Miksi täällä ihmetellään jatkuvasti miksi ihmiset haluavat asua Helsingissä?
Mitä ihmeellistä siinä on? 600 000 haluaa niin tehdä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä muutin tänne työn perässä viime keväänä ja mua tuo kysymys vieläkin ihmetyttää. Ei täällä kyllä ole mitään muuta kuin se työpaikka, minkä takia täällä haluaisin asua.
Mitä sitten on siellä, jossa tykkäät asua?
Enemmän hiljaisuutta, luontoa ja rauhaa. Paikkoja ulkoiluttaa koiria vapaana. Ei mua kiinnosta nuo kaupungin palvelut sitten yhtään, Prismassa lähinnä tulee käytyä. Keskustaan en mene juuri koskaan, kun ei ole siellä mitään mikä kiinnostaisi, en biletä, syö ravintoloissa yms. Betonilähiössä sitten asustelen ja ulkoiluttelen koiriani narun päässä kävelyteitä pitkin. Ja jopa yöllä kuuluu ulkona isoilta teiltä kuuluva liikenteen jyly.
Et kä
Mua kans aina ohuesti huvittaa kun museot ja teatterit mainitaan ylipäätään syynä asua kaupungissa, ikään kuin kovinkaan moni kävisi niissä jatkuvasti ja ihan kuin skutsissa asuvan olisi mahdotonta mennä käymään niissä ikinä. Mun matka lähimpien kaupunkien kulttuuririentoihin on n. 45 min, kyllä sellaisen keikan nyt kerran kuukauteen tekee, jos haluaa. 20 vuotta asuin Helsingissä eikä teatterissa tullut käytyä edes joka vuosi.
Köyhälle kantakaupunki on hyvä. Lähellä leipäjonot, ilmaiset julkiset, terveysasemat, kierrätyskeskukset, luonto lyhyen fillarimatkan päässä, kirjastot, kaikki.
Olisi aika tylyä asua jossain peräkylässä köyhänä niin ettei tuntisi ketään eikä olisi mitään historiaa siihen paikkaan. Tuskin olisi edes katuvaloja. Siellä mörönerseessä sotkisi Jopolla...joo ei.
Sinkkuna olisi ahdistavaa asua jossain pikkupaikkakunnalla, jossa omaan ikähaarukkaan sopivia vastakkaista sukupuolta olevia sinkkuja on ehkä joku 30, joista itse tuntee jo valtaosan eikä kiinnosta yhtään. Isoissa kaupungeissa sentään on mahdollisuus löytää oikeasti itselle sopiva kumppani, josta kiinnostuisi aidosti. Olen kotoisin pikkupaikkakunnalta ja siellä ihmisillä on esim. Tinderissä hakualueena joku 200 km, kun hakevat seuraa Helsingistä asti, kun ei siellä omalta paikkakunnalta eikä naapurikunnistakaan löydy ketään. Helsingissä voi hakea ihan vaikka vaan AB-paikallislipun alueelta ja uusia ihmisiä on Tinderissäkin tuhansia.
Toki silloin, jos on parisuhteessa tai ei etsi ketään, ei tämä ole olennainen asia.
Voihan se olla vaikea ymmärtää jos on toisaalta kotoisin. Mulla on koko perhe ja kaikki kaverit sekä tutut Helsingissä tai kehyskunnissa. Olen kasvanut täällä koko ikäni ja niin on moni muukin. Ei mulla olisi kirjaimellisesti mitään missään muualla.
Luonnonrauhaakin täältä löytyy kun asuu vähän pidempään ja löytää ne "salaiset" paikallisten paikat. Totta kai tuollaisissa tunnetuissa retkikohteissa kuten Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa on porukkaa. Jos taas muuttaa alueelle, jossa ei ole lähiluontoa, niin kyseessä on oma valinta. Helsinkiä on muukin kuin kantakaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Mua kans aina ohuesti huvittaa kun museot ja teatterit mainitaan ylipäätään syynä asua kaupungissa, ikään kuin kovinkaan moni kävisi niissä jatkuvasti ja ihan kuin skutsissa asuvan olisi mahdotonta mennä käymään niissä ikinä. Mun matka lähimpien kaupunkien kulttuuririentoihin on n. 45 min, kyllä sellaisen keikan nyt kerran kuukauteen tekee, jos haluaa. 20 vuotta asuin Helsingissä eikä teatterissa tullut käytyä edes joka vuosi.
Itse asiassa kyllä moni käy niissä usein, ja varmaan tällaiset ihmiset sitten nämä mainitsevat. Kyllä itsekin käyn kuukausittain jossain museoissa, ja teatterilippuja on tälle keväälle ostettu kolme. Tokihan näihin pääsisi kauempaakin, jos vaan junat kulkevat vielä sitten iltanäytöksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle kantakaupunki on hyvä. Lähellä leipäjonot, ilmaiset julkiset, terveysasemat, kierrätyskeskukset, luonto lyhyen fillarimatkan päässä, kirjastot, kaikki.
Olisi aika tylyä asua jossain peräkylässä köyhänä niin ettei tuntisi ketään eikä olisi mitään historiaa siihen paikkaan. Tuskin olisi edes katuvaloja. Siellä mörönerseessä sotkisi Jopolla...joo ei.
Mä taas tykkään asua ennemmin maalla juuri siksi että olen pienituloinen. Pienikin budjetti riittää omakotitaloon, oma piha mahdollistaa osittaisen omavaraisuuden. Olen asunut myös Helsingissä, siellä rahaa kului elämiseen melkein puolet enemmän ja silti asunto oli itsariyksiö lähiössä.
Eihän Helsinki kaikkien juttu ole, ja Suomessa löytyy kyllä onneksi hyvin erikokoisia ja muutenkin erilaisia paikkakuntia, joten jokainen löytänee mieleisensä. Itse asun Helsingissä, mutta periaatteessa voisin ihan hyvin asua myös vaikka Turussa tai Tampereella. Paitsi että nyt en halua muuttaa, koska elämästäni niin iso osa on täällä - ystävät, harrastukset, työ, lasten koulut (esim. tytär käy taidelukiossa, ja jos asuttaisiin jossain pikkupaikkakunnalla, hän olisi varmaan halunnut muuttaa yksin asumaan Helsinkiin päästäkseen juuri tuohon lukioon)...
Mutta tuo luonto. Tarkoitetaanko sillä nyt ihan jotain syvää korpimaata vai ihan vain metsää, meren/järvenrantaa, yms? Nimittäin jos jälkimmäistä, niin sellaista löytyy oikeastaan jokaiselta Suomen paikkakunnalta - Helsingistä myös - mutta toki jos ihan koskemattomasta korvesta on kyse, niin silloin pitää oikeasti muuttaa syrjäseuduille.