Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalilla ihmisellä säästössä n. 3000 euroa?

Vierailija
02.03.2025 |

Onhan kaiikilla säästössä tuon verran?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisella lapsellani, 2,5v on noin 24ke ja toisella, 1,5v on 12,5ke. Rahastoissa molemmat.

Miten paljon hankaluutta tulee siitä että tuollaiset varat (yli 20k) pitää vuosittain selvittää https://dvv.fi/alaikaisen-omaisuuden-edunvalvonta#:~:text=Jos%20alaik%C…. dvv:lle? Me ollaan pidetty alle 20k lapsilla yhteensä jotta ei tarvitse selvitellä. 

Vierailija
42/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vajaa 5-kymppisenä 550k osakkeissa/rahastoissa, kolme asuntoa pk-seudulla joista velkaa 0%, 15% ja 100%. Ja ihan keskituloisena ja ilman perintöjä tai varakasta puolisoa.

ja kusta päässä.

Niin, pakkohan ihmisellä on olla kusta päässä, jos on varallisuutta. Tuntematonta kusipääksi haukkujallahan ei ole.

no kaikki ei sitä mainosta .mut sullakin on kusta päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kukin tarvitsee. Jos on rikkaita sukulaisia, joilta voi aina tarvittaessa lainata, ei kai omalla tilillä tarvitse olla kuin sen verran rahaa, että seuraavaan tilipäivään riittää. Jos taas on itse vastuussa koko taloudestaan, niin kolme tonnia tuntuu aika vähältä nykyaikana.

Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden mediaani oli vuonna 2023 134 000 euroa ja keskiarvo 322 000 euroa. Eli yleensä ehkä ihmisillä on enemmän kuin kolme donaa tilillä.

Vierailija
44/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on säästössä vähintään 3 kk palkkaa vastaava summa yllättäviä menoja varten.

Vierailija
45/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 7000 mutta siitä on kyllä tänä vuonna menossa ASO:n lainan omarahoitusosuus + vakuudet sekä yksi lomamatkakin. Toki säästöjä kertyy yli 500 euroa joka kuukausi lisääkin.

Vierailija
46/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on, moninkertaisesti. Miksei olisi? Ei ole tapana humputtaa kaikkia rahoja, jotka on itse työllä tienannut.

Kyllä ne työllä tienatut rahat minä käytän vaikkapa humputteluun. Ei niistä rahoista hyötyä kuolleena ole. 

Vierailija
47/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vajaa 5-kymppisenä 550k osakkeissa/rahastoissa, kolme asuntoa pk-seudulla joista velkaa 0%, 15% ja 100%. Ja ihan keskituloisena ja ilman perintöjä tai varakasta puolisoa.

ja kusta päässä.

Niin, pakkohan ihmisellä on olla kusta päässä, jos on varallisuutta. Tuntematonta kusipääksi haukkujallahan ei ole.

no kaikki ei sitä mainosta .mut sullakin on kusta päässä.

Eipä ole mulla kusta päässä, paskaa on kylläkin ja paljon. 

Vierailija
48/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu iästä ja elämäntilanteesta. Jos yli 50-v:llä on vain 3000, se on vähän ja 18-vuotiaalle taas ihan ok pahanpäivän vara.

Mun äiti on 60v ja sillä ei oo koskaan olut säästöössä mitään ja elää kädestä suuhun ja aina pitää lainata.

Ei ole vissiin työ maistunut elämän aikana.

Mun äiti on kohta 70 ja sama tilanne. Raha aina polttanut taskussa, eikä mitään pitkäjänteisyyttä. Omistusasunto eron jälkeen, mutta edelleen lainaa rutkasti. Toivoi, että ostettaisiin hänen asunto ja saisi jäädä siihen vuokralle. Mutta tästä seuraisi meille vaikeuksia, kun jättäisi varmasti maksamatta vuokrat. Hänellä on ihmeellinen harhaluulo, että kaikilla muilla on rahaa ja hän on oikeutettu lokkeilemaan sen vuoksi. Erityisesti minun esikoisena tulee maksaa hänen kuluja. Nuoremmille sisaruksille kustannettiin elämistä keski-ikäiseksi asti.

Vierailija
49/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kukin tarvitsee. Jos on rikkaita sukulaisia, joilta voi aina tarvittaessa lainata, ei kai omalla tilillä tarvitse olla kuin sen verran rahaa, että seuraavaan tilipäivään riittää. Jos taas on itse vastuussa koko taloudestaan, niin kolme tonnia tuntuu aika vähältä nykyaikana.

Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden mediaani oli vuonna 2023 134 000 euroa ja keskiarvo 322 000 euroa. Eli yleensä ehkä ihmisillä on enemmän kuin kolme donaa tilillä.

Suurin osa tuosta varallisuudesta on asuntovarallisuutta.

Vierailija
50/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitit varmaa 3 sataa tonnia?

Vierailija
51/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin ihmisellä on varallisuutta Suomessa sellainen 200 000 euroa, yleensä asunnon seinissä kiinni.

Käyttötilillä on itsellä 1000-10 000 euroa välittömiin menoihin, josta siirrän kuukauden parin välein sitten Nordnettiin ja sijoituksiin.

Vierailija
52/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on, moninkertaisesti. Miksei olisi? Ei ole tapana humputtaa kaikkia rahoja, jotka on itse työllä tienannut.

Kyllä ne työllä tienatut rahat minä käytän vaikkapa humputteluun. Ei niistä rahoista hyötyä kuolleena ole. 

Meillä mun isä ja äiti eli niinkuin koirat.kaikessa säästettiin koko elämä ja pimeessä kämpässä oltiin kun sähkö maksaa.jäljelle jäi 280 000e ja asunto ei velkaa.

no mä 59v patuna  lopetin työt ja elän niillä rahoilla ja käyn syömässä ja teen kaikkea kivaa.

Vierailija
53/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin normaali mutta tällähetkellä säästössä on vain 900e, miehellä tuotakin vähemmän. 

Vastatehty 2. kodin remppa söi säästöt ja vielä 2v tulee kustannuksia

Vierailija
54/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus on 16-vuotias ja hänellä on säästöjä reilut 9000 €. 

Ai noin vähän, mun kuopus on vasta 14 v ja sillä on yli 16k kun oon säästänyt sille kaikki sen lapsilisät.

Eli, älä viitsi kehuskella, nyt oli kyse aikuisista ihmisistä, jotka tienaa ihan itse rahansa ja elättää itse itsensä, tai vaihtoehtoisesti kela elättää, jolloin ei kauheesti luulisi säästöjä olevan.

Vierailija
55/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöissä tällä hetkellä yhteensä 600 euroa. Tuli työkeikalla käytyä ostoksilla ja rahaa paloi useampi tuhat. Laitoin vyötä taas tiukemmalle, että saisin tuon 3000 euroa ensin kasaan ja siitä  nostan panokset kolmen kuukauden tuloihin eli noin 12 000 euroon.

Miksi porukka tulee tänne kertomaan jotain sijoitustiliensä ja kämppien ja mökkiensä mahdollisia arvoja kun kysyttiin säästöistä? Onko suomalaisten lukutaito nykyään näin heikkoa? Olen aika järkyttynyt. Aikaisemmin joku sairaanhoitaja, korkeakoulutettu ihminen, ei osannut vastata kysymykseen vaan jutteli jostain sijoitussalkun koosta. Samoin moni muukin keski-ikäinen täällä juttelee asian vierestä 

Joka ikinen, joka sijoittamista harrastaa tietää, että ne rahat eivät ole säästöjä. Joka ikinen joka asunnon tai mökin tai jonkun vempaimen omistaa tietää, että ne ei ole säästöjä. Säästöt ovat niitä rahoja, jotka ovat helposti saatavilla tai realisoitavissa ja sen hetken reaaliarvossa. Sitä eivät ole esimerkiksi sijoitutukset tai asunnot. Sijoituksien arvoista puhuttaessa on aina puhe menneisyydestä ja ne rahat eivät ole sinun, ne ovat joko osakkeessa tai rahastossa ja sen omistuksessa. He päättävät mitä rahoille tehdään. Asunnosta en viitsisi edes puhua kun ne markkinat ovat aivan tähtien asennosta lähtien ihmisten idiotismiin, mutta säästöjä asunnotkaan eivät ole. Kai tämänkin keskustelun ansiosta voidaan todeta Suomen järkyttävän asuntokuplan olevan tuo ihmisten idiotismi, koska ei kyetä ymmärtämään lukemaansa.  

Vierailija
56/76 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuh....

Vierailija
57/76 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikki iskisi, jos säästöjen määrä laskisi alle 300 tonniin.

M54

Vierailija
58/76 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kaikilla ole, mutta normaalilla, asioistaan huolehtivalla on ja vähän enemmänkin.

Vierailija
59/76 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa n. 60 000€ ja säästössä tasan 0€.

M41

Vierailija
60/76 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin vielä työelämässä, niin kuun lopussa oli tyypillisesti tuo summa tilillä. Eipä ole enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä