Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka skippaat papakoekutsun - miksi ?

Vierailija
28.02.2025 |

Jälkeen uutisissa tapaus naisesta joka vain skippasi nuo kutsut ja nyt sairastaa syöpää. Näyttää olevan yleistä että niin moni skippaa.

Kun saat kutsun papakokeeseen ja skippaat sen , mikä syy sinulla on siihen?

ihan mielenkiinnosta. Onko se ajatus että no ei minulla kuitenkaan ole mitään ? Vai ajatteletko että no sitten joskus myöhemmin..?

Kommentit (251)

Vierailija
1/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli viime vuonna kutsu mutta olin siihen aikaan niin masentunut että ajattelin että ihan sama vaikka joku syöpä tuliskin,  ei haittaa.

Vierailija
2/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan syöpää ei esiinny suvussamme lainkaan. En ole seksuaalisesti aktiivinen, joten mistä sen voisi saada. Ei se itsekseen sinne kehity ilman jotain syytä. Siksi skippasin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää osata ottaa oikein, jotta se testi näyttää oikein. Siksi skippaan nuo, koska niissä on aina joku random hoitsu niitä ottamassa, mikä otatan ne alan lääkärillä yksityisellä.

Vierailija
4/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luotan mielummim gynen tekemään kokeeseen. Lisäksi minusta on aina epämiellyttävää kun niillä on joukkoseulonnoissa useampi pällistelemässä. 

Vierailija
5/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yksityisellä.

Vierailija
6/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt noissa koskaan, mulla on ikää 50.  En ole muutenkaan ikinä käynyt missään gynekologilla tai muissa alapään ronkkimistutkimuksissa. En ole nähnyt mitään tarvetta. Menen lääkäriin sitten jos on vaivoja, en muuten vaan. En minä vaikka keuhkoja tai maksaakaan tutkita muuten vaan, en sen enempää alapäätä.

Vierailija
7/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että puhutte tästä. Mutta osa haluaisi keskustella palstalla kovasti pappakokeesta ja mammagraaffiasta (gramoforni), siihen ei ole koskaan aloituksia. Odotamme.

Vierailija
8/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tietää ennakkoon kuka tuon näytteen ottaa. Siksi en mene seulontaan. Monesti ollut myös opiskelija ottamassa, niin olen katsonut viisaammaksi otattaa sen yksityisellä gynellä. 

Vierailija
9/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yksityisellä gynellä 3-4 vuoden välein, aina samalla myös papakoe. Ei siis tarvetta noille seulontakäynneille. 

Vierailija
10/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mene minnekään ronkittavaksi! Ikää 53 enkä ikinä olen käynyt näissä höpöhöpöseulonnoissa. En ole seksuaalisesti aktiivinen, en ole ollut yli 10 vuoteen eikä ikinä ole mitään häikkää ollut. Kuten joku edellä sanoi, eihän ihmiset käy keuhko- tai maksakokeissakaan vuosittain. 

Naiset nyt vaan on aivopesty siihen, että se oma jalkoväli on kaikessa maailman keskipiste ja sitä pitää rassata ja ihmetellä koko ajan, olipa kyse kuukautisista, raskaudesta tai vaan ihan tavallisesta elämästä. 

Vierailija
11/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulansyöpä ei kehity ilman HPV tartuntaa mitä minulla ei ole koskaan ollut. 

Vierailija
12/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei kiinnosta 

Vierailija
13/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha.

Palkaton vapaapäivä, lastenhoitaja ja useamman sadan kilometrin bensat tulevat sen verran kalliiksi, että jää käymättä. Terveysasema näkyy melkein työpaikan ikkunasta, mutta seulonnat on kaupungissa.

Vierailija
14/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin peräsuolen laskeumasta.

Vierailija
15/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sen paremmin kohtua kuin kohdunkaulaa. Gynekologin kanssa mietimme, että ei välttämättä tarvitse ottaa myöskään kohdunkaulan syövän seulontanäytettäkään. Virallinen kanta on, että emättimen pohjukasta voi ottaa näytteen, mutta silloin ei kyse edelleenkään ei ole kohdunkaulasta. Joten jokainen harkitkoon tykönään.

Vierailija
16/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunkaulansyöpä ei kehity ilman HPV tartuntaa mitä minulla ei ole koskaan ollut. 

Mistäpä sen tietää, jos ei ole koskaan käynyt papassa. 

Vierailija
17/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää osata ottaa oikein, jotta se testi näyttää oikein. Siksi skippaan nuo, koska niissä on aina joku random hoitsu niitä ottamassa, mikä otatan ne alan lääkärillä yksityisellä.

Se "random hoitsu" on yleensä bioanalyytikko, joka on juurikin näytteenoton ammattilainen, kyllä sekin sen näytteen osaa ottaa.

Vierailija
18/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa, on nähty. Gyne osaa ottaa sen oikein. 

Vierailija
19/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen, jos saan ajan sopimaan. Aina ei ole mahdollista saada sellaista aikaa johon pääsee, koska työpaikka ei myönnä vapaata joukkoseulontoihin osallistumiseksi.

Vierailija
20/251 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaan papan silloin tällöin, välillä menen siihen. Minusta nykyinen seula on liian usein, sekin rasittaa kohdunsuuta.

Mammografiaan en ole mennyt vielä koskaan. Onko nyt kolmas kerta kun kutsu tuli. En tykkää kivuliaasta rintojen litistelystä. Kumma jos ei rintoja voi mitenkään muuten luotettavasti tutkia kuin litistämällä levyjen väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi