Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkaero parisuhteessa

Vierailija
01.03.2025 |

Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.

Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa. 

Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.

Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua. 

Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.

Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.

Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..

Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään. 

Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.

Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.

Mitä ajattelette?

Kommentit (742)

Vierailija
101/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka aikaisin näitä suunnitelmia oikein teet? Jos itse alkaisin nyt puhua kesästä, niin mies ei pystyisi sanomaan yhtään mitään. Korkeintaan pääsiäisen aikaiseen reissuun voisi nyt edes ajatella kommentoivan. Ja eihän etukäteen välttämättä tarvita kuin lennot ja nekin saa vaikka samana päivänä. Ilmeisesti teillä on jo sen ikäinen lapsi, että senkään suhteen ei reissu ole ongelma, vaikka huomenna lähtisi? Kokeilepa sitä Puolaa, että ehdotat tosiaan torstaina, että lähdettekin heti huomenna, hotellin sitten varaatte lentokentältä lähtöä odotellessa.. 

Tolla ei ole ollut merkitystä, suunnittelenko pitkälle vai äkkilähtöjä.

Nyt ajattelin reissua pääsiäisenä.

Ap

Vierailija
102/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkka nousi siis 60 000 euroa ja sinun 3000 euroa. En usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka aikaisin näitä suunnitelmia oikein teet? Jos itse alkaisin nyt puhua kesästä, niin mies ei pystyisi sanomaan yhtään mitään. Korkeintaan pääsiäisen aikaiseen reissuun voisi nyt edes ajatella kommentoivan. Ja eihän etukäteen välttämättä tarvita kuin lennot ja nekin saa vaikka samana päivänä. Ilmeisesti teillä on jo sen ikäinen lapsi, että senkään suhteen ei reissu ole ongelma, vaikka huomenna lähtisi? Kokeilepa sitä Puolaa, että ehdotat tosiaan torstaina, että lähdettekin heti huomenna, hotellin sitten varaatte lentokentältä lähtöä odotellessa.. 

Mies ei ikinä lähtisi tällaiselle matkalle, jossa hotellia ja kuljetuksia ei ole katsottu valmiiksi. Hän ahdistuisi siitä suunnattomasti.

Ap

Vierailija
104/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse voisi ottaa parisuhteeseen rumaa, työkyvytöntä, mielisairasta ja liian lyhyttä sekä muutoinkin kyvytöntä, onhan se selvää, että oman elämän siinä vain pilaisi ajan kanssa. Toki, sitten kun on kaksi samanlaista, siis tasoista, niin he sopivat hyvin yhteen🤗 Siinä mielessä nämä tasoerot kyllä pitävät paikkansa. 

Tämmönenkö nyt olen? :D

Ap 

Vierailija
105/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen palkka nousi viiden vuoden aikana 1000 eurolla, kuten sanoin. Nyt 10 vuoden aikana se on noussut 3000 eurolla.

Eli aloitti 3000 euron palkalla ja tienaa nyt 6000€. 

Minun palkka ei vanhassa työssä olisi noussut juuri ollenkaan, mutta alanvaihdon myötä saan 1000€/kk parempaa palkkaa. En ole siis saanut palkankorotuksia vielä.

Ap

Vierailija
106/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa minustakin että ei ole oikein kohtaamista ja outo kahden elintason perhe.

Varisinkin kun sanot että: 

... mies tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.

Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole...

Jos mies rakastaisi Sinua, ja pitäisi Sinua ja suhdettanne arvossa, mies maksaisi suurimman osan kuluista, koska olette kulkenut matkaa yhdessä nuoresta pitäen ja kumppanuutesi, tukesi ja uhrauksesi ovat tuottaneet tulosta. 

Itse olisin jo lähtenyt suhteesta aikaa sitten. 

Vaikuttaa että niin on mieskin, jos ei ole kiinnostunut viettämään aikaa ja matkustamaan kanssasi. Jos ymmärsin oikein kun viestisi oli pitkä ja luin sen ylimalkaisesti. 

Mikä ihmeen idea on ylipäätään hakeutua hyväpalkkaiseen ammattiin, jos vaivannäöstä ei jää mitään kouraan. Meillä menot 50:50, välillä minä olen tienannut enemmän ja välillä vaimo.

Vierailija
107/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50"

Minusta tuo on hälytysmerkki parisuhteessa, jossa on yhteinen lapsi ja eri tulotaso. Mies käyttää sinua taloudellisesti hyväksi.

Minä olen mies ja olen aina tienannut 2-3 kertaa enemmän kuin vaimoni. Meillä on omat pankkitilit, mutta olemme aina jakaneet menot niin, että molemmille jää yhtä paljon rahaa käyttöön.

Minäkin olen aiemmin matkustanut paljon työn puolesta ympäri maailmaa. On ollut matkoja, joilla on päässyt näkemään nähtävyyksiä ja paikkoja, joihin tavalliset turistit  eivät eksy. Suurin osa matkoista on kuitenkin ollut työntekoa eli toimistoissa istumista ja neuvottelua. Istuminen lentokoneissa, lentokentillä ja takseissa ei ole herkkua. Pitkät illat hotellissakaan eivät ole herkkua.

Vastapainona olen järjestänyt matkoja perheelle. Olemme käyneet joka vuosi perheen kesken jossakin, joskus parikin kertaa. Minä olen varannut ja järjestänyt kaiken ja usein myös maksanut matkat. Kyllä vaimokin on maksanut oman kykynsä mukaan ihan omasta aloitteesta. Matkakohde on toki suunniteltu yhdessä ja majoitusvaihtoehdot käyty yhdessä läpi.

Minusta tuo sinun tilanteesi vaikuttaa todella oudolta. Miehesi ei tunnu ottavan vastuuta perheensä hyvinvoinnista ja vaikuttaa itsekkäältä. Perusteellinen keskustelu on paikallaan. Nyrkkiä pöytään.

Vierailija
108/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika nostaa kissa pöydälle?

Kysy suoraan, missä mättää. Vaadi keskustelua. Johtuuko tuo sittenkin rahasta vai mistä.

Mitä järkeä on yhteisessä elämässä jos sitä ei edes yritetä yhdessä rakentaa?

Vierailija
109/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sitten lomilla oikein teette ja suunnitteleeko mies edes näitä tekemisiä? Jos kaipaat luksusta, niin lähde kavereiden kanssa vaikka Tallinnaan, menette business louge ssa yli ja Michelin tähden ravintolaan syömään, niin pääset itsekin kokeilemaan. 

Ei tehdä lomilla yhtään mitään, jos minä en järjestä jotakin. :D

Ap

Nauttiiko mies edes näistä sinun järjestämisistä tekemisistä? Vai miten käyttäytyy, jos lomilla jossain käytte? 

Vierailija
110/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen palkka nousi viiden vuoden aikana 1000 eurolla, kuten sanoin. Nyt 10 vuoden aikana se on noussut 3000 eurolla.

Minun palkka ei vanhassa työssä olisi noussut juuri ollenkaan, mutta alanvaihdon myötä saan 1000€/kk parempaa palkkaa. En ole siis saanut palkankorotuksia vielä.

Ap

Aaa nyt hiffaan. Luulitte, että tarkoitin, että palkka on noussut tuon verran joka kuukausi viiden vuoden aikana. Ei, vaan kuukausipalkka on viidessä vuodessa noussut tuhannella eurolla. Ymmärsikö joku tahallaan väärin?

Ap

Vierailija
111/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aaa nyt hiffaan. Luulitte, että tarkoitin, että palkka on noussut tuon verran joka kuukausi viiden vuoden aikana. Ei, vaan kuukausipalkka on viidessä vuodessa noussut tuhannella eurolla. Ymmärsikö joku tahallaan väärin?

Ap

Joku saivartelija ymmärsi tahallaan väärin. Oli pakko päteä.

Vierailija
112/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse käynyt missään reissussa ystävien kanssa? Miten mies näihin suhtautuu? On oikeasti vähän hassua, jos rahaa ja kiinnostusta olisi, mutta et mitään pääse kokemaan. 

Vierailija
113/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako mies muissa asioissa vastuuta perheestä? Onko hän kiinnostunut sinun ja lasten asioista? Onko teillä juteltavaa? Ottaako mies huomioon sinut ja tunteesi? Suoraan sanottuna minusta on outoa, että miehesi ei 10 vuoden avioliiton jälkeen ajattele rahojen olevan ainakin osittain yhteisiä, koko perheen rahoja. Aivan kuin sinä joutuisit hoitamaan koko perheen yksin ja mies huolehtisi vain itsestään. 

Vierailija
114/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko lapsellinen, jos mielenosoituksellisesti nyt varaan matkan vain itselleni sen toivossa, että mies tajuaisi?

Ap

Vierailija
115/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pahimmassa tapauksessa tässä käy niin, että saan maksaa hänenkin matkansa, koska hän voi aina vedota siihen, ettei ole halunnut mihinkään matkalle lähteä alunperinkään. "

Eikö se mies edes osaa sanoa haluaako lähteä matkalle? 

No ilmeisesti hän ei halua matkustaaa vapaa-ajalla, jos töiden vuoksi joutuu matkustamaan. Tuossa tilanteessa minä lähtisin reissuun ihan yksin tai kavereiden kanssa. 

Kyllä hän itse joskus puhuu matkustamisesta työreissujensa jälkeen tyyliin "sun pitäis nähdä se.." tai "pitäisi mennä yhdessä..". Mutta siihen se sitten jääkin.

Ap

Lisäksi hän puhuu toisinaan, miten hän veisi minut fine dining ravintolaan syömään. Mutta niinkuin moni muukin asia, sekin on jäänyt vain puheen tasolle. Eli jos haluan sinne hänen "lupaamaan" ravintolaan mennä, mun pitää itse se pöytä varata ja olettaa, että mies maksaa oman osuutensa. 

Ap

Vierailija
116/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla ei ole ollut merkitystä, suunnittelenko pitkälle vai äkkilähtöjä.

Nyt ajattelin reissua pääsiäisenä.

Ap

Sitten vaan menet ja varaat, jos kerran olette jo puhuneet. Tuskin mies oikeasti kehtaa olla tulematta mukaan tai siinä tapauksessa teillä on enemmän ongelmia. Mies ei selkeästi osaa tehdä päätöksiä. Ja etukäteen hoidat ne lennot ja hotellit ja sitten paikan päällä voitte alkaa miettiä missä syödä. 

Vierailija
117/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tee omat reissut ja maksat omat kulus. Sitä mieltä olen.

N40 joka ei ikinä pääse mihinkään.

Parisuhteessa pitäisi kyllä olla jonkinlaista yhteishenkeä ja myös toisen ilahduttamista. Ei siinä muuten järkeä ole.

Vierailija
118/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sitten lomilla oikein teette ja suunnitteleeko mies edes näitä tekemisiä? Jos kaipaat luksusta, niin lähde kavereiden kanssa vaikka Tallinnaan, menette business louge ssa yli ja Michelin tähden ravintolaan syömään, niin pääset itsekin kokeilemaan. 

Ap

Mitä mies sanoo kun olet asian näin esittänyt?

Siis mulle on ihan ok lähteä ulkomaanreissuun niin, ettei suunnitella mitään ohjelmaa etukäteen. Tuolla ei tehdä mitään tarkoitan sitä, että oltaisiin vaan kaikki lomat kotona, jos en järjestä jotakin.

Ap

Vierailija
119/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi tätäkään uskonut, mutta uskottava se on, huh! 

Vierailija
120/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä mies sanoo kun olet asian näin esittänyt?

Siis mulle on ihan ok lähteä ulkomaanreissuun niin, ettei suunnitella mitään ohjelmaa etukäteen. Tuolla ei tehdä mitään tarkoitan sitä, että oltaisiin vaan kaikki lomat kotona, jos en järjestä jotakin.

Ap

Niin, tarkoitinkin että mitä mies vastaa kun otat asian puheeksi, että sinua harmittaa tämä asia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme