Parisuhde passivoi, muita?
Tuntuu että parisuhteessa energiatasot ja aktiivisuus laskevat, voisi vain nyhjöttää sohvalla syöden roskaa 24/7
Erillään ollessa ihan päinvastoin, elämäntavat ovat terveellisiä, jaksaa harrastaa ja välittää taas miltä näyttää.
Mistä ihmeestä tämä johtuu ja miten tilanteen saa korjattua?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia en koskaan muuta yhteen naisen kanssa. Nainen ajattelee heti, että mies on jo napattu eikä enää tarvitse nähdä vaivaa parisuhteen eteen.
Itselläni käynyt tuo vähän toisinpäin, eli kun seurustelusta sovittu, niin toinen lopettanut kaiken suhteen eteen tekemisen. Eli siitä eteenpäin olen ollut yksin vastuussa järjestää treffejä ja yhteistä tekemistä. Toinen ilmeisesti ajatellut, että suhde saatu ja nyt ei enää tarvitse panostaa.
Kun olen itsekin lopettanut sen yhteisen tekemisen keksimisen, on yhdessäolo ollut juurikin sitä, että katsotaan sohvalla tv:tä. Jostain syystä kipinä ei ole kauaa pysynyt siinä sitten yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vain jonkun siihen vierelle, ja kun se on saatu, ei tarvitse enää yrittää.
Kyse ei ole tästä. Enemmän siitä, että toisen läsnäolo imee energiat.
No niin sen kuuluukin mennä, että se vetovoima on kotiin päin kun kodissa on se asia mihin pitäisi keskittyä. Parisuhteessa sinulla on parittelukumppani. The ultimate goal of life. Ei ole tarkoitus jatkaa sinkoilua, sekoilua, kartoittamista, etsimistä, vaan panna ja hoidella sekä kasvatella poikasia.
Miksi ehkäisette, miksi ette mene naimisiin ja tee niinkuin kuuluu? Omaa typeryyttä panna ja sitten vailttaa kun tuntuu tyhjältä, kun ei tulkaan se lapsi sieltä.
Minulla vähän samaa vaikkei olla parisuhteessa ja ainoastaan ehkä turhan tiiviissä yhteyksissä. Tuntuu että multa häviää mehut ihan täysin enkä saa elämässä mitään aikaiseksi ja välillä tulee masennuskausia. Olen alkanut ymmärtämään että johtuu tästä ihmissuhteesta koska sulakkeen napsahdettua vietettyäni aikaa yksin alan voimaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia en koskaan muuta yhteen naisen kanssa. Nainen ajattelee heti, että mies on jo napattu eikä enää tarvitse nähdä vaivaa parisuhteen eteen.
Oletko ihan tärähtänyt? Millään eläinlajilla naaras ei jahtaa koirasta. Oletko joku t ransu? Perse pystyyn ja jätä naiset rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vähän samaa vaikkei olla parisuhteessa ja ainoastaan ehkä turhan tiiviissä yhteyksissä. Tuntuu että multa häviää mehut ihan täysin enkä saa elämässä mitään aikaiseksi ja välillä tulee masennuskausia. Olen alkanut ymmärtämään että johtuu tästä ihmissuhteesta koska sulakkeen napsahdettua vietettyäni aikaa yksin alan voimaan paremmin.
Parisuhteen dynamiikka on selkeä. Mies ruokkii naista, nainen kukoistaa, ja tuottaa poikasia.
Jos tämä menee jotenkin vinksalleen tai väärin päin, kyseessä ei ole aikuisten parisuhteesta vaan jostakin sairaalloisesta äiti-pano-simulaatiosta, missä mies on naisen vauvan asemassa.
Naiset, älkää suostuko suhteisiin, missä mies ei ota rooliaan miehenä.
Miehet, ei kiinnosta mitä teette.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täälläkin. Ennen olin reipas ulkoilija, en enää. Miehen kanssa ollaan sisällä lähes koko ajan. Ei voi mennä ulos jos sataa.
Väsyttää.
Niin, koska se asia mitä sieltä ulkoa etsitte, on siinä sisällä jo. PANKAA JA TEHKÄÄ NE KERSAT.
Vitsi mitä typeryksiä olette.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo se syy miksi tosi monelle alkaa kertyä kiloja kun alkaa parisuhteeseen?
Niin siis panosuhteeseen, mistä on tarkoitus syntyä mukuloita tiuhaan tahtiin. Kyllä.
Panosuhde ohjaa parittelemaan, siittämään, raskautumaan, imettämään, tekemään lapsia. Hormonitiominta rauhoittuu, jotta pariskunta pysyy kotosalla siellä kivasti hoitelemassa niitä lapsia. Ei ole syytä juoksennella pitkin maita ja mantuja jahtaamassa mitään, kun se elämän tarkoitus on jo siinä kotisohvalla.
Sormukset sormeen, ehkäisy pois, ja tuttikaupoille. Siinä teille tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vain jonkun siihen vierelle, ja kun se on saatu, ei tarvitse enää yrittää.
Samoin täällä.
No ei todellakaan. Ihan samalla tavalla mennään kuin yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo se syy miksi tosi monelle alkaa kertyä kiloja kun alkaa parisuhteeseen?
Niin siis panosuhteeseen, mistä on tarkoitus syntyä mukuloita tiuhaan tahtiin. Kyllä.
Panosuhde ohjaa parittelemaan, siittämään, raskautumaan, imettämään, tekemään lapsia. Hormonitiominta rauhoittuu, jotta pariskunta pysyy kotosalla siellä kivasti hoitelemassa niitä lapsia. Ei ole syytä juoksennella pitkin maita ja mantuja jahtaamassa mitään, kun se elämän tarkoitus on jo siinä kotisohvalla.
Juuuu, tosin ainoastaan nainen rauhoittuu ja mies jatkaa juhlimista ja paneskelua kuten ennenkin. Ja unohtaa myös panostaa siihen jo syntyneeseen pesueeseen.
Meillä sama homma. Jos mies on työreissussa, saan aikaseksi ja menen sinne ja tänne. Painan duunia, käyn urheilemassa... sitten kun mies on kotona niin ei meinaa saada mihinkään energiaa.
Jaksaa kytätä, mihin menet mitä teet. Ainoastaan mies itse saa hävitä mitään puhumatta salille tai uimaan. Mun pitää kaikesta raportoida ja sitten ei enää huvita, tunkee aina mukaan tai kiukuttelee, jos menen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama homma. Jos mies on työreissussa, saan aikaseksi ja menen sinne ja tänne. Painan duunia, käyn urheilemassa... sitten kun mies on kotona niin ei meinaa saada mihinkään energiaa.
Jaksaa kytätä, mihin menet mitä teet. Ainoastaan mies itse saa hävitä mitään puhumatta salille tai uimaan. Mun pitää kaikesta raportoida ja sitten ei enää huvita, tunkee aina mukaan tai kiukuttelee, jos menen yksin.
Lopulta sitten menee kaikki fiilikset ja ei tule tehtyä mitään tai lähdettyä mihinkään. Jotenkin lamaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen dynamiikka on selkeä. Mies ruokkii naista, nainen kukoistaa, ja tuottaa poikasia.
Jos tämä menee jotenkin vinksalleen tai väärin päin, kyseessä ei ole aikuisten parisuhteesta vaan jostakin sairaalloisesta äiti-pano-simulaatiosta, missä mies on naisen vauvan asemassa.
Naiset, älkää suostuko suhteisiin, missä mies ei ota rooliaan miehenä.
Miehet, ei kiinnosta mitä teette.
Mä en halua perinteistä naisen paikkaa, kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt jumankauta jos ei edes lenkille saa siitä sohvalta lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin sen kuuluukin mennä, että se vetovoima on kotiin päin kun kodissa on se asia mihin pitäisi keskittyä. Parisuhteessa sinulla on parittelukumppani. The ultimate goal of life. Ei ole tarkoitus jatkaa sinkoilua, sekoilua, kartoittamista, etsimistä, vaan panna ja hoidella sekä kasvatella poikasia.
Miksi ehkäisette, miksi ette mene naimisiin ja tee niinkuin kuuluu? Omaa typeryyttä panna ja sitten vailttaa kun tuntuu tyhjältä, kun ei tulkaan se lapsi sieltä.
Hauskaa, kun joku ihminen tietää miten elämää kuuluu elää. Siis kaikkien muidenkin puolesta.
En tiedä onko nainen jotenkin alitajuisesti viritetty olemaan tietoinen siitä miehestä ja sen jostain potentiaalisesta tarpeesta itseä kohtaan, joka estää vapaan olemisen. Mieheni alkoi tekemään uuden työn myötä pitkiä työmatkoja (viikko-kaksi) ja huomaan että olen ihan eri ihminen kun se mies on poissa. Siivoan niin että oikein kunnolla pistän tuulemaan, pesen ikkunoita jne. Käyn shoppailemassa, luen lehtiä ja inspiroidun kaikesta. Tai sitten mun mies vaan on sellainen tylsämieli että kaikesta em. menee maku kun sen hapanta naamaa katsoo.
En tiedä
Siis mulla sama ja olen luullut että olen ainoa! Sinkkuna on virtaa ja teen hirveästi kaikkea, yritän etsiä miestä joka on samanlainen ja aluksi he esittääkin aina mutta pian huomaa ettei mies jaksakaan oikeasti mitään ja kohta huomaan että olen viikon istunut sisällä ja syönyt herkkuja ja elämä masentaa. Ehdotan miehelle jotain retkeä/lenkkiä/tekemistä niin alkaa tekosyyt lentelee että ei voi siksi ja siksi. Jospa joskus löytyisi oikeasti mies joka tykkää tehdä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko nainen jotenkin alitajuisesti viritetty olemaan tietoinen siitä miehestä ja sen jostain potentiaalisesta tarpeesta itseä kohtaan, joka estää vapaan olemisen. Mieheni alkoi tekemään uuden työn myötä pitkiä työmatkoja (viikko-kaksi) ja huomaan että olen ihan eri ihminen kun se mies on poissa. Siivoan niin että oikein kunnolla pistän tuulemaan, pesen ikkunoita jne. Käyn shoppailemassa, luen lehtiä ja inspiroidun kaikesta. Tai sitten mun mies vaan on sellainen tylsämieli että kaikesta em. menee maku kun sen hapanta naamaa katsoo.
En tiedä
Just tämä! Mies aina jaksaa valittaa, kun en hänestä siivoa tarpeeksi ja tarpeeksi hyvin yms yms, mutta kun hän on pois niin mulla on energiaa ja kaikki paikat tiptop. Sen lisäksi käyn salilla, pyöräilemässä, lenkillä... Mitä milläkin hetkellä mieleen juolahtaa, kun ei tarvi keneltäkään kysyä mitä hän meinaa touhuta tai edes kertoa mihin olen menossa.
Samoin sinkkuus passivoi. Suomessa jotenkin tuntuu vallitsevan kulttuuri, että vain se uuden kumppanin paneminen kiihottaa ja kiinnostaa.
Tosiasiassa se rauhoittuminen on normaalia ja luonnollista. Silloin pitäisi tulla niitä pentuja, kun on pantu ja suurimmat panemisvimmat ovat ohi. Ehkäisy ja sitoutumisen puute estävät tämän, se että ihmiset menevät suhteisiin vääristä syistä, eivät perustaakseen perhettä.