Sähköauto ja kyläily
Hei, miten olette ratkaisseet sähköauton latauksen, kun olette kauempana kotoa kyläreissulla? Lataatteko isäntäväen piikkiin vai miten toimitte? Ja toisinpäin, kun teille tulee vieraita, niin annatteko ladata ilmaiseksi? Itse mietin kohdallani, että lataisin jossain asemalla enkä isäntäväen piikkiin, tai jos tarve olisi pihassa ladata niin tottakai sen maksaisin.
Kommentit (43)
Nykyisellä julkisella latausverkostolla ei tarvitse edes miettiä mitään kylässä lataamista. Se on sitten eri asia jos käy usein jonkun hyvin läheisen tutun mökillä tms ja sovitaan lataamisesta.
Pikalaturissa hetki, kuka jaksaa nysvätä jonkun 10a schukolatauksen kanssa.
Kysyn etukäteen voinko ladata teillä ja maksan siitä myös. Meillä saa myös ladata tarvittaessa.
Saako täysbensa-autoa tankata kyläpaikan piikkiin vai pitääkö siitä maksaa?
Ihan samanlailla kuin polttomoottorilla, itse tankataan niin itse hoitaa sähköautoilijatkin akut täyteen.
No täällä on tietenkin runsaasti porukkaa, jotka eivät sitä voi hyväksyä. Ja tottahan se on sama ladata jollain oikealla laturilla. Jos kyläpaikassa on tavallinen pistorasia, ei siitä kovin paljoa ehdi latailemaan, ellei sitten ole yökuntiin menossa.
Jos alkaa kysymään, kannattaa muotoilla kysymys niin, että siihen on helppoa vastata kieltävästi. Jos kysymyksen esittää niin, että latauksen pitäisi olla itsestäänselvyys, voidaan siihen suostua vaikka ei oikeasti edes haluttaisi.
Aika harvassa lienevät nykyään ne tilanteet, joissa sähköauton lataus ei olisi ihan samalla tavalla hoidettavissa kuin auton tankkaaminenkin, harvalla sitä on kylässä bensakanisteriakaan mukana vaan auto tankataan matkan varrella huoltoasemalla.
Siellä ladataan missä saa lisää virtaa.
Joskus kartalla ilmoitettu latausasema onkin epä-
kunnossa niin hyvät kaverit ovat kalliita.
Tankkaan aina bensa-autoni lappoamalla bensaa isäntäväen tankista.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäsi olet tietysti nerokas, mutta voin kertoa, että sähköauton latauksen kustannukset (ellei ole hävyttömän kallis kiinteä sopimus tai poikkeuksellisen kallis pörssisähkö) ovat murto-osa bensan hinnasta. Lisäksi lähes kaikilla saa pihasta sähköä, mutta todella harvalla bensaa.
Kyseessä on siis täysin eri asia, mutta tottakai siitä täytyy erikseen sopia, eikä pitää itsestäänselvyytenä, niin kuin vaikka kännykän lataamista.
Yleensä pihalla aina pistorasia kyläpaikassa ja siihen laitetaan. Usein eivät edes huomaa että on laitettu lataukseen.
En maksa vieraille bensaa tai dieseliäkään, joten miksi tarjoaisin sähkökään.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kyllä tilasäiliöstä laittaa löpöt tankkiin jos vieras uskaltas ajella sit
Joskus, jos on ollut tarve ladata kyläillessä, niin olen kysynyt että passaako ladata ja lisännyt, että toki maksan. Kyllä sitä schukostakin yön yli saa ihan mukavasti virtaskaa akkuihin kuitenkin.
Vaikea nähdä asiassa mitään ongelmaa, paitsi bensa-pelleillä, joille on kova pala ilmeisesti se että kellään ei ole pihassa omaa bensapumppua, mistä voisi kysellä bensaa edes maksua vastaan.
Tää on jotenkin niin hauskaa: ei meillä ole pihassa latausasemaa enkä viitsi ikkunasta vetää pitkää jatkojohtoa, jotta vieraat voi ladata autonsa. Miksi edes pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin niin hauskaa: ei meillä ole pihassa latausasemaa enkä viitsi ikkunasta vetää pitkää jatkojohtoa, jotta vieraat voi ladata autonsa. Miksi edes pitäisi?
Jos asut omakotitalossa, eikä sulla ole minkään valtakunnan pistorasiaa ulkona, niin morjens. Kuka latvaroso tässä nyt on mitään puhunut siitä, että pitäisi jostain yläkerran ikknuan kautta vetää jatkoroikkia sähköauton lataamiseksi.
Minä lataan autoni julkisilla asemilla. Samaa odottaisin vierailtakin. Meillä on kotipihassa kunnon laturi, ei tarvitse normi sähköpistokkeella latailla. Käytössä on pieni täyssähkö ja isompi lataushybridi.
Sinulla on kunnon laturi pihassa, mutta tekstisi perusteella et sitä käytä, vaan lataat autosi julkisilla asemilla. Mikä järki tässä nyt on?
Latauspisteet on sitä varten.