Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kaverin polttareihin pakko osallistua?

Vierailija
03.03.2025 |

Kaverillani on tiedossa polttarit, jotka vietetään pidemmän ajomatkan päässä ja siellä menee koko viikonloppu. Budjettina kolmenumeroinen summa per henkilö, jos lasketaan aktiviteetit ja bensakulut yms mukaan. Opiskelen tällä hetkellä ja on paljon muitakin kuluja maksettavana eikä rahaa tule mistään. Olen myös todella surkea nukkumaan muualla kuin kotona ja minulle on nykyään ihan painajaista mennä isolla porukalla johonkin mökille kauemmas.

Ilmoitin polttareiden järjestäjälle etten pääse tulemaan koska ei ole varaa ja sanoin rehellisesti, ettei vaan ole mun juttu mikään mökkiviikonloppu isolla porukalla. Hän hyökkäsi minua vastaan välittömästi ja kyseenalaisti että nuo ovat tekosyitä. Hän väitti että morsian tulee suuttumaan minulle ja loukkaantumaan, ja että muutkin kuulemma ihmettelivät hänelle yksityisviestillä että ei voi olla totta ettei minulla olisi varaa. Välttelen konflikteja joten taivuin hänen tahtoonsa ja sanoin osallistuvani kuitenkin ja revin rahat sitten jostain.

Mielipiteitä tai kokemuksia? En edes ajatellut että tuosta voisi suuttua. Itseäni ei haittaisi, vaikka oma siskoni ei pääsisi minun polttareihin osallistumaan. Morsian on samassa kaveriporukassa mutta ei mikään erityisen läheinen kaveri.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä alistu äläkä osallistu jos itse olet vaarassa joutua ahdinkoon sen takia. Pärpättäköön juhlakalua myöten mitä pärpättävät. 

Niin, totta. Mulle sanottiin että kuulemma pitäis omat tuntemukset laittaa sivuun kun on kyse tästä meidän kaverista, ja että on itsekästä olla menemättä jos itseä ahdistaa tai ei ole varaa. Oon kyllä muutenkin kyseenalaistanut ton porukan toimintaa muissakin asioissa välillä sen verran, että elämän jatkaminen eri suuntaan saattais olla ihan hyvä vaihtoehto. Tämä polttaridraama on vain jäävuoren huippu.

Vierailija
22/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatööri. Aina pitää lupautua ja innokkaana hypettää mukana ja sitten viime hetkellä perua vedoten sairastumiseen tai johonkin muuhun äkilliseen.

Ripuli on yksi hyvä tässä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ininä saa loppua. Perkele menet mukaan.

Vierailija
24/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan menisi tuollaisen porukan kanssa yhtään mihinkään. 

Vierailija
25/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syytätte aloittajaa siitä että hän myöntyi myöhemmin kutsuun: ette varmaan ole ikinä olleet oikeasti manipuloivan ihmisen kanssa tekemisissä. Sellaiselle ei niin vain kieltäydytä, kääntää pian koko porukan sellaista ihmistä vastaan joka kehtaakin sanoa poikkipuolisen sanan.

Voisin itsekin syyttää joistain teosita manipuloivaa kaveria tai hyökkäävää ja hyvin painostavaa "kaveria" omista joistain huonoista valinnoistani ja päätöksistäni. Mutta kolmantena voin myös syyttää itseäni kun olen kuvitellut, että tekemällä niin tai näin omasta mielestäni huonosti mutta miellyttämisen haluisena tai toiveikkaana, että näin itseäni vastaan tekemällä mutta muiden mieliksi ja toiveiden mukaisesti toimimalla voisin olla niin kuin muut ja tai saada vastaisuudessakin olla kaverna (ellen peräti ystävänä) toiselle tai toisille.

Vierailija
26/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minua viimeksi yritettiin painostaa jo kolmatta kertaa avioon menevän kaverini häihin, totesin vain, että

Ehkäpä ensi kerralla.

Asumme edelleen eri paikkakunnilla, tapaamme ehkä joka toinen tai kolmas vuosi, soittelemme toisillemme kerran pari vuodessa.

Antamillasi spekseillä tiivistäisin analyysini vanhaan suomalaiseen sanontaan Ei sota yhtä miestä kaipaa. Nyt vain kehittelet kohteliaan valkoisen valheen. Olet valitettavasti jo missannut ilmeisimmän, eli aiemmin sovitun menon ko. ajankohdalle.

Vierailija
27/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syytätte aloittajaa siitä että hän myöntyi myöhemmin kutsuun: ette varmaan ole ikinä olleet oikeasti manipuloivan ihmisen kanssa tekemisissä. Sellaiselle ei niin vain kieltäydytä, kääntää pian koko porukan sellaista ihmistä vastaan joka kehtaakin sanoa poikkipuolisen sanan.

Jos porukan pomona on joku narsisti manipuloija, niin on lähinnä helpotus päästä eroon ko, porukasta. 

Vierailija
28/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä.  Sitten ei ole kyllä asiaa häihinkään, mutta onko se sitten iso menetys. 

Olen ollut useissa häissä, mutta en yksissäkään polttareissa. 

Toisaalta tällä palstalla oli joskus tapaus, jossa henkilö oli rahoittamassa polttareita, mutta ei sitten yllätyksekseen saanut kutsua häihin. 

Vierailija
29/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet tuollainen tossukka. Sua manipuloitiin ja syyllistettiin nyt ihan huolella ja alistuit siihen. Kannattaa opetella ei -sanan käyttö ja oppia pitämään omat rajat.

Polttareista on oikeus kieltäytyä. Mä olen kerran kieltäytynyt, kun sillä hetkellä oli heikko rahatilanne. Sanoin tuon kaasolle suoraan. Mulle oli aivan sama mitä muut ajatteli. Tärkeämpää oli saada omaan kaappiin ruokaa. Jälkeenpäin kuulin kaason vaatineen osallistujilta rahaa vielä polttareiden jälkeenkin. Olin niin tyytyväinen kieltäytymisestäni.

Vierailija
30/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä alistu äläkä osallistu jos itse olet vaarassa joutua ahdinkoon sen takia. Pärpättäköön juhlakalua myöten mitä pärpättävät. 

Niin, totta. Mulle sanottiin että kuulemma pitäis omat tuntemukset laittaa sivuun kun on kyse tästä meidän kaverista, ja että on itsekästä olla menemättä jos itseä ahdistaa tai ei ole varaa. Oon kyllä muutenkin kyseenalaistanut ton porukan toimintaa muissakin asioissa välillä sen verran, että elämän jatkaminen eri suuntaan saattais olla ihan hyvä vaihtoehto. Tämä polttaridraama on vain jäävuoren huippu.

No nyt sulla olisi aivan loistava tilaisuus erota tuosta porukasta! Sinuna käyttäisin tilanteen hyväksi. Miksi laittaa kolminumeroinen summa euroja ihmisiin, joiden seurasta ei edes nauti! Nyt nainen sitä selkärankaa!

Vierailija
31/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys -kortilla on helppo pelata tuollaisissa tilanteissa kun väkisin halutaan saada toinen tanssimaan pillinsä mukaan välittämättä minkälaiseen ahdinkoon se toinen siitä joutuu sillä sehän ei tuollaisia "kavereita" kiinnosta pätkääkään. He eivät ole kiljuen ryntäämässä sinua auttamaan jos joudut polttareiden vuoksi jälkeenpäin sellaiseen tilanteeseen että tarvitset ruokaa jne. He jättävät sinut oman onnesi nojaan. Siksi parempi olla rääkkäämättä itseään ja huolehtia ensijaisesti siitä että pärjäät taloudellisesti. Aika lakata olemasta tuolle porukalle kynnysmatto. Etsiköön uuden vaikka toisistaan. 

Vierailija
32/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä.  Sitten ei ole kyllä asiaa häihinkään, mutta onko se sitten iso menetys. 

Ihan hyvin voi mennä häihin, vaikkei polttareissa ole ollutkaan mukana. Yleensä vähemmistö häävieraista on ollut polttareissa mukana. Se on sit eri asia haluaako osallistua.

Polttareihinhan kutsutaan vain muutama lähin, eikä suinkaan kaikkia vieraita. Kyllä tuosta sen verran iso äkämökö tulee, että ei ole enää toivottu henkilö. Ja tämä ihan pitemmällä kokemuksella. 

Vierailija
33/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voi mennä häihin, vaikkei polttareissa ole ollutkaan mukana. Yleensä vähemmistö häävieraista on ollut polttareissa mukana. Se on sit eri asia haluaako osallistua.

Polttareihinhan kutsutaan vain muutama lähin, eikä suinkaan kaikkia vieraita. Kyllä tuosta sen verran iso äkämökö tulee, että ei ole enää toivottu henkilö. Ja tämä ihan pitemmällä kokemuksella. 

Tuskin mikään menetys aloittajalle. 

Vierailija
34/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on joku polttarit järkkäävä akkaporukka päätynyt liian kalliisiin polttareihin ja pakolla nyt haalivat kaikki mahdolliset sinne mukaan, ei ihme että ärhentelevät, koska heidän oma maksuosuus uhkaa nousta, kun porukka kieltäytyy kunniasta osallistua. Sillä siinähän äkkiä käy niin, että kun on tehty unelmapolttareille kattaus kasvohoitoa, hierontaa, äänilmaljarentoutusta, kuviokelluntaa, skumppakattaus kalliiseen hotelliin ja pari muuta lisänumeroa, niin osallistujamäärä alkaa hupenemaan kulujen noustessa tähtitieteellisiin lukemiin.

En menisi. Ökypolttarit voidaan järjestää silloin, jos kaikilla on maksukykyä tai joku jolla on riittäväsit pinkkaa rahoittaa riemun. Jos omasta kk budjetista menee esim. koko kuun ruokarahaan verrattava määrä, niin en osallistuisi. Polttarivieraan max. kulu tulisi olla 50e + omat syömiset ja juomiset.

Vierailija
35/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairasta, älä oikeesti mene. Muuten menee myös rahat ja mielenterveys.

Vierailija
36/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maksanut jo osuutesi? Vaikka olisitkin, niin keksi vaan joku tekosyy sitten kun päivä koittaa. Ripuli tai oksennustauti. Siitä tuskin pyydetään todisteita. Tosin aina ei voi olla siitäkään varma

Vierailija
37/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vierailija
38/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää polttari touhu mennyt vähän yli...Ihmisten oletetaan kustantavan morsiamelle/sulhaselle sellaista luksusta mitä eivät itselleen pysty maksamaan.Ei se naimisiin meno nyt mikään seitsemäs ihme ole.

Vierailija
39/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää polttari touhu mennyt vähän yli...Ihmisten oletetaan kustantavan morsiamelle/sulhaselle sellaista luksusta mitä eivät itselleen pysty maksamaan.Ei se naimisiin meno nyt mikään seitsemäs ihme ole.

Mä odotan pienellä kauhulla kesän polttareiden työryhmän päätöstä.... olen kohtuullisen varma että luvassa olisi illallinen palacessa..oikeesti en pysty tähän. 

Vierailija
40/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten ihmisten kanssa haluat lähteä viettämään viikonloppua ja vielä maksaa kalliisti siitä? Juoruavat sinusta selän takana, epäilevät että valehtelet jne. 

Hei, kaikilla ei ole sinun katkera, yksinäinen elämäsi.