vinkkejä lontoon matkaan 2 teinin kanssa 2 yötä mikä hotelli mitä nähtävyyksiä suosittele hyviä ravintoloita jne
Kommentit (79)
Nando's on mun suosikki ketjuravintola siellä. Tarjoilevat vain kana- ja kasvisruokia. Tarjoilija ohjaa pöytään ja tilaus ja maksu tapahtuu kännykällä pöydästä. Voi toki kassallekin mennä jos haluaa.
Mutta esim. Kanahampurilainen lisukkeineen (voi itse valita kuinka tulista kastiketta, ja mitä ekstraa haluaa), mausteiset ranskalaiset ja maissintähkä voilla on vaan aivan käsittämättömän hyvää. Ihan pelkkää kanaakin saa, joko rintafileitä tai vaikka puolikkaan kanan. Halloumiannokset ja kasvisbowl myös erinomaisia. Juomineen yhden ihmisen ruoka on 15-20 puntaa.
Käyn siellä kerran päivässä joka Lontoon reissullani ja olenpa nähnyt untakin ruoastaan 😅.
Vierailija kirjoitti:
Miten lähimaksu toimii eli kun on kertamaksu ja se jotain tunnin voimassa, niin pankkikorttia näyttämällä bussin jossain koneessa pääsee vaihtamaan vaikka metrosta bussiin?
Metrossa piipataan sisään ja ulos, bussissa vain sisälle. Metron maksu menee vyöhykkeiden mukaan ja bussissa aina sama maksu. Kunhan piippaa joka välineessä ja aina samalla kortilla niin ei mitään ongelmaa.
Siellä on myös peak ja off peak -hinnat yksittäisille matkoille, ja päivälle on hintakatto jonka yli se ei mene vaikka menis kuinka monta matkaa. Kortilta menee yleensä ensin joku outo varaus, ja sitten parin kolmen päivän sisään se oikea totetunut hinta. Ikinä se ei ole ollut väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parissa päivässä ei ehdi Lontoossa mitään, pitäisi olla vähintään viikko, että ehtii kunnolla katsella ympärilleen. Ja on muuten kallista. Metrokortti (taimikäsenykyäänonkin) on ehdoton, että pääsee kätevästi paikasta toiseen.
Eikös sinne voi mennä uudelleenkin? Paitsi köyhä joka ei mene kertaakaan vaan huutelee täällä niin kuin jotain asiasta tietäisi.
Museum of natural history ehdottomasti, 4 tuntia kannattaa varata. Joku kliffa musikaali tietysti, Leijonakuningas on helmi. Lontoon silmän joku mainitsikin jne jne... Hotelli jonkin metron risteysaseman läheltä niin liikkuminen on nopeaa ja sujuvaa. Oyster card jokaiselle!
no varmasti voi mennä uudelleen. Olen itse asunut siellä ja vielä olisi minullekin nähtävää ja paljon.
T : eri mutta köyhä
Vierailija kirjoitti:
En ole Lontoossa käynyt, joten hotelleja tai ravintoloita en osaa suositella. Teinin kanssa olen sinne kuitenkin lähdössä.
Todennäköisesti otan hotellin jostain Paddingtonin suunnilta. Siitä pääsee kävellen British museumille ja Buckinghamin palatsille. Camden lock (vai market, no kuitenkin) kiinnostaa. Kiva olisi mennä vaikka veneellä Little Venicestä sinne.
Paddingtonista on noihin kohteisiin 2,5 mailia, joten joo, kävellen pääsee, mutta miksi ihmeessä tuon matkan kävelisi? Toki kaupunkiin on mukava tutustua kävellen, mutta silti kulkisin nuo välit bussilla tai maanalaisella.
Lähimaksulla matkustaessa systeemi on niin fiksu, että kun kertalippuja tulee riittävän monta ja päivän maksimi summa täyttyy, niin päivässä menee enintään sen 8,50 vai mitä se nyt olikaan, jos siin 1 zonella liikkuu. Hinta tetysti nousee, jos liikkuu laajemmalla alueella. En ole koskaan tuntenut kortilla maksamista turvattomaksi. Itseasiassa koko Lontoossa on aina ollut peloton fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Parissa päivässä ei ehdi Lontoossa mitään, pitäisi olla vähintään viikko, että ehtii kunnolla katsella ympärilleen. Ja on muuten kallista. Metrokortti (taimikäsenykyäänonkin) on ehdoton, että pääsee kätevästi paikasta toiseen.
Ei tarvitse erikseen metrokorttia. Lähimaksulla toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Lontoossa käynyt, joten hotelleja tai ravintoloita en osaa suositella. Teinin kanssa olen sinne kuitenkin lähdössä.
Todennäköisesti otan hotellin jostain Paddingtonin suunnilta. Siitä pääsee kävellen British museumille ja Buckinghamin palatsille. Camden lock (vai market, no kuitenkin) kiinnostaa. Kiva olisi mennä vaikka veneellä Little Venicestä sinne.
Paddingtonista on noihin kohteisiin 2,5 mailia, joten joo, kävellen pääsee, mutta miksi ihmeessä tuon matkan kävelisi? Toki kaupunkiin on mukava tutustua kävellen, mutta silti kulkisin nuo välit bussilla tai maanalaisella.
Lähimaksulla matkustaessa systeemi on niin fiksu, että kun kertalippuja tulee riittävän monta ja päivän maksimi summa täyttyy, niin päivässä menee enintään sen 8,50 vai mitä se nyt olikaan, jos siin 1 zonella liikkuu. Hinta tetysti nousee, jos liikkuu laajemmalla alueella. En
No nyt parina viime vuotena siellä täytyy ihan tosissaan varoa kännykkävarkaita jotka ajavan mopolla tai skootterilla ohi ja vievät puhelimen kädestä. On järjestäytynyttä toimintaa ja varastavat esim. 20 kännykkää tunnissa per henkilö, satoja varkauksia per päivä Lontoon alueella. Puhelimet myydään ulkomaille.
Kännykkä kädessä ei saa missään nimessä kävellä muuten vaan pitkin keskustan suosittuja katuja, sitä ei saa laittaa ravintolassa pöydälle, eikä esim. bussipysäkillä pidä seistä lähellä tietää puhelin oikein tarjolla ohi ajavalle. Poliisi varoittaa tästä ja esim ravintoloissa lukee seinillä että varo kännykkävarkaita.
Natural History museum ja Science museum, jos ovat yhtään kiinnostuneita aiheesta.
Kannattaa pysytellä 1-3 zoneilla, ellei ole menossa esim Kew Gardensiin tai muuhun kohteeseen. Jotkut alueet näiden zonejen ulkopuolella on sellaisia ettei niihin kannata turistina mennä eksymään. Kännykkävarkaita kannattaa varoa joka paikassa, ihan oikeasti ja tosissaan
Mä olin tossa 1,5 vuoden aikana kolme kertaa Lontoossa ja tiesin nuo varoitukset puhelinvarkaista. Silti ei kertaakaan tullut fiilistä, että pitäisi jotenkin erityisesti omaisuuttaan suojata. Ja yleistunnelma kaduilla, myöhään illallakin, oli rauhallinen. Helsingissä minulla on paljon turvattomampi olo.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tossa 1,5 vuoden aikana kolme kertaa Lontoossa ja tiesin nuo varoitukset puhelinvarkaista. Silti ei kertaakaan tullut fiilistä, että pitäisi jotenkin erityisesti omaisuuttaan suojata. Ja yleistunnelma kaduilla, myöhään illallakin, oli rauhallinen. Helsingissä minulla on paljon turvattomampi olo.
No ei sitä tunnetta tulekaan, ennen kuin on liian myöhäistä ja puhelin on jo lähtenyt mopoilijan matkaan. Tietenkin Lontoon moneen miljoonaan ihmiseen verrattuna "vain" satoja varkauksia on vähän, mutta mikään ei takaa etteikö sitä tapahtuisi just sulle.
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi niitä puhelimia on niin helppo varastaa. Ei niitä vaan pimeillä sivukujilla pöllitä, vaan juurikin siellä turvalliselta tuntuvalla alueella ihan keskellä päivää. Viimeisen parin vuoden aikana puhelin on pöllitty useammalta tuntemaltani Lontoolaiselta ja paikallisilla on usein kotona varapuhelin odottamassa sitä päivää KUN puhelin viedään vaikka olisi kuinka varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä tunnetta tulekaan, ennen kuin on liian myöhäistä ja puhelin on jo lähtenyt mopoilijan matkaan. Tietenkin Lontoon moneen miljoonaan ihmiseen verrattuna "vain" satoja varkauksia on vähän, mutta mikään ei takaa etteikö sitä tapahtuisi just sulle.
Statistiikat sanoo että noin joka 6 minuutti lähtee puhelin varkaan matkaan, Lontoossa. Noin 64 000 puhelinta vuodessa. Tämä joulukuulta 2024. Puhelinvarkaudet on lisääntyneet noin 150%
Kaikki on ökykalista, ainoat syyt lienee british museum tai teatterit. Ellei sitten tapaamassa sukua jossain duke of foulness linnassa.
Harrodsin kirjavalikoimiakin saa netistä. Mut mikäs siinä, mene seuraamaan haisevia kadun keskelle jätettyjä jätevuoria ja juopottelua
Kuten sanoin, tiedän noista puhelinvarkaista. Yleisesti kaupunki on kuitenkin varsin turvallinen ja se myös "tuntuu" siltä. Perusvarovaisuudella pärjää jo varsin hyvin. Huono tuuri voi tietysti käydä missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kävi mielessä. Kävin viime vuonna Lontoossa ja kun luin jotain ketjuja tuli olo, että täytyy olla hyvä tuuri, jos ei pöllitä kännykkää, lompakkoa tai tule puukosta selkään. Toki olin hyvin varovainen, kuten missä tahansa suurkaupungissa. Huomattavasti enemmän minuakin on pelottanut Helsingissä. En väheksy missään tapauksessa varoituksia, mutta ei se Lontoo kyllä niin vaarallinen ole mitä täällä aina annetaan ymmärtää. Paikallisillakin oli kännykät takataskussa tai kädessä tilanteessa kuin tilanteessa, että kaipa sekin kertoo jo jotain.
Lainaukset toimii huonosti. Minulle vastattiin tuolla, että tulee pitkät kävelymatkat Paddingtonista esim. British Museumille. Minä nyt vaan olen sellainen, että tykkään kävellä vaikka matkaa olisi. Välillä voi käydä syömässä. Lomalla ei ole kiire ja kävellessä ehtii katsella kaikkea rauhassa.
Mitä noihin puhelinvarkauksiin tulee, niin rannenauha on vakiovarusteeni. Espanjassa asuessani opin pitää varani taskuvarkaiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset toimii huonosti. Minulle vastattiin tuolla, että tulee pitkät kävelymatkat Paddingtonista esim. British Museumille. Minä nyt vaan olen sellainen, että tykkään kävellä vaikka matkaa olisi. Välillä voi käydä syömässä. Lomalla ei ole kiire ja kävellessä ehtii katsella kaikkea rauhassa.
Minä kävelen myös kaupunkilomilla ainakin 15 km päivässä, mutta noilla väleillä käyttäisin julkista liikennettä. 😉 Mun reissuilla ei tosin ole ollut niin paljoa luppoaikaa, että käyttäisin aikaa ja voimia siirtymiin, kun askelia tulee jo ilman niitäkin paljon. Hyvä esimerkki juurikin Lontoon reissu parin vuoden takaa, vältettiin kaikkea turhaa kävelyä yhden matkalaisen terveydentilan vuoksi ja silti askelia tuli 25 000 päivässä. 😅
Ei ole antaa vinkkejä, mutta ainakin itselleni pikaloma täysin oudossa ympäristössä parin päivän vuoksi ei nappaisi.
Kyllä on Lontookin kallis kaupunki.