Avustettava juo liikaa alkoholia
Aiempi ketju poistettiin mutta joutuuko muut kestämään avustettavan sikailua humalassa
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksi avustettava oli rapuloissaan todella vaikea. Alkoi se naputus heti työvuoron alussa.
Viekkareissa kaikilla on paha olla. Sillä se lähtee millä se tulikin. Koskee kaikkia kovia aineita.
Vierailija kirjoitti:
Laillista kamaa saa vetää niin paljon kuin haluaa.
Kyllä, mutta samaan aikaan työnantaja - eli se avustettava - on vastuussa työntekijänsä eli sen avustajan työoloista. Jos pakottaa toisen sietämään sikailua työssään, syyllistyy työsuojelurikokseen. Eli saa toki vetää, muttei saa sikailla silloin kun avustaja on töissä. Rangaistuksena voi olla isotkin sakot, ja pahimmassa tapauksessa muutama kuukausi linnaa. Tämä ihan yksiselitteisesti lakisääteistä.
Sama se on ryypätä kun ei ole muita laillisia päihteitä. Alkoholia vain pitää juoda sitten jatkuvasti tai tulee helkkarin paha olo. Jopa henki voi mennä vierotusoireisiin mutta onpahan laillista päihteen käyttöä.
"Oon vaan tyttö~🥺👉🏻👈🏻🦢💝🎀🧸"
"Oon vaan tyttö tässä maailmassa! 😭"
Vierailija kirjoitti:
"Oon vaan tyttö~🥺👉🏻👈🏻🦢💝🎀🧸"
"Oon vaan tyttö tässä maailmassa! 😭"
Mitä sinä yrität kertoa? Saat kertoa ja kerrohan. Tuo viestisi ei oikein avaudu muuten.
Vierailija kirjoitti:
Avustajalla on myös vaitiolovelvollisuus, eli ei hän voi asiakkaan asioista mihinkään ilmoitella.
Jos avustaja on hommattu sosiaalityön kautta niin voi ja pitää ja saada toimintaneuvoja. Yksityisesti voi diilata apua auttamaan holtittomuudenseurauksissa, jos joku suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Laillista kamaa saa vetää niin paljon kuin haluaa.
Kiitä onneasi ettei vedä huu-huu-HUUMETTA.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen on tämä maailma. Yksi avustettava oli oikein terveesti elävä ruokavaliotaan myöten. Homma toimi hyvin kaikin puolin. Asui omassa asunnossaan kerrostalossa, jossa oli alakerrassa yksikön lähärien työpiste.
Kaikki oli kunnossa avustettavalla. Niin eikös sinne tullut sitten samaan aikaan kokoukseen hänen kotiinsa sossu, lääkäri ja avustettavan omaisia.
He siinä taivuttelemaan tätä avutettavaa muuttamaan laitoshoitoon. Lääkäri kysyi sitten minulta,että miten avustettava pärjää minun mielestäni tässä vuokra-asunnossa. Vastasin, että oikein hyvin mielestäni.
Kummallista on se, että nämä juopot ne vaan sitten sossujen ja lääkärin ja omaisten mielestä pärjää tosi hyvin kusilammikoissaan, eikä ketään kiinnosta.
Ei kai niitä laitoksiinkaan haluta juomaan ja paskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen on tämä maailma. Yksi avustettava oli oikein terveesti elävä ruokavaliotaan myöten. Homma toimi hyvin kaikin puolin. Asui omassa asunnossaan kerrostalossa, jossa oli alakerrassa yksikön lähärien työpiste.
Kaikki oli kunnossa avustettavalla. Niin eikös sinne tullut sitten samaan aikaan kokoukseen hänen kotiinsa sossu, lääkäri ja avustettavan omaisia.
He siinä taivuttelemaan tätä avutettavaa muuttamaan laitoshoitoon. Lääkäri kysyi sitten minulta,että miten avustettava pärjää minun mielestäni tässä vuokra-asunnossa. Vastasin, että oikein hyvin mielestäni.
Kummallista on se, että nämä juopot ne vaan sitten sossujen ja lääkärin ja omaisten mielestä pärjää tosi hyvin kusilammikoissaan, eikä ketään kiinnosta.
Ei kai niitä laitoksiinkaan haluta juomaan ja paskomaan.
Noin se taitaa olla. Hyvin kodissaan toimeentulevat laitoksiin, ja sikailijat asuvat omissa oloissaan. Kas kun aina löytyy joku. joka suostuu siivoamaan kusisotkut työvuorojen ulkopuolellakin, eli ne avustajaparat.
Mietin vaan että tuollaisessa tilanteessa, jossa avustettava soittaa työajan ulkopuolella ja pyytää nostamaan kusilammikosta, niin eikö silloin voisi soittaa vaan ambulanssia paikalle? Kun se ei ole sun työaikaa ja et saa siitä edes palkkaa. Ensihoitajat voi samalla tarkistaa, ettei kaatumisesta ole tullut mitään vammoja.
En ole itse alalla, mutta tuli vaan mieleen tämmöinen. Ihanaa jos hyvää hyvyyttäsi haluat mennä auttamaan, mutta ei kai sulla mitään velvollisuutta siihen oo. Eli voisit kutsua sillä hetkellä töissä olevat ammattilaiset?
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan että tuollaisessa tilanteessa, jossa avustettava soittaa työajan ulkopuolella ja pyytää nostamaan kusilammikosta, niin eikö silloin voisi soittaa vaan ambulanssia paikalle? Kun se ei ole sun työaikaa ja et saa siitä edes palkkaa. Ensihoitajat voi samalla tarkistaa, ettei kaatumisesta ole tullut mitään vammoja.
En ole itse alalla, mutta tuli vaan mieleen tämmöinen. Ihanaa jos hyvää hyvyyttäsi haluat mennä auttamaan, mutta ei kai sulla mitään velvollisuutta siihen oo. Eli voisit kutsua sillä hetkellä töissä olevat ammattilaiset?
Kiitos kommentistasi. Kierrän todella kaukaa avustajan työt nykyisin. Olen nähnyt vaikka minkälaista mt-ongelmaista avustettavaa.
Todella ikävää on se, että koin avustamisen tärkeänä työnä. Avustettavat sen sijaan eivät kokeneet avustajaa tärkeänä työntekijänä.
Tuo on ihan todella tärkeää työtä, mitä teette. Tosi raskasta ja avustettavia löytyy moneen junaan, varmasti myös niitä ihania tyyppejä. Kumpa avustajiakin arvostettaisiin enemmän ja se näkyisi myös palkassa ja asiakkaisen kohtelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan todella tärkeää työtä, mitä teette. Tosi raskasta ja avustettavia löytyy moneen junaan, varmasti myös niitä ihania tyyppejä. Kumpa avustajiakin arvostettaisiin enemmän ja se näkyisi myös palkassa ja asiakkaisen kohtelussa.
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No avustajan asia ei kyllä ole puuttua asiakkaan juomiseen, paitsi jos siitä koituu oikeasti avustajalle jotain vaaraa. Vammaisilla on oikeus ryypätä siinä missä muillakin. Se, että tarvitsee avustajaa, ei tarkoita, että olisi holhouksen alainen. Aina voi lopettaa työt siellä.
Kyllä tuossa jo työsuojelu tulee vastaan, jokaisella on oikeus turvallisesti tehdä työnsä. Humalainen ei ole turvallinen.
Ei humalaisuus ole mikään automaatio sille että on vaaraksi muille. Ammatinvalintakysymys. Päihdepuolella olen töissä ja kaikenlaista näkee. Ihmisellä on oikeus ryypätä ja joskus siinä paska roiskuu, ei se rikos ole.
Tilanteet lienee erilaiset laitoksessa kuin yksityisellä henkilöllä
Alkoholia ei voi juoda liikaa. Sitä voi juoda tarpeeksi paljon ja silloin vapautuu elämisen tuskista.
Vierailija kirjoitti:
Ap miten menee? Hyvin menee .. :D
Jos avustettavan känni vaatii tekemään työtä, josta ei ole jo toimenkuvassa sovittu, on siitä kerrottava työnantajalle. Asianmukainen korvaus on aiheellista silloin sopia. Avustettavathan eivät voi mielivaltaisesti teetättää töitä avustettavalla ja kännäämisessä on aina haasteensa kaikille.