Lääkäri oli laittanut labroihin myös alkoholin kulutuksen seurannan kokeen! Sanomatta sanaakaan.
Kai epäili olenko juoppo koska olen pitkään ollut taistellut keskivaikean masennuksen kanssa mutta yllätti ihan täysin kun verikoetulokset tulivat ja luulin, että ihan perus verikokeet ottaa.
"Desialotransferriini eli CDT on mitattava arvo, jolla voidaan tunnistaa mahdollinen alkoholin jatkuva suurkulutus." lähde Puhti.fi
No miten vain. Viitearvot ovat 0,0-2,5 ja minulla se oli 1,5 eli normaali.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ollu fiksu lääkäri. Mites sitä muuten selvittäis on potilas juoppo vai ei.
Juu on fiksu, en sitä sano ja muutenkin tarkka lääkäri. Huvitti kovasti vain kun tuli tuo tulos ja menin googlaamaan. Niin hienovaraisesti osasi kysellä ja sitten laittoi kokeen sanomatta mitään. :D
On kuitenkin ihana nähdä, että kaikki kunnossa fyysisesti ylipäätään kaikkien tuloksien perusteella. Ap
ilman --potilaan suostumusta,ei saa ottaa mitään kokeita mistä ei ole sovittu ja mitä arvoja mitataan. lista ja nauhoita kirjallisen lisäksi se nauhoitus. tulosten tultua näet onko tässä pitäydytty. ei tarvitse kehua lääkärin silmänkääntötempuilla. kaikesta sovitaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä nyt kannata juopoille etukäteen kertoa! Pitävät pari viikkoa taukoa muuten eikä jää kulutus seulassa kiinni.
Niin, ei kai. Yllätti kuitenkin kun kyseli juomisesta ohimennen niin sanoin, että juon silloin tällöin ja kun juon, juon kyllä humalan päälle mutta vain kerran ja harvoin kaksi kertaa kuukaudessa. Ehkä se kuulosti huolestuttavalta koska olen humalanhakuinen juoja. Nykyään en kyllä juo edes niitäkään kertoja mitä aiemmin. Ap
Hyvin yleistä on että alkoholin käytön todellista määrää ei ilmoiteta vaan pienennetään. Ehkä tuo testi on jonkinlainen sabluuna.
Nouseeko tuo arvo herkästi jos juo alkoholia? Ja laskeeko myös nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä nyt kannata juopoille etukäteen kertoa! Pitävät pari viikkoa taukoa muuten eikä jää kulutus seulassa kiinni.
Niin, ei kai. Yllätti kuitenkin kun kyseli juomisesta ohimennen niin sanoin, että juon silloin tällöin ja kun juon, juon kyllä humalan päälle mutta vain kerran ja harvoin kaksi kertaa kuukaudessa. Ehkä se kuulosti huolestuttavalta koska olen humalanhakuinen juoja. Nykyään en kyllä juo edes niitäkään kertoja mitä aiemmin. Ap
Hyvin yleistä on että alkoholin käytön todellista määrää ei ilmoiteta vaan pienennetään. Ehkä tuo testi on jonkinlainen sabluuna.
Tästä huolimatta potilasta on informoitava asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minultakin on otettu, olen käynyt lääkärissä vaikean unettomuuden johdosta. En ole käyttänyt alkoholia ollenkaan yli 20 vuoteen. Lisäksi maksakokeita, tosin viimeksi sanottiin, että maksa-arvoista näkee ettet tosiaan käytä alkoholia, ohoh! Kyselylomakkeesta AUDIT ei sentään ole luovuttu.
Maksa-arvoja itseltäni seurataan sytostaattilääkkeen vuoksi, syitä voi olla muitakin siis kuin alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Lukema on normaalin ylärajalla.
Ylipainokin voi nostaa arvoa hieman.
Eikö tarkoitus ole sinun parantaminen? Otettiin sitte peräsuoli punktio tai ei. Saadaan sinutkin yhteiskunnan tukipilariksi.