Miksi työnantajat pakottavat kertomaan työhakemuslomakkeissa iän?
Sitähän ei saa oikeasti työnhakijalta udella esim. haastattelussa, eli miten voivat laillisesti tehdä lomakkeen, joka on täytettävä hakemusta varten, ja johon on pakko laittaa syntymäpäivä, jotta voi lähettää hakemuksen? Kuulostaa vähän laittomalta. Tosi monet touhuaa tätä.
Kommentit (82)
Ikä on nyky-yhteiskunnassa tosi tärkeä juttu. Pitää olla tietyn ikäinen että voi tehdä firman Tikkelistokkelis videot.
Mikä on syy siihen ettei hakija halua antaa olennaisia tietoja itsestään jo cv:ssa? Ne tiedot tulee kuitenkin ilmi viimeistään työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on nyky-yhteiskunnassa tosi tärkeä juttu. Pitää olla tietyn ikäinen että voi tehdä firman Tikkelistokkelis videot.
Niihin saa naamanmuuntosovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nämä on keksinyt, että mitä saa kysyä ja mitä ei ja miksi ei muka saa kysyä?
Annetaan mielummin oikeus olla vastaamatta mutta ajatelkaa jos itse palkkaatte jonkun ja oman firmanne ja perheenne tulevaisuus on siinä panoksena, ettekä saa edes kysyä niitä asioita, mitä haluatte tai tarvitsette?
Mihin työnantaja tarvitsee sitä tietoa esim. onko henkilöllä lapsia? Eivät vaikuta työntekoon. Jos sen saa kysyä niin helposti syrjii lapsellisia, etenkin jos on pieniä lapsia.
Totta helkkarissa vaikuttaa; kun lapsi sairastaa niin äiti on kotona hoitamassa ja sen jälkeen sairastuu yleensä itse samaan. Miten niin lapset ei vaikuta työntekoon?
Miksi tyhmä työnantaja palkkaa uusi ihmisiä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on cv:ssa syntymäaika. Työttömänä en ole ollut koskaan. Olen jo yli 40v.
Äläpä keuli. Monesti muutosneuvotteluissa käy niin, että nimenomaan yli viisikymppiset saavat ekana kenkää. Uuden työn hakeminen menee aina vuosi vuodelta hankalammaksi, kun 40 v synttärit on jo ohi.
Voi olla niin, mutta miksi sitä ikää pitää salata, kun haastatteluvaiheessa se tulee ilmi kuitenkin. Toisaalta en ymmärrä miksi 50v olisi huono työntekijä. Oikeastaan parhaassa iässä tehdä töitä.
Itse kysyn aina iästä ja lapsista varsinkin naisilta. Iän myötä tehokkuus laksee todella paljon ja minä olisin vastuussa siittä eläkkeestä.
Eräskin vanhempi nainen kenet palkkasin töihin teki töitä saikkujen välissä yhteensä 2 kk ja vuoden päästä jäi eläkkeelle josta maksurasite tuli minulle vaikka se ei käytännössä tienannut edes omaa palkkaansa mitä sai.
Erään nuoremman naisen palkkasin töihin niin saikuttaminen oli viikottaista ja viiden kuukauden jälkeen ilmoitti jäävänsä äitiysvapaalle kahdeksi vuodeksi per lapsi ja aikoi tuon ensimmäisen jälkeen tehdä useampia. Kuuden vuoden jälkeen tuli takaisin ja ihmetteli miksi sai potkut kun kuudessa vuodessa teknologia kehittyi valtavasti mutta tämä nainen ei millään tavalla ylläpitänyt ammattitaitoaan niin se käytännössä tarkoitti että minun olisi pitänytnyt maksaa ammattilaisen palkka käytännössä harjoittelijalle jolle pitää kädestä pitäen opettaa ihan kaikki.
Ikinä en enää tee sitä virhettä että palkkaisin nuoren naisen jolla ei ole lapsia jo tehtynä tai vanhaa naista joka on juuri siirtymässä eläkkeelle.
Te naiset ihan omalla toiminnalla ja käytöksellään tämän aiheutatte että teitä ei haluta palkata. Lisäksi teidän pitäisi oppia että jos haluatte saman palkan kuin miehet teiltä odotetaan samaa tulosta kuin miehiltä ja sitä samaa tulosta ei saa tehtyä jatkuvalla saikuttamisella ja laiskottelulla vaan se vaatii uhrautumista, ylitöitä ja omalta mukavuus alueelta poistumista mikä on monelle naiselle aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa ellei mahdotonta
Laitan aina väärän iän aivan piruuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet haluavat myös valokuvan, vaikka työ ei liity millään tavalla ulkonäköön.
Itse en hae työpaikkoihin mihin pitää kuva laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Etkä saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olennainen asia ainakin samoin kuin sukupuoli tai mikä tahansa asia, jolla on merkitystä työnantajalle. Minulle nuo ainakin ovat merkittäviä asioita. Niillä on väliä ja työnantajalla on oikeus tietää. Jos ei työnhakija halua kertoa niin tuskin tulee valituksikaan.
Ei saa kysyä, eikä niitä tarvitse kertoa.
Ymmärrän kyllä työnantajien vaikeudet. Pitäisi palkata henkilö mutta et saa kysyä ikää, sukupuolta, nimeä, kotipaikkaa, fyysistä kuntoa, fyysistä terveyttä, mielenterveydestä. Hyvä että juuri ja juuri saa kysyä oletko saanut kokemusta alalta ja onko sinulla edes alalle liittyvää tutkintoa. Ymmärrän todella hyvin mikä takia tulee virhe rekryjä ja minkä takia valitetaan kuinka paskasta työntekijästä ei pääse eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä saa töitä.
Näppäilyvirhe katsos vain, kyllä saan kun tapaavat minut. En halua minua arvosteltavan näkemättä iän perusteella.
Älkää hyvät ihmiset ainakaan hetuanne laittako mihinkään hakemuspohjaan. Kenenkään ei sitä tarvitse tuossa vaiheessa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä ne tekee sun hetulla? Ei mitään. Tilaavat vielä vippejä sun nimiin.
Palkanmaksua varten se ainakin tarvitaan. Siis jos valitaan töihin. Muutenkin sitä tarvitaan esim. turvaselvityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on cv:ssa syntymäaika. Työttömänä en ole ollut koskaan. Olen jo yli 40v.
Äläpä keuli. Monesti muutosneuvotteluissa käy niin, että nimenomaan yli viisikymppiset saavat ekana kenkää. Uuden työn hakeminen menee aina vuosi vuodelta hankalammaksi, kun 40 v synttärit on jo ohi.
Voi olla niin, mutta miksi sitä ikää pitää salata, kun haastatteluvaiheessa se tulee ilmi kuitenkin. Toisaalta en ymmärrä miksi 50v olisi huono työntekijä. Oikeastaan parhaassa iässä tehdä töitä.
Niinhän se on, mutta työhönottajat ja haastattelijat ovat yleensä alle 50 v ja mieluummin vielä nuorempia eli heille viisikymppinenkin on jo haudan partaalla oleva. Eivät nuoret aikuiset uratykit halua omien vanhempiensa tai jopa isovanhempiensa ikäisiä työntekijöitä. Saattaa työntekijä jopa tietää ja vaatia oikeutensa toisin kuin joku kaksikymppinen työuran aloittaja.
Hah, Korkeasaari pyytää koko henkkarin sotuineen työnhakulomakkeelle. Tuskin niillä edes on resursseja ylläpitää kunnollista tietoturvaa rekisteristään, joten uutta Vastaamo ja Valiokeissiä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhakemusten kuuluisi olla täysin anonyymejä. Ei nimiä, ei ikiä, ei poliittista kantaa, ei suosittelijoita=suhteita jne.
Mitenkäs työnantaja sitten osaa kenellekään osoittaa edes työpaikkahaastattelupyyntöä, jos ei tiedä edes hakijan nimeä?
Onhan ne kaikki henkilötiedot systeemissä. Niitä ei vaan näytetä siinä vaiheessa kun valitaan jatkoon menevät. Esimiehet, rekrytoijat jne. ei tee siinä vaiheessa mitään sukupuolella, nimellä, iällä tai kansalaisuudella.
Itselläni ei ole mitään piiloteltavaa iässä tai missään muussakaan, mutta silti tuntuu kummalliselta joutua kertomaan sellaisia asioita. Toisaalta halutaan lapsia syntyvän yhteiskuntaan, mutta jos on vielä hedelmällisessä iässä oleva nainen, niin uuden työn löytäminen on vaikeaa, koska työnantajan silmissä joku riski, eli eipä ole rahaa millä elättää lapsia. Jos taas olet menopaussin ja perheenperustamisvaiheen ohittanut nainen, niin olet jo liian lähellä eläkettä tai jotain. Jos olet liian nuori, niin ei ole vielä koulutusta tai kokemusta. Vanhempien luonako sitä pitäisi silloin asua vai mikä juttu? No joo, en ymmärrä. Vaikeaa on työn saaminen Suomessa, se on vaan valitettava fakta. Työnantajilla liian isot egot ja kuvittelevat Suomen olevan täynnä jotain huippuosaajia, jotka haluaa tehdä paskaduunia ilmaiseksi. Ja surullistahan se toisaalta on, jos maisterin papereilla kelpaa vain moppaamaan lattioita täällä.
Kertooha sen, että osaa tai ei osaa esiintyä.