Mitä mieltä nimestä Kiira?
Eli siinäpä se kysymys, mahdollisimman paljon kommentteja kiitos =)
marie
Kommentit (28)
lapsuudessa minulla oli ystävä nimeltä Mia. Hän oli todellakin Mia eikä Miia vaikka saattaa hassulta kuulostaakin ; )
kommenteista. Tämä ketju olikin kasvanut sitten viime kurkkauksen ;)
Tytöstä tulee Kiira Olivia, kahdella ii:llä syystä että esikoisen nimessä on 4 kirjainta enkä halunnut noudattaa samaa kaavaa. Oli silti mielenkiintoista lukea tätä yksi vokaali/kaksi vokaalia keskustelua.
Kiitos vielä kaikille jotka jaksoivat nimeä kommentoida !
ap
Henkilökohtaisesti en pidä nimestä Kiira, mutta ei se kuitenkaan mikään kauhea nimi ole.
Itse en pidä nimestä koska yläasteellani oli tämän niminen tyttö ja hän oli paha kiusaaja. Muuten kiva nimi, mutta tämän takia tulee ikävä mielenyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt vielä!
Kiira tarkoittaa paholaista tai pahaa henkiolentoa, joita on KIIRASTORSTAINA ajettu pois pihoilta. Kiirastorstai ei muutenkaan ole kovin kiva päivä, sillä se liittyy pääsiäisen tapahtumiin.
Että semmoisenko nimen haluaisit lapsellesi....
No, kun tiedät nimen taustat, voit itse valita! Eipä tule yllätyksiä!
Mun nimi on Kiira ja se kiirastorstain olento onkin nimeltään kiiras eikä Kiira että juu. Kaikki esim kaverit ei ne mitää mun nimestä oo yhdistänyt ainakaan ääneen siihen kiiras-olentoon.
Aika kovankuuloinen, tulee mieleen tiira. Ei ehkä lempparini tytön nimeksi.
Suomenkielessä äännetään kuten kirjoitetaan toisin kuin esim. ruotsinkielessä.
Eli esim. Nina, Mia, Kira, Rosa, Sara, Tea, Fia, Mira, Bea äännetän kirjoitusasun mukaan.
Itselläni on ollut oppilaana Kira tyttönen ja hänen nimensä lausuttiin ihan niinkuin kirjoitettiinkin. Jos erehdyin lausumaan nimen pitkänä niin heti sanomiseni korjattiin ; )
Tyttömme toinen nimi on Sara ja se myös lausutaan Sara. Jos olisin halunnut että se lausutaan pitkänä niin olisin sen myös pitkänä kirjoittanut. Ystäväni tytön toinen nimi on Nina ja myös lausutaan Nina.
Eli ei ole automaattista, että lyhyt nimi (Nina, Kira ym.) lausutaan pitkällä vokaalilla.
Ja sitten Kiira nimestä. Mielestäni se on kaunis, reipas nimi. Itsekin sitä miehelle ehdottelin, kun tytölle mietittiin nimeä mutta ei mennyt läpi....