* ELOKUISTEN viikonloppu pe-su *
Huomenta taas elokuiset. Eilinen naistenpäivin pino avautuu tästä linkistä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9783394&p=1&tmode=1&smode…
Meillä tuotti tulosta vähän muistutella naistenpäivästä. Pappa oli esikkoa hoitamssa ja olivat käyneet ostamassa kukkia ja suklaata. Myös mies toi minulle ja tytölle kukat. Oli kuulemma ollut paljon väkeä kukkakaupassa. ;)
(.) Eilen erehdyin ottamaan tytön syliin jotenkin hassusti ja kylläpä 20 kiloa sylissä sai vatsan vihlomaan. Ilta menikin sitten makoilessa. Taidan olla kesäkuussa jo tosi raihinainen.
Västis ja Taimi 17+0
Kommentit (35)
Pitää heti aamusta kirjoitella, kun muuten tiputaan kohta kakkossivulle....
Äitiyspakkauksen otosta oli jotain gallupia: esikoille otin, mutta seuraaville en ja nyt on hieman tullut sellainen olo, että jos tällä kertaa ottaisi. Täytyy nyt katsoa miltä se uusi pakkaus näyttää, kun kelan sivuille tulee.
Västäräkki2 puheli mahan kasvusta, itsellä on jotenkin päinvastainen olo, että missä se maha oikein on. Oikeastaan aamulla herätessä sen huomaa selinmakuulla ja tuonne melkein navan korkeudelle se on jo noussut, mutta päivän aikaan sitten katoaa tuonne uumeniin. Ja kun niitä liikkeitäkään ei vielä tunnu niin alkaa huolestuttaa, että onkohan tuolla masussa kaikki kunnossa ja rakenneultraankin on vielä vajaa 4 viikkoa...
Vitanovalle onnea rakenneultrakuulumisista!
esmeralda: Ihanaa, että lapsivesitutkimuksessa ei löytynyt mitään poikkeavaa! Kyllä se taitaa niin olla, että nämä huolet vaan kuuluvat tähän raskausaikaan, eikä yhtään helpota vaan päinvastoin raskaus raskaudelta!
Rautalisästä on ollut myös puhetta, itse en ole rautaa syönyt yhdessäkään raskaudessa, joko lähtöhemppa on ollut sen verta hyvä, että ei ole kovin alas laskenut, tai sitten vaan ei ole lähtötasosta laskenut, joten ei onneksi ole tarvinnut mahavaivojen kanssa kärvistellä.
Se on lähdettävä ruoanlaittoon.... ajattelin laittaa tuollaisen possun pihvifileen uuniin ja kaveriksi lohkoperunoita ja juureksia, edellisen kerran tuo possu oli lasten herkkua... Muuten tuolla ruokapalstalla oli kiva ketju helpoista uuniruuista eli sieltä saa hyviä vinkkejä ken kaipaa. Mulla ainakin tuo ainainen miettiminen mitä laittaisi ruoaksi alkaa välillä tympiä!
wintergirl h 15+3
Täällä edelleen flunssan kourissa, aamulla oli taas kurkku kipeä, hitto! Eikö tää nyt ois jo sairastettu.
Esmeralda: onnea hyvistä tuloksista! Eihän tuo punktio toki kaikkea pois sulje, mutta paljon kuitenkin. Rauhallisin mielin eteenpäin ;)
Minä olen syönyt alusta asti tai oikeastaan jo koko viime syksyn multitabsin raskausvitamiineja, niissä on rautaakin vähän mukana. Muuten en ole koskaan joutunut rautaa syömään, nyt syön vitamiinien saannin takaamiseksi noita kaksi kappaletta päivässä. Hemppa on ainaki vielä pysyny hyvissä lukemissa.
Wintergirl: kyllä ne liikkeet sieltä tulee, mä oon nyt viikon tuntenu selvästi päivittäin ja rv:t 18+0. Mutta totta puhut, kummasti se mieltä rauhottaa. Vaikka välillä silti tuntuu, että tekis mieli rynnätä neuvolaan sydänääniä kuunteleen ;) Kyllä sitä on hassu. Ja olen liikkeistä sata varma.
Alkaa nukkuminen jo vähän mietityttämään, vaikka masu on vielä pieni, niin eilen tuntu että kylkimaha-asennossa vauva jo vähän protestoi ;) Pitäiskö se tyyny nyt jo ottaa unikaveriksi? Nukuin esikoista odottaessa aina tyyny jalkojen välissä, muuten särki lonkkia. Ja silti piti loppuaikoina öisin pitää jumppatuokio vessareissun yhteydessä ;) Tein kyykkyjä :D Se aina jotenkin laukaisi lonkkasäryt.
Onko muilla pinna kireellä, vai johtuuko mun kärtyisyys tästä flunssasta? Hermostuin eilen esikoiselle, ja nyt on paha mieli :( Miehelle hermostun harva se päivä, mutta se nyt jotenki ymmärtää, mutta 4 vuotias ei. Taas pieni itsetutkiskelun paikka...
Voikaa hyvin! Emma 18+0
Täälläkin on välillä pinna kireällä ja joka päivä ruoan keksiminen tympii täälläkin välillä. Tuntuu välillä, että on kyllästynyt kaikkiin ruokiin :)
Äitiyspakkaus: tuntuu, etten ota, mutta riippuu nyt siitä uuden pakkauksen värimaailmasta. Tuota nykyistä en ainakaan olisi ottanut.
Masu: mulla ei selinmaatessa näy vielä ollenkaan. Ei kumpua lainkaan. Mutta kyllä tämä muuten tuossa jo pömpöttää, etenkin iltaisin. Huh, kyllä tämä toinen raskaus vaan näkyy paljon aikaisemmin..
Mukavaa viikonloppua!
s rv16+3 (np-ultran mukaan, omasta mielestä 15+3)
Ihan hirveä päivä ollut tänään. Ensin meni yö valvoskellessa kun alkoi yhtäkkiä pelottamaan että onko siellä masussa enää mitään elämääkään. Tuntuu että kaikilla muilla jo jotain liikettä tuntuu näillä viikoilla mutta minulla ei niin mitään. Ja vielä kun ei mahaakaan ole vielä yhtään niin entistä enemmän laittoi huolestumaan. Olisin tänään halunnut rynnätä neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan mutta kun mies on töissä niin en millään pääse.
Aamulla kun piti esikoista lähteä viemään eskariin satoi vettä ihan kunnolla ja oltiin lisäksi myöhässä. Sain tytön eskariin ja pojan kerhoon ja ajattelin pienimmän kanssa kuluttaa aikaa lähimmässä kaupassa kera yhden kaverin. Päästiin kaupalle niin huomasin että rattaiden kaksi rengasta on löysänä ja päätin käydä ne huoltiskkalla täyttämässä. Toisessa ilma pysyi mutta toisessa ei ja ei kun lähimpään pyöräkauppaan. Sopivaan sisäkumia ei ollut joten virittivät sitten sinne hiukan isomman ja kumi saatiin kuntoon mutta siinä kohden kuopus oli jo ihan kypsä koko hommaan ja potki vimmatusti kun nostin rattaisiin. Siinä rytäkässä sitten hajosi rattaiden jalkatuki niin että sitä ei saa enää ylös. Nyt harmittaa ihan älyttömästi sillä tarkoitus oli että rattaat olisi mennyt vielä kantokopan kanssa vauvalle vaan eihän noissa nyt koppa pysy kun ei jalkatukea saa ylös. Sitten päästiin kotiin kiukkuisten poikien kanssa ja samalla kun sain pojat riisuttua niin huomasin että kello jo niin paljon että pitää esikoinen hakea eskarista ja eihän noita poikia saanut enää mihinkään liikkeelle. Onneksi naapuri pelasti ja haki esikoisen samalla kun omat lapsensa toisesta päiväkodista.
Anteeksi valitus mutta jos jollain on antaa vinkkiä mitkä olisi hyvät mutta edulliset rattaat niin kiva olisi sillä ratasostoksille tässä vielä joutuu.
Äitiyspakkauksesta sen verran että jos värit miellyttää niin sitten otan sen mutta muuten en. Edelliselle en ottanut mutta kahdelle ekalle otin ja tyytyväinen olin. Nyt ehdin jo kaikki vauvajutut hävittää joten tarvikkeille olisi kyllä käyttöäkin.
aliisa ja ylläri 16+4
Vieläkö pääsee mukaaan? LA 6.8 ja esikoinen tulossa. Tuo nimmari tulee siitä, kun palstailin ennen tuolla lapsettomuuspuolella ja varsinainen projekti oli tämä vauva :). IVF-raskaus siis...
Liikkeistä täällä puhuttiin. Menossa rv 18+4 ja vasta keskiviikkona tunsin kerran muljahduksen mahassani. Muuten en ole tuntenut mitään, vaikka kuinka kuulostelisin. Tiistaina ainakin oli sydänäänet ok. Huolestuttaa, kun keskiviikon jälkeen ei ole tuntenut mitään. Onkohan kaikki ihan ok?
Joku kyseli, onko muilla pinna kireällä. Täytyy sanoa, että päinvastoin! Ekaa kertaa odotan kevättä toden teolla ja nautin yhä valoisammista aamuista ja illoista, linnunlaulusta, ihanasta esikoisesta ja tästä odotuksesta! Tällä hetkellä muutenkin elämäntilanne on hyvä, joten mikään ikävä ei pahoita mieltä. Esikoista odottaessa taas oli perhesyistä johtuen toisin.
15-kiloinen esikoinen nousee vielä kevyesti ja toivottavasti nousee vielä kauan. Kesäkuussa pitäisi jaksaa vetää vielä tanssikurssikin, tosin assistentin avustuksella...
Älkäähän hätäilkö liikeiden tuntemisen kanssa ja koittakaa nyt muutenkin olla murehtimatta liikoja! Normaaliahan on, että liikkeet tuntuvat ei-ensikertalaisilla n. viikolla 18. Itselläni alkoi sataprosenttisen varmasti tuntua juuri tuolla viikolla eli ihan lähipäivinä. Olen yleensä krooninen huolehtija, mutta jotenkin näissä raskausasioissa varsinkin sittenkin näköjään rauhallisemmasta päästä :)
Onnea (kuka nyt olikaan) lapsivesitutkimuksen tuloksesta! Sen enempäähän ei raskaudestaan voi etukäteen saada tietää, joten otahan iisisti ja nauti olostasi! Tähän aikaanhan kuuluu kaikenlainen epätietoisuus tulevasta, hyvässä ja pahassa. Itse en kuuna päivänä olisi aavistanut, kuinka ihanaa elämä terveen 2-vuotiaan tytön kanssa voi olla!
Hyvää viikonloppua!
Meillä ollaan ainakin oltu kovin tyytyväisiä Brio Kombeihin!
Minulla viikkoja tasan 18+0 ja olen tuntenut liikkeitä jo useamman viikon siis ihan pieniä liikkeitä. No nyt en ole sitten tuntenut moneen päivään mitään. :-( Mietin myös, että onko kaikki kunnossa. Toki vauva on pieni ja tämä on varmaan ihan tavallista. Eihän mitään liikkeitä edes vielä pidä laskea. Olen aika paljon liikkeessä (pienet lapset), niin ei ole kunnolla aikaa edes kuullostella masun tapahtumia.
Pitääkö olla huolestunut vai ei?? Kertokaa te kanssasisaret. :-)
T: Ona rv 18+0
Esmeralda : onnea hyvistä uutisista :o)
Liikkeistä : no enpä ole tuntenut yhdeltäkään muksulta ( 5 tyttöä ) ennen viikkoa 20+ olipa istukka sitten edessä tai takana ;o) Suolen muljahteluja en ole liikkeiksi laskenut vaan ihan sitten varmat potkut ! Enkä tunne nytkään todella varmasti, mutta pientä poreilua masussa tuntuu, ei mitään selvää liikehdintää. Ei ainakaan niin että kun käy makuulle alkas vauva jumpata. Kyllä noita ehtii tuntemaan. Ja onneks on tuo kotidoppler, se on pelastanut monelta harmilta ja enpä ole niin hermostunutkaan kun ei tarvitse huolehtia onko masussa elämää :o)
Muutoinkin tämä raskaus on mennyt harvinaisen hyvin : olen jaksanut puljata omien lasten kanssa ja olla vielä hoitotäti noille kahdelle muksulle ! Ei ole vielä edes liitoskipuja tai muutakaan kremppaa mitä edellisten kohdilla oli alusta saakka ja olen tosi onnellinen et näinkin hyvin on mennyt. Samaten kilppariarvot ovat kohtuulliset ilman lääkitystä niin kuin verenpainekin, siihen on tosin lääkitys. Mutta kuitenkin, ei auta valittaa :o) Nää raskaanaolot vain paranevat kerta toisensa jälkeen !
Pakkausta emme tarvitsisi sillä olen säästänyt kaikki vaatteet ja muutkin tavarat jo esikoiselta reilun 12 v:n takaa. Mistään en ole luopunut, olen jemmaaja -tyyppinen ihminen ;o) No, jos fiilistelis ja ostelis tällekin uudet ja hienot vaunut kun edelliselle ostettiin kyllä uudet, mutta ei niin hienot :o/ Onhan noita lykkinyt, mutta joitain puutteita on...... Pitäs vaan myydä noi vanhat ensin ja en ole mikään himomyyjä :oD
Ensi viikon keskiviikon rakenneultraa odotellessa
Rapuäiti ja rakas Lahja 18+3
jokin menee pieleen kun meille ei voi enää tämän jälkeen vauvaa tulla. miehellä on 30. päivä aika sterilisaatioon nimittäin. Itse taas olen jo ehtinyt asennoitumaan että meille tulee se neljäs ja kamalalta tuntuu ajatus jo sitä ei sitten tulekaan. Siksipä en ole edes kovin monelle raskaudesta kertonut kun pelkään että kaikki ei mene hyvin.
aliisa ja ylläri rv 16+4
Tervetuloa vauvaprojekti ja mukaanhan mahtuu!!!!
Ihan normaaliahan tuo on, että ne liikkeet silloin aluksi kun alkavat tuntua, eivät välttämättä niinä alkuviikkoina tunnu jokapäivä. Vauvalla on siellä niin hyvin tilaa pyöriä lapsivedessä, että riippuu missä kolossa luuraa ja osuuko ne liikkumiset sitten niin, että tökkäisevät kohdun seinämään.
Täällä nyt tänään alotin ottaa rautaa, kun se mun hemppa oli sen verran jo alas laskenut. Koitan nyt ainakin ensin sillä Kreuterblutsaftilla, jos se sais hiukka verta vahvennettua. Joka päivä iltapäivällä näihin aikoihin mulla alkaa särkeä päätä..en tiedä olisko sekin alhaisen hb:n aiheuttama vai mitä, mutta aika ikävää on. Raitis ulkoilma auttaa ainakin jonkun verran, en ole vielä ottanut yhtään särkylääkettä, vaikka panadolia sais luvan kanssa ottaakin. Aina parempi jos ilman lääkkeitä selviää.
Liikeistä oli kovasti nyt juttua täällä. Itse aloin tuntea jotain kuplintaa jo rv 16+ ja siitä asti on oikeestaan päivittäin tuntunut jotain. Nyt vieläkin selvemmin ja nyt ne kuplinnat on muuttuneet jo ihan selviksi potkuiksi ! On siis kaveri vahvistunut ja kasvanut masussa =)
lion 76 rv 18+4
Kiitos tervetulotoivotuksista Wintergirl.
Kiitos myös Hannele9, Ona ja Rapuäiti kommenteista liikkeisiin liittyen. Jotenkin sitä on niin huolesta sykkyrällä tämän esikoisen kanssa ja varmaan myös siksi, kun on hoidoilla alkuun saatu. Pitäisi kai vaan rauhassa malttaa odotella liikkeitä. Kun vaan tuntuu, että KAIKILLA (se vaarallinen sana :)...) tuntuu liikkeet niin aikaisin.
Joku kyselikin hermojen menetyksistä? Täällä ollut olo todella hyvä ja rauhallinen, eikä räjähdyksiä ole vielä kauheasti ollut, miehelle ainakaan, mutta sukulaisille kyllä, siis lähinnä mutsille. Jotenkin äitini vaan utelee kokoajan liikoja, eikä mua innosta sille ihan kaikesta kertoa, ja se sit pistää ärsyttämään jonkin verran. Samoin yks " kaverini" ärsyttää mua joka pvä vaan enemmän ja enemmän, ja kun tää " kaveri" ei taida edes tajuta etten pidä hänestä kärpäslätkää enempää, niin jaksaa pommittaa mua kokoajan...raivostuttavaa, mut pistetään nyt tääkin raskaushormonien piikkin :D
Mieskin eilen muisti mua ja tyttöäkin naistenpvän kunniaksi. Toi 10 vaaleanpunaista ruusua 5 mulle ja toiset 5 kuulemma tytölle, ja sitten vielä kaupasta tullessan toi suklaalevynkin. Olin aika yllättynyt, kun naistenpvänä meitä muisti, kun itse en edes koko päivää olisi tajunnut ilman miestä :p
Äitiyspakkauksesta oli puhetta, ja me ei taideta sitä tällä kertaa ottaa. Esikon (vm05) paketti on kokonaisuudessaan vielä tallessa. Mutta saas nyt nähdä kun kuvat paketista ilmestyy, josko se sittenkin otettaisiin.
(.): Tää mamma tosiaan kaivo sen kuntopyörän esille, ja polkasinkin maanantaina ANTM:ää katsellen 40min setin. Jaloissa ei tuntunut ollenkaan pahalta eikä vatsallakaan, mutta takapuoli oli kyllä niin mahottoman hellänä tämän suoristuksen jälkeen että huhhuh (takapuoli kun puutuu täydellisesti tuohon penkkiin) x) Seuraavana pvänä mentiin tytön kanssa sitten pulkkamäkeen, joka oli täynnä pikkuisia kumpareita. Auuuts! Tän mamman ilme oli kyllä niin tuskasen näkönen, kun takapuoli jo eilisestä ihan hellänä, ja sitten vielä nää kumpareet siinä mäessä. Itselle olisi riittänyt se kerta kun mäkeä kokeiltiin, mutta tyttö vaatimalla vaati uudestaan ja uudestaan, ja laskettavahan se oli. Tänään ajattelin kokeilla uudestaan pyöräilyä, josko tämä takapuoli alkaisi taas tottumaan tuohon istumiseen :D
Mieskin tulee tuossa parin vartin päästä töistä, ja sit pitäisi lähteä metsästämään miehelle uutta krakaa, ja mulle mustia äitiyshousuja, kun huomenna olisi hautajaisiin meno. Toivottavasti nyt jostain vain mustat siistit housut löytäisin..H&M:stä kävin yksi pvä jo katsomassa, mutta ei siellä ainakaan silloin sellaisia ollut:/
Hyviä viikonloppuja eloisille!
Toiv. Falz & Veijari 19+0 :) ens viikolla jo puolivälissä :o
Multa rupes tulemaan tihuttamalla maitoa viikolla 12 ja jatkuu:)
pinnan kireydestä:
jo vain ja kyllä on!nyt ihan viime päivinä menis hermo,jos vaan antais mennä.mulla on kyllä ihan tästä " kurjasta" olosta johtuvaa.on nyt ruvennu tulemaan suppareita.eilen työmatkalla, kävelen aina pari km, niin masua kivisti monta kertaa tolla matkalla.
teen hoitotyötä, nostoja tulee paljon,ja eilen mulla oli aamusta siivousvuoroa 4t+ tavallinen työvuoro 4t.mä en tiä miten päin oisin siivonnu kun tuntu kurjalta.
sitten on mies kipeenä,sai eilen onneks antibioottikuurin, niin mun harteille on jääny miettiä ja aika paljon tehdäkin pojan 4v synttäreille jutut,joita juhlitaan koko viikonloppu.
eilen itketti ja huudatutti kun tulin töistä kotiin,olo oli aivan kypsä, väsynyt. mulla oli sama fiilis esikoisesta, sitkeenä kun sissi olin töissä rv 25 asti. nyt mä kyllä otan maanantaina neuvolassa puheeksi.
on kans aina liian sitkee,enkä turhista valita, teen ja teen vaikka väkisin,vaikkei se ehkä olisi hyväksi.
muuten kyllä asiat on hyvin =) mutta sitten ne aina kasaantuu ja räjähtää!
poika nyt sitten 4v isomies, sai pakettinsa herättyään sänkyyn,ja leikit jatkuu. tuntuu niin haikeelta, 4v on jo aika paljon, 3v onkin vielä pieni.
mutta ihanaa kun kesällä saamme perheeseen sitten jatkoa,ja pienen nyytin =)
neitiniiskunen 16+2
Meillä sitten vattatauista selvittiin ja loppujen lopuksi vielä suht helposti.. onneksi!!!
Sitten tässä on jo muutaman päivän tuntunut että tämä kamala väsymyskin alkaisi jo vähän helpottaa!! Enää en ihan joka ilta rojahda sänkyyn ihan kuoleman väsyneenä, eikä aamuisinkaa nouseminen tunnu ihan tervalta!
Mikä parasta olen alkanut tuntea vauvan liikkeitä!!!! Ei vielä mitään kovin selviä potkuja, mutta sellaista möngerrystä kuitenkin!! Jotenkin sitä ehti jo ajatella kaikenlaista kamalaa, kun tuosta edellisestä neuvolakäynnistä on jo niin kauan aikaa, eikä oikein muita raskauden merkkejä näy eikä kuulu tämän kamala väsymyksen lisäksi!! Tai no onhan tätä painoa tosiaan tullut.. ja nyt ihan viime päivinä pullahtanut tuo vatta esiin!! Mammahousuja saa jo jalkaan sovitella!!
pönttö-örvelö rv 17 tasan
Luin tuolta jostai, että oli ollut keskustelua kestovaipoista. Josta tuli mieleen, että onko täällä kokemusta kantoliinoista? Itselläni ei ole sellaista kahden ensimmäisen kanssa ollut, mutta nyt kovasti kiinnostaisi!!! Millainen olisi hyvä? Mitä pitää ottaa huomioon? Olen koittanut vähän netistä katsella, mutta niissähän on hurjan paljon erilaisia.. Yhtään en osaa ajatella mistä aloittaa..
pönttö-örvelö
Tervetuloa vauvaprojekti! Jos oot huomannut, niin monella keskustelijalla odotus ei ole ensimäinen ja se vaikuttaa monen kohdalla siihen, kuinka aikaisin liikkeitä alkaa tuntemaan. Mulla masussa elämää ensimäistä kertaa ja liikkeitä en mäkään ole vielä selvästi tuntenut. Pienä mylläämistä ihan muutaman kerran, mutta en mitään selkeitä potkuja tms.
Joo ja hermoja on täälläkin päässä koetelleet ihan pienet ja tyhmätkin asiat... sille kun ei mahda mitään että alkaa ärsyttämään tai tippa tulee linssiin, on se kummallista tää hormoonien kanssa eläminen.
Iho-ongelmista tais joku ohimennen mainita. Mulla on ollu jo pitkään hyvä iho ja nyt raskauden myötä oon saanu teininaamani takasin, pientä finniä otsa ja leukapielet täynnä. Osaako joku kokemuksesta kertoa miten tämmönen homma etenee vai eletäänkö tän naaman kanssa vielä vuosia eteenpäin? kääk!
Uudesta äitiyspakkauksestakin on ollut puhetta... tietääkö joku milloin se uusitaan ja oliko niin, että kelan sivuilta sitä pääsee tiirailemaan? Ensimmäistäni kun odotan, niin sille on kyllä kovasti tarvetta. Toivotaan että joku fiksu on osannut valita kivat kuosit.
MamaAfrica ja masuvauva 17+5
Taitaa tosiaan olla pitkä aika kun olen tällä kirjoitellut. oli pitkään flunssassa ja sitten meillä oli netti nurin, mutta nyt täällä taas. Edellispäivänä saatiin tulos lapsivesipunktiosta ja ei ole pikkuisella mitään kromosomipoikkeavuuksia... mutta silti on jotenkin pelottava fiilis. Kaipa se sitten kuuluu tähän.
Olen ollut saikkarilla muutaman päivän kun alaselkä vihottelee. Varmaan kun en ole pitkään aikaa urheillut flunssan takia. Toivottavasti ei vaan loppuaikaa joutuis kärsimään kivuista. Työnteko on meinaat tuskaa... töissä kai pitäisi alkaa kohta kertomaan;/
Aamulla katsoin yöpukua se on ihan märkä toisen rinnan kohdalta. Onko kenelläkään muulla alkanut näin aikaisin vuotamaa:D tuntuu vaan tosi aikaselta.
mukavaa viikonloppua!
esmaralda rv 18+1