Kotimaisten viljojen suositeltu aloitusjärjestys?
Hei!
Olen täältä palstalta joskus lukenut, mitä järjestystä suositellaan herkkävatsaisille/allergisille vauvoille kotimaisten viljojen aloituksessa, mutta nyt en löytänyt sitä tietoa edes haulla. Ensin oli kaura, mutta mites sitten?
Kommentit (7)
Meidän vauva ei ole reagoinut mihinkää ruokaan ja huomaan ,että olen innokas kokeilemaan kaikkea uutta ruokaa ja seuraamaan mistä vauva tykkää. Neuvolasta sain kyllä hyviä ohjeita ,että vaikka on kovin terve vatsainen vauva niin ei silti ole kiire " kaikkea" kokeilla ,eikä tarvitse " kaikkea" kokeillakkaan. Voipi käydä niin ,että ei-allergisen saa reagoimaan ,jos liikaa kuormittaa.
Laitan tähänkin saman kuin tuonne vauvat-puolelle. Tänä harhaluulo, että vauvalle pitäisi " antaa kaikkea" elää niin sitkeässä.
Pakko vaan kommentoida, että vauvalle (varsinkin herkkävatsaiselle) ei ole mitään tarvetta käydä koko viljalistaa läpi. Ei siis todellakaan. Meillä vauva söi pelkästään kaurapuuroa ja se siinä. Yli vuoden ikäisenä alkoi syömään normaalisti ruisleipää kuten muutkin. Ja vaalea leipää eli vehnää joskus harvoin. (Meillä suositaan ruisleipiä siis.) Ohraa ei ole tainnut saada kuin satunnaisesti jossain ruoassa tai leivässä. Ja on siis nyt normaali 3 vuotias. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia vatsan suhteen. Jotenkin vaan tuntuu hassulta, että ihmisillä on kamala kiire käydä koko " ruokalista" läpi heti kun ns lupa siihen on. Meillä ollaan menty rauhallisesti ja luonnollisen normaaliin ruokaan siirtymisen mukana kaikki viljat on tullut käytyä läpi.
onnimanni2:
Laitan tähänkin saman kuin tuonne vauvat-puolelle. Tänä harhaluulo, että vauvalle pitäisi " antaa kaikkea" elää niin sitkeässä.Pakko vaan kommentoida, että vauvalle (varsinkin herkkävatsaiselle) ei ole mitään tarvetta käydä koko viljalistaa läpi. Ei siis todellakaan. Meillä vauva söi pelkästään kaurapuuroa ja se siinä. Yli vuoden ikäisenä alkoi syömään normaalisti ruisleipää kuten muutkin. Ja vaalea leipää eli vehnää joskus harvoin. (Meillä suositaan ruisleipiä siis.) Ohraa ei ole tainnut saada kuin satunnaisesti jossain ruoassa tai leivässä. Ja on siis nyt normaali 3 vuotias. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia vatsan suhteen. Jotenkin vaan tuntuu hassulta, että ihmisillä on kamala kiire käydä koko " ruokalista" läpi heti kun ns lupa siihen on. Meillä ollaan menty rauhallisesti ja luonnollisen normaaliin ruokaan siirtymisen mukana kaikki viljat on tullut käytyä läpi.
mä kannatan, että viljat kokeillaan läpi ennen 1v, eli ennen normaaliin ruokaa siirtymistä. syynä on se, että mahdolliset allergiat saa helpommin kiinni. Esim. vehnää on lisätty pieniä määriä moniin ruokiin ja mm. ruisleipiin ja lihaliemikuutioihin. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
edellinen. Kannatat? Vai tiedätkö asioista? Itse olen allergioiden parissa töissä. Hitaammalla etenemislle usein voi välttää kaikki vatsa ongelmat tyystin, koska monen vauvan vatsa on vain herkkä. Ei siis varsinaisesti allergiaa. niillä, joilla allergiaongelmia, vaivat tulevat esiin kyllä hyvinkin nopeasti muutenkin. Allergioita vauvalla usein on maito ja kananmuna. Usein myös kyllä sinun mainitsema vehnä. Mutta siis summasummarum: herkän vauvan vatsaa ei kannata turhaa kiireellä rasittaa.
olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Meillä poika 9kk allerginen maidolle, mutta muut tähän asti annetut ruoat sopivat. Nyt lääkäri kehotti kokeilemaan viljat läpi, mitä vähän ihmettelein ja meillä poika oireili vehnästä selvästi. liekö sitten suoliston kehittymättömyyttä vai allergiaa.
kuitenkin päiväkotitaipaleen pian alkaessa tarvitsen lääkärin todistuksen kaikista sopimattomista ruoista, eli ne on kai kaikki pakko kokeilla myös kananmunaa ja kalaa myöten, joita pystyisi kotihoidossa välttämään pitkään ja antaa suolistolle aikaa kehittyä. Mutta päiväkodissa syöttävät kaikkea jos ei todistusta ja mielummin kokeilen ne itse, jotta tiedän mitä poika on saanut ja mille oireilee. Varsinkin kun oireet tulevat aina vähän viiveellä. paitsi tuo vehnä, jota saatuaan pojan posket lehahtivat ja hän alkoi tunnin päästä oksentamaan rajusti. Muu ruoka pysyi kyllä sisällä eli ei ollut mitään vatsatautia.
Meille sanottiin kotimaisista viljoista, että kauralla aloitetaan ja vehnää annetaan viimeiseksi. Eli kaura on yleisesti kaikkein siedetyin ja vehnä kaikkein allergisoivin. Meille ei ainakaan sanottu, että rukiin ja ohran aloitusjärjestyksellä olisi mitään väliä. Kuitenkin niin, että ensin kaura, vikana vehnä.