Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotimaiset (pien)yritykset viisveisaavat reklamaatioista

Vierailija
04.03.2025 |

Nämä kokemukset ovat lapsen tavaroihin liittyen, mutta vastaavaa on ollut aikuistenkin tavaroiden kohdalla.

1. Kotimaisen lastenvaatemerkin vaate päästi ensimmäisessä pesussa koneessa värit niin, että värit levisivät. Reklamoin asiasta. Firma totesi, että olin pessyt vaatteen liian pienessä lämpötilassa, kun olin pessyt vaatteen 30 asteessa 40 asteen sijaan eivätkä korvanneet mitään. Pesulapussa/vaatteet mukana tulleissa ohjeissa ei ollut mainintaa, ettei pienemmässä lämpötilassa saisi pestä.

2. Kotimaisen tarralappufirman lastenvaatteiden pesulappuihin liimattavat tarrat eivät kestäneet lainkaan käyttöä, vaan lähtivät ensimmäisessä pesussa irti. Reklamoin asiasta, mutta firmasta vastattiin, että kukaan muu ei ole tuotteesta valittanut, joten eivät korvaa mitään/lähetä uusia tuotteita. 

Yritykset ajattelevat säästävänsä rahaa, kun eivät reagoi asiakkaan tekemään reklamaatioon. Minä puolestani ratkaisin tilanteen niin, että lakkasin ostamasta ko. yritysten tuotteita. Olisi kannattanut lähettää tilalle ehjä lastenvaate tai uusi setti tarroja sen sijaan, että menettää maksavan asiakkaan yksittäisen huonon reklamaation takia. Yritykset eivät ymmärrä, että asiakkaiden reklamaatioihin kannattaisi reagoida asiallisesti. Vastaavasti taas niiden yritysten kanssa olen mielelläni jatkanut asiointia, jotka ovat hoitaneet reklamaatiot kunnolla.

Ap

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi firman pitää maksaa sinulle siitä, että et osaa vaatehuollon perusasioita?

Vierailija
2/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus itsellä.

Isot firmat hoitaa hyvin, pienet ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesu 30 asteessa on paras keino irrottaa vaatteesta värit.

Vierailija
4/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkini reklamaatiosta on alennus, minkä saa seuraavalla ostokerralla..

Vierailija
5/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs pienyritys tarjosi hyvitykseksi alekoodia, jonka olisin saanut seuraavalla ostokerralla. Alekoodi oli naurettavan pieni (tyyliin 10 %) ja sen olisi saanut ostamalla 70 eurolla tavaraa...

Ei sitten mitään käsitystä siitä, että asiakkaat todennäköisesti äänestävät jaloillaan tällaisten ehdotusten jälkeen.

Vierailija
6/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle eräs pienyritys tarjosi hyvitykseksi alekoodia, jonka olisin saanut seuraavalla ostokerralla. Alekoodi oli naurettavan pieni (tyyliin 10 %) ja sen olisi saanut ostamalla 70 eurolla tavaraa...

Ei sitten mitään käsitystä siitä, että asiakkaat todennäköisesti äänestävät jaloillaan tällaisten ehdotusten jälkeen.

Luultavasti sen verran hankalia asiakkaita, että yritys toivookin, että ne äänestää jaloillaan.

Vierailija
7/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksillä ei ole mitään velvollisuutta korvata väärin pestyä vaatetta tai väärin kiinnitettyjä tarralappuja (mitä ne edes ovat?). Asiakkaalla on vastuu omasta tekemisestään, yrityksellä tuotteesta vain silloin, kun sitä käytetään oikein.

Vierailija
8/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos näin on, se pitäisi mainita eikä olettaa ihmisten tietävän.

Vierailija
9/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 10 asteen ero pesulämpötilassa ole mikään iso. Eri asia, jos pesisi jonkun 30 asteen vaatteen 60 asteessa ja ihmettelee, miksi kutistui pesussa.

Yrityksillä on selvästi vain logiikkana se, että mitään ei haluta korvata.

Vierailija
10/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin ravintolassa, josta sain noron. Samaan noroon sairastui siis useampi kymmen ravintolan asiakasta. Jouduin noron takia sairaalaan tiputukseen. Arvaatte varmaan, että ravintola ei korvannut sairaalalaskustani senttiäkään.

Vierailija
11/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kyllä monissa tuotteissa selkeästi mainitaan, jos tuotetta ei saa käyttää tavalla x. Ihan tavallista on, että astiassa voi lukea, että ei saa laittaa mikroon. Samalla tavalla pitäisi vaatteessakin mainita, että pese ensimmäinen pesu ehdottomasti 40 asteessa.

Vierailija
12/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans odotan eräältä kotimaiselta firmalta toimitusta jo kolmatta kuukautta. Tarjosivat, että haluaisinko jonkun toisen koon, mutta mitä ihmettä minä vääränkokoisilla tekisin? Pyysin, että palauttavat rahat, jos eivät voi toimittaa, mutteivät ole vastanneet siihen viestiin yhtään mitään.

Vierailija
13/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pesulapussa/vaatteet mukana tulleissa ohjeissa ei ollut mainintaa, ettei pienemmässä lämpötilassa saisi pestä."

Herrajjestas! Tuon tietää sokeekaisa korvallaankin!

Eikö äitis ole opettanu mittään!

Vierailija
14/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma: ap kertoi, että pesuohjeen mukaan vaate pestään 40 asteessa. Se tarkoittaa, että vaate pestään 40 asteessa eikä missään muussa. Tuota matalampi lämpötila irrottaa värit, se kerrottiin jo peruskoulun kotitaloustunnilla. Ja tuota korkeampi lämpötila saattaa kutistaa vaatteen tai vahingoittaa esim. pinnoitetta.

Valmistajayrityksellä on oikeus olettaa, että ostaja noudattaa pesuohjetta, kun ohje on selkeästi vaatteessa katsottavissa.

Vierailija
15/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin ravintolassa, josta sain noron. Samaan noroon sairastui siis useampi kymmen ravintolan asiakasta. Jouduin noron takia sairaalaan tiputukseen. Arvaatte varmaan, että ravintola ei korvannut sairaalalaskustani senttiäkään.

Tietenkin korvasi, jos pystyit osoittamaan, että ravintolan huolimattomuuden vuoksi sait noron. Ongelmana on se, että pelkkä oletus ei riitä korvauksien perusteluksi.

Vierailija
16/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen pesu aina pesuohjeen lämpötilassa tai 60 asteessa, jos myyjä niin ohjeistaa. Tällöin väri kiinnittyy kankaaseen viimeistään.

Vaatehuolto on monille aikuisille ihan hepreaa, vaikka vaatteita pestään paljon.

Vierailija
17/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ap:lla keittiön hanassa varoitus, että kuuma vesi saattaa polttaa käsiin palovammoja? Ja puhelimessa varoitus, että ei saa jättää yöksi lataukseen?

Vierailija
18/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin sivuston mittojen mukaan lapselle paidan, joka osoittautuikin aivan muun mittaiseksi kuin oli luvattu. Siis pituus- ja leveyssentit eivät täsmänneet. Kauan kesti, ennen kuin sain rahani takaisin.

Kannattaa valittaa kuluttajalautakuntaan. Jos yritys ei vastaa kuluttajalautakunnan tietopyyntöön, asia ratkaistaan asiakkaan kertoman mukaisesti ja yritys määrätään maksamaan asiakkaalle. Jos yritys ei suostu maksamaan, se joutuu mustalle listalle, joka taas vaikeuttaa kaupantekoa jatkossa.

Vierailija
19/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tilasin sivuston mittojen mukaan lapselle paidan, joka osoittautuikin aivan muun mittaiseksi kuin oli luvattu. Siis pituus- ja leveyssentit eivät täsmänneet. Kauan kesti, ennen kuin sain rahani takaisin.

Kannattaa valittaa kuluttajalautakuntaan. Jos yritys ei vastaa kuluttajalautakunnan tietopyyntöön, asia ratkaistaan asiakkaan kertoman mukaisesti ja yritys määrätään maksamaan asiakkaalle. Jos yritys ei suostu maksamaan, se joutuu mustalle listalle, joka taas vaikeuttaa kaupantekoa jatkossa.

Tämä taas ei pidä paikkaansa.

Kuluttajalautakuntaa ei edes ole, se on kuluttajariitalautakunta eikä se voi määrätä yritystä maksamaan, se voi ainoastaan suositella korvausta. Mustalle listalle joutuminen ei vaikeuta kaupantekoa, koska suurin osa ei käy sieltä jotain 30 euron paitakauppaa varten tarkistamassa yrityksen tietoja. Lisäksi ihmeen moni "suomalainen sivusto" on oikeastaan kiinalainen eikä kuluttajariitalautakunnan valta ulotu sinne asti.

Vierailija
20/20 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas ei pidä paikkaansa.

Kuluttajalautakuntaa ei edes ole, se on kuluttajariitalautakunta eikä se voi määrätä yritystä maksamaan, se voi ainoastaan suositella korvausta. Mustalle listalle joutuminen ei vaikeuta kaupantekoa, koska suurin osa ei käy sieltä jotain 30 euron paitakauppaa varten tarkistamassa yrityksen tietoja. Lisäksi ihmeen moni "suomalainen sivusto" on o

Jos yritys ei maksa, se päätyy mustalle listalle. Mustaa listaa julkaistaan Kuluttaja-lehdessä joka kuukausi ja lisäksi netissä. Tämä kyseinen yritys oli suomalainen vaateyritys, joka itse teki tuotteita. Sellaisen on turha ajatella saavansa jotain ryhmätilauksia, jos ei ole hoitanut velvoitteitaan. Kyllä yritykset, jotka etsivät alihankintaa, katsovat tarkasti myös mustat listat ja kuluttaja-arvioinnit läpi, vaikkei joku yksittäinen ihminen katsoisikaan.