Onko normaalia, että sijoitukset tonnin miinuksella ensimmäisen viikon jälkeen?
Ehkä ei pitäisi huolestua, koska sijoitusneuvonnassa sanottiin, että täytyy olla malttia ja, että pitkällä aikavälillä vasta alkavat tuottaa. Silti näyttää hurjalta, kun noin paljon arvo laskenut parissa päivässä. Ensimmäisinä päivinä olin muutaman kympin plussalla.
Viikko sitten aloitin rahastosijoittamisen.
Kommentit (88)
Aivan normaalia, jollei halua ajoittaa sijoitustaan nouseviin kursseihin. Sinänsä useimmat on aivopesty siihen, että jälkimmäinen on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli vain ajallisesti huono aika laittaa rahaa sisään, koska Usan tilanne ajaa kurssit alas monessa rahastossa. Sitten kun pohja tulee vastaan niin olisi kannattanut laittaa. Kai ne pankissa sen tajusi, että seuraavat 6kk vähintään ollaan kusessa?
Eli jos saadaan mineraalisopimus aikaan, kurssit voivat taas nousta?
Kyllä ne 10 vuoden kuluessa taas nousee
Jos tonnin sijoitit, niin olisin huolissani. Jos 100 tonnia, sitten uskaltaisin vielä hengitellä.
Ihan normaalia. Joskus on pankin mielestä normaalia että menettää kaikki. Pankkeja kiinnostaa vain se, mitä he tienaavat, eivät sinun voittosi tai tappiosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli vain ajallisesti huono aika laittaa rahaa sisään, koska Usan tilanne ajaa kurssit alas monessa rahastossa. Sitten kun pohja tulee vastaan niin olisi kannattanut laittaa. Kai ne pankissa sen tajusi, että seuraavat 6kk vähintään ollaan kusessa?
Eli jos saadaan mineraalisopimus aikaan, kurssit voivat taas nousta?
Riippuu siitä mihin on sijoittanut. Pörssissä kun on monenlaisia sijoitusvaihtoehtoja. Siinä missä joku laskee, niin toisaalla toinen sijoituslaji nousee. Itse laitoin juuri eilen kaiken mahdollisen hetkeksi korkeakorkoiselle tilille
Sontaan tykkäsit kätesi jos nyt vasta lähdit rahastosijoittajaksi....laskua on luvassa lisää
Minä lähdin 2 vuotta sitten rahastosijoittajaksi ja olin parhaimmillani 7000 euroa plussalla ja nyt viikossa suli 1500 pois
Jos asuntorahastoon sijoitit, niin vuoden sisään menee nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tonnin sijoitit, niin olisin huolissani. Jos 100 tonnia, sitten uskaltaisin vielä hengitellä.
Noin 2 prosenttia nyt tappiolla. Mistä tietää miten kauan siedettävä? Jos menettää lyhyessä ajassa useamman tonnin, voiko vielä voittaa ne takaisin? Itse toki valitsin vaihtoehdon, että kestän hieman riskiä enkä ole liian maltillinen. Toinen rahastosalkku 75% osakkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten usein tarkistatte sijoitustenne tilanteen?
Joka päivä, mutta mulla enimmäkseen osakkeissa rahat, joten kannattaakin seurata. Nyt kun markkinat ovat heitelleet niin olen ensimmäisen kerran elämässäni tehnyt myös päiväkauppaa, eli myynyt jos kurssi noussut rajusti ja ostanut sitten halvemmalla takaisin. Yllättävän hyviä päiväansioita voi tulla.
Niin pitkään kun alkaa ahneeksi ja polttaa näppinsä.
Oliko sijoittamisen aloittamisajankohta väärä? Päätin vain, että nyt tehtävä viimein jotain asialle, etteivät säästöt sula :(
Taas mistään mitään tietämättömät öyhöttävät sijoittamista vastaan...
Miten paljon prosenteissa olette olleet enimmillään miinuksella ja silti nousseet? Miten kauan kesti tappiotilanne?
Riski oli laittaa kerralla useampi kymppitonni. Hajautitko sentään eri mantereille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu siitä paljonko olet sijoittanut, paljonko prosentuaalisesti miinuksella?
Muutama kymmentuhatta.
Kovasti on sitten prosentuaalisesti miinuksella. Kymmenentuhatta prosenttiakin jo tooooosi paljon.
Jos kaikki rahat ovat yhdessä rahastossa niin toki on mahdollista, että se on miinuksella viiden vuoden päästäkin. Jos sijoittaisin 50 000 euroa rahastoon niin laittaisin 3-5 eri rahastoon.
Itse suosin suoria osakesijoituksia hajauttaen. Vaikka menetin paljon (n. 200 000 e)Putinin sodan vuoksi Fortumissa ja Nokian renkaissa , niin reilusti plussalla ( 42 %) on kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon prosenteissa olette olleet enimmillään miinuksella ja silti nousseet? Miten kauan kesti tappiotilanne?
Korona aikaan taisi olla noin kymmenen prosenttia. Taisi olla 2-4 kk kun oli jo plussalla suurinosa. Helsingin pörssin indeksi muistaakseni palautui vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki rahat ovat yhdessä rahastossa niin toki on mahdollista, että se on miinuksella viiden vuoden päästäkin. Jos sijoittaisin 50 000 euroa rahastoon niin laittaisin 3-5 eri rahastoon.
Itse suosin suoria osakesijoituksia hajauttaen. Vaikka menetin paljon (n. 200 000 e)Putinin sodan vuoksi Fortumissa ja Nokian renkaissa , niin reilusti plussalla ( 42 %) on kokonaisuus.
Valitsin pankin ehdotuksen, jossa puolet osakepainotteisessa rahastossa ja puolet yhdistelmärahastossa. Tiedoista myös tarkistin, että vastasin, etten tekisi mitään mikäli sijoitukseni olisivat merkittävästi miinuksella. Nyt pelottaa ajatella miten paljon tuo 'merkittävästi' voi olla :(
Ite tietysti valitsin tuottohakuisuuden eli kai nyt kestettävä 😬