Onko normaalia, että sijoitukset tonnin miinuksella ensimmäisen viikon jälkeen?
Ehkä ei pitäisi huolestua, koska sijoitusneuvonnassa sanottiin, että täytyy olla malttia ja, että pitkällä aikavälillä vasta alkavat tuottaa. Silti näyttää hurjalta, kun noin paljon arvo laskenut parissa päivässä. Ensimmäisinä päivinä olin muutaman kympin plussalla.
Viikko sitten aloitin rahastosijoittamisen.
Kommentit (88)
Ei siis ole ongelma, vaikka ei tekisi ollenkaan kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalin ihmisen käytettävissä olevilla varoilla sijoittaminen melkein yhtä tyhjän kanssa. Ainoa, joka siitä hyötyy on välittäjä. Lopputulos on yleensä +-0, kun toinen osake laskee ja toinen nousee. Sitten aina välillä tulee kulkutauti tai sota, joka romahduttaa kaiken.
Tämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Esim indeksirahastoihin sijoittaminen on kulutonta. Tyhmintä on makuuttaa tilillä säästöjä.
Pitää vain päättää, ettei vilkaise kuin korkeintaan vuoden lopussa. On muutakin elämää. Muuten voi käydä mielenterveyden päälle.
"Timing the market vs. time in the market" on höpötystä, kun itse lauseen laukonut Buffet tekee täysin päinvastoin juuri nyt. Myi huipulla ja ennätysmäisen käteiskassan kanssa odottelee rysäystä.
Pahoin pelkään, että jos AP teki ison kertasijoituksen rahastoihin, jotka ovat jenkkimarkkinoista rippuvaisia, ajoitus oli huono. No toipuihan markkinat 2008 rysähdyksestä n. 10 vuodessa samalle tasolle. Kellään meistä ei ole kristallipalloa, mutta itse myin ETF-sijoitukseni tammikuun lopussa, kun vedin päätelmät, että Trump on vielä hullumpi kuin luulin ja jenkkiosakkeiden P/E-luvut on pitkään olleet järjettömiä. Olen nukkunut paremmin sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Timing the market vs. time in the market" on höpötystä, kun itse lauseen laukonut Buffet tekee täysin päinvastoin juuri nyt. Myi huipulla ja ennätysmäisen käteiskassan kanssa odottelee rysäystä.
Pahoin pelkään, että jos AP teki ison kertasijoituksen rahastoihin, jotka ovat jenkkimarkkinoista rippuvaisia, ajoitus oli huono. No toipuihan markkinat 2008 rysähdyksestä n. 10 vuodessa samalle tasolle. Kellään meistä ei ole kristallipalloa, mutta itse myin ETF-sijoitukseni tammikuun lopussa, kun vedin päätelmät, että Trump on vielä hullumpi kuin luulin ja jenkkiosakkeiden P/E-luvut on pitkään olleet järjettömiä. Olen nukkunut paremmin sen jälkeen.
Todennäköisesti jossain vaiheessa toipuu, mutta eri asia missä ajassa. Toisaalta voi lyhtessäkin ajassakin nousta.
Minä myin vähäiset rahastoni pois, kun alkoivat taas laskemaan. Reilun vuoden olleet plussalla, mutta sitä ennen kaksi vuotta miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi. Aloitit sijoittamisen, kun kaikkii jenkkien mittarit huutavat punaisena notkahdusta. Kaikki korjaantuu ajanmyötä. Itse odotan innolla suurempaa rysäystä ja taas ostan rutkasti lisää. Nythän sinulla olisi tilaisuus ostaa halvemmalla, mitä aiemmin ostit kalliimmalla. Ostoja joka kuukausi, niin hyvin menee.
Entä, jos en tee mitään? Korjaantuuko tilanne silti yksin? Sijoitin kerralla sen verran omaisuutta, että saatan tarvita muita rahojani enkä edes osaa ostaa oikeanlaisia kohteita omin päin.
Pörssifakta on, että mikä menee alas, tulee ylös. Ja päinvastoin. Siksi kuukausi sijoittaminen on järkevää. Ylä- ja alahuiput tasoittuu keskiarvoksi.
Nokian osake kävi 2000-luvun alussa yli 60 eurossa eikä ole vieläkään noussut kymppiin. Odottavan aika on pitkä...
En ikinä sijoittaisi rahastoihin. Haluan itse päättää ja hoitaa pörssiosakkeet.