Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisikohan nykyään laillista kuljettaa lapsia ulkona talutushihnassa kuin koiraa?

Vierailija
25.02.2025 |

Ainakaan en ole nähnyt sellaisia vuosikymmeniin. Ainakin 50-60 -luvuilla sellaista käytettiin. Perin metrin hihna ja lapsella valjaat ympärillä. Ei sentään kaulapantaa. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein niin pari viikkoa sitten kun taapero lakkasi istumasta rattaissa vapaaehtoisesti. Sain ihmisiltä pelkästään ihailevia ja kannustavia kommentteja. Sittemmin palasi rattaisiin, koska matkat valjaissa oli myös mahdottomia kun istui vain keskellä kuraisia teitä ja koko päivä meni matkaan päiväkodista kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2-3 vuotiaalla valjaat. Asuttiin silloin suurkaupungissa, lapsi oli vikkeläliikkeinen eikä viihtynyt rattaissa. Valjaat hankittiin kauppareissuja varten. Meillä oli parin kilometrin matka kunnon kauppaan, puolet matkasta ison tien vieressä kävellen. Lapsi käveli yleensä toiseen suuntaan ja toiseen istui rattaissa. Tuntui vaan turvallisemmalta pitää lapsi vajaista kiinni rattaissa. 

Vierailija
24/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ettei vaan kuonokoppakin?

Ja yritit olla hauska? 

Kuonokoppaa voisi käyttää joillekin vanhemmille lapsille tai teineille.

Vierailija
25/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset olivat pienempiä aika meneviä, mutta silti ihan käsi kädessä kävely onnistui hyvin. En ymmärrä valjaita. Ainoat tuntemani käyttäjät olleet vielä kaiken lisäksi yhden lapsen äitejä.

On niitä vaiheita kun sekään ei onnistu millään.

Vierailija
26/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli parivuotiaalla pikkuinen reppu, jossa oli "talutushihna". Muistaakseni ostin repun Kanadan matkalta.

Vierailija
27/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden talutushihnojen pitäisi olla pakollisia ainakin kaupoissa.

Vierailija
28/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävän näköistä kun joku 2-metrinen vanhempi taluttaa pikkutaaperoa ilman valjaita ja taaperolla on käsi suorana ylhäällä ja vanhempi taas joutuu kulkemaan kumarassa jotta ylettää. Paikat mahtaa olla kipeinä molemmilla kävelyn jälkeen.

Vierailija
29/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli valjaat käytössä ihan 80-luvulle asti, äidillä oli 4 lasta ja kukaan meistä ei pääsyt juoksemaan auton alle kun oltiin valjaissa. Ei meistä kukaan ollut erityisen vilkas, mutta pikkulapsilla ei ole itsesuojeluvaistoa ja ne lähtee kuin raketti niin ihan hyvä että ovat talutushihnassa.

Mihin ikään asti noita käytettiin?

Minulla oli vielä sellaisessa iässä, että on hyvin hämärä muistikuva siitä, eli todennäköisesti noin 3-vuotiaana.

Vierailija
30/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset olivat pienempiä aika meneviä, mutta silti ihan käsi kädessä kävely onnistui hyvin. En ymmärrä valjaita. Ainoat tuntemani käyttäjät olleet vielä kaiken lisäksi yhden lapsen äitejä.

Jos lapsi on tosi vilkas, ei ole ihme, jos jää ainoaksi. Eli syy valjaisiin ei ole siinä, että lapsia on vain yksi, vaan yksilapsisuuden syy on sama kuin valjaiden.

Vierailija
31/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli itsellä käytössä kultaisella 60-luvulla. Myöhemmin niitä valjaita käytettiin siskojen ja pihan lapsien kanssa hevosleikeissä. Nahkaa olivat

Vierailija
32/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin viimeviikolla kun yks äiti talutti lastaan kaupassa. Huvittavan näköistä 

Vierailija
33/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo pitää mua kireellä hihnalla. Oon ihan maton alla.

Vierailija
34/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin ulkoiluissa lapsilla on valjaat. Siis aina aamupäivällä, kun käyvät noin 3 km kävelyllä ennen lounasta.

Siis mitä ihmettä, minkä ikäisistä tässä oikein kyse ja missä päin Suomea? Aika pitkä jokapäiväiseksi lenkiksi lapsille, jos eivät siis erikseen käy jossain leikkipuistossa, metsäretkellä tms. En pitäisi tuollaisessa päiväkodissa todellakaan lastani.

Vierailija
35/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo pitää mua kireellä hihnalla. Oon ihan maton alla.

Tossun siis

Vierailija
36/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun 1-2-vuotiaan kanssa yhtään enemmän käsi kädessä käveleminen on aika epäergonomista molemmille. Meillä oli 1,5-vuotiaalla kengännauhoista askarrellut hätävaljaat ulkomaanmatkalla jossa lapsi piti pitää hengissä 50 cm leveillä jalkakäytävillä.

Kotona oli isommalla lapsella käytössä noin metrin mittaiseen nauhaa sidottu nyrkkiin mahtuva pehmo jota lapsi piti kädessään ja nauhan toinen pää oli kiinni pikkusisaruksen rattaissa. Se auttoi pitämään lapsen samassa rauhallisessa kävelytahdissa mutta ei ollut yhtä epämiellyttävä kuin rattaiden asiassa kiinni roikkuminen tai aikuiselle yhtä hankala kuin kädestä pitäminen (esim. samalla kun työntää rattaita hangessa). 

Vierailija
37/38 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut taluttavat lasta haalarin hupusta kiinni pitäen.

Vierailija
38/38 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50- ja 60-luvuilla oli aika erilainen kasvatuskulttuuri kuin mitä nykyisin. Silloin ei paljoa piitattu lastenoikeuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän