Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu väitti vuokra-asuntoaan omistusasunnoksi

Vierailija
01.03.2025 |

Mitä ajattelisitte, jos joku tuttunne sanoisi asuvansa omistusasunnossa, mutta vuokra ovi.comin mukaan asunto sijaitsee vuokrayhtiön omistamassa talossa? Sillä asuuko joku vuokralla vai omassa asunnossa ei ole itselleni mitään merkitystä, mutta miksi joku haluaisi valehdella noin? 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko omistavansa sen itse? Kai omistusasunnossa voi olla vuokralla :D

Sanoi että omistavat asunnon itse. Tottakai toisen omistamassa asunnossa voi olla joku muu vuokralla, mutta nyt ei ollut kyse siitä. 

Ap

Miksi tämä asia kiinnosti sinua niin paljon, että aloit ottaa asiasta selvää? 

En alkanut aktiivisesti penkoa asiaa, mutta se tuli väkisin vastaan kun hain ko kaupungin vuokra-asuntoja ja vertailin hintoja.

Ap

Vierailija
22/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senioritalossa jotkut asukkaat väittivät ostaneensa asuntonsa. Oikeasti ne kaikki olivat TA-vuokra-asuntoja. Eivät olleet dementoituneita, vaan esittivät olevansa "parempia" ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senioritalossa jotkut asukkaat väittivät ostaneensa asuntonsa. Oikeasti ne kaikki olivat TA-vuokra-asuntoja. Eivät olleet dementoituneita, vaan esittivät olevansa "parempia" ihmisiä.

No just! Voi olla, että erehdyn myös talosta itse. Asialla ei ole mulle muuta merkitystä, kuin että jos joku ei ole puhunut totta, niin se on häiritsevää. Itse olen tyytyväinen vuokralla asuja.

Ap

Vierailija
24/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAADI nähdä kauppakirjat!

Vierailija
25/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla toisinkin päin. Minä ja 2 sisartani luultiin aina että lapseton tätimme asuu vuokralla. Asui jotain 40 v isossa kaksiossa Dunckerinkadulla Hgissä ja pieninä käytiin siellä aina kun käytiin Hgissä ja vanhin sisareni asuikin hänen luonaan melkein puoli vuotta kun aloitti opinnot eikä heti saanut opiskelija-asuntoa. Sisko sanoi olevansa alivuokralainen ja niin äitikin sanoi kun asiaa järjesteli, että "menee alivuokralle tädin luo". Kun meillä alkoi omat perhe-elämät ja äitimme kuoli, yhteydenpito äidin sisariin väheni, myös tähän tätiin. Täti kuoli 6 vuotta sitten. Ehti asua hoivakodissa 3 vuotta ja kävin häntä siellä katsomassakin, mun sisaret kävi myös. Kaikille hän sanoi että oli lopettanut vuokrasopimuksen ja muuttanut kokonaan hoivakotiin. No, olikin omistusasunto! Tädin kuolinpesän hoitaja otti yhteyttä ja testamentilla asunto määrättiin mulle ja sisarilleni. Oltiin kaikki aivan äimän käkenä. Oli meinaan aika arvokas kämppä.

Vierailija
26/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös sellaisia yleishyödyllisten järjestöjen omistamia vuokrataloja, joista voi vähitellen ostaa asunnon omaksi.

Vierailija
27/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mäkin asun senioritaloyhtoössä, jossa osa asunnoista on omistusasuntoja ja osa asumisoikeus asuntoja. Eli et sä tosya senioritalo termistäkään voi  päätellä, että omistanko asuntoni vai olenko aso  vuokralainen.

Vierailija
28/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla toisinkin päin. Minä ja 2 sisartani luultiin aina että lapseton tätimme asuu vuokralla. Asui jotain 40 v isossa kaksiossa Dunckerinkadulla Hgissä ja pieninä käytiin siellä aina kun käytiin Hgissä ja vanhin sisareni asuikin hänen luonaan melkein puoli vuotta kun aloitti opinnot eikä heti saanut opiskelija-asuntoa. Sisko sanoi olevansa alivuokralainen ja niin äitikin sanoi kun asiaa järjesteli, että "menee alivuokralle tädin luo". Kun meillä alkoi omat perhe-elämät ja äitimme kuoli, yhteydenpito äidin sisariin väheni, myös tähän tätiin. Täti kuoli 6 vuotta sitten. Ehti asua hoivakodissa 3 vuotta ja kävin häntä siellä katsomassakin, mun sisaret kävi myös. Kaikille hän sanoi että oli lopettanut vuokrasopimuksen ja muuttanut kokonaan hoivakotiin. No, olikin omistusasunto! Tädin kuolinpesän hoitaja otti yhteyttä ja testamentilla asunto määrättiin mulle ja sisarilleni. Oltiin kaikki aivan äimän käkenä. Oli meinaan aika arvokas kämppä.

Miksi joku väittäisi omistusasuntoa vuokrakämpäksi?

Vierailija
29/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla toisinkin päin. Minä ja 2 sisartani luultiin aina että lapseton tätimme asuu vuokralla. Asui jotain 40 v isossa kaksiossa Dunckerinkadulla Hgissä ja pieninä käytiin siellä aina kun käytiin Hgissä ja vanhin sisareni asuikin hänen luonaan melkein puoli vuotta kun aloitti opinnot eikä heti saanut opiskelija-asuntoa. Sisko sanoi olevansa alivuokralainen ja niin äitikin sanoi kun asiaa järjesteli, että "menee alivuokralle tädin luo". Kun meillä alkoi omat perhe-elämät ja äitimme kuoli, yhteydenpito äidin sisariin väheni, myös tähän tätiin. Täti kuoli 6 vuotta sitten. Ehti asua hoivakodissa 3 vuotta ja kävin häntä siellä katsomassakin, mun sisaret kävi myös. Kaikille hän sanoi että oli lopettanut vuokrasopimuksen ja muuttanut kokonaan hoivakotiin. No, olikin omistusasunto! Tädin kuolinpesän hoitaja otti yhteyttä ja testamentilla asunto määrättiin mulle ja sisarilleni. Oltiin kaikki aivan

Hoivakotikuntoinen ei ehkä enää ymmärrä itsekään, missä on asunut. Minun äitini asui miehensä kanssa neljäkymmentävuotta kaupungin vuokra-asunnossa ja lopulta ei enää oikein tajunnut, että se asunto ei ole oma.

Vierailija
30/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun omistamassani asunnossa asuu vuokralainen ja taloyhtiössä osa omistajista asuu  omistamissaa  huoneistossa ja osa omistajista on laittanut asunnon vuokralle. 

Ihan yleinen käytäntö taloyhtiöissä. 

Vierailija
31/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan kaksi velatonta asuntoa enkä koe olevani yhtään sen parempi kun seinän takana asuva vuokralainenkaan, vaikka mulla autokin niin iso että sen vuokralaisen pösö mahtuisi tavaratilaani.  Maksoin autonikin käteisellä viime kesänä, 800 euroa maksoin.

Vierailija
32/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko omistavansa sen itse? Kai omistusasunnossa voi olla vuokralla :D

Sanoi että omistavat asunnon itse. Tottakai toisen omistamassa asunnossa voi olla joku muu vuokralla, mutta nyt ei ollut kyse siitä. 

Ap

Miksi tämä asia kiinnosti sinua niin paljon, että aloit ottaa asiasta selvää? 

En alkanut aktiivisesti penkoa asiaa, mutta se tuli väkisin vastaan kun hain ko kaupungin vuokra-asuntoja ja vertailin hintoja.

Ap

Joissakin taloyhtiössä on omistusasuntoja ja vuokra-asuntoja. Esim. meidän taloyhtiössä on 25 huoneistosta, yksi kaupungin vuokra-asunto,.päätynyt kaupngin haltuun testamentin kautta. Ja jossakin vaiheessa kaupungit myös ostovat asuntoja vuokralle. Samoin seurakunnat, eläjevakuutusyhtiöt jne. 

Vierailija
33/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sekoitat senioritalon/ palvelutalot hoitokoteihin.  

Yksityisiä senioritaloja ja palvelutaloja on ollut jo vuosikymmeniä yksityisessä omistuksessa ja taloyhtiön voi perustaa kuka tahansa ja asukkaiden ikärajaksi voi olla 55v.  Asukkailla on normaalit huoneistot ja palvelut esim. siivessä tai alakerrassa. 

Vierailija
34/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka ihmetteli, miksei vaan sano omistavansa asuntoa vaan puhuu ja käyttäytyy mielummin kuin asuisi vuokralla; joskus parempi pitää suu supussa ja leikkiä varattovampaa kuin on.

Itselläni ollut nimittäin sellainen työpaikka, jossa piti pitää matalaa profiilia ettei herätä pahaa verta ja sitä kautta ongelmia itselleen. Ulkomaan matkat sun muut kannatti pitää pienen piirin tietona tai tehdä iso numero kuinka siihen on muka säästetty koko vuosi tai puhua vaan, että oli vaikka mökillä. Ja tietty se oli jonkun muun omistava tai peritty... 

Vierailija
35/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat, että talon omistaa vuokrayhtiö ja miten tämä selvisi? Yleensä (= käytännössä aina) nämä ovat asunto-osakeyhtiö muotoisia, joissa omistus kohdistuu osakkeisiin, jotka oikeuttavat jonkun huoneiston hallintaan. Toki voi olla mahdollista, että joku yhtiö omistaa koko osakekannan, mutta eihän sitä kaiketi missään vuokraovi.comissa edes ilmoiteta, vaikka näin olisi?

Vierailija
36/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhainen

Niin tämän ketjun aloittaja. Siltä todella vaikuttaa.

Vierailija
37/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt kuitenkin kyse siitä, että löysit samasta talosta vuokrattavia asuntoja jonkun säätiön toimesta, ja tulkitsit loput?

Samasta talosta voi joku säätiö omistaa montakin asuntoa, ja silti osa voi olla yksityisomistuksessa. Asunto-osakeyhtiö omistaa sen talon, ja asuntoja omistaa sitten kuka omistaa. Ne voi olla kaikki jonkun säätiön omistuksessa, kokonaan yksityisessä omistuksessa tai sekä että.

Vierailija
38/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää parempana omistusasuntoasumista, joillekin se on tärkeää, eikä halua myöntää, että asuukin vuokrakämpässä. Jos on hyvä tuttu/kaveri, niin omituistahan tuo on jos sellaisesta valehtelee, mutta jos joku puolituttu, niin mitäpä väliä. Tiedät vaan jatkossakin, että valheita latelee, jos siis oikeasti asuukin vuokralla.

Vierailija
39/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvaama tilanne ei ole millään lailla epätavallinen, itse asiassa se on melko yleinen. Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.

Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.

Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.

Vierailija
40/41 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän sen joku omistaa, että sikäli ei se tuttu nyt ihan väärässä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän