Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa pitkähköstä aukosta työhistoriassa työhaastattelussa?

Vierailija
17.08.2023 |

Työhistoriassani on pitkähkö, useamman vuoden aukko, jolloin olin työttömänä, mutta sen jälkeen olen ollut töissä jo useamman vuoden ajan.

Mutta mitä ihmettä tuollaisesta aukosta työhistoriassa pitäisi sanoa? Kannattaako työhistorian aukkoja ylipäänsä edes ottaa puheeksi, jos rekrytoija ei niistä kysy mitään ja jos kannattaa, niin miten ja missä vaiheessa haastattelua?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata itseään vastaan ryhtyä selittelemään mitään. Jos kysytään niin vastataan, mutta muuten hyshys.

Ja jos kysytään niin sanot että olit työttömänä.

Vierailija
2/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano olleesi virkavapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus

Vierailija
4/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siitä puhuisi sen kummemmin, jos olet sen jälkeen ollut töissä. Jos siitä tulee puhetta, niin vastaisin suht rehellisesti mutta kertoisin myös mitä sinä aikana tein. Esimerkiksi jäin yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi ja ennen kuin löysin uuden työn kehitin itseäni asioissa x ja y. Jos vaikka hurahdit neulomiseen, niin kerro siitä. Pääasia, että olet ollut aktiivinen toimija. Haastattelijaa tuskin kiinnostaa joku vuosien takainen juttu kovinkaan paljoa.

Vierailija
5/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus

No sehän se tuossa tapauksessa onkin se fiksuin vaihtoehto. Tarkoituksella puhua itseään vastaan? Tollaset aukot cv:ssä täytetään aina keksimällä joku random työpaikka mieluusti jossain kaukana. 

Vierailija
6/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että olit freelancer (kevytyrittäjä). Ja tuonhan voi kirjoittaa cv:seenkin

Vierailija
7/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus

No sehän se tuossa tapauksessa onkin se fiksuin vaihtoehto. Tarkoituksella puhua itseään vastaan? Tollaset aukot cv:ssä täytetään aina keksimällä joku random työpaikka mieluusti jossain kaukana. 

Ja väärennät työtodistuksen?

Vierailija
8/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro syy rehellisesti jos kysytään, muuten ei. Minulla on ollut haastateltavana esim. vuosia omaishoitajana ollut henkilö, eikä aukko silloin tietenkään ole huono asia. Mutta on näitäkin tapauksia tullut vastaan, jotka ovat peruskoulun jälkeen istuneet kotona 20 vuotta ja yhtäkkiä havahtuvat siihen, että ehkä niitä töitä pitää kuitenkin tehdä. Ihailtavaa sinänsä että tajuaa edes jossain vaiheessa, mutta en ole tuollaisia uskaltanut rekrytä. Riski ettei sitten huvitakaan käydä töissä, on ihan liian iso.

Vierailija
9/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sitä itse puheeksi, mutta kysyttäessä vastaat rehellisesti.

Vierailija
10/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus

Ei kannata valehdella. Näitä tarkistellaan kuitenkin monessa paikassa, ja jos myöhemmin jää kiinni, niin työsuhde yleensä päättyy siihen.

Vierailija
11/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että olit freelancer (kevytyrittäjä). Ja tuonhan voi kirjoittaa cv:seenkin

Tällä voi nykyaikana kuitata kaikki aukot cv:ssä. Hyvä keino. Kukaan ei voi todistaa väitettä vääräksi.

Vierailija
12/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olit ulkomailla.

Vierailija
13/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jo ennen kättelyä ottaa puheeksi se ammottava aukko CV:ssä, niin ei sitten tule yllätyksenä kummallekaan. Kannattaa myös kysyä haastattelijan parisuhdestatusta ja mahsollisuutta tehdä 6-tuntista päivää. 

Vierailija
14/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:ssä kerrotaan muutenkin työn kannalta olennaiset työpaikat joten ei niihin aukkoihin kiinnitetä huomiota. Etenkin, jos olet jo ollut useamman vuoden töissä sen jälkeen. Jos tulee puheeksi, niin kerro totuus mutta tuskinpa haastattelijaa kiinnostaa.

Vierailija
15/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelijasta riippuu aika lailla. Jotkut eivät tajua mistään mitään ja jotkut ovat kokeneet ehkä itsekin työttömyyden. Tosin määräaikaiset työsuhteet ja uuden löytäminen voi joskus viedä voimat ihmiseltä, että yksinkertaisesti ei hetkeen etsi mitään töitä . Se ei tarkoita, että työttömyys olisi silloin vain työttömän oma vika. lämäntilanteet vaihtuvat ja siitäkin voi kertoa, jos uskoo sillä osaavansa selittää työttömän jakson. 

Vierailija
16/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro syy rehellisesti jos kysytään, muuten ei. Minulla on ollut haastateltavana esim. vuosia omaishoitajana ollut henkilö, eikä aukko silloin tietenkään ole huono asia. Mutta on näitäkin tapauksia tullut vastaan, jotka ovat peruskoulun jälkeen istuneet kotona 20 vuotta ja yhtäkkiä havahtuvat siihen, että ehkä niitä töitä pitää kuitenkin tehdä. Ihailtavaa sinänsä että tajuaa edes jossain vaiheessa, mutta en ole tuollaisia uskaltanut rekrytä. Riski ettei sitten huvitakaan käydä töissä, on ihan liian iso.

Olet ilmeisesti jossakin keikkatyöläisiä välittävässä firmassa töissä? 

Vierailija
17/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttäessä kerrot mitä olet tehnyt sinä aikana. Ei pelkästään että olit työttömänä, vaan miten olet ylläpitänyt osaamistasi työttömyysjakson aikana.

Vierailija
18/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen cv:n mukaan ollut yhdellä työnantajalla 15 vuotta töissä, mutta oikeasti tuosta 6 vuotta olin lasten kanssa kotona ja opintovapaalla 3 vuotta. Työsuhde kuitenkin kesti sen 15 vuotta.

Vierailija
19/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen kokemus, että sitten kun niitä töitä on saanut pitemmän työelämästä poissaolon jälkeen, niin eivät työnantajat juurikaan pyydä enää selityksiä aukoista työhistoriassa. Eikä niillä huonoilla koulunumeroillakaan ole enää kuin ehkä itselle merkitystä sitten, kun on työelämässä sillä eivät työnantajat pyydä nähtäväkseen kuin korkeintaan todistusta viimeisten tutkintojen suorittamisesta. Kun on saanut jalan oven rakoon työelämässä voi huonoa koulumenestystä vaikka kielien osaamisessa parantaa jos se on esim. työn suorittamisen kannalta tarpeen. Vaikka työpaikkailmoituksissa toivotaan hakijoilta sitä sun tätä ominaisuutta ja osaamista niin hakekaa rohkeasti työpaikkaa jos olette siitä kiinnostunut vaikka kaikkia ominaisuuksia mitä toivotaan ei teiltä ainakaan vielä löydy. Jos työnantaja näkee teidät kehityskelpoisena yksilönä saatetaan esim. työkokemuksesta joustaa paljonkin.

Vierailija
20/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi HR ihmisten olevan sen verran fiksuja, että tajuaisivat kuinka lahjakkaita monet vajavastikin joskus masentuneet ovat. Ja kuinka valtavaa häpeää he kokevat, kun joutuvat peittelemään työhistorian aukkoja.

Itse irtisanouduin ollessani vakavasti masentunut. Ei maksanut työnantajalleni siis. Kolme vuotta siinä meni, mutta tervehdyin. Nyt olen maksanut yhteiskunnalle nuokin velat menestymällä hyvin urallani...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan