Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada 11v pesemään kunnolla hampaat?

Vierailija
06.03.2025 |

Pestään usein yhdessä, ollaan näytetty miten pestään.

Ja katsottu pesujälkeä.

Ja näissä on ollut toistoa. Vuosien ajan.

Silti, joka kerta kun pesee itse, harja nippa nappa pyörähtää suussa :D

Sitten juoksee karkuun kun koettaa tarkastaa että tuliko puhdasta...

Miten te olette saaneet lapsen pesemään kunnolla hampaat?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kymmenvuotias poikani on tosi tarkka hammasterveydestään. Kun hän oli hieman nuorempi, kerroin hampaiden välissä majailevan pieniä peikkoja, jotka alkavat nakuttaa hampaita rikki, ellei niitä pese sekä aamulla että illalla. Enää hän ei tällaisiin juttuihin usko, mutta hyvä rutiini on silti säilynyt. Keskustelemme myös säännöllisesti hammasterveyteen liittyvistä asioista:) 

Vierailija
22/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät kuria sille lapselle, kuten sinun olisi pitänyt uskaltaa pitää jo kauan sitten. Nyt voi olla jo myöhäistä kun lapsi on tuon ikäinen mutta yrittää pitää

Kenenkäs se pitäisi sinulle pitää kuria kun noin toivot lapsien kohdalle. Kommentoi sitten kun sinulla on omia lapsia. 

? Toivon mitä? Mulla on kaksi hyvinvoivaa teiniä joilla on elämässä rajat ja myös paljon rakkautta. Kai se on sitten nykyään tällaista että moni saa kauheat traumat jo siitä kun vaan mainitseekin sanan kuri, voi herranjestas. Sitten itketään vauvalla kun lapsi ei viitsi edes hampaitaan pestä. 

Onko teinit samaa mieltä että ovat hyvinvoivia ja kotona on hyvä olla. Onhan sitä nähty että kun kotona on kuria pitävät vanhemmat, oppivat lapset jo pienestä pitäen näyttelemään, se kun on hengissä pysymisen ehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta hänelle sähköhammasharja, joka ilmaisee kun harjausaika on tullut täyteen. Ja kerro, että sitä pitää noudattaa.

No voi pitää harjaa yhdessä kohtaa. En ymmärrä tätä uusavuttomuutta. Meillä nuorin 9 ja vanhin 27, kaikki poikia. Kaikilla täydellinen suu. Ei olla koskaan tehty numeroa hampaiden pesusta, kuuluu perushoitoon.

Vierailija
24/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköhammasharja, se kertoo milloin on harjattu tarpeeksi. Ja eihän näistä neuvotella lapsen kanssa...jos ei onnistu millään niin ensimmäinen reiän paikkaus ilman puudutusta , motivoi muuten harjaamaan ahkerasti.

Jotkut asiat pitää oppia kantapään kautta.

Ethän sinä voi päättää puudutetaanko vaiko ei. Hammaslääkäri tekee lasun, mikäli olet ehdoton.

Vierailija
25/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kymmenvuotias poikani on tosi tarkka hammasterveydestään. Kun hän oli hieman nuorempi, kerroin hampaiden välissä majailevan pieniä peikkoja, jotka alkavat nakuttaa hampaita rikki, ellei niitä pese sekä aamulla että illalla. Enää hän ei tällaisiin juttuihin usko, mutta hyvä rutiini on silti säilynyt. Keskustelemme myös säännöllisesti hammasterveyteen liittyvistä asioista:) 

Meillä hampaiden pesu on alkanut jo vauvaiässä. En hoitajana ole koskaan puhunu nakuttavista peikoista. Kaikki lapset poikia, kaikilla täydellinen suu. Muistan, että taannoin oli palstalla jollakin äitillä ongelma siitä, miten saada vauvan hampaat pestyä. Voi taivas!

Vierailija
26/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät kuria sille lapselle, kuten sinun olisi pitänyt uskaltaa pitää jo kauan sitten. Nyt voi olla jo myöhäistä kun lapsi on tuon ikäinen mutta yrittää pitää

Kenenkäs se pitäisi sinulle pitää kuria kun noin toivot lapsien kohdalle. Kommentoi sitten kun sinulla on omia lapsia. 

? Toivon mitä? Mulla on kaksi hyvinvoivaa teiniä joilla on elämässä rajat ja myös paljon rakkautta. Kai se on sitten nykyään tällaista että moni saa kauheat traumat jo siitä kun vaan mainitseekin sanan kuri, voi herranjestas. Sitten itketään vauvalla kun lapsi ei viitsi edes hampaitaan pestä. 

Onko teinit samaa mieltä että ovat hyvinvoivia ja kotona on hyvä olla. Onhan sitä nähty että kun kotona on kuria pitävät vanhemmat, oppivat lapse

Jos tuohon olisi kirjoitettu johdonmukainen, ohjaava kasvatus, olisi saanut vielä negatiivisempaa palautetta kuin kuri. Kuri ei aina tarkoita pahaa, on monessa perheessä käytetty sanan muoto kuuliaisuudesta. 

Vierailija
27/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 11-vuotiaalle voi kertoa tosiasioista, mihin holtiton hammashuolto johtaa. (Nuo kuvat olivat karmeita). Pahimmillaan tulehdus suussa ja hampaissa johtaa jopa sydänvaivoihin. Pahanhajuinen hengitys ajaa lähimmät ihmiset kauemmas.

Ja jos ne pienelle lapselle olivat hammaspeikkoja, niin olkoon ne aikuiselle hammasmörköjä tai demoneja. Pahoja bakteereja joka tapauksesa, millä nimellä niitä haluaa kutsua.

Vierailija
28/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT. Minua jotenkin huvitti, kun hammaslääkäri neuvoi lasta pesemään hampaat aamuin illoin JA aina ennen herkkujen syöntiä.

Hyvä neuvo, mutta noudattaako tuota oikeasti kukaan?? Lapsi lähdössä kaverisynttäreille, niin hammaspesulle ennen sitä! Tai jos pidetään leffailta kotona, niin popparit mikroon ja hampaita harjaamaan.

Vierailija
29/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 11-vuotiaalle voi kertoa tosiasioista, mihin holtiton hammashuolto johtaa. (Nuo kuvat olivat karmeita). Pahimmillaan tulehdus suussa ja hampaissa johtaa jopa sydänvaivoihin. Pahanhajuinen hengitys ajaa lähimmät ihmiset kauemmas.

Ja jos ne pienelle lapselle olivat hammaspeikkoja, niin olkoon ne aikuiselle hammasmörköjä tai demoneja. Pahoja bakteereja joka tapauksesa, millä nimellä niitä haluaa kutsua.

Tosiasiassa vaatii sairasta suuta, jotta tulehdus sydämeen yltää. Siihen on monta eri vaihetta. Terveessä suussa on syljeneritys kohdillaan, kuiva suu aiheuttaa ongelmia. En säikyttäisi noilla kuvilla 11 vuotiasta, uskon, että viimeistään vihlonta säikäyttää ja ajaa hampaiden pesuun. Meillä 9 vuotiaalla täydellinen suu. Käy kuitenkin fluorauksessa 3kk:n välein. Kun itse olin lapsi, meille syötettiin fluoritabletteja.

Vierailija
30/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT. Minua jotenkin huvitti, kun hammaslääkäri neuvoi lasta pesemään hampaat aamuin illoin JA aina ennen herkkujen syöntiä.

Hyvä neuvo, mutta noudattaako tuota oikeasti kukaan?? Lapsi lähdössä kaverisynttäreille, niin hammaspesulle ennen sitä! Tai jos pidetään leffailta kotona, niin popparit mikroon ja hampaita harjaamaan.

En tiiä missä perähikiällä hammaslääkäri kasvanu, mutta kun hampaiden harjauksen ja syönnin välissä pitäisi olla n.tunti. Ja hampaita saisi harjata tahnalla se 2xvrk. No toki niitä hampaita voi harjata ilman tahnaaki. Mitä ilmeisimmin tarkoitti tätä. Eli entinen syöminen pois, jottei uusi syöminen jämähdä, mutta koskaan moista kuullu. Neljä lasta on ja kaikilla hyvä syljeneritys ja täydellinen suu.

Vierailija
31/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi kun porattiin ensimmäisen kerran ja paikattiin. Ei reikiä sen jälkeen.

Vierailija
32/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuta lapsi aiheeseen tekohampaat ja kerro miten ne laitetaan (eli loput omat hampaat vedetään pois) ja miltä se suu näyttää ilman hampaita kun huulet vetäytyy sisään. Kyllä hoidin hampaat hyvin kun itse tapasin paljon vanhoja ihmisiä tekareineen lapsena.

Myös hampaiden poraus ja paikkaus 10v ilman puudutusta oli niin tehokasta, että jäi ainoaksi reiäksi minulla se ensimmäinen.

T.N50v

Vierailija
33/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuten onnistu, niin vanhempi huolehtii hampaiden harjauksen aina kuin mahdollista, eli suurimman osan ajasta.

Lapsi alkaa harjata hampaat itse sitten, kun se onnistuu. Ihan ikään katsomatta. Alaikäisen terveydestä huoltaja on vastuussa.

Vierailija
34/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta hänelle sähköhammasharja, joka ilmaisee kun harjausaika on tullut täyteen. Ja kerro, että sitä pitää noudattaa.

No voi pitää harjaa yhdessä kohtaa. En ymmärrä tätä uusavuttomuutta. Meillä nuorin 9 ja vanhin 27, kaikki poikia. Kaikilla täydellinen suu. Ei olla koskaan tehty numeroa hampaiden pesusta, kuuluu perushoitoon.

No aloittajan penska on varmaan nepsy.

Vierailija
35/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköhammasharja, se kertoo milloin on harjattu tarpeeksi. Ja eihän näistä neuvotella lapsen kanssa...jos ei onnistu millään niin ensimmäinen reiän paikkaus ilman puudutusta , motivoi muuten harjaamaan ahkerasti.

Ei neuvotella lapsen kanssa. Joko olet lapseton tai et ymmärrä ettei kaikki lapset toimi saman kaavan mukaan. Ap:han kertoi että lapsi juoksee karkuun. Omilla lapsilla aikoinaan ollut samaa vaikka kuinka motivoisi pesemään. Ai paikkaus ilman puudutusta. Taidat pitää lasten kiduttamisesta. Toivottavasti et saakaan lapsia ikinä. Ja jos saisitkin, niin tuolla menolla jäät viimeistään vanhuksena ihan yksin.

Ei 80-luvulla annettu koulu hammaslääkärissä mitään puudutuksia poratessa ja paikatessa. Eikä ollut vanhemmat mukana siellä, joten en oikein voi heitä syyttää. Mutta se jäi ainoaksi reiäksi minulla. T.50v

Vierailija
36/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisiin toimii raha. Sido viikkoraha hampaiden pesuun. 50c/pesu tekee euron päivässä ja 7€/vko. Siitä voi säästää haluamiinsa kohteisiin, Legot tms.

Vierailija
37/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisiin toimii raha. Sido viikkoraha hampaiden pesuun. 50c/pesu tekee euron päivässä ja 7€/vko. Siitä voi säästää haluamiinsa kohteisiin, Legot tms.

Tämä! Tiedän kaverin *nyt jo 35v*, jolla oli r-vika kunnes vanhemmat lupasivat 100mk kun oppii sen ja todellakin tehosi.

Vierailija
38/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun itse inhosin lapsena hampaidenpesua. Kun äiti komensi harjaamaan, laskin hanasta vettä ja hinkkasin hammasharjalla vaikka käsipyyhettä ja toivoin että ääni huijaa äitiä. Aloin harjaamaan vasta kun vastakkainen sukupuoli alkoi kiinnostaa ja kuvittelin, että ihastus saattaisi vaikka tulla aamulla ennen tuntien alkua pussaamaan. :D 

Olen ajatellut, että hyvä harjausrutiini tulee lapsille, joiden kanssa hyvin pienestä saakka pestään hampaat yhdessä. Että heille se tosiaan vain on samanlainen rutiini kuin sängystä nouseminen tai kenkien laittaminen jalkaan ennen uloslähtöä, joka vain kuuluu siihen joka päiväiseen settiin eikä sitä tarvitse erikseen ajatellakaan. Äiti harjasi mun hampaat lapsena tosi pitkään, kun en vain ollut suostunut tekemään sitä itse, se oli mulle tosi vastenmielistä.

Nyt aikuisena sitten olen seurustellut useammankin miehen kanssa, jotka ovat sanoneet etteivät harjaa ollenkaan. (Sen on kyllä useimmilla hampaista nähnytkin, mutta joillakuilla on ilmeisesti hyvät suugeenit, koska hengityskään ei ole haiskahtanut ja hampaat ovat vain kimallelleet valkoisina.) Mutta tosiaan, on ollut aivan ihmeellistä ostaa nelikymppiselle miehelle hammastahna ja hammasharja, ja patistaa hampaidenpesulle. Yksi sanoi ettei voi pestä, kun hänellä menee hampaidenpesusta maha sekaisin!

Vierailija
39/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei neuvotella lapsen kanssa. Joko olet lapseton tai et ymmärrä ettei kaikki lapset toimi saman kaavan mukaan. Ap:han kertoi että lapsi juoksee karkuun. Omilla lapsilla aikoinaan ollut samaa vaikka kuinka motivoisi pesemään. Ai paikkaus ilman puudutusta. Taidat pitää lasten kiduttamisesta. Toivottavasti et saakaan lapsia ikinä. Ja jos saisitkin, niin tuolla menolla jäät viimeistään vanhuksena ihan yksin.

Ei 80-luvulla annettu koulu hammaslääkärissä mitään puudutuksia poratessa ja paikatessa. Eikä ollut vanhemmat mukana siellä, joten en oik

Sama. Sain niin hirveän hammaslääkärikammon, että pääsin siitä vasta kun viisurit poistettiin diapam-hilpeydessä.

Vierailija
40/48 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan sanoen tiedä. Ehkä ajastin voisi toimia. Jos nyt hampaiden pesu on sitä, että harja pyörähtää suussa niin ottakaa tavoitteeksi vaikka 40 sekunnin pesu. Tuon ikäiselle 2 minuuttia voi olla aivan liikaa ja sitten ei jaksa edes yrittää. Ja sitten vanhempi pesee hampaat kerran päivässä kunnolla, niin tulee edes kerran kunnolla pestyä. Sähköhammasharja voisi myös olla hyvä, kun huolimattomalla pesulla tulisi jo vähän puhtaampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän