Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalilla ihmisellä säästössä n. 3000 euroa?

Vierailija
02.03.2025 |

Onhan kaiikilla säästössä tuon verran?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varmaan aina ollut, ihan lapsuudesta lähtien (isäni antamaa rahaa). En ole mikään rikas, vaan perustoimeentuleva. Nyt kun olen 48-v., minulla on suunnilleen 10 000 tilillä. En maksa sillä asun tolainan loppuja pois, sillä pidän sitä pahan päivän varanna. Aivan normaali olen. 

Näinhän se on järkevintä elää. Pitää jatkuvasti pientä puskuria. Jos tulee yllättäviä menoja - hajoaa joku kodinkone tai auto pitää vielä korjaamolle. Ettei tarvitse heti olla jotain sikahintaista osamaksua tai luottokorttia käyttämässä.

Puskurissa oleva pari tuhatta euroa saa olla vuodesta toiseen tilillä. Riittää kun sen kerran elämässä on sinne saanut kerättyä. Paljon oleellisempaa on pitää tulot ja menot tasapainossa. Niin, että tilillä pysyy jatkuvasti tietyn kokoinen pohjakassa. Tiliä ei ikinä vedetä nolliin saakka vaan paniikki pitää iskea siinä vaiheessa kun saldo tippuu alle 2000 euron!

Vierailija
22/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2000 euroa, oli 3800 mutta tuli autoremppa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän yli kymmenkertainen määrä säästössä.

Vierailija
24/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus on 16-vuotias ja hänellä on säästöjä reilut 9000 €. 

Vierailija
25/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luottokortissakin enenmpi limiittiä. Aikuiselle ihmiselle tuo on karkkiraha.

Vierailija
26/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä oli säätössä vähän enemmän,mutta menin nyt ostaa sähköauton. Kyllä sinne jäi vielä joku vajaa 10ke

Vierailija
27/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella lapsellani, 2,5v on noin 24ke ja toisella, 1,5v on 12,5ke. Rahastoissa molemmat.

Vierailija
28/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä näissä asioissa ole "normaalia". Monelle ei pääse muodostumaan säästöjä, kun kaikki menee elämiseen, ja se on siinä tilanteessa ihan normaalia. Jos on hyvässä työssä, niin silloin jokainen säästää oman tulotasonsa mukaan. Joku muuttaa säästönsä omaisuudeksi, joku toinen säilyttää ne tilillä, rahastoissa tai osakkeissa. 

Voihan sitä silti olla säästöjä vaikka kaikki tulot menee elämiseen. Pitää elää sen mukaan mihin on varaa. Kuluttamatta säästöjä tarpeettomasti. Koska säästöt hupenee nopeasti jos niitä alkaa kuluttamaan pois.

Vierailija
29/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu iästä ja elämäntilanteesta. Jos yli 50-v:llä on vain 3000, se on vähän ja 18-vuotiaalle taas ihan ok pahanpäivän vara.

Mun äiti on 60v ja sillä ei oo koskaan olut säästöössä mitään ja elää kädestä suuhun ja aina pitää lainata.

Ei ole vissiin työ maistunut elämän aikana.

Vierailija
30/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasosalla on alle tuhat euroa säästössä ja jossain tuossa se luku on pyörinyt, kun tätä on iät ajat tutkittu ja kysytty. Sijoitukset eri asia, mutta käytännössä arkijärkellä tiedetään, että näillä ei sijoituksiakaan ole.

https://www.verkkouutiset.fi/a/nain-paljon-suomalaisilla-on-rahaa-saast…

3000 euron säästöillä ihminen kuuluu jo ns. tosirikkaisiin, vaikka se kornilta ja järjenvastaiselta kuulostaakin.

Vierailija
31/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vajaa 5-kymppisenä 550k osakkeissa/rahastoissa, kolme asuntoa pk-seudulla joista velkaa 0%, 15% ja 100%. Ja ihan keskituloisena ja ilman perintöjä tai varakasta puolisoa.

Vierailija
32/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä on noin vähän säästössä ja kuvittelee sen olevan paljon. Mun alaikäsillä lapsillaki on molemmilla kymmeniä tuhansia säästössä.

Vierailija
33/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 80% työtä hoitoalalla ja saan silti säästöön rahaa ja matkustelen vuosittain. Toki saan asumistukea, nykyään vähemmän.

Valintojen maailma.

Vierailija
34/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää aina olla säästössä, ettei ole heti kusessa jos vaikka työnantaja jättää yhden kerran palkan maksamatta. Se voi tapahtua vaikka ihan inhimillisen virheen vuoksi.

Vierailija
35/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti tiukoilla olevalla on tuon verran. 

Vierailija
36/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hukkasit 7000, menikö sijoitukset pieleen?

Vierailija
37/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"3000 euron säästöillä ihminen kuuluu jo ns. tosirikkaisiin, vaikka se kornilta ja järjenvastaiselta kuulostaakin."

Tuo nyt on aivan höpöä. Tosirikkaista ei voi puhua ennen kuin puhutaa miljoonien omaisuuksista. Kolmen tonnin säästö on hyvä olla ihan kaikilla puskurina. Monilla hyvätuloisila, joilla on talot maksettu, saa laittaa nollan perään, enkä silti sanoisi heitä rikkaiksi. Jos laitetaan kaksi nollaa, sitten voi jo sanoa, että on varakas. Rikkaalla on miljoonia.

Vierailija
38/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vajaa 5-kymppisenä 550k osakkeissa/rahastoissa, kolme asuntoa pk-seudulla joista velkaa 0%, 15% ja 100%. Ja ihan keskituloisena ja ilman perintöjä tai varakasta puolisoa.

ja kusta päässä.

Vierailija
39/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasosalla on alle tuhat euroa säästössä ja jossain tuossa se luku on pyörinyt, kun tätä on iät ajat tutkittu ja kysytty. Sijoitukset eri asia, mutta käytännössä arkijärkellä tiedetään, että näillä ei sijoituksiakaan ole.

https://www.verkkouutiset.fi/a/nain-paljon-suomalaisilla-on-rahaa-saast…

3000 euron säästöillä ihminen kuuluu jo ns. tosirikkaisiin, vaikka se kornilta ja järjenvastaiselta kuulostaakin.

Tämä on varmaan ihan totta mitä olen lukenut keskusteluja paljon niin moni on täysin riippuvainen esim tuleeko tuet ajallaan. Ei ole yhtään jemmassa pajan päivän varalle edes 100 euroa

Vierailija
40/76 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kusta päässä.

Niin, pakkohan ihmisellä on olla kusta päässä, jos on varallisuutta. Tuntematonta kusipääksi haukkujallahan ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi