Mitä tapahtuu jos lastensuojelu saa tietää että 13-vuotias on yksin yön yli?
Olen yh ja minulla on meno toiseen kaupunkiin pe-la. Olen yrittänyt löytää vahtia nuorelle yön yli tuloksetta. Nuori on fiksu kyllä, mutta mietin jos jotain tapahtuu enkä ole paikalla. Tai vaikkei tapahtuisikaan mutta lastensuojelu saisi tietää. Mitä silloin tapahtuu? Onko parempi vain perua meno?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 13-vuotiaana kokopäiväisenä hoitajana 3-6 kk:n ikäiselle pikkuvauvalle.
kyllä tuon ikäinen osaa itsestään huolen pitää yön yli.
Mää koulun kesälomalla 8-vuotiaana hoisin päivät mun 5-vuotiasta pikkuveljeä. Ei mitään ongelmaa.
12 v voi käydä yksin mm lääkärissä ja päättää monista itseään koskevista asioista. Joten ei aihetta huoleen.
Olin 9 vuotiaana 2 viikkoa yksin kotona kun äiti lähti jonnekki ryyppäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 13-vuotiaana kokopäiväisenä hoitajana 3-6 kk:n ikäiselle pikkuvauvalle.
kyllä tuon ikäinen osaa itsestään huolen pitää yön yli.
Mää koulun kesälomalla 8-vuotiaana hoisin päivät mun 5-vuotiasta pikkuveljeä. Ei mitään ongelmaa.
Nyt puhuttaneen sen verran vanhoista ajoista, että lasuja ei vielä ollut ollenkaan tai lasukynnys oli eri kohdassa kuin nykyisin. Jatkuvasti tulee uutta tutkimustietoa kasvatusalalta ja sen mukaan päivitetään lastenhoitoon ja -kasvatukseen liittyvää ohjeistusta joka sitten vaikuttaa lasukynnykseen.
Toisilla taas pelkona että järjestetään käty-bileet eikä kotivakuutus korvaa vahinkoja (aiheutettu vakavalla piitaamattomuudella jättämällä teini yksin kotiin).
Lähi-idässä riittää että nainen on 9v, sitten saa ruveta sedän seksileluksi ja tätä kulttuuriahan on jo aika paljon tuotu tänne meillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti nykyaika on ihan hirveää. Meidän koululainen meni yksin palauttamaan kirjoja kirjastoon, niin kirjaston tädit oli ottaneet kiinni yksin liikkuvan pikkuisen!
Ja jouduitte noutamaan koululaisen lastenkodista, plus saitte lasutädit muutenkin kimppuunne?
No ei onneksi sentään. Lähdettiin isän kanssa etsimään, kun lasta ei alkanut kuulua takaisin kotiin kirjojenpalautusreissulta. Siellä sitten selvisi, että kirjastotädit ei olleet päästäneet lasta lähtemään. Nuhtelivat, ettei tuon ikäinen (7v) saa kulkea itsekseen.
Miksi näin paljon alapeukkuja? Lapsi kulki itsenäisesti kouluun ja kirjasto oli meidän naapurissa, niin miksi lapsi ei olisi saanut käydä itse palauttamassa lainaamian kirjoja?
Vierailija kirjoitti:
Ota se teini mukaan sinne toiseen kaupunkiin, niin ei tarvitse miettiä mitään kauhuskenaarioita.
Einolle mahdollista, tarkoitus on harrastaa seksiä, myös peppuseksiä tinder tapailumiehen kanssa.
ap
Asuin 15-vuotiaana melkein vuoden yksin omakotitalossa, koska äitini oli kokoajan juhlimassa miesystävänsä luona. Tuo aika on jäänyt minulle mieleen pelottavana. Kyllä muutama viikko varmaan menisi, mutta ei ollut kivaa. 16-vuotiaana muutin sosiaalityöntekijän avulla siskolleni ja sen jälkeen muutaman kuukauden päästä omaan vuokra-asuntoon 17-vuotiaana. Vieläkin muistan miten välillä pelotti, että joku tulee yöllä sisään isoon taloon eikä kukaan vastaa puhelimeen, jos pitää pyytää apua.
No, omat lapseni eivät ole vieläkään olleet yötä yksin rivarissamme.. ei edes pian 15 vuotta täyttävä poikani.
Monikaan ei taida tietää kuinka suuri itsemääräämisoikeus on jo 13v nuorella. Tiedän, että tuon ikäisille on tehty abortteja sairaalassa ja vanhemmat eivät tiedä, koska nuori ( nuoret) on kieltänyt ilmoittamasta vanhemmilleen asiasta. Ja tämä pitää kutinsa edelleen. Näitä oli vuosikymmeniä sitten ja pätee edelleen.
Missä lasten isät ovat? Takaisin Afrikassa?
Voi hyvä päivä! Suomessa ei ole edes lakia, minkä ikäisen saa jättää yksin. Tietenkään pieniä lapsia ei voi jättää, joilla ei ole järkeä ja jotka eivät selviä. Mutta 13v on teini ja viiden vuoden päästä aikuinen. Nykyisin on vielä kännykätkin. Varmasti olet puhelimen päässä, jos jotain tulisi. Minä jäin kotiin kun olin 12v ja vanhemmat lähti lomalle. Hoidin tilan työt, lehmät ym. Nuorempi sisko oli kyllä apuna.
Vierailija kirjoitti:
Monikaan ei taida tietää kuinka suuri itsemääräämisoikeus on jo 13v nuorella. Tiedän, että tuon ikäisille on tehty abortteja sairaalassa ja vanhemmat eivät tiedä, koska nuori ( nuoret) on kieltänyt ilmoittamasta vanhemmilleen asiasta. Ja tämä pitää kutinsa edelleen. Näitä oli vuosikymmeniä sitten ja pätee edelleen.
Tämä
12v oikeudet
Lapsen etu- tai sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen suostumustaan.
Lasta ei voida liittää uskontokuntaan ilman hänen suostumustaan. Myös uskontokunnasta eroamiseen tarvitaan lapsen lupa.
Jos lapsen vanhemmat eroavat, lapsella on oikeus tavata molempia vanhempiaan. Lapsen mielipide täytyy ottaa huomioon viimeistään 12-vuotiaana. Jos lapsi ei halua tavata toista vanhempaansa, hänellä on oikeus sanoa mielipiteensä. Lapsen mielipide täytyy ottaa huomioon myös, kun päätetään, kumman vanhemman luona lapsi asuu.
Jos perheessä on ongelmia, lapsi voi itse pyytää sijaishuoltoa. Sijaishuolto tarkoittaa, että lapsi asuu muualla kuin vanhempien luona.
Velvollisuus:
Lapsi ei saa enää ajaa polkupyörää jalkakäytävällä
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten isät ovat? Takaisin Afrikassa?
Kuollut? Ei sovellu hoitamaan 13-v lasta?
Vierailija kirjoitti:
Nyt jotain järjen ääntä näihin huostaanotto sessioihin.
Jo 12v kuunnellaan ja mielipide otetaan huomioon tuomioistuimen päätöksissä.
Yli 12v voi itse päättäå, haluaako tavata vanhempisan.
Yli 12v voivat yksin matkustaa esim.. Finnairilla maailman ääriin.
Yli 12v voi itse päättää, saako terveystietoja luovuttaa huoltajalle/vanhemmalle.
Persut ovat jo kauan vaatineet rikosoikeudellista vastuuta 12v, kun nykyisin ikä15v.
Olet joko tyhmä jos uskot että Suomessa toimitaan noin, tai sitten rikollinen viranomainen, joka ei noudata lakia ja YK:n ihmisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä päivä! Suomessa ei ole edes lakia, minkä ikäisen saa jättää yksin. Tietenkään pieniä lapsia ei voi jättää, joilla ei ole järkeä ja jotka eivät selviä. Mutta 13v on teini ja viiden vuoden päästä aikuinen. Nykyisin on vielä kännykätkin. Varmasti olet puhelimen päässä, jos jotain tulisi. Minä jäin kotiin kun olin 12v ja vanhemmat lähti lomalle. Hoidin tilan työt, lehmät ym. Nuorempi sisko oli kyllä apuna.
Suomessa ei tosiaan ole lakia, eli asia on puhtaasti lastensuojelun omassa harkinnassa. Viime kädessä kyse on mielivalta missä kukaan ei tiedä missä kohtaa sallitun ja kielletyn raja kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Ota se teini mukaan sinne toiseen kaupunkiin, niin ei tarvitse miettiä mitään kauhuskenaarioita.
Ei voi ottaa kun joku pano-/ryyppyreissu.
Vierailija kirjoitti:
Yli 12v voi itse päättää, saako terveystietoja luovuttaa huoltajalle/vanhemmalle.
Persut ovat jo kauan vaatineet rikosoikeudellista vastuuta 12v, kun nykyisin ikä15v.
Eipä ole näin, ainakaan käytännössä. Täytettyäni 12, mielipiteitäni ei otettu kuuleviin korviin, ei 12 vuotiaana eikä myöhemmin. Lisäksi ilman lupaani terveystiedot luovutettiin huoltajille, joita eivät mihinkään tarvinneet.