Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka skippaat papakoekutsun - miksi ?

Vierailija
28.02.2025 |

Jälkeen uutisissa tapaus naisesta joka vain skippasi nuo kutsut ja nyt sairastaa syöpää. Näyttää olevan yleistä että niin moni skippaa.

Kun saat kutsun papakokeeseen ja skippaat sen , mikä syy sinulla on siihen?

ihan mielenkiinnosta. Onko se ajatus että no ei minulla kuitenkaan ole mitään ? Vai ajatteletko että no sitten joskus myöhemmin..?

Kommentit (251)

Vierailija
41/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-koetta en ole skipannut, mutta sen sijaan odotan jo kauhulla mammografia-kutsua- on kuulemma kamalan kivuliasta, kun tissit litistetään levyjen väliin. Siihen en taida mennä.

Itse en ole kokenut minkäänlaista kipua mammografiassa, eikä moni tuttavakaan. Aloitin mammografioissa käymisen 40v täytettyäni, yksityisellä. On otettu joka toinen vuosi. Ikää nyt 54v, ja viimeksi menin seulontaan. Jotkut kokevat mammografian kivuliaaksi, mutta kai kipua voi kestää pienen hetken? 

Jos on kuukautisia vielä, kannattaa mammoon mennä heti niiden jälkeen, niin rinnat ovat vähemmän kipeät.

Vierailija
42/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO mä olin just ekaa kertaa eikä sattunut yhtään. Vei yhteensä riisumisineen ja pukeutumisineen max 10 minuuttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-koetta en ole skipannut, mutta sen sijaan odotan jo kauhulla mammografia-kutsua- on kuulemma kamalan kivuliasta, kun tissit litistetään levyjen väliin. Siihen en taida mennä.

Tämä onkin ainoa jyvä puoli roikkuvista lollottimista, että helppo nostaa sille tasolle ja antaa kuvata. 

Vierailija
44/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin on epäselvää, mistä hpv:n voi saada. Papat on testattu monet kerrat ennen 30 ikävuotta e-pillereiden ja raskauksien yhteydessä, mutta tuon jälkeen en lääkäripelostani johtuen ole testissä käynyt, vaikka ikää kovasti yli 40. Toisaalta puoliso on sama edelleen, joten onko kovin todennäköistä että tulos olisi nytkään positiivinen? Voiko virus aktivoitua vaikka 25-30 v jälkeen?

Vierailija
45/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa anestesiaa. Luin saman jutun ja oli kyllä outoa että tyyppi ei lainkaan lotkauttanut korvaansa kutsuille. Itse toivon ja tsemppaan että mulla on rahaa sveitsiin tai kykenen muulla tavalla päättämään päiväni mikäli jotain pahaa sattuu. Oma kärsimyksensä syöpähoidoissakin enkä ottais niitäkään ellei olis joku helppo tapaus josta selviäis leikkauksella. Mitä elämää on oksennella jatkuvasti sytostaateissa? Ihmettelen ja vähän ihailenkin joidenkin elämänhalua, tuntuu käsittämättömältä itelle mut jokainen tavallaan

Vierailija
46/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko henkilöllä oikeus saada kalliita syöpähoitoja, jos on omasta periaatteesta kieltäytynyt seulonnoista?

Tässä aloituksessa viitattuun uutiseen naishenkilö ei ollut jaksanut avata kuoria, joissa oli kutsu seulontaan. Nyt oli saanut pitkään syöpähoitoja ja oli todennäköisesti loppu lähellä. 

Tottakai on oikeus, kun esim tupakoitsija saa julkista hoitoa keuhkoahtaumaan ja keuhkosyöpään, ja juoppo saa julkista hoitoa alkoholin aiheuttamiin sairauksiin!

Vierailija
47/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin on epäselvää, mistä hpv:n voi saada. Papat on testattu monet kerrat ennen 30 ikävuotta e-pillereiden ja raskauksien yhteydessä, mutta tuon jälkeen en lääkäripelostani johtuen ole testissä käynyt, vaikka ikää kovasti yli 40. Toisaalta puoliso on sama edelleen, joten onko kovin todennäköistä että tulos olisi nytkään positiivinen? Voiko virus aktivoitua vaikka 25-30 v jälkeen?

Voi aktivoitua. Joillakin aktivoituu uinumaan jäänyt virus vaihdevuosien aikaan. Syytä tähän ei tiedetä.

Vierailija
48/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kivulias kokemus ja traumatisoiva joten skippaan ja menen vasta kun on pakko. 

Vierailija
49/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä voi tulla mihin osaa kehoa vain eikä siihen tarvita geeniperimää tai HPV tartuntaa. Papaseulat on edullinen keino saada vuosittain useita kohdunkaulan syöpätapauksia kiinni jo alkuvaiheessa. 

Vierailija
50/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kokenut minkäänlaista kipua mammografiassa, eikä moni tuttavakaan. Aloitin mammografioissa käymisen 40v täytettyäni, yksityisellä. On otettu joka toinen vuosi. Ikää nyt 54v, ja viimeksi menin seulontaan. Jotkut kokevat mammografian kivuliaaksi, mutta kai kipua voi kestää pienen hetken? 

Jos on kuukautisia vielä, kannattaa mammoon mennä heti niiden jälkeen, niin rinnat ovat vähemmän kipeät.

Hyvä vinkki, kiitos. Mulla rinnoissa jonkin verran mastopatiaa, josta johtuen ovat kierron loppupuolella todella arat ja muulloinkin hieman. En odota mammoa innolla, mutta pakko kai käydä, kun suvussa rintasyöpää. Onneksi rinnat on vain kohtuullisen kokoiset ja helpot itsekin tutkia. En käytä ollenkaan "tavallisia" rintaliivejä tai alumiinia sisältävää dödöä, koska epäilen niiden aiheuttavan rintasyöpiä.

Vierailija
51/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on patriarkaatin alistuskeino, johon en suostu. Jos se olisi mamakoe, niin menisin.

Vierailija
52/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skippaan papan silloin tällöin, välillä menen siihen. Minusta nykyinen seula on liian usein, sekin rasittaa kohdunsuuta.

Mammografiaan en ole mennyt vielä koskaan. Onko nyt kolmas kerta kun kutsu tuli. En tykkää kivuliaasta rintojen litistelystä. Kumma jos ei rintoja voi mitenkään muuten luotettavasti tutkia kuin litistämällä levyjen väliin.

Kerran ei ole sattunu rintojen litistys, sitä suuresti ihmettelin, mutta kai se ihan luotettavan tuloksen antoi.En aina mene siihen.

Vierailija
53/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole sen paremmin kohtua kuin kohdunkaulaa. Gynekologin kanssa mietimme, että ei välttämättä tarvitse ottaa myöskään kohdunkaulan syövän seulontanäytettäkään. Virallinen kanta on, että emättimen pohjukasta voi ottaa näytteen, mutta silloin ei kyse edelleenkään ei ole kohdunkaulasta. Joten jokainen harkitkoon tykönään.

Mulla sama. En ole kahdessa edellisessä papaseulonnassa käynyt, koska kohtu ja kohdunkaula puuttuu.

Vierailija
54/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska luotan mielummim gynen tekemään kokeeseen. Lisäksi minusta on aina epämiellyttävää kun niillä on joukkoseulonnoissa useampi pällistelemässä. 

No tämähän ei pidä paikkaansa. Olen käynyt kaikissa seuloissa, joihin on kutsuttu (papa+mammo), ja aina on ollut tasan yksi ihminen. 

Eikä testin luotettavuudella ole mitään tekemistä sen kanssa, kuka ammattilainen sen ottaa. Se otetaan kuitenkin samasta paikasta. Kokenut hoitaja ehtii uransa aikana ottaa paljon enemmän papatestejä kuin gynekologi, joten pätevämpi hän siihen on. Lisäksi lääkärit nimenomaan suosittelevat mieluummin seuloja esimerkiksi tilastoinnin takia ja siksikin, että on typerää käyttää erikoislääkärin aikaa tuohon liukuhihnatyöhön, joka on helpompaa kuin verikokeen ottaminen. 

N53

Vierailija
55/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä voi tulla mihin osaa kehoa vain eikä siihen tarvita geeniperimää tai HPV tartuntaa. Papaseulat on edullinen keino saada vuosittain useita kohdunkaulan syöpätapauksia kiinni jo alkuvaiheessa. 

Miksi näitä muita kehonosia ei sitten tarvitse ronkkia jatkuvasti?

Vierailija
56/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että puhutte tästä. Mutta osa haluaisi keskustella palstalla kovasti pappakokeesta ja mammagraaffiasta (gramoforni), siihen ei ole koskaan aloituksia. Odotamme.

Se on PA-PA koe ei pappa! Ja mam-mo-gra-fia Gra-mo-fo-ni on soitin!

Vierailija
57/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska luotan mielummim gynen tekemään kokeeseen. Lisäksi minusta on aina epämiellyttävää kun niillä on joukkoseulonnoissa useampi pällistelemässä. 

No tämähän ei pidä paikkaansa. Olen käynyt kaikissa seuloissa, joihin on kutsuttu (papa+mammo), ja aina on ollut tasan yksi ihminen. 

Eikä testin luotettavuudella ole mitään tekemistä sen kanssa, kuka ammattilainen sen ottaa. Se otetaan kuitenkin samasta paikasta. Kokenut hoitaja ehtii uransa aikana ottaa paljon enemmän papatestejä kuin gynekologi, joten pätevämpi hän siihen on. Lisäksi lääkärit nimenomaan suosittelevat mieluummin seuloja esimerkiksi tilastoinnin takia ja siksikin, että on typerää käyttää erikoislääkärin aikaa tuohon liukuhihnatyöhön, joka on helpompaa kuin verikokeen ottaminen. 

N53

Helppoa? Esim mulla on kohtu niin ylhäällä ettei edes gyne meinannut saada papaa otettua.

Vierailija
58/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes mene lääkärintarkastukseen jos siihen liittyy verikoe, joka on verrattavssa tuohon. Siitä tulee koko päväksi niin huono olo ettei vain voi.

Syövästä ei varmaan sitten tule niin huono olo. Pelle.

Vierailija
59/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uusi ketju? Tästä asiastahan on riidelty aamusta alkaen tällä pasltalla.

Vierailija
60/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää osata ottaa oikein, jotta se testi näyttää oikein. Siksi skippaan nuo, koska niissä on aina joku random hoitsu niitä ottamassa, mikä otatan ne alan lääkärillä yksityisellä.

Koulutetaanko papakoehoitajia ollenkaan tuohon vai sanellaan vaan että menepä Liisa nyt raapimaan naisten alapäitä tällä tikulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi