Mulle laitettiin tänään hormonikierukka ja oli kamalaa. :(
Meinasin pyörtyä tutkimuspöydälle ja sitten kun pääsin ylös ja ulos, niin alkoi huimaus ja oksettava olo, jota kesti ehkä puoli tuntia. Vaikka istuin, tuntui, että pyörryn hetkenä minä hyvänsä.
Onneksi olo nyt hyvä, eikä vatsaakaan juili.
Jospa kapistus olisi hyvä! :)
Kommentit (19)
Itse olen kuullut vain hyviä. -ap-
Itse olen kuullut vain hyviä. -ap-
muutamia mainitakseni
Jos jollain alapää haisee niin se nyt ei kierukasta johdu vaan omasta hygieniasta : ) Mulle kierukka aiheutti masennuksen jota hoidettiin 4-vuotta lääkkeillä. Masennus loppui kun kierukka lähti ja takaisin ei ole lääkärikään sitä suositellut laitettavan, koska minulle se aiheuttaa masennusta ja ahdistuneisuushäiriön.
Siinä ei hengittelyllä ole mitään tekemistä.
kierukan kyvystä aiheuttaa masennusta kuin sinä. Hänestä se oli hyvinkin mahdollista. Olisin ottanut varmasti kierukan aiemmin pois jos olisin tiennyt, että masennukseni katkeaisi kuin seinään sen poiston jälkeen.
Hormonin pitäisi olla paikallinen ja ei vaikuttaa yhtään mihinkään, mutta todella monelle se kuitenkin aiheuttaa jotain.
Jos kierukasta erittyvä mitättömän vähäinen keltarauhashormoni kerran aiheuttaa masennusta. Mitä en tosin usko.
Minä en edes tunnistanut itseäni masentuneeksi kierukan kanssa, vasta sitten kun se poistettiin, tajusin miten harmaata elämä oli niinä kierukkavuosina. Aivan kuin verho olisi vedetty pois silmieni edestä, kaikki oli jotenkin kirkkaampaa, aloin taas nauraa ja nauttia elämästä.
Niinä vuosina oli muuten myös sellaista ahdistusta, että jouduin "pakenemaan" julkisilta paikoilta, ja esimerkiksi keräämään tunnin verran voimia ja rohkeutta että pystyin hakemaan lapseni hoidosta. Ei sellaista ole enää ollut, liekö sitten kierukan syytä sekin.
Joka tapauksessa olen sen kokemuksen jälkeen todella arka kokeilemaan mitään hormoniehkäisyä. Pillereitä olen lääkärin "pakottamana" syönyt pari kuukautta, ja se kokeilu meinasi päättyä avioeroon, joten ei kiitos niitäkään.
kondomi ja kuparikierukka on vaihtoehdot. Valittiin kondomi.
siinä on Mirenasta tiedot
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml
Jos kierukasta erittyvä mitättömän vähäinen keltarauhashormoni kerran aiheuttaa masennusta. Mitä en tosin usko.
Jos jollain alapää haisee niin se nyt ei kierukasta johdu vaan omasta hygieniasta : ) Mulle kierukka aiheutti masennuksen jota hoidettiin 4-vuotta lääkkeillä. Masennus loppui kun kierukka lähti ja takaisin ei ole lääkärikään sitä suositellut laitettavan, koska minulle se aiheuttaa masennusta ja ahdistuneisuushäiriön.
Mulla aiheutti masennusta katkennut kynsi ;)
hyvin pieni määrä keltarauhashormonia aiheuttaa masennusta, niin pillereissä. laastareissa ym oleva moninkertaisesti isompi määrä aiheuttaa myös masennuksen. Olisikohan ollut sattumaa että masennus ja ahdistus alkoivat hellittää samoihin aikoihin kun kierukka poistettiin. Jossain vaiheessahan yleensä masennus alkaa hellittää.
Vaikka ne ehkäisevät, niistä tulee paljon ns. mielellisiä vaikutuksia: kiukkuamista, ahdistusta, masennusta.
Aikaisin aloitetut hormoniehkäisyt estävät sen että nainen tietäisi millainen hänen vointinsa olisi ilman hormoneja.
hyvin pieni määrä keltarauhashormonia aiheuttaa masennusta, niin pillereissä. laastareissa ym oleva moninkertaisesti isompi määrä aiheuttaa myös masennuksen. Olisikohan ollut sattumaa että masennus ja ahdistus alkoivat hellittää samoihin aikoihin kun kierukka poistettiin. Jossain vaiheessahan yleensä masennus alkaa hellittää.
mulle aiheutti ongelmia ,meni kodun ulkopuolelle laitossa,suolen viereen.0,5v meni ja ihmettelin miksi ei auta runsaisiin vuotoihin,onnex en tullu raskaaksi.muutaman ronkkimis lääkärikäynnin jälkeen röngtenillä katsovat että oho...mennyt kohdun seinän läpi(huom! laitettu 2kk synnytyksen jälkeen,pehmeät seinämät kuulemma vielä oli) ei muutakun täystysleikkauksella pois,eikä suositella mulle enään.mutta tämä on mun kokemus....ei sulle käy näin.mulla huono tuuri!!!!
Miten olet synnytyksistä selvinnyt (vai oletko edes?) jos pelkkä kierukan laitto on noin vaikeaa`?
Sehän hienosti parantunut masennus oli.
Kannattaa siis tarkkailla oloaan ja pitää vaikka päiväkirjaa ja jos huomaa erikoisia oireita esim . mielialassa, niin miettiä johtuisivatko kierukasta. Luulen, että kierukka ainakin altistaa masennukselle tai pahentaa sitä. Minulla masennusoireet alkoivat samaan aikaan kierukan laittamisen kanssa (2kk synnytyksestä). Ja btw, eivät kaikkien kuukautiset lopu. Kierukka oli minulla 1,5v ja koko ajan vuosin, ehkä vähän normaalia vähemmän.
ja kaiken huipuksi sain heti laittoa seuraavien kuukautisten yhteydessä hillittömän kohtutulehduksen. Kyseessä oli tosin kuparikierukka, mutta yhtä kaikki kamallaa se oli silti. Yrittivät ehdotella mulle hormonikierukkaa, mutta kieltäydyin kunniasta koska mulle tulee kaikista hormonaalisista ehkäisyvälineistä hirveät psyykkiset sivuvaikutukset (haluttomuus, aggressiivisuus, itkuisuus, unettomuus, masennus). Ja lisäksi se laitto tosiaan oli niin kamalaa, että siihen en suostu ikinä enää uudelleen.
Kaikki kierukat on saatanasta ja hormonaaliset ehkäisyvälineet samaten!
Monellehan sen laiton jälkeen tulee huimausta.