Edelleen ihmettelen naisia jotka heittäytyvät miehensä elätettäviksi eivätkä tee töitä
Ja sitten kun lapset kasvatettu ja halutaankin erota, tajutaan, ettei ole itsellä yhtään mitään, ja itketään ettei voi erota vaikka haluaisi.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt kunnon uran, rahaa ja varallisuutta on tullut. Erosin ja tosiaan, olihan se taloudellisesti helppoa. Vaihtaisin tämän urani minä päivänä tahansa kotirouvailuun - erityisesti kun omat ja nyksän lapset ovat kaikki täysi-ikäisiä. Valitettavasti oma raha ja kahdet reilut tulot on myös luonut elintason, jota on vaikea yhden todella hyvätuloisenkaan miehen ylläpitää. No, töissä siis toistaiseksi.
Mun elintaso on kotirouvana ihan sama kuin oli töissäkäyvänäkin. Ainoastaan yhteistä aikaa ja omaa aikaa on enemmän. Työelämä toisaalta oli jo antanut kaiken mitä se pystyi antamaan, oli tunne, että kaikki on nähty.
Elämästä voi nauttia, ei aina tarvitse saavuttaa jotain. Koko elämäni on ollut yhtä saavuttamista, olen nauttinut tästä olostani tosi paljon, samalla tavalla kun nautin aikoinaan kotiäitinä olemisesta. Ei ollut kiire mihinkään. Uskon (tai oikeastaan tiedän), että se on ollut lasten alkutaipaleen kannalta olennaisen tärkeää, että on ollut paljon kiireetöntä läsnäoloa ja yhteisiä harrastuksia koko perheen voimin (hevoset). Mutta itselleni se oli kyllä todella hektistä enkä jälkikäteen edes ymmärrä miten ole kaiken ehtinyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt kunnon uran, rahaa ja varallisuutta on tullut. Erosin ja tosiaan, olihan se taloudellisesti helppoa. Vaihtaisin tämän urani minä päivänä tahansa kotirouvailuun - erityisesti kun omat ja nyksän lapset ovat kaikki täysi-ikäisiä. Valitettavasti oma raha ja kahdet reilut tulot on myös luonut elintason, jota on vaikea yhden todella hyvätuloisenkaan miehen ylläpitää. No, töissä siis toistaiseksi.
Mun elintaso on kotirouvana ihan sama kuin oli töissäkäyvänäkin. Ainoastaan yhteistä aikaa ja omaa aikaa on enemmän. Työelämä toisaalta oli jo antanut kaiken mitä se pystyi antamaan, oli tunne, että kaikki on nähty.
Elämästä voi nauttia, ei aina tarvitse saavuttaa jotain. Koko elämäni on ollut yhtä saavuttamista, olen nauttinut tästä olostani tosi paljon, samalla tavalla kun nautin aikoinaan kotiäitinä olemisesta. Ei ollut kiire mihinkään. Uskon (
*Tarkennus, siis kotiäitiyden jälkeen kun menin töihin ja oli niin paljon tekemistä, lapset koululaisia, niin se aika oli hektistä yli nelikymppiseksi asti.
Minä voisin hyvin olla naisen elätettävänä. Rikkaat vanhemmat leidit, anyone?
Vierailija kirjoitti:
No thanks, mutta kaipa tuokin onnistuu, jos olet komea ja viihdyttävä kulttuurikemuissakin viihtyvä sivistynyt herrasmies. Itse asiassa tunnen yhden miehen, joka on aika lailla siivellä elänyt, ei tosin kokonaan työttömänä, mutta ammatti pienipalkkainen ja trendikäs. Hän on kivaa seuraa, mutta en ostaisi häneltä käytettyä autoa :)
Ihme, kun aina keksitään asioita, joista olla vihaisia. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta, miten elää. Onhan näitä kotivaimoja ollut iät ja ajat, ja jos voi luottaa mieheensä, niin en näe siinä mitään väärää. En myöskään toisin päin.
Et kuitenkaan itse AP joudu koskaan huolehtimaan asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä montaakaan kotirouvaa tunne. Yleensä työttömät naiset ovat ikisinkkuja, koska miehet eivät huoli elättejä.
Kotirouva ja työtön on aivan eri asia. Kotirouvat ei useinkaan ole tyhjätaskuja alunperinkään.
No ei ainakaan nämä tuntemani ole muuta kuin juurikin tyhjätaskuja. Lapset kärsii rahan puutteesta, ei voi harrastaa mitään ja isukki juoksee vieraissa. Kotiäidillä ei riitä rahkeet lähteä, kun on tehnyt pettäjälle 3 lasta ja koulutus on vanhentunut.
Ja sä puhut nyt kotiÄIDEISTÄ. Kotirouva on eri asia, usein just sellainen vähän fiksumpi joka osaa hoitaa omat raha- ja elatusasiansa mallilleen.
Nainen ottaa valtavan taloudellisen riskin jäädessään kotiin.0
Erossa saa puolet, ellei avioehto toisin määrää. Enemmän tässä on kyse tuloeroista ja omaisuus vastaan velka. Velkaa on yli omaisuuden arvon ja pienituloinen jää tyhjän päälle, kun kaikki realisoidaan. Tai jos toinen ostaa toisen ulos, ja sillä rahalla maksellaan pois velkoja.
Tunnen vain miehiä jotka ovat heittäytyneet naistensa elätettäviksi. En ainuttakaan naista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isohko kämppä ja kaikenlaista pientä työtä keksin sulle. Jos hoidat siivoukset, kauppa-asiat ja laitat ruokaa, niin voisin harkita. Mutta sun pitää tuoda kivaa energiaa myös! Saisit asunnon ja ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isohko kämppä ja kaikenlaista pientä työtä keksin sulle. Jos hoidat siivoukset, kauppa-asiat ja laitat ruokaa, niin voisin harkita. Mutta sun pitää tuoda kivaa energiaa myös! Saisit asunnon ja ruuat.
Mä olen hyvä työllistämään ihmisiä. Toihan olisi ihan hyvä diili mulle. Jonkun ihmisen aika ja energia käytettävissä.
Mä voisin ostaa meille hevosen (tykkään hevosista, mutta pelkään niitä), jos haluat harrastaa hevostelua. Voitaisiin koko perhe käydä myös tallilla. Maksan sun jumppatunnit ja parturin. Autoa saat käyttää, kun en tarvi sitä.
Haluan, että näytät timmiltä ja edustavalta. Saat kerran viikossa pelata tennistä. Pitää olla statusta. Ja kerran vuodessa maksan matkan meille jonnekin lämpimään. Miltä kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hyvä työllistämään ihmisiä. Toihan olisi ihan hyvä diili mulle. Jonkun ihmisen aika ja energia käytettävissä.
Mä voisin ostaa meille hevosen (tykkään hevosista, mutta pelkään niitä), jos haluat harrastaa hevostelua. Voitaisiin koko perhe käydä myös tallilla. Maksan sun jumppatunnit ja parturin. Autoa saat käyttää, kun en tarvi sitä.
Haluan, että näytät timmiltä ja edustavalta. Saat kerran viikossa pelata tennistä. Pitää olla statusta. Ja kerran vuodessa maksan matkan
Mä kyllä tykkään, että meillä on siistiä ja on sopivaa purtavaa tarjolla, kun tulen kavereiden kanssa kotiin istumaan iltaa. Ja ehdoton painoraja sulle on 75 kg. Sen yli ei saa mennä. Läskejä ei meillä katsota hyvällä.
Ja joskus haluan olla jonkun toisen miehen kanssa. Sun pitää hyväksyä se. Mä en voi omille haluilleni mitään.
Miksi tällaista ihmettelet?
Ja kuinka monta oikeasti tunnet, jotka jää puille paljaille?
Ihmisillä on täysin virheellistä tietoa avioeroista ja lainsäädännöstä. Tiedän kaksi boomer-ikäistä naista jotka "itki ettei voi erota" kun koti on miehen nimissä, että jäävät puille paljaille. Molemmat oli käyneet töissä, ei ollut kyse "eläteistä" vaan että talo oli miehen nimiin laitettu jostain älyvapaasta syystä. Lainaa ja talon ylläpitoa kumminkin maksaneet molemmat.
Kumpikaan ei vaan tiennyt, että omaisuus menee erossa puoliksi, mies joutuu maksamaan tasinkoa jos hän omistaa sen kodin. Tiesitkö sinä ap? Jos ei avioehtoa ole, niin erossa menee kaikki tasan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaista ihmettelet?
Ja kuinka monta oikeasti tunnet, jotka jää puille paljaille?
Ihmisillä on täysin virheellistä tietoa avioeroista ja lainsäädännöstä. Tiedän kaksi boomer-ikäistä naista jotka "itki ettei voi erota" kun koti on miehen nimissä, että jäävät puille paljaille. Molemmat oli käyneet töissä, ei ollut kyse "eläteistä" vaan että talo oli miehen nimiin laitettu jostain älyvapaasta syystä. Lainaa ja talon ylläpitoa kumminkin maksaneet molemmat.
Kumpikaan ei vaan tiennyt, että omaisuus menee erossa puoliksi, mies joutuu maksamaan tasinkoa jos hän omistaa sen kodin. Tiesitkö sinä ap? Jos ei avioehtoa ole, niin erossa menee kaikki tasan.
Tuolla aiemmin jo kirjoitin, että ap:n elämä (ja siksi myös näkemys kotirouvista) koostuu ihmisistä joilla ei ole mitään muuta kuin oma koti ja ehkä auto. Ei oikein ole mitään jaettavaa. Joku tuossa jo esitteli samanlaista, kuvittellista diiliä miehelle. Fiksumpi olisi ollut lisätä kierroksia sillä, että myös asunnosta ja autosta on velkaa ja nainen on merkitty toiseksi velalliseksi.
Oikeastaan aika äkkiä ihan vain jutuista huomaa kenellä on jokin käsitys laki- ja raha-asioista ja kenellä ei. Nimenomaan näillä, jotka ketjussa kirjoittavat olevansa työelämässä se tuntuu olevan normaalia heikompi. Ja sen vuoksi he luulevat, että näin on kotirouvienkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä montaakaan kotirouvaa tunne. Yleensä työttömät naiset ovat ikisinkkuja, koska miehet eivät huoli elättejä.
Kotirouva ja työtön on aivan eri asia. Kotirouvat ei useinkaan ole tyhjätaskuja alunperinkään.
No ei ainakaan nämä tuntemani ole muuta kuin juurikin tyhjätaskuja. Lapset kärsii rahan puutteesta, ei voi harrastaa mitään ja isukki juoksee vieraissa. Kotiäidillä ei riitä rahkeet lähteä, kun on tehnyt pettäjälle 3 lasta ja koulutus on vanhentunut.
Ja sä puhut nyt kotiÄIDEISTÄ. Kotirouva on eri asia, usein just sellainen vähän fiksumpi joka osaa hoitaa omat raha- ja elatusasiansa mallilleen.
Kotiäitiys on tärkeä vaihe pienen lapsen elämässä. Sääli, ettei kaikilla ole varaa jäädä silloin kotiin. Ja mies joka ei pysty elättämään vaimoaan, kun tämä hoitaa vauvaa ja pieniä lapsia kotona ei voi mitenkään katsoa samasta näkökulmasta kuin kotirouvan aviomiestä. Kyse on ihan eri asiasta, vaikka kotirouvakin useimmiten on hoitanut pienet lapsensa kotona. Kyse on perhearvoista ja lapsen parhaasta. Täytyy olla häiriintynyt, ellei hyväksy sitä että naisen raskauden, synnytysten, imetysten aikana ei käydä töissä ja sitä pidetään "elättämisenä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kotirouvaa tunnet?
Ikävältähän tuo vaikuttaa, mutta eipä tuo sinunkaan asenteesi häntä kohtaan mitenkään kiva ole. Toivottavasti et teeskentele olevasi ystävä, tiedossasi on kuitenkin perheen raha-asioitakin, joita
En ole enää hänen ystävänsä. Hänen syrjäytymisensä ja käytöksensä muuttuu niin omituiseksi, että välit viilenivät. Enää kuulen hänen mieheltään että ovat käytännössä eronneet, vaikka ei paperilla.
Siinahan ihmettelet.
Kyseenalaistan koko tyonteko-himmelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäideistä tulee kotirouvia, kun lapsetkin on jo aikuisia. 😆