasta.t.ap

Voimia? Siinähän kantaa 6 henkilöä liinan kanssa. Jokainen terve aikuinen pystyy kantamaan.

Jos vainaja on ns. hyvin syönyt yksilö, ja kunnollinen puuarkkukin jo painaa melkoisesti, voin vakuuttaa, että kyllä niitä hihnoja joutuu vähän puristamaan hautaan laskiessa. Kokemusta on.

Ahaa. Minä olen 50-kiloinen nainen, eikö ollut ongelmaa kun kannoin 90-kiloista isoisää. Olennaista tuossa on että kannetaan ja lasketaan niin että paino pysyy tasoissa kantajien kesken. 

Vierailija
22/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään fyysisistä voimista kiinni. Yleensä kantajat ovat lähisukulaisia ja jos on naisena kovin herkistynyt ja surun murtama, niin voi olla vaikeaa. Tiedän parikin naista, jotka halusivat osallistua oman isovanhempansa kantamiseen. Viimeisenä palveluksena ja kunnianosoituksena. 

Kai mieskin voi olla herkistynyt ja surun murtama? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai ainakin rekkalespot sentään kirstua viskoo monttuun tottuneesti, eikö? Jos ei niin kirveellä on vielä paljon töitä niissä tasa-arvoasioissa.

Joo ne heitää sinutkin aikoinaan monttuun ja kusevat päälle.

Vierailija
24/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaukset ovat katoavaa kansanperinnettä ainakin Helsingissä: yli 90 % vainajista tuhkataan, eikä arkunkantajia tarvita. Mutta jos hautajaisväestä ei löydy miehiä, sitten naiset kantavat.

No ei meidän suvussa ainakaan ikinä ole katsottu että naiset jotenkin paikkaa miespulaa. Minä kannoin isovanhempiani ihan kunnioituksesta isovanhempaa kohtaan. Outoa jos tilallani olisi ollut joku vieraampi sukulainen pelkän sukupuolen vuoksi. 

Vierailija
25/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään fyysisistä voimista kiinni. Yleensä kantajat ovat lähisukulaisia ja jos on naisena kovin herkistynyt ja surun murtama, niin voi olla vaikeaa. Tiedän parikin naista, jotka halusivat osallistua oman isovanhempansa kantamiseen. Viimeisenä palveluksena ja kunnianosoituksena. 

Kai mieskin voi olla herkistynyt ja surun murtama? 

Voi. Suru veti vahvan miehen ihan lötköksi. En ollut ennen sellaista nähnyt kyseisellä kaverilla, niin suurta suruakaan yleisesti niin jäi hyvin mieleen. - eri

Vierailija
26/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikein osuus on hautaan lasku, siinä pitää olla tarkkana. Olen ollut kantajana jokusen kerran. Mutta eipä noita nyt joka hautajaisissa näy, joten tuskin nyt kovinkaan yleistä.

Vierailija
27/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia? Siinähän kantaa 6 henkilöä liinan kanssa. Jokainen terve aikuinen pystyy kantamaan.

Hautaan laskeminen oli kyllä yllättävän raskas osuus, tai sitten paino jakaantui jotenkin epätasaisesti ja minulle tuli muita suurempi osuus. Vainajakin oli hyvin kevyt.

Vierailija
28/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kantajien välillä on iso pituusero niin hankalaksi menee... tämä koskee toki myös miehiä. 

No tietenkin suht samanpituiset parina niin helpompi. Kaikkien kuuden ei tarvitse olla tietenkään samanpituisia. 

Vierailija
29/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaukset ovat katoavaa kansanperinnettä ainakin Helsingissä: yli 90 % vainajista tuhkataan, eikä arkunkantajia tarvita. Mutta jos hautajaisväestä ei löydy miehiä, sitten naiset kantavat.

Vaikka olisikin tuhkaus, niin arkku on kuitenkin pakollinen ja pitää sekin sieltä kappelista kantaa vähintään ruumisautoon takaisin.

Vierailija
30/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kantajien välillä on iso pituusero niin hankalaksi menee... tämä koskee toki myös miehiä. 

Sillä liinalla voidaan säätä se korkeus.

Vierailija
31/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista milloin viimeksi olen ollut haitajaisissa, joissa arkku on laskettu hautaan. Arkku on joko jäänyt kappeliin tai nostettu autoon tuhkaukseen vietäväksi. Enoni taisi olla viimeisin hautaan laskettu ja siitä on kymmenisen vuotta.

Vierailija
32/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin tuhkaus, niin arkku on kuitenkin pakollinen ja pitää sekin sieltä kappelista kantaa vähintään ruumisautoon takaisin.

Ei tarvitse kantaa ollenkaan. Hautaustoimisto voi hoitaa sen autoon. Silloin arkku jätetään kappeliin ja omaiset lähtevät suoraan muistotilaisuuteen.

Vierailija
33/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä tämäkin tehdään moottorilla arkku hautaan on ne laiskoja.

Vierailija
34/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapset, joista valtaosa on nuoria naisia halusivat kantaa isoisän arkun. Ja hameet päällä juhlakengissä lapioivat haudan umpeen. Kaunista. Ja se heille suotakoon.

Vierailija
35/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hautajaisissa, joissa vainaja oli halunnut että 6 naispuolista lastenlasta kantaisi hänet hautaan kukkamekoissa, hautaan laski kaksi nuorista naisista ja loput lastenlapsista eli 4 miestä. 

Todella arvokas ja kaunis tilaisuus, kukkamekot olivat hillitty värisiä, osalla vain pieni kirjottu kukka mustassa mekossa. 

Vierailija
36/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse. Hietaniemen krematorion kappelissa arkku jää paikalleen ja liukuu siitä kiskoja pitkin suoraan tuhkattavaksi. Hietaniemen vanhassa kappelissa arkku lasketaan hissillä ruumishuoneeseen ja nostetaan siitä ruumisautoon. Siellä on käytettävissä myös lavetti. Ei tarvitse kantaa.

Arkun kantaminen on ennen muuta tekniikkalaji, ja siinä kannattaa kuunnella ohjeita. Marko Ahtisaari oli niin hätäinen että meinasi pudottaa isänsä arkun.

Vierailija
37/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä tämäkin tehdään moottorilla arkku hautaan on ne laiskoja.

Siellä on tapana aika nopeasti haudat kuolleet. Harvoin edes mitään sukupeijaisia vietetään. Yleensä saattamassa on ystävät.

Vierailija
38/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä liinalla voidaan säätä se korkeus.

Ei näyttänyt kaikilta onnistuvan. Arkku oli välillä jo huolestuttavan vinossa. 

Vierailija
39/39 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan äijä ja salillakin käyn mutta isohko vainaja arkkuineen voi olla jäätävän painava. Sitten vielä hautaan lasku....