Työ vankilassa olleelle
Hei
Olin vankilassa puoltoista vuotta tapon yrityksestä. Mietin, ansaitsenko päästä töihin tekoni takia, vapauduin 2 vuotta sitten. Mihin töihin vankilassa ollut sopisi teidän mielestä jos ylipäätään mihinkään?
Kommentit (63)
Mistä syystä tuomio? Saattaa olla merkitystä valitettavasti esim bisnes-kaupan ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia vankilassa olleita. He toimivat monenlaisissa ammateissa. Tärkeintä on, että oosaat jotain ja sinulla on ammatti.
Esimerkiksi millaisissa? Itsellä on ammatti, mutta en pärjää siinä, minulla on huonot vuorovaikutustaidot ja siksi en pärjää. Eikä ole rahaa opiskella uutta ammattia.
Vuorovaikutustaitojakin voi opetella.
Jos olisin itse yrittäjä, joka voisin teoriassa olla. Jos osaisit koodata hyvin kielillä, joita tarvitsen, niin ihan varmasti kelpaisit hommiin. Raha se on, joka ratkaisee.
Mistä syystä tuomio? Saattaa olla merkitystä valitettavasti esim bisnes-kaupan ala.
Onko verkosto laaja pahiksiin..
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutuksella johonkin raksahommiin. Siellä ei taustoja kysellä, eikä tarvi olla sosiaalinen.
T. ex raksaukko
Tarviiko olla fyysisesti vahva valmiiksi? En ole kovin hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No siinähän se lukee ensimmäisessä lauseessa. Bisnes-kaupan alalla vaaditaan myös luetun ymmärtämistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia vankilassa olleita. He toimivat monenlaisissa ammateissa. Tärkeintä on, että oosaat jotain ja sinulla on ammatti.
Esimerkiksi millaisissa? Itsellä on ammatti, mutta en pärjää siinä, minulla on huonot vuorovaikutustaidot ja siksi en pärjää. Eikä ole rahaa opiskella uutta ammattia.
Minulla on autisminkirjon häiriö. Minun on vaikea ymmärtää mitä ihmiset tarkoittavat, jos eivät hyvin selkeästi sano. Olen ollut sosiaalisten taitojen ryhmässä teininä, mutta en tiedä onko sellaisia aikuisille. Ja miten toisten ymmärtämistä voi edes harjoitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutuksella johonkin raksahommiin. Siellä ei taustoja kysellä, eikä tarvi olla sosiaalinen.
T. ex raksaukko
Tarviiko olla fyysisesti vahva valmiiksi? En ole kovin hyvässä kunnossa.
Ei tarvi. Putkimiehet ja sähkömiehet on pääasiassa aika rimpuloita. Muurareilta vaaditaan jo voimaa, että saa tiililetkat liikkumaan. Työvoimakoulutuksia järjestetään usein esim. kylpyhuoneremonttien tekijäksi, tai lattia-asentajaksi (muovimatot, laminaatit, parketit), sekä maalariksi. Kiinteistönhoitajana voit suuntautua pihahommiin eli nurmikonleikkuuta, lumitöitä, pihasiivousta, tai konekuskiksi (b-kortti riittää). Varastohommin käsinkerääjäksi tai trukkikuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko verkosto laaja pahiksiin..
Tapon yritys. Ei oo verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
- Hoito- ja varhaiskasvatusalalla (lapset ja nuoret) tarkistetaan rikosrekisteri, eli sinne ei asiaa. Puutarha-alalla toimii lusineita, samoin yksityisyrittäjinä sekä mikäli omaa erityislahjakkuutta niin valokuvaus, sisustus ja taide-alalla sekä kirjailijoina. Poliitikoiksi ja kansanedustajiksikin pääsee suomessa jos on vakuuttava asioissa, vaikka olisi tullut tuomio. Persoonasta kiinni miten pärjää elämässä ja onko ottanut opikseen ettei enää mokaa.
- Pääseepäs. Monella Sote- ja hoitoalalla työskentelevällä on rikosrekisteri. Sen ei pitäisi olla niin, mutta valitettavasti on.Tuo on vanhaa tietoa, että ei mukamas pääsisi työskentelemään kyseiselle alalle.
T: Tuntematon-
- No ei kuule takuulla pääse ainakaan meidän päiväkotiin yksikään linnavenkula. Rikosrekisteri tarkistetaan joka iikalta.
Sinunkin kakarasi joku hakkaa viimeistään kouluiässä, ellei sitten itse ole vielä väkivaltaisempi. Väkivaltaisuus periytyy, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoito- ja varhaiskasvatusalalla (lapset ja nuoret) tarkistetaan rikosrekisteri, eli sinne ei asiaa. Puutarha-alalla toimii lusineita, samoin yksityisyrittäjinä sekä mikäli omaa erityislahjakkuutta niin valokuvaus, sisustus ja taide-alalla sekä kirjailijoina. Poliitikoiksi ja kansanedustajiksikin pääsee suomessa jos on vakuuttava asioissa, vaikka olisi tullut tuomio. Persoonasta kiinni miten pärjää elämässä ja onko ottanut opikseen ettei enää mokaa.
Pääseepäs. Monella Sote- ja hoitoalalla työskentelevällä on rikosrekisteri. Sen ei pitäisi olla niin, mutta valitettavasti on.Tuo on vanhaa tietoa, että ei mukamas pääsisi työskentelemään kyseiselle alalle.
T: Tuntematon
Oho, onpa erikoista. Minulle sanottiin vankilassa, että sotealalle ei missään nimessä pääse, jos on ri
Näitähän pääsi yhteenaikaan kouluunkin. Nykyään ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä arvokas ihminen olet kuin muutkin. Toivottavasti saat jostain töitä. Tervetuloa takaisin yhteiskuntaan.
En ole kyllä yhtään sitä mieltä, että olen yhtä arvokas kuin ei-rikolliset. Kiitos kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hoito- ja varhaiskasvatusalalla (lapset ja nuoret) tarkistetaan rikosrekisteri, eli sinne ei asiaa. Puutarha-alalla toimii lusineita, samoin yksityisyrittäjinä sekä mikäli omaa erityislahjakkuutta niin valokuvaus, sisustus ja taide-alalla sekä kirjailijoina. Poliitikoiksi ja kansanedustajiksikin pääsee suomessa jos on vakuuttava asioissa, vaikka olisi tullut tuomio. Persoonasta kiinni miten pärjää elämässä ja onko ottanut opikseen ettei enää mokaa.
Jos on vähintään kolmen kuukauden työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autisminkirjon häiriö. Minun on vaikea ymmärtää mitä ihmiset tarkoittavat, jos eivät hyvin selkeästi sano. Olen ollut sosiaalisten taitojen ryhmässä teininä, mutta en tiedä onko sellaisia aikuisille. Ja miten toisten ymmärtämistä voi edes harjoitella?
Ok, se onkin vähän eri asia. Toivottavasti löydät sopivan alan ja työn. Jos tarvitset apua, tuolta voi etsiä tietoa:
https://autismiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/neuvontapalvelu/usein-kysyttya/
Vierailija kirjoitti:
Taksikuski
Kiitos ehdotuksesta, mutta en ole mikään hyvä kuski.
Vierailija kirjoitti:
- Hoito- ja varhaiskasvatusalalla (lapset ja nuoret) tarkistetaan rikosrekisteri, eli sinne ei asiaa. Puutarha-alalla toimii lusineita, samoin yksityisyrittäjinä sekä mikäli omaa erityislahjakkuutta niin valokuvaus, sisustus ja taide-alalla sekä kirjailijoina. Poliitikoiksi ja kansanedustajiksikin pääsee suomessa jos on vakuuttava asioissa, vaikka olisi tullut tuomio. Persoonasta kiinni miten pärjää elämässä ja onko ottanut opikseen ettei enää mokaa.
- Pääseepäs. Monella Sote- ja hoitoalalla työskentelevällä on rikosrekisteri. Sen ei pitäisi olla niin, mutta valitettavasti on.Tuo on vanhaa tietoa, että ei mukamas pääsisi työskentelemään kyseiselle alalle.
T: Tuntematon-
- No ei kuule takuulla pääse ainakaan meidän päiväkotiin yksikään linnavenkula. Rikosrekisteri tarkistetaan joka iikalta.
Sun päikky = koko sote- ala???
Olin nuorena, reilu 20 - kymppisenä, vankilassa ja vapauduttuani hankin taksinkuljettajan kortin, ajelin taksia jonkun vuoden ja ostin taksiluvan johon sain säästöjeni päälle rahoituksen.
Pyöritin sitä monta vuotta ja samalla opiskelin myyntiä, markkinointia ja paria kieltä (sitä ennen ei ollut kuin peruskoulupohja ja huono englannin kielen taito).
Myin taksiyrityksen pois, silloin kun niistä vielä sai eli ennen taksiuudistusta. Hakeuduin ajoneuvomyyjäksi ja tein k.o työtä muutamassa yrityksessä viiden vuoden aikana. Siirryin sen jälkeen tekniselle alalle myyntipäälliköksi jossa meni 5 vuotta ja sen jälkeen minut palkattiin ulkomaille myyntijohtajaksi 2 vuoden projektiin. Siellä menikin 9 vuotta ja sen jälkeen palasin Suomeen myyntityöhön jäähdyttelemään ennen eläkkeelle siirtymistä.
Itsellä ei ole nuoruuden tyhmyydet olleet esteenä työelämässä, toki kukaan ei ainakaan ole mitään maininnut asiasta eikä kukaan ole niistä kysellyt.
Tärkeintä lienee kumminkin että pyrit itse eteenpäin ja olet itse tyytyväinen elämääsi sekä itseesi, ei vanhoja kannata märehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuomiosi on ollut alle 2 vuoden ehdoton, niin merkintä poistuu 10 vuoden päästä tuomion antamisesta. Sitten voit hakea puhtaalla rikosrekisterillä mihin tahansa töihin.
https://www.oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/palvelut/rikosrekisteriot…
Sain kolmen vuoden tuomion. Eli poistuu 20 vuoden päästä vasta.
Niin, välillä tuntuu ettei minun pitäisi olla yhtään missään. Vaikka en olekaan enää väkivaltainen niin en ehkä silti ansaitse olla osa yhteiskuntaa.