Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajat pakottavat kertomaan työhakemuslomakkeissa iän?

Vierailija
27.02.2025 |

Sitähän ei saa oikeasti työnhakijalta udella esim. haastattelussa, eli miten voivat laillisesti tehdä lomakkeen, joka on täytettävä hakemusta varten, ja johon on pakko laittaa syntymäpäivä, jotta voi lähettää hakemuksen? Kuulostaa vähän laittomalta. Tosi monet touhuaa tätä.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä on tärkein kriteeri rekrytoinnissa. Pakkohan sitä on kysyä.

Unohdit sukupuolen, ikä ja sukupuoli.

Ja nimi, meillä pitää aina olla suomalainen tai ruotsalainen sukunimi ja etunimessä ei saa esiintyä etnisyyttä.

Vierailija
42/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sukupuoli niin tärkeä ole. Oma työnantajani on tässä vuosien varrella rekrytoinut sekä miehiä että naisia, mutta ketään yli 40-vuotiasta tai alle 25-vuotiasta ei ole töihin otettu.

Tuo riippuu alasta. Miesvaltaisilla aloilla sukupuolella on suuri merkitys. Ei sinne mitään akkoja oteta. Mieluummin vaikka tuurijuoppo pikkurikollinen kunhan on Mies. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nimi, meillä pitää aina olla suomalainen tai ruotsalainen sukunimi ja etunimessä ei saa esiintyä etnisyyttä.

Tämä saavutetaan kysymällä kielitaito, muualta tulleella ei ole ikinä suomen- ja ruotsin kielen taitoa, jompi kumpi voi olla, koska on voinut tulla useamman ruotsissa asutun vuoden jälkeen suomeen, ihan vain yhtenä esimerkkinä.

Vierailija
44/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme kysy ikää vaan syntymävuotta, automaatiomme lähettää kaikile ennen vuotta 1985 syntyneille "ei tällä kertaa " vastauksen, eikä meidän tarvitse käyttää aikaa näiden hakemusten käsittelyyn.

ps oli siellä pari muutakin kriteeriä, jolloin lähtee tuo automaattinen "ei tällä kertaa" vastaus

Olet aikaasi jäljessä. Enää ei edes lähetetä noita "valinta ei osunut sinuun" -viestejä vaan hakemus menee suoraan silppuriin eikä asiaan palata.

Vierailija
45/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhakemusten kuuluisi olla täysin anonyymejä. Ei nimiä, ei ikiä, ei poliittista kantaa, ei suosittelijoita=suhteita jne.

Mitenkäs työnantaja sitten osaa kenellekään osoittaa edes työpaikkahaastattelupyyntöä, jos ei tiedä edes hakijan nimeä?

Anonyymi yhdystieto, sähköpostiosoite.

Luuletko ihan tosissaan, että laittaisivat pyyntöjä epämääräisiin sähköpostiosoitteisiin? Todnäk kutsut tulisivat vain osoitteisiin, jotka ovat suoraan nimillä ja jostain perussähköpostista esim. Gmail tai Icloud tmv.

Vierailija
46/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet haluavat myös valokuvan, vaikka työ ei liity millään tavalla ulkonäköön.

Tai videon.

Itse jätin laittamatta avointa hakemusta Yliopiston apteekkiin, koska olisi pitänyt laittaa lyhyt videoesittely itsestään. 

Siksipä noita videoesittelyitä vaaditaan, kun ei saa kysyä ikää tai sukupuolta. Noissa videoissa ne tiedot melko varmasti näkyy.

Näkyy myös muu olemus, esiintymistaito ym. 

Vierailija
47/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä videohaastattelut ole hieman kyseenalaisia, siinähän näkee kuitenkin suunnilleen sen iän ja etnisyyden, joita ei sitten erikseen saa kysyä, eli näin helpostiko tämäkin porsaanreikä on luotu?

Vierailija
48/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nämä on keksinyt, että mitä saa kysyä ja mitä ei ja miksi ei muka saa kysyä?

Annetaan mielummin oikeus olla vastaamatta mutta ajatelkaa jos itse palkkaatte jonkun ja oman firmanne ja perheenne tulevaisuus on siinä panoksena, ettekä saa edes kysyä niitä asioita, mitä haluatte tai tarvitsette?

Vierailija
49/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan rekrytoidaan kaikan ikäisiä ja kokoisia ihmisiä. On eri etnistä taustoista ja lgbt-porukoistakin. On palkattu myös kohta äitiyslomalle jäävä henkilö, vaikka hänen tilanteensa oli päivän selvä jo palkattaessa. Mutta Kela onkin etujoukoissa kumartamassa myös kaikkea ideologista. Etuuksista on häivytetty äitiyspäiväraha ja isyysraha. Lakimiehet ovat juristeja ja esimiehet esihenkilöitä. Välillä tuntuu että kumarrellaan pikkasen liian syvälle...

Vierailija
50/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut vastaan. Onko tämä taas amislaisten kokemuksia?

Vierailija
51/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nämä on keksinyt, että mitä saa kysyä ja mitä ei ja miksi ei muka saa kysyä?

Annetaan mielummin oikeus olla vastaamatta mutta ajatelkaa jos itse palkkaatte jonkun ja oman firmanne ja perheenne tulevaisuus on siinä panoksena, ettekä saa edes kysyä niitä asioita, mitä haluatte tai tarvitsette?

Mihin työnantaja tarvitsee sitä tietoa esim. onko henkilöllä lapsia? Eivät vaikuta työntekoon. Jos sen saa kysyä niin helposti syrjii lapsellisia, etenkin jos on pieniä lapsia.

Vierailija
52/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhakemusten kuuluisi olla täysin anonyymejä. Ei nimiä, ei ikiä, ei poliittista kantaa, ei suosittelijoita=suhteita jne.

Mitenkäs työnantaja sitten osaa kenellekään osoittaa edes työpaikkahaastattelupyyntöä, jos ei tiedä edes hakijan nimeä?

No, voihan siihen puhelinnumeron laittaa;)

Vierailija
53/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan siihen hakemukseen laittaa "vahingossa" väärän syntymävuoden. Esim. oikea syntymävuosi 1986 niin laittaakin "vahingossa" 1996. Antaa sit ihmetellä, jos ihmettelevät jossain kohtaa haastatteluja tai palkkausta ja sanovat, että olit laittanut 10 vuotta nuoremmaksi ikäsi niin sit sanoo ihmeissään, "et mitä, olen syntynyt 1986. Nyt on kyllä tullut näppäilyvirhe." Ihan varmasti menee läpi kun sitä nyt sattuu kaikille. 

Rohkeasti vain kokeilemaan!

Vierailija
54/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on cv:ssa syntymäaika. Työttömänä en ole ollut koskaan. Olen jo yli 40v.

Vierailija
55/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai videon.

Itse jätin laittamatta avointa hakemusta Yliopiston apteekkiin, koska olisi pitänyt laittaa lyhyt videoesittely itsestään. 

Siksipä noita videoesittelyitä vaaditaan, kun ei saa kysyä ikää tai sukupuolta. Noissa videoissa ne tiedot melko varmasti näkyy.

Se on kummallista, jos sillä on merkitystä, sillä esiintymistaito ei kerro osaamisesta mitään.

Vierailija
56/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai videon.

Se on kummallista, jos sillä on merkitystä, sillä esiintymistaito ei kerro osaamisesta mitään.

No onhan hakemuksen liitteenä myös cv, jossa on osaaminen ja kokemus sekä hakemuksessa ja videossa annetaan tietoa lisää. 

Vierailija
57/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on cv:ssa syntymäaika. Työttömänä en ole ollut koskaan. Olen jo yli 40v.

No terve, Sannako siellä?

Vierailija
58/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kerro nimeä enkä sotuakaam kun haen töitä.

N 75v

Vierailija
59/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voihan siihen hakemukseen laittaa "vahingossa" väärän syntymävuoden. Esim. oikea syntymävuosi 1986 niin laittaakin "vahingossa" 1996. Antaa sit ihmetellä, jos ihmettelevät jossain kohtaa haastatteluja tai palkkausta ja sanovat, että olit laittanut 10 vuotta nuoremmaksi ikäsi niin sit sanoo ihmeissään, "et mitä, olen syntynyt 1986. Nyt on kyllä tullut näppäilyvirhe." Ihan varmasti menee läpi kun sitä nyt sattuu kaikille. 

Rohkeasti vain kokeilemaan!

Noin huolimatonta ei töihin oteta. 

Vierailija
60/82 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä keuli. Monesti muutosneuvotteluissa käy niin, että nimenomaan yli viisikymppiset saavat ekana kenkää. Uuden työn hakeminen menee aina vuosi vuodelta hankalammaksi, kun 40 v synttärit on jo ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi