Ristiäistarjoiluihin ideoita!
Kakku on tarkoitus tilata valmiina, mutta muut tarjottavat ajattelimme tehdä itse. Laittakaahan vinkkejä kivoista tarjoiluista! Entä millainen kakku sopisi, perinteinen kermakakku ei oikein iske..
Kommentit (13)
Suolaisiksi vaikka sulhaspiirakoita, pasteijoita, kinkku/kasvis/broileri tms. piirakkaa, voileipäkakkua...
Kakun lisäksi jotain keksejä (K-kaupassa olen nähnyt sydämenmuotoisia keksejä, joissa on v. pun tai v. sin kuorrutus), pullaa...
Yleensä suolaiset uppoavat paremmin, joten panostaisin niihin! Ja sitten toki hienoon kakkuun :)
tai siis laitattaisin pitopalvelulla ;-)
Varsinkin jos vieraita tulee kauempaa
porkkanapiirakka:
pohja:
4 kananmunaa
4 dl sokeria
4 dl vehnäjauhoja
2 tl vaniljasokeria
2 tl soodaa
2 tl leivijauhetta
2 tl kanelia
6 dl porkkanaraastetta
päälle:
100g voita
1 pkt tomusokeria (pakettikoko muuttunut!!!!, sori en muista vanhan lootan kokoa... oon sitten hutassu silmämääräsesti)
130g sulatejuusto
Vatkaa kananmunat ja sokeri vaahdoksi. Lisää toisiinsa sekoitetut kuivat aineet ja lopuksi porkkanaraaste. Kaada seos pellille, paista 210 C n. 15 min. Sekoita huoneenlampöinen voi, sulatejuusto ja tomusokeri. Levitä jäähtyneen pohjan päälle
etenkin menettäessään muotonsa ensimmäisten leikattujen viipaleiden jälkeen. Ja muutenkin.
Valmiita voileipiä kehiin! Esim. paahtopaisti,- kala,- ja juustoleivät. Niistä saa loihdittua helposti tosi juhlavan näköisiä, ja käyttämällä laktoosittomia tai vähälaktoosisia tuotteita ei edes tarvitse miettiä kenenkään laktoositonta tai lihatonta ruokavaliota.
Meillä oli makeana kakkuna Ellen Svinhuvud -tyylinen kakku, konditoriasta tilattuna. Hyvin kelpasi. Ja lisänä raparperipiirakka murotaikinaan tehtynä, päällä kauramuruseosta ja liskukkeena tuhtia vaniljakastiketta.
Vierailija:
etenkin menettäessään muotonsa ensimmäisten leikattujen viipaleiden jälkeen. Ja muutenkin.
.
hedelmäkakku
Suolaiset piirakat, pasteijat, salaatit, tuore leipä & juustolajitelma jne ovat perinteisiä ja menevät varmasti kaupaksi. Jotain sen tyyppistä suosittelisin siis.
Jotkut rakastaa ja jotkut ei voi sietää. Paljon olen kuullut sitä, että kakku kakkuna ja voileipä voileipänä, ei pidä sekottaa. Itsekin tekisin ehkä mieluummin hienoja voileipiä ja tarjoaisin pikku-riisipiirakoita erilaisten päällisvaihtoehtojen kanssa (munavoita, tuorejuustoa yms). Ja samoin makeaa jotain pienempää, ei välttämättä täytekakkua. Ehkä se on niin vanha ja kulunut ajatus.
Vieraat ovat kaikki lähiseudulta, joten emme ajatelleet tarjota lämmintä ruokaa. Paahtopaisti- ym. leivät kuulostavat kivoilta, niitä voisi tehdä 2-3 sorttia. Voileipäkakku tylsistyttää ku sitä on aina joka juhlassa, olen miettinyt että voisiko sen korvata annospaloiksi piparimuoteilla leikeltyjä " voileipäleivoksia" tms.
Mitä muita kakkuvaihtoehtoja olisi kuin kerma-, prinsessa-, sacher- tai ellen svinhufvudin kakku?
ap
pieniä suupaloja saat täyttämällä tuulihattuja erimakuisilla täytteillä.
Just eilen katselin kun etsin myös ideoita ristiäisiin.
Helppo laittaa, juhlava ja vähän erilaista kun perinteinen tavallinen tarjoilu.
niillä ihania juustokakku tai suklaamoussekakku tyyppisiä ja ovat todella kauniita!
Rainbow:n cocktailpiirikat ovat ihania! Meillä oli niitä tarjolla ristiäisissä. Siihen vielä muna-voita. Meillä ainakin makeat jäi melkolailla syömättä ja suolaiset teki kauppaa.