Sinä joka skippaat papakoekutsun - miksi ?
Jälkeen uutisissa tapaus naisesta joka vain skippasi nuo kutsut ja nyt sairastaa syöpää. Näyttää olevan yleistä että niin moni skippaa.
Kun saat kutsun papakokeeseen ja skippaat sen , mikä syy sinulla on siihen?
ihan mielenkiinnosta. Onko se ajatus että no ei minulla kuitenkaan ole mitään ? Vai ajatteletko että no sitten joskus myöhemmin..?
Kommentit (251)
Mammoilla on papat.
The mamas and the papas.
Meillä ei ole suvussa mitään syöpiä, en ole seksuaalisesti aktiivinen ollut viimeiseen 15 vuoteen eikä mua oikeasti todellakaan huvita mennä turhan päiten nipisteltäväksi.
En ole koskaan saanut mitään hoitoa julkisella enkä kyllä yksityiselläkään tai työterveyshuollossa. Jos nyt tuon syövän saan niin sitten saan varmaan hoitoa. Mutta en huvikseni ravaa missään rassauksissa kun ei vaivoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulansyöpä ei kehity ilman HPV tartuntaa mitä minulla ei ole koskaan ollut.
Kohdunkaulasyöpää aiheuttavaa HPV tartuntaa ei voi tietääkään jos sitä ei tutkita. Sitä ei siis voi itse mitenkään tuntea tai huomata kun se ei aiheuta oireita. Yli 80% ihmisistä saa tartunnan elinaikanaan joten todennäköisyys on aika suuri.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli viime vuonna kutsu mutta olin siihen aikaan niin masentunut että ajattelin että ihan sama vaikka joku syöpä tuliskin, ei haittaa.
Ihan sama syy mullakin. Kävin sitten muutaman vuoden päästä omakustanteisesti yksityisellä papassa, kun jaksoin taas huolehtia itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulansyöpä ei kehity ilman HPV tartuntaa mitä minulla ei ole koskaan ollut.
Mistäpä sen tietää, jos ei ole koskaan käynyt papassa.
Olen kyllä käynyt, mutta en käy enää.
Oon raukkis, jonka suvussa on kuoltu syöpään. Vaikka tiedänkin, että pitäisi ajoissa havaita syövät-
Se on nykyään Hpv koe. On korvannut papakokeen, ainakin 30+ vuotiailla. On myös huomattavasti kalliimpi yksityisellä gynellä, kun papakoe. Papakoe oli noin 60e ja Hpv koe noin 150e !
Onko henkilöllä oikeus saada kalliita syöpähoitoja, jos on omasta periaatteesta kieltäytynyt seulonnoista?
Tässä aloituksessa viitattuun uutiseen naishenkilö ei ollut jaksanut avata kuoria, joissa oli kutsu seulontaan. Nyt oli saanut pitkään syöpähoitoja ja oli todennäköisesti loppu lähellä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut mitään hoitoa julkisella enkä kyllä yksityiselläkään tai työterveyshuollossa. Jos nyt tuon syövän saan niin sitten saan varmaan hoitoa. Mutta en huvikseni ravaa missään rassauksissa kun ei vaivoja ole.
Siinä vaiheessa kun niitä vaivoja on, voi olla jo liian myöhäistä. Eihän yhteiskunta maksaisi seulontoja jos kohdunkaulasyövät löydettäisiin ajoissa oireiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulasyöpää aiheuttavaa HPV tartuntaa ei voi tietääkään jos sitä ei tutkita. Sitä ei siis voi itse mitenkään tuntea tai huomata kun se ei aiheuta oireita. Yli 80% ihmisistä saa tartunnan elinaikanaan joten todennäköisyys on aika suuri.
Tiedän kyllä. Minulta on otettu papa useita kertoja, eikä vielä yli nelikymppisenäkään tartuntaa ollut, mitä gyne hieman ihmetteli. Joten turha siellä 5 vuoden välein ravata kun uusia tartuntoja ei ole mahdollista tulla.
En edes mene lääkärintarkastukseen jos siihen liittyy verikoe, joka on verrattavssa tuohon. Siitä tulee koko päväksi niin huono olo ettei vain voi.
Papa-koetta en ole skipannut, mutta sen sijaan odotan jo kauhulla mammografia-kutsua- on kuulemma kamalan kivuliasta, kun tissit litistetään levyjen väliin. Siihen en taida mennä.
Skippaan, koska kohdalleni sattunut näitä ilkeitä näytteen ottajia. Huudetaan ollaan ilkeitä ym. Ja näyte otetaan lian isolla välineellä ja liukastetta tuskin laitetaan. Ei kiitos. Yksityisellä parempi kohtelu sekä paremmat näytteen ottajat.
Vierailija kirjoitti:
Onko henkilöllä oikeus saada kalliita syöpähoitoja, jos on omasta periaatteesta kieltäytynyt seulonnoista?
Tässä aloituksessa viitattuun uutiseen naishenkilö ei ollut jaksanut avata kuoria, joissa oli kutsu seulontaan. Nyt oli saanut pitkään syöpähoitoja ja oli todennäköisesti loppu lähellä.
On oikeus.
Mistä hpv n voi saada, seksistäkö? Itse olen neitsyt ja täysin nolla sukupuolielämää kenenkään kanssa, itseni kanssa vain. joten ei minulla voi olla tartuntaa. En mene muuten vain ronklauttamaan alapäätäni.
Jos joskus aloitan intiimihommat niin sitten varmaan kävisin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Papa-koetta en ole skipannut, mutta sen sijaan odotan jo kauhulla mammografia-kutsua- on kuulemma kamalan kivuliasta, kun tissit litistetään levyjen väliin. Siihen en taida mennä.
Olen käynyt monta kertaa mammografiassa eikä todellakaan ole ollut kivuliasta. Tuntuu epämiellyttävältä mutta niin tuntuu moni muukin asia. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, nämä on niin yksilöllisiä asioita.
Jos olen käynyt gynellä max vuotta aiemmin, ja papa on otettu silloin, en näe tarpeelliseksi. Muuten menen.