Euroopassa matkanneet. Mikä on ollut suosikkikohteenne Euroopan maista?
Entä mikä kohdemaa oli huono ja miksi? Kannattaako interreilaus enää vai onko liian tyyristä?
Kommentit (105)
Kreikan saaristo (auto vuokralle ja huolellista tutkimista), Itävalta, eteläinen Saksa, Islanti, Norja. Kaikissa olen vuokrannut auton. Pääsee näkemään ja liikkumaan vapaasti ja omaan tahtiin.
Itselleni Italia (Rooma must see, mutta etenkin Gardajärven seutu). Azoritkin oli ihan mielenkiintoinen paikka, tosin paikallinen ruoka ei ollut kovin kaksista. Ranskan riviera myös ihanaa seutua vaikka autoillen rannikkoa pitkin. Yhdistelmä rantalomaa ja kaupunkien rientoja.
Tykkäsin Irlannista (omatoimimatka). Vähiten pidin Kreikasta, koska miehet koko ajan kimpussa ja ruoka uitettu oliiviöljyssä, muuten mautonta. En ole ollut Interraililla joten en tiedä.
Italia ja Ranska suosikit. Englannissa ja Skotlannissa käyty paljon, Kroatia myös. Nykyään vähemmän kaupunkilomia, enemmän auto- talo vuokralle läheltä kiinnostavaa paikkaa. Italia on monipuolisin, pohjoisempi osa vetää nykyään paremmin puoleensa.
Mäkin vastaan Kreikan, lähinnä Dodekanesian saaret on mun makuun. Saksa ja Slovenia sitten mannermaista.
Interrailista en osaa nykyisellään sanoa. Jos mietin mikä voisi olla sellainen maa mihin en hingu uudelleen, niin ehkä Ranska olis tässä ykkönen. Enkä mihinkään Unkariin matkustais nykyisin, tosin siellä en ole ollut muualla kuin Budapestissa.
Etelä-saksa, Itävalta, Sveitsi. Keski-euroopassa pääsee junallakin hyvin paikasta toiseen mutta vuokra-autolla joustavasti ja varmasti kaikkialle mihin haluaa.
Bratislava, Riika ja Vilna on ehkä sellaisia että kertakäynti riittää. Kroatia, ainakin Dubrovnik nykyään kallis turistirysä.
Pohjois-espanja ja etelä-ranska parhaat.
Islanti. Luonto jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Niin meren ulkopuolella lähes olematon, Vulkaanista toimintaa ja jäätiköitä sitäkin enemmän.
Jos itä-Eurooppa lasketaan mukaan niin olen käynyt 31/51 valtiossa Euroopassa.
Mahdotonta sanoa mikä olisi suosikkikohde - ehkä kokonaisuutena toinen kotini Italia??
Silti
- maailman suurkaupungeista Istanbul on mun nro 1!
- Sveitsin Alpit on huikaisevan upeat
- Kroatian saaristo on "kodikkaampi" kuin Kreikan vaikka sitäkin rakastan. Kroatiassa Plitvicen kansallispuisto uskomaton paikka
- Ranskan linnat on upeat, puutarhat niissä huikaisevan kauniita.
- Englantilaiset puutarhat ja kylät on vaan niin suloiset!
- Skotlannin jylhät harjut, karut saaret, kanervikot ja pyyntituoreet osterit - ihan parasta!
Näitä listoja voisi jatkaa loputtomiin!
Portugali on paras. Lissabonin, rannikkokohteet, Portugali. Helppo kulkea junalla ja bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meren ulkopuolella lähes olematon, Vulkaanista toimintaa ja jäätiköitä sitäkin enemmän.
Kaikki tuo mainitsemasi on luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Puola. Tarkemmin Warsaw. M26
Tarkoitat varmaan Varsovaa.
Tykkään: Venetsia, salzburg, alpit, Kreeta, Rhodos.
En tykkää Italiasta. Liikaa varkaita. (Venetsia on tosin italiaa)
Kreikan saaristo.