Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1598)

Vierailija
641/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä isompi asunto sitä enemmän joutuu eläkkeellä maksamaan kodin siivouksesta.

En maksa mitään, kun siivoan itse 115 m2

Mutta jaksatko siivota itse koko loppuelämän, jos tulee vaikka syöpä?

Jos et niin kodin siivouksen osto maksaa. 

Miksi pitäisi ostaa siivousta? Siivoan itse niin kauan kuin elän, toki voisin muuttaa pienempään jos siltä tuntuu.

Vierailija
642/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen ei saa avustajaa kauppaan mukaan vaan kauppa tuo ruoat kotiin ja ottaa kotiinkuljetusmaksun. Ruoat tilataan kaupasta kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ostaa siivousta? Siivoan itse niin kauan kuin elän, toki voisin muuttaa pienempään jos siltä tuntuu.

No, jos vaikka tulee joku sairaus, että ei pysty. 

Sun pitää jaksaa siivota itse sitten 132-vuotiaaksi asti. 

Vierailija
644/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkeläiset käyttävät niitä palveluja ja maksavat vaikka vähän vähemmän esim. näyttelyssä käymisesta, niin kyllä se on tuloa niille,  ja ehkä rahoittavat sen verran enemmän, että palvelua voidaan ylläpitää.

No eikö tämä päde aivan kaikkiin ihmisryhmiin? Miksi alennuksen saajien pitäisi olla juuri eläkeläisiä? Vaihtelun vuoksi voisi antaa alennuksen vaikka kaikille vanhemmille, joilla on kouluikäisiä lapsia. Tai sairauspäivärahaa saaville.

Minkä takia sairastavaa pitäisi palkita?Vanhemmat saavat lastensa kautta jo aivan tarpeeksi alennusta monessa paikassa,eikö mikään riitä?

Vierailija
645/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tule laittamaan lämmintä ruokaa vaan ateriapalvelu tuo pakettiautolla mikrossa lämmitettävän ruoan kotiin. 

Maksaa noin 200 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
646/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla oli kotiavustajia jotka siivosivat eläkeläisen kodin ilmaiseksi, mutta ne laitettiin pois 1990-luvulla lamassa. 

Nykyään kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Vierailija
647/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä, eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta.

Kotitalousvähennystä leikattiin.

Työtön saa vähemmän rahaa, mutta pystyy siivoamaan itse ja laittamaan itse ruokaa ja käymään itse kaupassa. Eläkeläinen joutuu maksamaan noista palveluista siinä vaiheessa, kun ei enää itse pysty siivoamaan.

Kaupungin  kotihoito maksaa, siitä tulee lasku.

Millä perustelet sen, että eläkeläinen saa alennusta uimahallin pääsymaksusta, mutta työtön ei? Työtön voi kairata itselleen avannon ja uida siellä?

Vierailija
648/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla oli kotiavustajia jotka siivosivat eläkeläisen kodin ilmaiseksi, mutta ne laitettiin pois 1990-luvulla lamassa. 

Ennen eläkeläisiä oli vähän ja tehtaita mistä saatiin hyvät verotulot. 

Kotiavustajat laitettiin pois 1990-luvun lamassa. 

Vierailija
649/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
650/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin teen. Vierivä kivi ei sammaloidu!

Vierailija
651/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ovat ainoat valittajat sinunkaltaiset, kuvittelevat olevansa "elättäjiä".Taidatkin olla köyhä kun muutamasta prosentista pitää tälläistä meteliä pitää.Ei tullut mieleenikään valittaa kun itse maksoin näitä maksuja.

Eläkeläiset kyllä valittavat jatkuvasti taitetusta indeksistään ja suuremmasta veroprosentistaan. Tässäkin ketjussa näitä on ollut. Taatusti ovat aikoinaan työssäollessaan valittaneet eläkemaksuistakin, vaikka silloin ei ollut mitään valittamisen aihetta. Sen verran pieniä olivat maksut suurella ikäluokalla.

Vierailija
652/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ovat ainoat valittajat sinunkaltaiset, kuvittelevat olevansa "elättäjiä".Taidatkin olla köyhä kun muutamasta prosentista pitää tälläistä meteliä pitää.Ei tullut mieleenikään valittaa kun itse maksoin näitä maksuja.

Eläkeläiset kyllä valittavat jatkuvasti taitetusta indeksistään ja suuremmasta veroprosentistaan. Tässäkin ketjussa näitä on ollut. Taatusti ovat aikoinaan työssäollessaan valittaneet eläkemaksuistakin, vaikka silloin ei ollut mitään valittamisen aihetta. Sen verran pieniä olivat maksut suurella ikäluokalla.

Nykyiset eläkeläiset ja Suuret ikäluokat maksoivat vuodesta 1993 sen korotetun tyel-maksun.

Työnantajat ovat aina valittaneet noista sivukuluistaan, etenkin pienet ja huonosti pärjäävät.

Vierailija
653/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tämä vollotus jatkuu? Tehkääpä pikkasen töitä ja hups saatte ison eläkkeen ja pääsette nauttimaan vielä kaikista eduista. Hopi hopi hommiin sitä, ei Luoja laiskoja elätä.

Mihin ihmisyys suomalaisilla on hävinnyt? Minun nuoruudessani vanhempia ihmisiä kunnioitettiin, isovanhemmat olivat läheisiä ja rakkaita, monelle mummi ja ukki iso turva.

Aikanaan omia vanhempia jopa teititeltiin!

Vierailija
654/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen eläkeläisiä oli vähän ja tehtaita mistä saatiin hyvät verotulot. 

Kotiavustajat laitettiin pois 1990-luvun lamassa. 

Kyllä kunnat veloittivat kotiavustajien tunneista eläkeläisiltä.  Ei se mitään ilmaispalvelua ollut. Kotiavustaja ollut.

Vierailija
655/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä huoli tuolla yhdellä on kotisiivouksista vaikkei itse ole eläkeläinen?  

Vierailija
656/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit sairastua ja kuolla huomenna, ei me täällä kuolla ikä järjestyksessä.

Kuinka tollo olet.

Vierailija
657/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset ja Suuret ikäluokat maksoivat vuodesta 1993 sen korotetun tyel-maksun.

Työnantajat ovat aina valittaneet noista sivukuluistaan, etenkin pienet ja huonosti pärjäävät.

Niin, vasta työuransa loppupuolella maksoivat eläkemaksua suoraan palkastaan, eikä sitäkään niin paljon kuin nykyään maksetaan. Silti väittävät kartuttaneensa eläkerahastot, mikä sekään ei pidä paikkaansa. Kun se varsinainen karttuminen on tapahtunut vasta myöhemmin.

Vierailija
658/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät saavat kylläkin parhaat alennukset.

Eläkeläisten alennukset jostain kulttuurilipuista ovat 1-3 euron luokkaa. En käyttäisi aikaani sen kadehtimiseen.

Mutta tosiaan, jos alennuksia kaipaat, ryhdy työttömäksi.

Kyllä minä työttömänä ottaisin mieluummin alennuslipun joukkoliikenteeseen kuin jonkun alennuksen museolippuun

Vierailija
659/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So what?

Rahaa on.

Vierailija
660/1598 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö tämä vollotus jatkuu? Tehkääpä pikkasen töitä ja hups saatte ison eläkkeen ja pääsette nauttimaan vielä kaikista eduista. Hopi hopi hommiin sitä, ei Luoja laiskoja elätä.

Mihin ihmisyys suomalaisilla on hävinnyt? Minun nuoruudessani vanhempia ihmisiä kunnioitettiin, isovanhemmat olivat läheisiä ja rakkaita, monelle mummi ja ukki iso turva.

Aikanaan omia vanhempia jopa teititeltiin!

Eipä enää samansuuruisella palkalla saa yhtä suurta eläkettä kuin mitä suuret ikäluokat saivat. Vastuutonta siis sellaista lupailla kenellekään superkarttuman poistamisen jälkeen.

Tyypillinen syyllistys taas, kun vähän oikeudenmukaisuudesta ja rahasta aletaan puhua. Heti marttyyriksi, "ihmisyys on kadonnut" kun sanotaan totuus ääneen, että kuppasitte tulevaisuuden lapsiltanne ja lapsenlapsiltanne.