Työttömien elämän kurjistaminen ja syyllistäminen
Työllisyystoimet pompottaa,syyllistää, valvoo, kyttää ja rankaisee kuin vankia. Työnantajat käyttävät hyväksi ilmaistöillä ja ketjuttamalla lyhyitä työsuhteita sekä karsastavat työtöntä kuin spitaalista, vaikka hakija saattaa olla koulutetumpi ja kokeneempi kuin rekrypuoli.Media lyö vettä myllyyn päivittäisillä työtöntä lyttäävillä jutuillaan. Kolikon toista puolta ei koskaan käännetä.
Hallitus leikkaa työttömiltä, kun he eivät voi puolustaa itseään. Kun vähissä varoissa oleva joutuu luopumaan ja karsimaan esim. ruuastaan, lääkkeistä ja lääkärikäynneistä, vaate- ja hygieniaostoista, parturikäynneistä, työttömästä saatetaan saada erakko, mielenterveyspotilas, sairas tai niin homssuinen ettei enää töihin siksi kelpaa. Tähänkö pyritään, kun töitä ei vain ikinä riitä kaikille?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tämmöinen demari avaus. Ketään ei ole syyllistetty. Ensinnäkin on pakko karsia kuluja ja toisaalta tehdä työn vastaanottamisesta houkuttelevampaa.
Jos syyllistyit niin todennäköisesti olet yksi heistä joka käyttää järjestelmää hyväkseen ja pyrkii olemaan työttömän mahdollisimman pitkään
Olis erittäin houkuttelevaa vastaanottaa työtä jos sitä joku tarjoaisi! Hakenut olen. Miksi oletat että työttömyys olisi jotenkin houkuttelevaa?!
Kannattaa nyt jo viimeistään lakata hokemasta tätä ikivanhaa mantraa että työtä vastaanotetaan sitten kun joku tarjoaa. Tuota hoettiin suomalaisissa lähiöpubeissa 1990-luvun alun lamassa, mutta maailma ei enää toimi vuonna 2025 niin, vaan jos valmista sopivaa, mukavaa ja hyvin palkattua työpaikkaa ei tarjota siitä kotipitäjästä polkupyöräma
Tänä päivänä työpaikan tarjoaminen tapahtuu vasta sen jälkeen, kun työnhakija on ensin hakenut sitä työtä, päässyt haastatteluun (yleensä useampi kierros), ja tullut valituksi tehtävään. Jos ensimmäisenä valittu ei ota työtä vastaan, tarjotaan sitä "toiseksi parhaalle". Yleensä nämä kaksi ensimmäistä on sellaisia, joilla on jo työpaikka, joten he voivat kieltäytyä, jos tarjouksen ehdot ovat huonommat kuin nykyisessä työssä.
Täysin työkykyisen työttömän pitää lähettää 4 hakemusta kuukaudessa, joten mahdollisuuksia saada työtarjous kyllä on, mutta suurimmalle osalle hakemuksen lähettäneistä ei tarjota edes mahdollisuutta haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Lenkille vaan, siitä se kunto ja mieliala kohenee! Ja olemuskin pikkuhiljaa muuttuu sen oloiseksi että joku saattaa palkata. Myös ajattelua ja osaamista on hyvä kehittää, sudokua shakkia yms kaikki ilmaisia harrastuksia!
Miten minun olemukseni muka vaikuttaa työnsaantiini, kun työhakemuksiani ei edes lueta?
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Äänestämme kuntavaaleissa ja seuraavissa eduskuntavaaleissa vasemmistoa tai sdp:tä.
Minulle sanottiin työkkärissä etten ole opiskellut tarpeeksi vaikka minulla on 3 ammattitutkintoa 50 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeus,TYÖ.Viety.Kukaan ei ole haastanut Suomen valtioita oikeuteen?? Raharaha se tärkein ei siinä nähdä heikkoosaisia.Maailma muuttuu ikävään suuntaan .Ei Suomeen luokkayhteiskuntaa.Ihmisoikeudet.Tämä ei ole hyvinvointia.Kaukana siitä koko elämä.
Mitä nämä Suomen valtiot ovat ja miksi ne pitäisi haastaa oikeuteen? Siis Suomella on useampi valtio ja niiden lakisääteinen velvollisuus on työllistää kaikki ihmiset, niinkö? Nyt on niin sakeaa settiä että selvennätkö vähän, kiitos.
"Heikki Hiilamon kolumni: Vanha uskomus, että köyhät ovat laiskoja ja tarvitsevat kuria, ohjaa suomalaista politiikkaa"
"Suomessa on yli 320 000 työtöntä heidän psyykensä on koetuksella, sanoo asiantuntija ja kertoo, mikä avuksi"
Minulla ole mitään kehitysvammaa enkä ole työkyvytön. Lyttääminen työttömäksi joutuessa oli kaikista pahinta.
Hyvin kiteytetty. Itse olen sen ikäinen että mut vois ihan hyvin siirtää eläkkeelle tästä. Eläikään noin 6 vuotta. Olen työkykyinen ja koulutettu henkilö mutta iän takia en minnekään tule työllistymään. Minä tiedän tämän ja työkkäri tietää. Ehkä eläkeläisen statuksella kelpaisin työnantajille? Viikko takaperin oli työkkärin edustajan kanssa kolmen kuukauden välein toistuva keskustelu. Käytiin läpi työnhaun tilanne ja onko mahdollisesti työpaikkaa tiedossa, työvoimakoulutuksiin osallistuminen ja opiskelu omaehtoisesti. Töitä on tietenkin haettu ahkerasti vaikka sekä virkailija että minä kumpikin tiedetään etten töitä tule saamaan. Korkeakoulututkinto työllistävältä alalta löytyy ja työkokemusta niin en työkkärin mukaan tarvitse lisää koulutuksia. Vaan kun kyseinen ala ei minua työllistä, eikö olisi järkevämpää miettiä ala jolle työllistyy? Ei varmaan ketään yllätä ettei tähän ollut vastausta.
Olen kuullut monelta suurin piirtein saman ikäiseltä vastaavaa. Kun ikää tulee riittävästi et pääse enää työvoimakoulutuksiin eikä opiskelua tueta missään muosdossa. En ymmärrä tätä. Ikäsyrjinnästä ei edes yritetä päästä eroon mutta toisaalta ei anneta mahdollisuutta opiskella uudelle alalle. Kotona pitäisi istua tekemättä mitään ja odotella sitä muutaman satasen armopalaa. Eikö olisi kansantaloudellisesti ja ihan vaan ikääntymisen haittoja ennaltaehkäisevänä toimena järkevämpää sallia ikääntyneille opiskelu vapaasti kuten parhaaksi näkevät kunhan sitoutuvat ottamaan palkkatöitä vastaan jos sellasia sattuisi joku tarjoamaan. Uutta opiskellessa ja uusien verkostoitumisten myötä on aina pieni mahdollisuus jonkinlaiseen työllistymiseen. Päälle 60v voisi hyvin antaa kokeilla esimerkiksi kevytyrittäjyyttä ilman että se vaikuttaisi työttömyyskorvaukseen. Vähintään ei pitäisi katsoa heti yrittäjäksi.
"Eli tehtäväsi on istua kotona lähettämässä työhakemusta nro 1234 ja pyöritellä peukaloita päivät pitkät. Vaatii jo aikamoista mielenlujuutta, ettei tule henkisiä ongelmia. Missään ei voi käydä, jos meinaa laskut maksaa. Lapsille pakko ostaa vaatteita, mutta omista voit vain haaveilla.
Työttömyys on tehty kotona istuttavaksi vankeusajaksi.
Osa-aikatyön helpottaminen ja opiskelun salliminen olisi vain oikein.
Mutta tärkeintä onkin porata ihmisten aivoihin, että olet täysi luuseri ja parempi kärsiä niiden työttömyystukien takia."
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan sitä aikaa, kun työttömät rupeavat olemaan sen verran vihaisia, että se alkaa näkymään. Kun luku rupeaa kipuamaan lähelle puolta miljoonaa, niin rupeaa rytisemään.
Alkaa se irvailu loppumaan, kun kansa lähtee kadulle huutamaan.
Kiva ajatuksena mutta suomalaiset ovat niin selkärangattomia vässyköitä ettei tule tapahtumaan jollei henki ole välittömästi uhattuna. Näkyyhän se passiivisaggressiivisuus arkielämässäkin ja sen varaan myös päättäjät laskevat.
Tämä ei ole hallitus vaan psykopaattinen väkivaltakoneisto. Tämä muistetaan ja tilaisuuden tullen kosto elää!