Kela "pakottaa" muuttamaan 63 euron takia!
Ja siitä syystä 22m2 pienempään asuntoon huonommalla paikalla! Kyllä ketuttaa!!
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin halvempi olisi pitänyt löytää mutta kun sellaisia ei ole edes olemassa kuin jossain perähikiällä. Ikäni asunut tässä isossa kaupungissa ja kaikki lapset tässä kaupungissa niin en todellakaan lähde jumalanseläntaakse.
Ap
Mutta eihän sinun ole pakko hakea Kelan tukia.
Asu siellä missä haluat, ja rahoita asumisesi muuten kuin pummaamalla toisten kukkarolla.
Heh, itse sain kehotuksen muuttaa halvempaan kun vuokra 8 euroa liian kallis. Mutta löysinkin halvemman asunnon missä vesi kuuluu vuokraan niin nyt sitä vaan sit muutetaan. Muuten olisin varmaan vielä jäänyt tähän asumaan ainakin toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi minulle tulee mietittävää mistä kehitän pienemmän sängyn, ruokapöydän jne. koska tavarani ei enää mahdu tähän pienempään. Että kalliiksi tulee halvempaan muuttaminen.
Ap
Olisiko pienemmässä asunnossa niin paljon vähemmän tilaa, ettei normisänky tai ruokapöytä mahdu? Jos näin on, myy vanhat vaikka torissa tai lahjoita pois. Fb ringeistä / torista löytyy annetaan-osioissa patjoja ja pöytiä .
Järjestelmää voisi muuttaa niin, että Kela osoittaa asunnon niille, jotka saavat tukea asumiseen. Eli jotta saat asumistuen, joudut ottamaan vastaan esim. lähiöstä tietyn asunnon vastaan, tai tuki evätään. Selvästikään tukiensaajat eivät itse löydä riittävän huokeita asuntoja, joten tarvitaan virkakoneistoa avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut mennä töihin? Siivoustöitä viikonlopuksi esimerkiksi. Niin täällä muutkin joutuvat töissä käymään, että saavat asumisensa ja laskunsa maksettua.
Luuletko että pääsee oletko jo itse hakenut? Tuohon otetaan ei suomalaisia koska eivät vaadi palkkaa. Ja vikingille oli 9000 hakijaa tiskaajaksi. Toki voi myös itse yrittää mutta ei pääse haastatteluun asti. Hakijoita enemmän. Moneen ole hakenut en noihin, mutta ei ole tilaa edes haastatteluun asti. Vaikka kuinka yrittää. Ei taida olla työtä johon pääsee vain kävellen sisään, ellei tunne jonkun.
Niin, sinulla avainsana tuossa oli "koska eivät vaadi palkkaa". On selvää, että tekemättä mitään voi yhteiskunnan tuilla elellä miltei samoilla nettotuloilla kuin nollasopimuksella minimipalkattuna. Siispä elät mieluiten tuilla. Niin minäkin tekisin, jos olisin vailla motivaatiota ja lahjakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela pakota, vaan ihan voit vapaasti jäädä asumaan. Mitä jos kokeilisit maksaa itse oman vuokrasi, kuten muutkin aikuiset ihmiset?
Mitä? Olen vasta 36 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut mennä töihin? Siivoustöitä viikonlopuksi esimerkiksi. Niin täällä muutkin joutuvat töissä käymään, että saavat asumisensa ja laskunsa maksettua.
Työnhakua minäkin ajattelin aplle ehdottaa, mutta siivoushommiin en itse ole päässyt. Koulutus yo-merkonomi ja lähihoitaja. Sote-alan keikkaa on ollut sen verran, että viime vuonna sain soviteltua päivärahaa olisiko ollut 1500 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela pakota, vaan ihan voit vapaasti jäädä asumaan. Mitä jos kokeilisit maksaa itse oman vuokrasi, kuten muutkin aikuiset ihmiset?
Okei eli tämä aloitus olikin vain huumoria tai 0/5 provo.
Todellakin todellakin myy torissa vanhat perintöhuonekalusi ja osta pienempää tilalle.
Vaihtelu virkistää.
Vanlife on vaihtoehto. Kipin kapin Espanjan aurinkoon ja vapauteen.
Kyllä ihminen saa asua ihan siellä missä itse haluaa. Kela antaa kyllä juuri sen verran avustusta kuin laki sallii. Ei yhtään enempää,ei yhtään vähempää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen saa asua ihan siellä missä itse haluaa. Kela antaa kyllä juuri sen verran avustusta kuin laki sallii. Ei yhtään enempää,ei yhtään vähempää.
Mun taloon toi tyyppi ei tule. Jotta ei se nyt ihan noinkaan oo, että saa asua missä haluaa.
Kela voi vetää tumppuun. Laadi 63 hallintokantelua Kelalle. Ne joutuu käsittelemään niistä jokaisen, joka maksaa paljon enemmän kuin 63 euroa.
Hassua että ensin ihminen valitsee tietoisesti elämän valtion tukirahoilla ja sitten kehtaa valittaa kun niitä saa juuri sen verran kuin kuuluukin saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö sun muuttaa 22 neliöiseen asuntoon vai 22 neliötä nykyistä pienempään asuntoon? Molemmat kuulostaa täysin kohtuulliselta.
22m2 pienempään, 37,5m2 kokoiseen asuntoon siis pitäisi muuttaa.
Ap
Miksi sulla pitäisi olla 59 neliöinen kämppä yksin? Naurettavaa. Tuo 37:kin on liikaa, jos et itse maksa sitä.
jos vuokra on halvempi pienemmäss, mitä se ei aina ole, niin muutto on perusteltu. Se on kymmenessä vuodessa iso säästö maksajalle.
Itsellä on samankokoinen kämppä yksin. En muuttaisi enää pienempään, mutta ei tarvitsekaan kun maksan ja omistan asunnon. Se on niitä etuja kun käy töissä, että on valinnanvaraa ja vapaus päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos maksat itse sen 63 euroa. Keräät pulloja tai jotain.
Jos ap saa jostain tienattua 63e/kk, se vähennetään joka kuukausi täysimääräisesti toimeentulotuesta. Hänen ei ole mahdollista parantaa omaa tilannettaan esim pientä työtä tekemällä.
onhan jo se oman tilanteensa parantamista etta ei enää TARVITSE niin paljoa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei pakota. Korkeintaan kehottaa. Voit myös itse maksaa ylimenevän osuuden omasta pussistasi.
63 euroa tuista on paljon. Se on 1,5 viikon ruokakauppaostokset.
Kehoitus on käytännössä pakko, koska ei voi maksaa sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan 36-vuotias. Eli kirjoitustaitoakaan ei ole. Kyllä hävettäisi olla tuon ikäinen, eikä vielä aikuistunut sen vertaa että maksaisi omat kulunsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakota. Korkeintaan kehottaa. Voit myös itse maksaa ylimenevän osuuden omasta pussistasi.
63 euroa tuista on paljon. Se on 1,5 viikon ruokakauppaostokset.
Kehoitus on käytännössä pakko, koska ei voi maksaa sitä itse.
No onko sulla vielä jotain epäselvää?
Pakkaa kipsus ja muuta tänne kansainväliseen metropoliin kunnan taloon asumaan. Welcome to Kemijärvi.
Onneksi olkoon ap. Sinut on valkattu asumaan Kemijärvellä vapautuvaan 60 neliöiseen kaupungin vuokra-asutoon asumaan.
Talossa on ihan kansainvälistä jengiä asumassa.
Tervetuloa!