Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli töissä työharjoittelussa aikuinen nainen joka lähinnä seurasi eikä tehnyt mitään

Vierailija
07.03.2025 |

Näytin monesti mitä tehdä mutta ei tehnyt mitä pyydettiin. Tein siis itse. Hävisi jonnekin ja ilmestyi sitten katsomaan kun muut tekivät töitä.

On ollut työelämässä mutta nyt sosiaalisessa kuntoutuksessa. Kaikki tauot osasi kyllä pitää ajallaan ja vaatia oikeuksiaan.

En kyllä halua olla ohjaajana enää. 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös harjoittelujaksosta tule jonkinmoinen raportti? Kyseinen henkilö ei "ehkä" sovellu tähän työhön.

Vierailija
42/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oppilaitoksen kautta, niin ei edes ole pakko tehdä töitä kuten palkattujen. Työssäoppimenen on sitä että hän käytännössä voi kirjoittaa vaikka koko päivän raporttia siitä mitä näkee ympärillään.

Harva ymmärtää tämmöistä lakipykälää, että työharjoittelija ei ole mikään työntekijä.

Hän on oppimassa ja saattaa kysellä ja oleilla työpaikalla sen sijaan että häneltä odotetaan työpanosta.

Työstä kuuluu maksaa palkka.

Paitsi, että esim. Labra-alalla joudut näyttämään työharjoittelussa, että hallitset esimerkiksi laitteet, analyysit ja näytteidenoton/käsittelyn. Noita kun ei ole koulussa mahdollista läheskään kaikkia tehdä (laiiteistot julmetun kalliita ja kaikkia näytteitäkään ei ole mahdollista käsitellä peruslabrassa).

Harjoittelun alussa todistat, että olet oppinut teoriassa sen, mitä nyt alat käytännössä tekemään ja ymmärrät perusteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakin on se periaate, että jos minut pakotettaisiin työttömänä johonkin 9 euroa päivä juttuun niin seisoisin siellä tumput suorina. Jos olisin työharjoittelija niin tekisin mitä osaisin parhaani mukaan. 

Mutta ei ole ikinä ollut tarvetta, kun olen ollut 20 vuotta töissä olematta päivääkään työtön vaikka työ on välillä loppunut. Olen vain jo etukäteen ottanut muuta työtä vastaan, että työttömänä en ole ollut päivääkään.

Minä taas tein harjoittelijana töitä enemmän kuin vakkarit, sain mahtavat portfoliot itsenäisesti tehdystä työstä ja sain portfolioiden ansiosta työpaikan :)

Vierailija
44/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On ollut työelämässä mutta nyt sosiaalisessa kuntoutuksessa. Kaikki tauot osasi kyllä pitää ajallaan ja vaatia oikeuksiaan."

Ap:llä mennyt puurot ja vellit sekaisin. 

Kyseessä ei ole työharjoittelija.

Vierailija
45/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ite oon sosiaalisesti vammanen enkä pärjää töissä jotka vaatii vähänkin oma-alotteisuutta ja yhteistyötä

oma-alotteisuus ja yhteistyökyky mainitaan kriteereiksi käytännössä kaikissa työpaikkailmoituksissa

Tuossa onkin vaikea paikka, jos et ole oma-aloitteinen eli tarvitsisit ohjaamista, mutta et kestä yhteistyötä. Yksin et siis pysty, mutta apuakaan et pysty vastaanottamaan. Ihan äkkiä en keksi alaa sinulle. Liukuhihnalle?

Vierailija
46/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakin on se periaate, että jos minut pakotettaisiin työttömänä johonkin 9 euroa päivä juttuun niin seisoisin siellä tumput suorina. Jos olisin työharjoittelija niin tekisin mitä osaisin parhaani mukaan. 

Mutta ei ole ikinä ollut tarvetta, kun olen ollut 20 vuotta töissä olematta päivääkään työtön vaikka työ on välillä loppunut. Olen vain jo etukäteen ottanut muuta työtä vastaan, että työttömänä en ole ollut päivääkään.

Minä taas tein harjoittelijana töitä enemmän kuin vakkarit, sain mahtavat portfoliot itsenäisesti tehdystä työstä ja sain portfolioiden ansiosta työpaikan :)

Itse olin työkokeilussa ja tein työt niin hyvin että musta tuli vakituinen sijainen ja edellinen sijainen sai potkut koska olin parempi työntekijä:D Hänelle ei enää tarjottu töitä koska otin asian esille että teki työt huonosti ja pääsin tilalle vaikka sitä ei niinkään ääneen sanottu. Pisin sijaisuus oli puoli vuotta ja oli muutenkin huippu työpaikka.

Vierailija
47/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän harjoitteli ensin kunnolla. Ei kai harjoittelija voi muuta tehdä?

Osasi seistä ja tuijottaa. Sitä ei harjoiteltu vaan helppoa työtä yritettiin. 

Maksakaa palkkaa älkääkä teettäkö orjatyötä yhdeksällä eurolla/pvä. Ilman työsuhdetta tessin mukaisella palkalla, ei ole työntekovelvoitetta.

Sosiaalinen kuntoutus 800 e kk 

alle 32 euroa per päivä x 6 miinus vero 20%, ihan plus miinus nolla hyödyltään.

Vierailija
48/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työkokeilussa ja tein työt niin hyvin että musta tuli vakituinen sijainen ja edellinen sijainen sai potkut koska olin parempi työntekijä:D Hänelle ei enää ta

Minä tein samoin ja sain hyvää palautetta. Esimies kwhui, mutta lopuksi sanoi että on harmi kun emme voi palkata ketään.

Ihan hukkaan meni työpanos

Vierailija
49/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se varmaan pettymys kun harjoittelija ei tehnyt sinun töitäsi? Et päässyt luistamaan hommistasi.

En ole ap, mutta ohjannut useampaa harjoittelijaa. Kyllä se oma työmäärä yleensä ainoastaan kasvaa, vaikka harjoittelija olisi kultakimpale (joita itselleni on onneksi pääsääntöisesti sattunut).

Toki on poikkeusyksilöitä, jotka omaksuvat homman niin nopeasti, että opetukseen mennyt työaika keritään yhdessä umpeen, mutta ei läheskään aina. 

Niin ja minä olen aina tykännyt ohjaamisesta. Rakastan alaani (luonnontieteet) ja jaan mielelläni tietoani ja osaamistani seuraavalle porukalle. Niin se minullekin aikoinaan jaettiin ja välillä rapatessa roiskui silloinkin. 

Vierailija
50/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa palkkaa älkääkä teettäkö orjatyötä yhdeksällä eurolla/pvä. Ilman työsuhdetta tessin mukaisella palkalla, ei ole työntekovelvoitetta.

Parasta kuntoutusta on palkallinen työ. 

Vierailija
51/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työkokeilussa ja tein työt niin hyvin että musta tuli vakituinen sijainen ja edellinen sijainen sai potkut kos

Siis eihän työkokeilun ole tarkoitus saada työpaikkaa siitä firmasta, vieläkö tätä luullaan??

"Työkokeilu voi sopia sinulle, jos pohdit omaa alaa tai haluat selvittää, sopiiko jokin ala sinulle. Työkokeilu on vaihtoehto myös silloin, kun olet ollut pitkään poissa työelämästä. Työkokeilussa osallistut työpaikalla yleisesti tehtäviin töihin. Työkokeilu ei ole työsuhde, eikä siitä tule kustannuksia työnantajalle.

Sovit työkokeilun kestosta ja työajoista yhdessä alueesi työvoimaviranomaisen ja työnantajan kanssa. Työkokeilu voi kestää enintään kuusi kuukautta."

Vierailija
52/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ohjaamista ja ohjaamista. Taannoin itsekin olin opiskeluihin kuuluvassa harjoittelussa jossa ohjaajaksi nimetty ei käytännössä ohjannut mitenkään. Osasi kyllä oman työnsä hyvin mutta ei joko osannut tai halunnut ohjata minua ja teki mielummin kaiken itse. Yritä siinä sitten kysellä ja tehdä kun tuntee olevansa vain tiellä. Oli pitkä ja turhauttava harjoittelu. 

Vierailija
53/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työkokeilussa ja tein työt niin hyvin että musta tuli vaki

Koeaika työssä on se missä päätetään palkataanko kokonaan vai saatko fudut ja näytön paikka.

Vierailija
54/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on sosiaalinen kuntoutus? Mikä johtaa siihen? Mun työ on niin epäsosiaalista eli itsenäistä niin ei ikinä olisi oleellista, mutta en kyllä muutenkaan tajua. Siis hirveän ujo ja joku ahdistus siitä vai? Ja jos se on sitä niin miten se kokeilu auttaa siihen? Kuulostaa terapian tarpeella. Anteeksi tietämättömyyteni.

Vierailija
55/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puolestani innoissani, koska olen alkamassa harjoittelunohjaajaksi.

Olen vapaaehtoinen ja saanut siihen hyvän koulutuksen (yliopiston ja työnantajani yhteisesti järjestämä).

Selvä on että kaikkien ennakko- että jälkitöiden lisäksi tulee 7 viikkoa ilman lisäkorvausta paljon ylimääräistä työtä.

Mutta saan myös keskustella syvällisiä älykkäiden, opinnoissaan pitkällä olevien nuorten aikuisten ja alanvaihtajien kanssa. Yksi kerrallaan toki ja vain yksi per vuosi.

Itse harjoittelunohjauksen sisällölliset painotukset ja sen vaikutus tulevien maisterien elämään, urapolkuun ja sisäisen asiantuntijuuden kehittymiseen ovat minua motivoivia asioita.

Olen kiitollinen, että työnantajani luottaa minuun entisen ohjaajan vaihdettua työpaikkaa. Hirveältä kuulostavat nämä kuvaukset ja mielipiteet täällä. Mutta tietenkin tilanne on meillä toinen, kun tullaan yliopistosta kentälle.

Totta kai tähänkin tulee kuulumaan opiskelijoita, joilla on monenlaisia haasteita elämässään. Kukaan ei tule tyhjiöstä ja mt-ongelmat ovat yleisiä.

Mutta olen kauan seurannut harjoittelijoitamme vähän sivusta, opastanut sen tai tuon yksittäisen asian heille ja he ovat kyllä valtaosin olleet varsin mainiota ja työkykyistä porukkaa.

Ei kaikki, mutta paljon on kiinni ihan myös asenteesta molemmin puolin harjoittelun tai työkokeilun "pöytää".

Vierailija
56/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla 3 kertaa tuon verran.

Vierailija
57/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, tuliko hyvä mieli nyt heikomman haukkumisesta kun itse olet täydellisyys?

Ei tullut. Enkä haukkunut vaan ihmettelin. Jos ihminen ri ole työkykyinen niin miksi laitetaan johonkin kokeiluun? Ei ole harjoittelijan vika. 

Minäkin olen aikuinen ihminen, työttömänä enkä todellakaan omasta halusta. "Aikuinen" eli kuukautta vajaat kuuskymppiä mittarissa . Arvatkaas paljonko on työtarjouksia tai haastattelukutsuja tullut ahkerasta hakemisesta huolimatta? Nolla. Yllättikö? Voisin hyvin kuvitella työkkärin komentavan pikkuhiljaa johonkin työkokeiluun työhön joka ei kiinnosta ja jota en halua tehdä. Jotain voisin tehdäkin jos työstä maksettaisiin oikeaa palkkaa mutta jollain kulukorvauksella turha odottaa minkäänlaista panostusta.

Vierailija
58/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita jonnekin, että ihme vätys kun ei osaa sijaistaa vakkaria.

Vierailija
59/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ADHD aiheuttaa sen, etten muista pitkiä suullisia ohjeita.

Tehkää niistä moniste, josta voi palata kertaamaan, kiitos!

Vierailija
60/80 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ADHD aiheuttaa sen, etten muista pitkiä suullisia ohjeita.

Tehkää niistä moniste, josta voi palata kertaamaan, kiitos!

Tulisi potkut käyttää turhia tulosteita. Ja nuo pitäisi tehdä työajan ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme