Kerrostalon pesutupa ja muiden asukkaiden voimakkaan tuoksuiset pesuaineet
Voi itku. Pitikin viedä oman talon pesutupaan sijauspatjan suojus pestäväksi. Ei mahdu omaan koneeseen. Puhdas toki on, mutta haisee voimakkaasti toisten pesuaineille. Itse käytän hajusteettomia pesuaineita. Heti meni nenä tukkoon ym.
Kommentit (104)
Ap tässä. Kaipa tuo täytyy heittää roskiin jos ei aamuun mennessä haju vähene. Nenä täysin tukossa ja poskionteloihin sattuu ja kurkussa tuntuu. Ekan kerran vasta pesin, joten ei ole edes kovin kauaa ollut käytössä. Mutta eipä taida olla järkeä pesulaankaan viedä. Täytynee ostaa uusi, huoh...
Vierailija kirjoitti:
Hajustettujen pesu- ja huuhteluaineiden haju jää todella tehokkaasti tekstiiliin kiinni. Haisee vielä monen pesun jälkeen. En ymmärrä miksi kukaan haluaa käyttää noita kamalia aineita. Mulla jos naapuri kuivattaa kesällä parvekkeella (hajustettua) pyykkiänsä, niin se hajuu tulee ikkunasta mulle sisälle ja koko kämppä löyhkää!
Ongelma on siinä, että näitä aineita käyttävät tottuvat itse siihen hajuun, eivätkä tajua miten voimakas ja häiritsevä se on.
Ostin kirpparilta toppatakin jonka edellinen oli pessyt hajustetulla aineella. Ajattelin, että haju lähtee tuulettamalla - ei lähtenyt vaikka pidin viikon ulkona pakkasessa. Pesin takin kahdesti 60 asteessa tuoksuttomalla pesuaineella ja ruokasoodalla - ei auttanut. Lopulta takki lähti roskiin.
Kaikkialle on tungettu liikaa nykyään keinotekoisia tuoksuja. Ihminen kuormittuu eikä kestä sellaista. Miksi esimerkiksi naamarasvaan pitää tunkea tuoksua, jos sen päälle kuitenkin laitetaan vielä jotain? Miksi apteekin lääkevoiteetkin tarvitsee parfyymia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajustettujen pesu- ja huuhteluaineiden haju jää todella tehokkaasti tekstiiliin kiinni. Haisee vielä monen pesun jälkeen. En ymmärrä miksi kukaan haluaa käyttää noita kamalia aineita. Mulla jos naapuri kuivattaa kesällä parvekkeella (hajustettua) pyykkiänsä, niin se hajuu tulee ikkunasta mulle sisälle ja koko kämppä löyhkää!
Ongelma on siinä, että näitä aineita käyttävät tottuvat itse siihen hajuun, eivätkä tajua miten voimakas ja häiritsevä se on.
Ostin kirpparilta toppatakin jonka edellinen oli pessyt hajustetulla aineella. Ajattelin, että haju lähtee tuulettamalla - ei lähtenyt vaikka pidin viikon ulkona pakkasessa. Pesin takin kahdesti 60 asteessa tuoksuttomalla pesuaineella ja ruokasoodalla - ei auttanut. Lopulta takki lähti roskiin.
Ei auta, koska hajustetuissa pesuaineissa on se ominaisuus, että haju imeytyy ja jää vaatteen kuituun.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kaipa tuo täytyy heittää roskiin jos ei aamuun mennessä haju vähene. Nenä täysin tukossa ja poskionteloihin sattuu ja kurkussa tuntuu. Ekan kerran vasta pesin, joten ei ole edes kovin kauaa ollut käytössä. Mutta eipä taida olla järkeä pesulaankaan viedä. Täytynee ostaa uusi, huoh...
Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialle on tungettu liikaa nykyään keinotekoisia tuoksuja. Ihminen kuormittuu eikä kestä sellaista. Miksi esimerkiksi naamarasvaan pitää tunkea tuoksua, jos sen päälle kuitenkin laitetaan vielä jotain? Miksi apteekin lääkevoiteetkin tarvitsee parfyymia?
Jokaisen oma asia mitä haluaa käyttää. Ei sun ole pakko niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olisit pessyt 60 asteen ohjelman tyhjällä koneella ensin. Teen aina noin koska pelkään että sieltä tarttuu esim. syyhy.
90 astetta on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa oma pesukone jos hajut ärsyttää.
Luitko itse aloituksen, vai etkö ymmärtänyt sen sisältöä?
Miten pystytte asumaan kerrostalossa kun siellä on erilaisia tuoksuja ja hajuja? Itse muutin omakotitaloon, niin ei tartte enää haistella epämääräisiä hajuja.
En tykkää esanssisista hajusteista ja semmosesta kikertävänkukertavasta hajustesekoituksesta, josta ei edes tiedä, mitä sen pitäisi olla. Hyi.
Pyykkiaineelle tuoksuvat ihmiset vaikuttavat jotenkin epäilyttäviltä. Liian täydellisiltä ja puhtailta.
Hajusteita on liikaa, jos voin seurata toista kuin koira tai hajusta pystyy kertomaan, kuka huoneesta juuri lähti.
Pyykkiaineena itselläni on mieto Serto ja henkilökohtaisessa hygieniassa suosin tuotteita, joissa on yhteen asiaan, usein hedelmään tai kukkaan, perustuva luonnollinen tuoksu, joskus kahteen. Täysin hajusteettomat tuoksuvat usein hieman kemiallisilta. Huuhteluaineena ja hajunpoistajana toimii tarvittaessa väkiviinaetikka. Märkänä kauhea haju, mutta ilmavasti ripustetusta pyykistä se häviää kuivuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini mielestä on kohteliasta pestä hänen luokseen unohtuneet vaatteet ja hän käyttää tujutuoksuisinta kaupasta löytämäänsä pulveria. Kerran hän oli saanut tutultaan takin, jonka antoi mulle koirankusetustakiksi ja tietysti se oli pitänyt pestä.
Roikotin sitä 2 vko ulkona. Pesin kahdesti. Etikkaa kunnon löräys huuhteluainelokeroon. Lopulta haju oli laimennut sen verran, että takkia pystyi käyttämään.
Kerran kun olin laittamassa omia vaatteita pesukoneeseen, niin se ei haissut pesuaineelle, vaan kissankuselle. Edellinen oli pessyt jonkun rätin siinä koneessa. Minua ei haittaa jos kone tuoksuu puhdas pesuaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen oma asia mitä haluaa käyttää. Ei sun ole pakko niitä käyttää.
En käytäkään, mutta kalliimmaksi se monesti tulee. Moni hajustamaton tuote on hintavampi. Eräänlainen markkinarako tämäkin. Ilmeisesti hajustamattomilla tuotteilla on ihan hyvä menekki.
Vierailija kirjoitti:
Olet köyhä!
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten te tuoksuyliherkät selviätte luonnon tuoksuista? Voitteko olla lähellä syreenipensaita niiden kukkiessa? Entä Tuomi, ruusu, laventeli tai muut yrtit? Ne kuitenkin tuoksuvat hyvinkin voimakkaasti kukkiessaan?
Jos et tajua, että teollisilla kemikaaleilla ja luonnon tuoksuilla on jokin ero, olet kyllä todella tyhmä.
Mut voin kertoa, että en kestä esim. kusen tai pskan hajua, luonnontuoksujahan nekin on ja lisäksi mun iho kutisee omasta hiestä eli kyllä mun yliherkkyyksiin kuuluu jopa oma hiki. Kuten hajusteetkin aiheuttaa allergiaoireita, myös oma hiki ja muuten pöly, mikä on ihan luonnonainetta.
Päässä sulla on vikaa.
Sä oot niin sairas tosta pyykkien hajusta valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sä oot niin sairas tosta pyykkien hajusta valittamaan.
Ei kannata kommentoida, jos sinulla ei ole mitään aloitukseen liittyvää sanottavaa. Suomen kielen alkeiden hallinta auttaisi viestin perillemenoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten te tuoksuyliherkät selviätte luonnon tuoksuista? Voitteko olla lähellä syreenipensaita niiden kukkiessa? Entä Tuomi, ruusu, laventeli tai muut yrtit? Ne kuitenkin tuoksuvat hyvinkin voimakkaasti kukkiessaan?
Monet ovat herkistyneet kemikaaleille, ei niinkään tietylle tuoksulle. Mielestäni nuo mainitsemasi ovat hyviä tuoksuja, enkä saa oireita, mutta suurin osa kemiallisista tuoksuista aiheuttaa migreenin. Luonnonmukaiset pyykkietikat taas eivät aiheuta oireita. Mielestäni olisi hyvä ylipäätään vähentää elämänsä kemikaalikuormaa ja yksi helposti karsittava kohde on hajusteet ja esim. kosmetiikan kemikaalit.
Lopetin minkäänlaisten yhteispesukoneiden käytön, jossa joku hepatiittinaapuri pesee 20 asteessa ripulin ja menkkaveren kyllästämiä kalsareitaan.
Hyh hyh.