Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan ruokanirsoilu on vaarassa tuhota koko perheen

Vierailija
26.02.2025 |

Olen aivan loppu. Lanttuväsymys on saavuttanut maksimipisteensä tässä taloudessa. Poikani, 14-vuotias nuori mies, EI voi sietää lanttua. Eikä naurista. Eikä edes ajatusta niistä. Tätä on jatkunut vuosia, ja minä en enää jaksa. Olen yrittänyt kaikkea. Ihan kaikkea. Aloitimme jo, kun hän oli pieni. Soseutin lanttua bataatin joukkoon huomasi ja sylki. Kokeilin perunamuussin seassa haistoi, maistoi ja veti suun niin mutrulle, että katsoin parhaaksi olla jatkamatta. Keitossa? Ei toivoakaan. Lanttulaatikossa jouluna? "Äiti, ei kiitos." Kokeilin lanttua raasteena, uunissa, wokissa, röstinä, grillattuna, jopa lanttusipseinä! Ja aina sama ilme: inho, torjunta, totaalinen kieltäytyminen.

Hän ei ole muutenkaan erityisen nirso! Porkkanat menevät, perunat ilman ongelmia, punajuuri jopa ihan ok. Mutta lanttu ja nauris mahdoton yhdistelmä. Olemme yrittäneet keskustella, että makuaisti kehittyy, että kannattaa totutella, että jos nyt vain maistaisi pikkuisen. Ei. Ei onnistu. Ihan kuin kyse olisi jostain kavereilta opitusta asennevammasta. Jos lanttua on ruuassa, hän joko ei syö ollenkaan tai poimii ne pois kirurgin tarkkuudella. Tämä ei ehkä kuulosta suurelta ongelmalta, mutta vuosien varrella se on aiheuttanut käsittämättömän määrän riitoja. Olemme puolisoni kanssa eri linjoilla: minä olen ollut tiukempi, että kaikkia ruokia on opittava syömään, puoliso taas kallistuu enemmän sille kannalle, että "no antaa olla, ei kai kaikkien tarvitse kaikkea syödä". Mutta entä jos joskus tulee tilanne, että on vain lantturuokaa tarjolla? Mitä hän tekee sitten? Onko tämä nyt merkki siitä, että en ole kasvattanut häntä tarpeeksi joustavaksi syömisen suhteen?

Ja ehkä tämä kaikki on nyt vain kasautunut mielessäni, mutta tuntuu, että tämä lanttukiista symboloi jotain suurempaa. Onko tämä vain alkusoittoa sille, että teini-iässä kaikki menee vaikeaksi? Mitä minä teen väärin? Pitäisikö antaa olla? Vai pakottaa? Vai kehittää joku uusi, ovela lähestymistapa? Olen oikeasti loppu tähän taisteluun. Onko jollain muulla ollut vastaavaa tilannetta? Mitä teitte? Vai annanko vain periksi ja hyväksyn, että minun lapseni on lanttuvapaa loppuelämänsä?

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sulle kaljaa kyytipojaksi

Vierailija
2/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä filsaatio sulla on lanttuihin ja nauriksion? Trolli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon muitakin kasviksia kuin lanttu. Tarjoa niitä. On aika pieni murhe, jos hän nirsoilee vain yhden kasviksen kohdalla.

Oma lapseni ei syö kukkakaalia, joten jos tehdään jotain ruokaa, missä sitä on, hän ottaa muita kasviksia mutta jättää kukkakaalit syömättä. Jääpä minulle sitten enemmän kukkakaalia.

Vierailija
4/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on paljon muitakin kasviksia kuin lanttu. Tarjoa niitä. On aika pieni murhe, jos hän nirsoilee vain yhden kasviksen kohdalla.

Oma lapseni ei syö kukkakaalia, joten jos tehdään jotain ruokaa, missä sitä on, hän ottaa muita kasviksia mutta jättää kukkakaalit syömättä. Jääpä minulle sitten enemmän kukkakaalia.

Lanttu nyt sattuu olemaan edullinen kotimainen juures ja aika keskeinen aines niissä ruuissa, mitä meillä kokataan. Siinä mielessä tuo nirsoilu on koko perheen kannalta tuhoisaa kun pojalle pitäisi sitten tehdä omat ruuat harvase kerta. Olisi muutoinkin hyvä oppia sietämään uusia makuja.

Ap

Vierailija
5/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska.

Vierailija
6/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

dingdong

Vierailija
7/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lanttu nyt sattuu olemaan edullinen kotimainen juures ja aika keskeinen aines niissä ruuissa, mitä meillä kokataan. Siinä mielessä tuo nirsoilu on koko perheen kannalta tuhoisaa kun pojalle pitäisi sitten tehdä omat ruuat harvase kerta. Olisi muutoinkin hyvä oppia sietämään uusia makuja.

Ap

Missä ruokalajeissa lanttu on keskeisessä roolissa?

Vierailija
8/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska.

Mitä hauskaa tässä on, että jonkun lapsella on ruokavamma joka estää syömästä suurta osaa perheessä tarjoiltavista ruuista?

Vierailija
9/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole ymmärtänyt, että makuaisti periytyy geeneissä. Jos lanttu ja nauris maistuvat lapsesi suussa syömäkelvottomilta, on syy teidän vanhempien geeneissä. 

Kaikenlaiset pösilöt saavat lapsia hankkia...

Vierailija
10/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No esim. lantturaasteessa ja lanttulaatikossa nyt pari esimerkkiä mainitakseni.

11/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään niitä syö 😅 Keitossa saattaa mennä, ja jouluna pakko ottaa vähän sitä lanttulootaakin, mutta en tykkää 

Vierailija
12/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta. Onneks on muitakin safkoja!

Vierailija
13/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä jaksettu kirjoittaa pitkä ja typerä provo. Ja jos ei ole provo, niin olet kyllä typerin ihminen jonka olen vähään aikaan nähnyt. Tunge ne pahalta maistuvat nauriit ja lantut vaikka ahteriisi.

Vierailija
14/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on semmonen juttu, ET VOI sille mitään!

Harmo, kun en muista, mihin se liittyy mutta itellä on kanssa semmonen "häiriö". EN kertakaikkiaan saa lihaa alas, en mitenkään. Siis en laita lihaa missään muodossa.

Sitäpaitsi tämä on trolli, oikea aikuinen jättää ostamatta ja antaa olla, pakottamalla ei saa mitään aikaiseksi.

Vierailija
15/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

NO LANTTULAATIKOSSA!

Vierailija
16/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lanttulaatikkoa on tarjolla ainoana ruokana kovinkin usein?

Vierailija
17/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä syödään, mitä tarjolla on. Jos ei maistu niin ollaan ilman vallan. Kyllä alkaa pojalle lanttu maistua kun on viisi päivää syömättä. Nälkä on paras mauste, kuten sanotaan.

Vierailija
18/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anna lapsen itse annostella tai annostele pieni määrä kerralla. Syömään pakottaminen tai lautasen tyhjäksi syömisen vaatimus sekoittavat lapsen omaa intuitiota kylläisyydestä. Tutkimusten mukaan tuloksena voi olla vinoutunut suhde ruokaan, makeanhimo ja kasvanut lihomisen riski. Ruoalla ei pidä palkita.14.10.2021"

"Lapsilla on oikeus hyvään kohteluun - myös ruokapöydässä"

https://www.lapsenoikeudet.fi/blogi/lapsilla-on-oikeus-hyvaan-kohteluun…

Vierailija
19/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No lantturuuassa. Duh

Vierailija
20/120 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jopa vähän tykkäsin tästä provosta!

Olispa lanttulaatikkoa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän