Uuden pelitietokoneen osto
Nyt kun sopivasti Nvidialta on tullut uusia kortteja ja todella tehokkaita niin päätin myydän nykyisen koneen kokonaan pois ja rakentaa uuden, Minkä verran yleensä laitatte rahaa keskariin MAX?
itsellä budjetti noin 3500e
Kumman itse laittaisitte nyt jos tekisitte itse uuden koneen AMD vai INTEL?
M38
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun silloin kun itse säädin enemmän pellikoneiden parissa niin tonnilla sai kunnon pelikoneen, nyt pelkkä näyttis maksaa sen.
Silloin kun minä olin nuori niin tonnilla (markalla) sai neljä megatavua keskusmuistia.
Siihen aikaan 640kt oli enemmän kuin tarpeeksi. Kaikki toimi jo sillä.
Menkää kakarat nukkumaan,nähkää unia trumpista teidän sankarista kutbai JA KUD NAIT.
Vierailija kirjoitti:
5070 näyttäisi olevan ainoa (5000 sarjalainen) mikä verkkiksellä on varastossa. Eli tuossa ei valinnanvaraa.
Tuohon lisäksi 14900k tai 285k prossu.
Rahat riittää kai siihen.
Mitään AMD:tä en ostaisi. Täyttä roskaa. Kannattaa lukea userbenchmarkin varoitukset kyseisestä merkistä. Sen osake on romahtanut surkeiden tuotteiden ja heikob kysynnän ansiosta ja yhtiö on konkurssikypsä. Voit heittää heipat sun takuulle jos konkurssi tulee.
Näytönohjaimista en tiedä mutta ceepuissa AMD:llä saa kyllä enemmän vastinetta rahoille.
Mulla sama homma meneillään. Itse hommasin AMD emon johon tulossa prosessori. PCIE 5 piirillä että pystyy päivittämään pitkään. Ajattelin että 32gb keskusmuistia on tällä hetkellä riittävästi. Näin olen myös asiantuntijoilta lukenut että ei oikeastaan mikään peli käytä tuota enempää eli ne menee ihan hukkaan ne ylimenevät muistit tällä hetkellä. Tietysti homma eri jos tekee koneella jotain raskaita töitä. Vaihdan sitten mahdollisesti myöhemmin nopeempaan ja suurempaan muistimäärään.
Reippaasti alle tonnilla meinaan pärjätä ja kiinnostaa niin vähän uusimmat pelit kaikilla graafisilla kuorrutuksilla kun on niin paljon hyviä vanhempia pelejä jäänyt pelaamatta etten missään tapauksessa aio ruveta rahoittamaan joitain NVIDIA-AMD sijoittajia jotka koittaa rahastaa pelibisneksellä täysin ylihinnoiteltujen näytönohjainten kanssa.
Oikeastaan nämä näyttisfirmat tekee valtavaa karhunpalvelusta pelistudioille tällä hinnoittelupolitiikalla kun pelaajat joutuvat maksamaan niin paljon näyttiksistä että vie pelkkä näyttis niin paljon rahaa ettei varaa ole peleihin ja toisaalta vie mielenkiintoa monilta kokonaan peleistä.
Ostan luultavasti näyttiksen käytettynä tai Intelin b580:n. En todellakaan ala rahoittamaan Nvidian/AMD:n näyttisbisneksiä. Pelaan sitten vähän vanhempia pelejä, mitkä kiinnostaa muutenkin enemmän ja pelaan muutaman vuoden päästä näitä mitkä on nyt uusia kun ostan taas kohtuuhintaisen näyttiksen muutaman vuoden päästä.
Gaming, gaming until we see the sun. I know, I know ... :D Ite rakensin gaming PC:n viime vuonna ja se oli rentouttava kokemus. Tein aina vähän useamman päivän aikana. M26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt amd tietokonetta ainakaan osta. Ne sellaiset ovat tarkoitettu 14 vee teinix häxxereille, jota luulee olevansa jotain tietokone neroja koska osaavat kirjoittaa simppeleitä python skriptejä.
AMD Threadripper PRO -pohjaiset koneet ovat ihan päteviä mallinnukseen ja muuhun raskaaseen laskentaan - töissä on noita muutamia ja tosiaankin - niissä ajetaan usein "python skriptejä".
Toki pelkkä CPU maksaa helposti enemmän kuin 3,5 k€.
Ehkä kannattaisi kääntää ne python skriptit jollekin oikealle kielelle? Ei tarvitsisi tuhlata kymppitonneja threadrippereihin.
Ja mitens tuo multithreadus pythonilla, eikös se ole aika huonosti toteutettu?
Niinhän sitä helposti voi tulla mieleen - käytänössä pythonin rooliksi jää määritellä mallinnettava systeemi ja sitten kutsua kirjastoa, joka tehty jollain muulla kielellä (monasti C, mutta rust on yleistymässä). Niinpä suorituskyvyn ja rinnakkaistuksen kanssa ei ole mitään ongelmia - käytännössä kirjastot polkaisevat 2 x corejen määrän säikeitä ajoon ja kaikki resurssit otetaan käyttöön - jotkut kirjastot osaavat jopa ottaa kaikki GPU:t käyttöön automaattisesti.
Suurin syy siihen, että näissä käytetään pythonia lienee siinä, että suurimmalla osalla käyttäjäkunnasta ei ole kovinkaan kaksisia ohjelmointitaitoja ja joku pythonin vääntö jupyterlab notebookiin on riittävän haastava tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
"tai ehkä ihmiset jotka maksaa 3500€ jostain pelikoneesta on aidosti vajaa-älyisiä"
Tai sitten meillä nyt vaan on oikeat työpaikat jotka maksavat oikeata palkkaa. Ei kaikki täällä ole mitään mutsin luona asuvia kelarottia.
Ja tuolla koneella voi sitten myös tehdä devopsia ja koneoppimista, joten sen voi laittaa firman piikkiin.
tässä on jo useaan kertaan todettu että ainoa syy tuollaisen pelikoneen ostamiseen on päteä sillä paljonko se maksaa
kiva kun et sinäkään tarjonnut tähän tarinaan mitään poikkeavaa
Kannattaa käyttää järkeä. Itse pelaan vanhempia pelejä mitkä pyörii n 350e koneella. Jo 4 vuotta vanha eikä tarvetta päivitellä uudempaan. Joku 1500e itellä ois raja mitä kannattaa ostaa. Ei ne maksimi grafiikat oo niin tärkeitä ja näyttää ne muutenkin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
En osta enää semmoisia, kun pilvipalvelut on käytössä. Käytän Nvidian GeForce NOW palvelua, jossa Ultimate parhaimmilla laitteistoilla maksaa parikymppiä kuussa. Ja voi laittaa tauolle välillä, jos ei ehdi pelaamaan. Todella kätevää, kun on aina uusin laitteisto pelien ajamiseen.
Tuossa palvelussa siis ne pelit tosiaan ajetaan siellä Nvidian piilvessä olevalla laitteistolla, ja streamataan omalle ruudulle. Omassa koneessa ei tarvi olla tehoja juuri mitään, ei hyvää näytönohjainta tms, riittää että on hyvä nettiyhteys.
Ainoa on, että tietty missään fyysisillä levyillä olevia pelejä ei pysty pelaamaan, koska ei niitä saa toimitettua sinne pilvikoneelle ajettavaksi, mutta en mä ainakaaan semmoisia ole muutenkaan aikoihin pelannut. Steamit, Ubisoftin UPlayt yms. saa kyllä sinne yhdistettyä ja niistä ostettuja pelejä ajettua.
Samaa olin tulossa sanomaan, mietin miksiköhän tätä on alapeukutettu... Toimii aivan loistavasti, itse olin vähän huolissani että lagaako pelit kun siirretään verkon yli, mutta ei ollenkaan. Mulla on vielä vanha pöytäkoneen pönttö olemass, muuta saatanpa luopua siitä kun on jo vanha, ja kun GeForce NOW:lla riittää pelien pelaamiseen läppäri, kunhan siihen saa Controllerin kiinni, ja isoa telkkaria voisi vaikka käyttää monitorina (tai sitten pitää vanhan monitorin vaikka pöytäkoneesta luovunkin). Viimeksi pelasin GeForce NOW:lla läpi Dragon Age Veilguardin, hienosti pyöri ja oli hauskaa.
tuossa hyvin demonstroituu kuinka vähän prosessorilla on merkitystä pelatessa
vaikka benchmarkeissa erot on isot, niin 550€ prosessorin ja 140€ prosessorin välillä ei ole pelatessa käytännössä mitään eroa. 5600x jopa yhdessä pelissä saa paremmat fps:t kuin 7950x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on varaa 3500e koneeseen kun sulla on aina kuun puolivälissä 20e tilillä?
Käyn vakituisesti töissä.
AP
Mutta sulla on silti kuun puolivälissä tilillä vain 20e.
Ryzen 7 9800x3d prossu ja RTX 5070 Ti siihen kylkeen. Ihan riittävä. 5080 ja 5090 kärsivät tulipalo-ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
noniin eiköhän se tullu selväks että peniksen venyttimeks tuo ap:n kone ollaan hommaamassa
rahaa löytyy, muttei edes alkeellisinta ymmärrystä koneista
ei jatkoon, painu vit tuun
Kateellinen köyhä heti ulisemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noniin eiköhän se tullu selväks että peniksen venyttimeks tuo ap:n kone ollaan hommaamassa
rahaa löytyy, muttei edes alkeellisinta ymmärrystä koneista
ei jatkoon, painu vit tuun
Kateellinen köyhä heti ulisemassa
ja ootko nyt kuudes joka tän sanoo
ykskään 4k€ koneen hommaaja ei oo vielä puihunut tekniikasta/peleistä. ei ykskään
mutta kiitos vaan että todistat näin teoriaani entistä enemmän oikeaksi
Itse ostan vain valmiita pakettikoneita vaikka tuleekin kalliimmaksi, en jaksa käyttää aikaa kokoamisen opetteluun. Yleensä käytän n. kuukauden päivät ennen koneen ostoa löytääkseni sopivan, käyn läpi erinäiset arvostelut uunituoreista osista ja silmäilen missä olisi paras/itselleni toimivin kokonaisuus - ja sitten kun olen saanut koneeni, ihan iloisesti unohdan mitä se pitikään sisällään. :D
Oikeasti? Kun mä olin 38 vuotta, mun muksu oli 15 ja hänelle piti hankkia uusi pelikone. Nyt 12 vuotta myöhemmin joku peräkamrin poika itse rakentaa ITSELLEEN uutta pelikonetta. Mun lapsenlapsi on nyt jo koulussa ja osaa itse käyttää tietokonetta auttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko uusissa peleissä oikeasti mitään muuta kiehtovaa, kuin kuorrutettu päällys? Jos sekään.
BG3 ainakin oli ihan hemmetin kova.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Kun mä olin 38 vuotta, mun muksu oli 15 ja hänelle piti hankkia uusi pelikone. Nyt 12 vuotta myöhemmin joku peräkamrin poika itse rakentaa ITSELLEEN uutta pelikonetta. Mun lapsenlapsi on nyt jo koulussa ja osaa itse käyttää tietokonetta auttavasti.
Meillä pelaa koko perhe, yhdessä ja erikseen. 😊
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan vain valmiita pakettikoneita vaikka tuleekin kalliimmaksi, en jaksa käyttää aikaa kokoamisen opetteluun. Yleensä käytän n. kuukauden päivät ennen koneen ostoa löytääkseni sopivan, käyn läpi erinäiset arvostelut uunituoreista osista ja silmäilen missä olisi paras/itselleni toimivin kokonaisuus - ja sitten kun olen saanut koneeni, ihan iloisesti unohdan mitä se pitikään sisällään. :D
eipä se kovin vaikeaa oo koskaan ollut ja nykysin löytyy vielä netistä ihan kädestä pitäen ohjeet. ja kun osaa rakentaa koneen niin sen osaa sitten itse huoltaakkin
onhan se toki helpompi ottaa vaan pakettina
Ei naiset laita niitä herutuskuvia instaan sen takia että kiinnostaisi hankkia mies. Ne laittaa ne sinne koska haluavat näyttää että saavat enemmän seuraajia kuin kaverit.
Ei ne nörtit osta niitä kalliita koneita sen takia että heitä kiinnostaisi saada muutama fps lisää. Ne ostaa ne koska haluavat näyttää että heillä on parempi kone kuin kavereilla.