Mitä tapahtuu jos lastensuojelu saa tietää että 13-vuotias on yksin yön yli?
Olen yh ja minulla on meno toiseen kaupunkiin pe-la. Olen yrittänyt löytää vahtia nuorelle yön yli tuloksetta. Nuori on fiksu kyllä, mutta mietin jos jotain tapahtuu enkä ole paikalla. Tai vaikkei tapahtuisikaan mutta lastensuojelu saisi tietää. Mitä silloin tapahtuu? Onko parempi vain perua meno?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin jättämisen kielto koskee lapsia (0-12v). Nuoren (13-29v) saa jättää yksin.
Lähde: lastensuojelun käsikirja
Olipa mukava tietää että 29v saa olla yön ilman vanhempia.
Joo,mutta me 30v ja ylöspäin tarvitaankin sitten taas lapsenvahti,ettei vaan katsota vaikka kiellettyjä elokuvia tai oteta saunakaljaa. Kyllä tämä maa on niin sairas.
Mikä meno? Miksi et ota lastasi mukaan?
Ap tässä. Olin minäkin 8-vuotiaana tuttujen lapsenvahtina ja omaa 6 kk pikkusiskoa hoidin tuntikausia yksin. Nykyään kaikki on muuttunut niin tarkaksi että virheisiin ei ole varaa. Yh on sitäpaitsi aina enemmän tikunnokassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei voi mennä toiselle vanhemmalleen/isovanhemmille/sinun sisaruksillesi/yökylään kaverille/kummeille/hyvälle työkaverillesi syystä että...?
Joillakin ei vain ole ketään.
En voi ottaa mukaan, työkeikka. Olen totaali yh. Toki olisin kysynyt heti läheistä jos sellaisia olisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En voi ottaa mukaan, työkeikka. Olen totaali yh. Toki olisin kysynyt heti läheistä jos sellaisia olisi.
Ap
Ei ois kannattanut porsia.🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttelu (vähintään) tulee. Lastensuojelun on pakko puuttua koska kyseessä yksin jätetty alaikäinen.
Älä nyt viitsi vitsilläkään väittää, että lastensuojelun on pakko puuttua jos alaikäinen on yön yksin. Monet alaikäisethän asuukin on yksin.
Asuvat valvotuissa asuntoloissa
Mistä lastensuojelua saa tiwttä, että 13 vuotias on ollut yön yksin?
Onnea sulle, sossut tulee ja vie sun lapsen mennessään piiloon, etkä näe lasta enää.
Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei voi mennä toiselle vanhemmalleen/isovanhemmille/sinun sisaruksillesi/yökylään kaverille/kummeille/hyvälle työkaverillesi syystä että...?
Todella monella ei ole ketään. Ei vanhempia, isovanhempia, sisaruksia, kummeja tai lapsettomia kavereita, jotka suostuisivat auttamaan. Todella naiivia olettaa, että kaikilla on sama tilanne kuin sinulla. Vastaavassa tilanteessa maksoin itseni kipeäksi MLL:n hoitajan palkaten.
Vierailija kirjoitti:
Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Eli kyseessä on puhdas mielivalta. Kukaan ei ennakolta tiedä koska huostaanottokynnys ylittyy.
Voi luoja, miten olisin ollut 13 v kiitollinen, jos olisin saanut olla edes muutaman tunnin yksin ilman perskärpäsenä roikkuvaa kuristajaviikunaa, jota piti kutsua äidiksi.
Oikeesti nykyaika on ihan hirveää. Meidän koululainen meni yksin palauttamaan kirjoja kirjastoon, niin kirjaston tädit oli ottaneet kiinni yksin liikkuvan pikkuisen!
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla on moni tuon ikäinen yksin kotona, kun äiti on töissä
Maailmalla on moni tuon ikäinen, ja paljon nuorempikin, itse töissä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti nykyaika on ihan hirveää. Meidän koululainen meni yksin palauttamaan kirjoja kirjastoon, niin kirjaston tädit oli ottaneet kiinni yksin liikkuvan pikkuisen!
Ja jouduitte noutamaan koululaisen lastenkodista, plus saitte lasutädit muutenkin kimppuunne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jouduitte noutamaan koululaisen lastenkodista, plus saitte lasutädit muutenkin kimppuunne?
Ei sieltä voi noin vain ketään noutaa. Ensin pitää saada vapauttamispäätös.
Ihan hyvin voi jäädä kotiin itsekseen tuon ikäinen, mikäli voit häneen luottaa ja hän itse uskaltaa jäädä yksin yöksi. Käyhän yh-vanhemmat yötöissäkin. Ei lastensuojelu tuohon puutu, kun eihän tuossa ole vaarannettu lapsen kehitystä yms.
Se on palttirallaa 10 vuotta ehdotonta porvoon vankilassa.
Ei mitään.