Mitä tapahtuu jos lastensuojelu saa tietää että 13-vuotias on yksin yön yli?
Olen yh ja minulla on meno toiseen kaupunkiin pe-la. Olen yrittänyt löytää vahtia nuorelle yön yli tuloksetta. Nuori on fiksu kyllä, mutta mietin jos jotain tapahtuu enkä ole paikalla. Tai vaikkei tapahtuisikaan mutta lastensuojelu saisi tietää. Mitä silloin tapahtuu? Onko parempi vain perua meno?
Kommentit (81)
Kerrot vaan, että parempi olla yksin kuin isällään. Tuo tarina menee sukkana läpi.
Vierailija kirjoitti:
Puhuttelu (vähintään) tulee. Lastensuojelun on pakko puuttua koska kyseessä yksin jätetty alaikäinen.
Älä nyt viitsi vitsilläkään väittää, että lastensuojelun on pakko puuttua jos alaikäinen on yön yksin. Monet alaikäisethän asuukin on yksin.
Jos joudut tuota miettimään, tiedät miten toimia.
Häh? Mitä väliä? 13 on jo melkein aikuinen.
Ota se teini mukaan sinne toiseen kaupunkiin, niin ei tarvitse miettiä mitään kauhuskenaarioita.
Ei kai ne tuollaisesta jaksa välittää.
Itse olin 13-vuotiaana kokopäiväisenä hoitajana 3-6 kk:n ikäiselle pikkuvauvalle.
kyllä tuon ikäinen osaa itsestään huolen pitää yön yli.
No eikö nyt ketään naapuria tai tuttua löydy läheltä jonka kanssa sovit että on tavoitettavissa jos nuorelle esim tulisi hätä. Tai että voi vaikka käydä tsekkaa massa illalla.
Yksin jättämisen kielto koskee lapsia (0-12v). Nuoren (13-29v) saa jättää yksin.
Lähde: lastensuojelun käsikirja
Maailmalla on moni tuon ikäinen yksin kotona, kun äiti on töissä
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 13-vuotiaana kokopäiväisenä hoitajana 3-6 kk:n ikäiselle pikkuvauvalle.
kyllä tuon ikäinen osaa itsestään huolen pitää yön yli.
Joo minä hoidin kesän kahta alle kouluikäistä jotain tuon ikäisenä.
Kyllä on naurettavaa nykyisin tuo paapominen 13.v heh heh ,jumalauta tuon ikäinen pistää ryyppyjuhlat käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä. Perun menon, en uskalla ottaa riskiä. Kiitos sinulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mitä väliä? 13 on jo melkein aikuinen.
No ei kyllä ole melkein aikuinen. Mutta voi silti jäädä, jos on fiksu ja pidätte yhteyttä.
Mä olin puolison kanssa reissussa, kun muksulla oli 13-v syntymäpäivä. Illalla tuli viesti, että missä on talvimakuupussit, lähdetään laavulle yöksi. Joo ette lähde, siellä on melkein metri lunta ja pakkasta 25 astetta. Onneksi naapurin lapsi oli juhlissa mukana ja meillä naapureiden numerot. Laitettiin heille viestiä, että käykää katsomassa, ettei lapset lähde mihinkään. Kohta tuli viesti, että olivat laittaneet saunan lämpiämään ja tekemässä rannassa avantoa, kun menivät paikalle. Olivat todenneet, että heillä on sauna lämmin, tulkaa heille saunomaan. Onneksi teinit olivat suostuneet tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä. Perun menon, en uskalla ottaa riskiä. Kiitos sinulle.
Ap
No voi vit tu, siinä meni teinillä hyvät bileet perssiilleen. Vaikka trollihan sinä toki olitkin.
Onko menosi sellainen ettet pysty olemaan puhelimella tavoitettavissa? Onko vaikka joku,joka voisi hätätilanteessa tulla nuoren luo vaikkei muuten vahtisikaan? Mistä lastensuojelu saisi tietää? Asuuko naapurissa ilmiantojen tehtailija vai tekeekö joku muu kiusaa? Miksi pelkäät? Miksi nuorella pitää olla joku nimenomaan yöllä paikalla? Etkö voi maksaa vaikka MLL:n työntekijälle parista tunnista illalla/aamulla,jolloin nuori ei ole ilman aikuista ihmistä kokonaan? Ymmärräthän,että tuollainen hysteerinen lastensuojelun pelko on seurausta joko siitä että olet menossa päihteilemään ja pelkäät "kiinnijäämistä" koska olette asiakkuudessa tai lastensuojelun tuottamasta traumasta ja henkisestä väkivallasta? Käsitätkö,että sijaisperheissä tuota paljon nuoremmatkin jätetään ilman valvontaa ihan kokonaiseksi päiväksikin vaikka lapsi olisi esim. sairas? Korkea aika hankkia juristi, jos et ole vielä tajunnut,että laki ei ole kaikille sama jos sossulta kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Yksin jättämisen kielto koskee lapsia (0-12v). Nuoren (13-29v) saa jättää yksin.
Lähde: lastensuojelun käsikirja
Olipa mukava tietää että 29v saa olla yön ilman vanhempia.
Lapsi ei voi mennä toiselle vanhemmalleen/isovanhemmille/sinun sisaruksillesi/yökylään kaverille/kummeille/hyvälle työkaverillesi syystä että...?
Puhuttelu (vähintään) tulee. Lastensuojelun on pakko puuttua koska kyseessä yksin jätetty alaikäinen.