Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostalon pesutupa ja muiden asukkaiden voimakkaan tuoksuiset pesuaineet

Vierailija
26.02.2025 |

Voi itku. Pitikin viedä oman talon pesutupaan sijauspatjan suojus pestäväksi. Ei mahdu omaan koneeseen. Puhdas toki on, mutta haisee voimakkaasti toisten pesuaineille. Itse käytän hajusteettomia pesuaineita. Heti meni nenä tukkoon ym. 

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, miten te tuoksuyliherkät selviätte luonnon tuoksuista? Voitteko olla lähellä syreenipensaita niiden kukkiessa? Entä Tuomi, ruusu, laventeli tai muut yrtit? Ne kuitenkin tuoksuvat hyvinkin voimakkaasti kukkiessaan?

Vierailija
42/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin viisi vuotta asunnossa, jossa oli kylpyhuoneessa hometta. En kärsinyt muuten, mutta vasta pois muuttaessani tajusin, etten kestä enää mitään tuoksuja. Tämä iski aivan yllättäen ja kesti pahimmillaan pari vuotta. Vieläkään en voimakkaista tuoksuista tykkää, mutta en meinaa kuolla, jos niitä haistan. Outo ilmiö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalossa on pesutuvan seinällä kyltti, jossa pyydetään käyttämään hajusteettomia aineita allergioitten takia. 

Mutta se ei aina ole mahdollista. Ainakin. Teknisten vaatteiden pesuaineet tuoksuu. Ja aika lailla kaikki hienopesuaineet. Ja joskus joku vaate tarvitsee viimeistelyaineen. Itse pesen koneen tyhjänä, ennen kuin pesen omat pyykit. Koska.koneissa on aina eläinten karvoja. 

Niin no tietysti näissä pestään vaikka mitä, vauvan kestovaippoja, voi olla vaikka mitä täitä ja syyhyä ihmisillä jotka käyttävät koneita, mutta kyllä se pesulämpö ja pyykkiaine on aika tehosta. Sitte on nää kuivaus hommat jotka eivät välttämättä oo kovin hyviä aina, kuivuriin saattaa joskus jopa nakata omia pyykkejä sekaan, naruilla nyt perinteisesti käpälöidään muiden vaatteita ja saattaa käydä lattioilla ja nostetaan takaisin yms. Mutta kuuluu normaaliin elämään että ympärillä on erilaisia pöpöjä ja niistä saa vastustuskykyä, jos ei ole joku terveydellinen syy miksi pitäisi välttää kaikkea normaalia elämää, ei todellakaan kannata. 

Vierailija
44/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa oma pesukone jos hajut ärsyttää.

Ei mahdu vessaan eikä ole liitäntää

No sitten täytyy kestää vaan erilaiset hajut.

Järkevämpää niinpäin, että jos haluaa käyttää hajusteita pyykissä, pesee ja kuivattaa ne kotonaan. Muut saavat pestä ja kuivattaa pyykkinsä yleisissä tiloissa ilman kemikaalikoktailia (= eri hajusteista kertynyttä sekoitusta).

Älkää peskö matalilla lämpötiloilla, koska just silloin hajut jää koneeseen ja aiheuttaa kaikille ongelmia. 60 pesu auttaa pitämään konetta puhtaana. Ongelma on just se, kun ihmiset pesee pyykkejä matalilla lämpötiloilla, jolloin hajusteet ja muut pskat jää sinne koneeseen. Kannattaa ostaa niin laadukkaita vaatteita, että kestää 60 pesun. En edes halua naapurin pöpöjä omaan pyykkiin, joten lähes aina pesen vähintään 60 asteella. 

Vierailija
45/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pesee vähintään 60 asteessa, ei mitään ongelmaa. 

Mulla alkoi haista muden pesuaineet, kun käytin kuivausrumpua ja kuivaushuonetta. 

Ikinä pelkästä pesukoneesta ei ole hajut tarttuneet, jos pesu on vähintään 60 astetta, joskus voi olla jopa 90 petivaatteille. 

60 asteessa pesin, enkä käyttänyt kuivausrumpua tai kuivaushuonetta, mutta näin nyt kävi.

Vierailija
46/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää hajustetuista pyykinpesuaineista, siksi mulla oma pyykinpesukone. En jaksa muille kitistä hajuista. Jokaisen oma asia mitä pyykinpesuainetta käyttää.

Vierailija
47/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia pierujaan haisteleva friikki

Vierailija
48/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päävikaisten ei kannata käyttää yhteistä pesutupaa.

Vierailija
49/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää siedättää itseänsä tuoksuihin. Ei maailmasta tuoksut lopu, eikä niitä voi alituiseen pakoilla.  Ei pidä täysin tuoksuttomuuteen  tottua. Kuten ei täysin lihattomaankaan ravintoon. Voi olla, että proteiininlähteemme on , maailman järkkyessä ,  jälleen hirvet ja linnut ja jänikset. Syön pääasiassa kasvisruokaa mutta pidän ns lihansyöntiä yllä, samoin sillointällöin käytän hajuvesiä. Koskaan ei tiedä.

Kerro olevasi vähän pimahtanut lihansyöjä kertomatta sitä.

Laskeppa montako kymmentä tuhatta hirveä on Suomessa, ja montako sataa tuhatta nautaa teurastetaan. Tee sama linnuille; lajirikkaimmat lajit on noin miljoona paria, kun broilereita teurastetaan kymmeniä miljoonia. Villisikoja joitain tuhansia, sikoja teurastetaan satoja tuhansia.

Suomen villieläimet on syöty pois parissa kuukaudessa, jos nyt lihaa syövät alkavat niitä syödä tehotuotetun lihan sijasta.

Vierailija
50/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin viisi vuotta asunnossa, jossa oli kylpyhuoneessa hometta. En kärsinyt muuten, mutta vasta pois muuttaessani tajusin, etten kestä enää mitään tuoksuja. Tämä iski aivan yllättäen ja kesti pahimmillaan pari vuotta. Vieläkään en voimakkaista tuoksuista tykkää, mutta en meinaa kuolla, jos niitä haistan. Outo ilmiö. 

Todella yleinen oire kun on altistunut homeelle.

Joissakin tapauksissa homeallergian oireet voivat kehittyä vasta kuukausien tai vuosien jatkuvan altistumisen tuloksena. Tämä on erityisen yleistä ympäristöissä, joissa homekasvustot ovat piilossa, kuten rakenteiden sisällä, ilmastointijärjestelmissä tai muissa vaikeasti saavutettavissa paikoissa. 

Pitkäaikainen altistuminen voi johtaa kroonisiin oireisiin, kuten jatkuvaan yskään, hengitysvaikeuksiin ja jopa astman kehittymiseen. 

Vierailija
51/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, miten te tuoksuyliherkät selviätte luonnon tuoksuista? Voitteko olla lähellä syreenipensaita niiden kukkiessa? Entä Tuomi, ruusu, laventeli tai muut yrtit? Ne kuitenkin tuoksuvat hyvinkin voimakkaasti kukkiessaan?

Itse on ole tuoksuyliherkkä, minusta ne pesuaineet vaan haisevat yksinkertaisesti pahalle, niitä ei voi mitenkään verrata ruusuihin laventeleihin ja yrtteihin jotka puolestaan tuoksuvat hyvälle. 

Vierailija
52/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tajua, että teollisilla kemikaaleilla ja luonnon tuoksuilla on jokin ero, olet kyllä todella tyhmä. 

Mut voin kertoa, että en kestä esim. kusen tai pskan hajua, luonnontuoksujahan nekin on ja lisäksi mun iho kutisee omasta hiestä eli kyllä mun yliherkkyyksiin kuuluu jopa oma hiki. Kuten hajusteetkin aiheuttaa allergiaoireita, myös oma hiki ja muuten pöly, mikä on ihan luonnonainetta. 

Vierailija
53/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää siedättää itseänsä tuoksuihin. Ei maailmasta tuoksut lopu, eikä niitä voi alituiseen pakoilla.  Ei pidä täysin tuoksuttomuuteen  tottua. Kuten ei täysin lihattomaankaan ravintoon. Voi olla, että proteiininlähteemme on , maailman järkkyessä ,  jälleen hirvet ja linnut ja jänikset. Syön pääasiassa kasvisruokaa mutta pidän ns lihansyöntiä yllä, samoin sillointällöin käytän hajuvesiä. Koskaan ei tiedä.

JAA! NO MINÄ OLEN NIMENOMAAN HERKISTYNYT NIISTÄ "TUOKSUISTA" JA SAAN OIREITA. Eipä ollut aikoinaan samaa ongelmaa. Eli ei kuule nyt auta se siedätys siihen, että silmät kutisee ja turpoaa, nenä vuotaa, korvat kutisee , naama punottaa ym. ym . mukavaa.

UNOHDIN MAINITA MIGREENIN, JONKA SAAN SITTEN VIELÄ KAUPAN PÄÄLLE JOS OIKEEN "TUOKSAHTAA"

Kyllä vähemmälläkin huutamisella migreeni iskee. Varo ettei verisuoni poksahda.

Vierailija
54/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin. Puutarhan tuoksuista ja ruuan tuoksuista tykkään. Metsä tuoksuu ihanalle aina. Ainoastaan voimakkaat kemikaalit ärsyttävät. Pesuaineet, hajuvedet, muovi ja kumi uusissa huonekaluissa yms. 

Vierailija
55/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajustettujen pesu- ja huuhteluaineiden haju jää todella tehokkaasti tekstiiliin kiinni. Haisee vielä monen pesun jälkeen. En ymmärrä miksi kukaan haluaa käyttää noita kamalia aineita. Mulla jos naapuri kuivattaa kesällä parvekkeella (hajustettua) pyykkiänsä, niin se hajuu tulee ikkunasta mulle sisälle ja koko kämppä löyhkää!

Ongelma on siinä, että näitä aineita käyttävät tottuvat itse siihen hajuun, eivätkä tajua miten voimakas ja häiritsevä se on.

Vierailija
56/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu avartaa tässäkin asiassa, huomaa että meillä on oikeasti tää pyykkihomma todella luksusta.

Vierailija
57/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin suusta tuollaisen kommentin voikin oletusarvoisesti olettaa tulevankin - opettele ja hanki kotisi täyteen hajuja, loppuajan voit järsiä käpyjä.

Vierailija
58/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes on olemassa hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita? Tarkoitus kai on puhdistaa se pyykki. 

Vierailija
59/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ihan hyvin, että luonnon aineet tuoksuvat eri tavalla kuin kemialliset, mutta hämmentää välillä esimerkiksi se, että joku ahdistuu eteerisestä öljystä jota käytän hajuveden sijaan tai samasta öljystä pyykissäni. Ja määrä iholla on tippa, pyykkietikassa noin 25 tippaa litrassa etikkaa...

Vierailija
60/104 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kestän kyllä paskankin hajun, se on vain ällöttävää. Mutta en meinaa tukehtua siihen, kuten johonkin partaveteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi