Opet ja muut: mikä olisi stressittömämpi vaihtoehto open työlle?
Olen tässä miettinyt ensi syksyä. Jos nykyisestä työstäni ei tarjota jatkoa, tai vaikka tarjottaisiinkin, niin mitä tekisin? Toisaalta tykkään opettajan työstä paljonkin, mutta toisaalta stressi on usein huipussaan. Onko joku ope vaihtanut muulle alalle? Kokemuksia ja näkemyksiä - kannattaako alan vaihto ja mikä olisi sellainen ala, jolla ei olisi koko ajan samanlainen kiire kuin open työssä?
Kommentit (10)
olen oikealta ammatiltani yliopistotutkija. Sen lisäksi olen tehnyt pätkähommia aineen- ja luokanopettajan sijaisena, toimittajana ja projektisihteerinä eirilaisissa tutkimusprojekteissa.
Kaikista näistä hommista aineenopettajan työ oli ehdottomasti stressittömintä, sitten luokanopettajan. Kaikki muu oli stressaavampaa.
Tunnen monia opeiksi vaihtaneita ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat päässeet yksityisen sektorin rumbasta eroon. Itse olin ensin opettaja ja ajattelin, että yksityisellä on hauskempaa ja palkkakin parempi. No, neljä vuotta yksityisellä pikkupomona toi ruman todellisuuden eteen ja paluu opettajaksi sen jälkeen. Opettajana on välillä raskastakin, mutta silti työ on stressitön ja kevyt verrattuna teollisuuden ylempien toimihenkilöiden töihin. Ja ei siinä palkassakaan ollut niin kauheaa eroa, erityisesti, jos arvostaa hiukankin vapaa-aikaa.
ehkä sitten pysyttelen näissä open hommissa, kun tuollaisia vastauksia tuli. Opetan nuoria, joiden kanssa menee mukavasti. Mutta se mikä stressaa on valtavat pinot arvioitavia tehtäviä, kaikki muut hoidettavat asiat. Kehittämistyö ym.
No, toisaalta opon homma on kyllä varsin hektistä ja koko ajan on monta rautaa tulessa ja paljon keskeneräisiä asioita, joten eipä sekään homma helposti stressaantuvalle taida sopia...
toisaalta ei sitä taitaisi raaskia jättää lapsia
mutta teen muita töitä.
Musta tuntuu, että tällaisella stressiin taipuvaisella ylitunnollisella opettajaluonteella sitä stressaisi varmaan kaikkia töitä. Toimistohommia olen kokeillut, mutta ne olivat sitten tappotylsiä. Jos haluaa luovan ja vauhdikkaan työn, niin on vaan pakko sietää stressiä.
SIJAISELLA ei olekaan stressiä, koska ei ole vastuuta pitkällä tähtäimellä suunnittelusta, numeroista, jatkuvuudesta... jne. Yläastehommat mielestäni raskaimpia, oppilaat ovat nykyään laatutietoisia. Ryhmät suuria ja mukaan mahtuu aina jokin erityisoppilas
Leppoisaa työnhakijoiden haastattelua virka-aikana. Palkka on tosin yhtä surkea kuin sosiaalityöntekijöillä.
Vierailija:
SIJAISELLA ei olekaan stressiä, koska ei ole vastuuta pitkällä tähtäimellä suunnittelusta, numeroista, jatkuvuudesta... jne. Yläastehommat mielestäni raskaimpia, oppilaat ovat nykyään laatutietoisia. Ryhmät suuria ja mukaan mahtuu aina jokin erityisoppilas
Mistään suunnittelusta tai jatkuvuudesta taas ei vastaa tavallinen vakiopettajakaan, koska ne hoitaa rehtori. Vakivirankin omaava opettaja voidaan siirtää toiseen kouluun samassa kunnassa koska vaan, näin on ainakin Tampereella.
Minkä ikäisiä opetat?
Itse opetan 7-9 luokkia. Oletko ollut jossain muussa työssä? Itse olen onnellinen, kun stressiä on niin vähän verrattuna edelliseen tuotekehitys työhöni!