Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä lapset päättää mitä syö ja juo ja mitä ei?

Vierailija
08.03.2007 |

Tuttavani 2v ei juo KOSKAAN maitoa koska ei tykkää maidosta... Äidin mielestä se on ok ja antaa lapsen juoda mehua. Toinen lapsi ei kuulemma syö hedelmiä ja äiti antaa niiden sijasta keksejä! Kolmas lapsi on alle vuoden ja syö päivittäin KARKKIA, niiden jälkeen ei oikea ruoka maistu, mutta se ei kuulemma haittaa, pääasia että on hiljaa???

Kummallista, itse 2v äitinä kyllä päätän mitä lapsi syö, kyllähän tuon ikäinen tarvii maitoa!!! Tai edes kalkkitabletteja, mutta niitä ei oo jaksettu ostaa...

Kysyin, että onko varannut aikaa allergiatestiin, että jos siinä löytyisi syy miksei lapselle maito kelpaa (että jos tulee maha kipeäksi jne), niin äiti sanoo, ettei ei oo varannut ku ei jaksa ja neuvolan täti on tyhmä???

Kummallista...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset määrää milloin ja mitä ruokaa syödään ja saako lapset ottaa minkälaista välipalaa, toisinaan on kyllä vaihtoehtoja jolloin lapset saavat valita mieleisensä ruuan/juoman tms. Mutta siis enimmäkseen eivät saa päättää.

Vierailija
2/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tarjoa tilalle muutakaan vaihtoehtoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ihminen ylipäätään tarvitse lehmänmaitoa. On kokonaisia kulttuureja, joissa maitoa on käytetty äärimmäisen vähän ja hyvin on voitu ja terveenä pysytty -- mieti vaikka kiinaa. Ei osteoporoosia ollenkaan eikä ylipaino-ongelmiakaan ennen kuin läntinen sokeri-suklaa-peruna-venhähöttö-makea maitotuote-ruokavalio alkoi yleistyä... Kalsiumia saa vihreistä vihanneksista ja sen imeytyminen on kiinni D-vitamiinista -- pelkkä maito ei takaa kalsiumin saantia...

Meillä lapsi päättää syömisestään määrän osalta -- voi myös päättää olla kokonaan ilman. Maitotuotteita emme juuri käytä, ja hyvin voimme. Lapsi tykkää enemmän kauramaidosta, joten sitä juo joskus ja joskus meillä on toki maitoa ruoassa ja juustoa syödään kyllä. En ole koskaan kipeä, kaikki veriarvot ovat huippuluokkaa ja mitat ihanteelliset. Pätee koko perheeseen:)

Vierailija
4/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa itse päättää mitä esim. syö aamupalaksi. Vaihtoehdot tietysti ovat leipää, puuroa, jugurttia, jne eli ei mitään karkkia ja pullaa kuitenkaan. Tämä siksi että itselläni on aamusyöminen vaikeaa (ollut aina) ja oksennus tulee jos joku laittaa heti herättyäni eteen lautasen puuroa. Lapsuuden kammojen takia olen päättänyt että meillä ei ole puuro-pakkoa. Ja yllättävän monesti ne lapset kuitenkin haluaa sitä puuroa kun se ei ole mikää pakko.

Samoin on jotain ruoka-aineita mitä ei ole pakko syödä jos ei tykkää. Esim. kolmesta lapsesta kukaan ei tykkää appelsiineista ja kaksi ei syö tomaattia. Syövät kyllä muita kasviksia ja hedelmiä. Että kyllä lapset saa päättää mitä syövät terveellisistä vaihtoehdoista, mutta ruokaa ei voi korvata herkuilla. Ja maitoa on aina juotava ensin jotta saa mitään muuta juotavaa.

Vierailija
5/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden sisällä on sitten liikkumavaraa.

Aamupalaksi meillä on pääsääntöisesti aina puuro ilman lisukkeita, koska se on lasten herkkua eivätkä kuitenkaan suostu syömään mitään murojakaan. Viikonloppuna saavat joskus valita, ottavatko puuron sijaan jogurtin, ja leivänpäälliset ja leipälajin saavat itse valita, jos valinnanvaraa kotona sillä hetkellä on.

Lämpimillä aterioilla kaikkea pitää ottaa vähän. Jos ei tykkään jostain, pienen palan maistaminen riittää. Vaihtoehtoja ei yleensä ole.

Välipaloja meillä ei juuri ehditä syömään mutta jos ehditään, niin lapset saavat yleensä itse valita, ottavatko hedelmää tai voileipää tai vaikka kumpaakin, jos on kova nälkä. Jos on kiire, niin äiti ja isä voivat kyllä päättää, että sillä kertaa mandariini on ainoa vaihtoehto jne.

Eli vanhemmat määräävät suuret linjat ja tietyistä asioista voidaan neuvotella :).

Vierailija
6/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim joskus kysytään mitä ruokaa tekisi mieli (tämä ei tarkoita että sitä ruokaa välttämättä tehdään, mutta asia otetaan harkintaa, kun se valmistus aikakin vaikuttaa monesti, esim ladsagnea ei ihan 30 minuuttiin valmista ja joskus tarvii nopeita ruokia) tai joskus kysytään juotko ruuan kanssa maitoa vai vettä, otatko ruisleipää vai vaaleaa leipää, tms. joihin ei ole vain yhtä sopivaa vastausta.

Vierailija
7/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokana on sitä mitä on, mutta esim. välipalan saa 2v päättää itse (leipä, jogurtti, hedelmä vai mikä ja juomaksi mehu tai maito). Aamulla ja illalla syö aina puuroa. Ruokajuomana maito. Eli on joustovaraa, mutta lapsi ei pyöritä mitään ruokasirkusta meillä.

Vierailija
8/8 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla saa puuroa, leipää, muroja, jugurttia tms. mitä nyt itse haluaa. Mutta esim, jugurttia saa syödä enintään kolme purkkia (purkit on 50-60g) ja sen jälkeen pitää syödä jotain muuta. Lounaan ja välipalan syö päiväkodissa ja niihin ei voi itse vaikuttaa muuta kuin määrän osalta. Päivälliseenkään ei oikein voi vaikuttaa, kun se pitää saada nopesti pöytään. Iltapalalla taas saa itse päättää mitä syö aamupalan tapaan.

Jos haluaa jotain muuta kuin mitä on tarjolla, niin saa sitä kunhan lautanen on syöty tyhjäksi. Monesti meillä on viikonloppuisin jotain jälkiruokaa, ja sitä saa kunhan on edes vähän maistanut ruokaa, mutta pitää odottaa että kaikki ovat syöneet ennen kuin saa jälkiruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi