Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat

Vierailija
25.02.2025 |

Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani. 

Kommentit (723)

Vierailija
661/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosielämää...Helsingissä Senaatintorin nurkalla suosittu kahvila. Sinne on aina jonoa. Kerran pöytää, johon olisi mahtunut 4 asiakasta, istui läppärinsä kanssa puuhastelemassa tunnettu nuori naisnäyttelijä. Me ruokailimme viereisessä pöydässä. Neidillä? oli kylmä kahvikuppi  joten oli ostanut sen kun tuli ja sen varjolla istui viemässä pöydän johon olisi mahtunut ruokailemaan tai kahvittelemaan sen aikana ainakin 10 maksavaa asiakasta. Yrittäjän menetys ainakin 200 e.

Neiti? sai murhaavia katseita koko ajan mutta hällä väliä. Hän jäi vielä meidänkin jälkeen ja oli siellä ennen kuin tulimme joten kokonaisaika oli varmaan yli 2 h.

Törkeää käytöstä. Ei mitään puolusteltavaa. Puistot ovat vapaata oleskelualuetta. Ja Oodista voi varata työkentelytiloja.

Sinullakin siis reaktio röyhkeyteen oli katsahtaa paheksuvasti, lol. Ei hitto me suomalaiset ollaan lampaita. Olisit mennyt samaan pöytään ja ja iloisesti lörpötellyt seurueesi kanssa ruokaillessanne. Olis ollut neidin vuoro näyttää hapanta naamaa.

Vierailija
662/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa kahvilassa on eri hinnat baaritiskillä nautittavalle nopeammalle kahville, tunnin pöydässä vietettävälle  notkumiskahville ja kahvimukaan-kahville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät pysty opiskelemaan niissä omissa pikku yksiöissään, minkä veronmaksajat heille kustantavat, joten joutuu valtaamaan läheiset kahvilat ja ostamaan 5 euron latteja, joihin jostain syystä on kuitenkin yllättävän hyvin varaa.

Yliopistoissa on kyllä omat viihtyisät kahviot ja lounasravintolat, joissa saa viettää vapaasti aikaa hyvin vähälläkin rahalla.

Vierailija
664/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ärsytä.

sen sijaan ärsyttävät tilaa vievät ja meluisat vaunumammat, jotka valtaavat kaikki kahvilat jo aamutuimaan.

Vierailija
665/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät pysty opiskelemaan niissä omissa pikku yksiöissään, minkä veronmaksajat heille kustantavat, joten joutuu valtaamaan läheiset kahvilat ja ostamaan 5 euron latteja, joihin jostain syystä on kuitenkin yllättävän hyvin varaa.

Yliopistoissa on kyllä omat viihtyisät kahviot ja lounasravintolat, joissa saa viettää vapaasti aikaa hyvin vähälläkin rahalla.

Ja kirjastoissakin voi istuskella ja työskennellä ihan ilmaiseksi.

Vierailija
666/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän ärsyttää äitylit jotka vaunuineen valtaavat ja tukkivat kahvilat. Sitten käskytetään henkilökuntaa lämmittämään pilttiä ja tuttipulloja tai vaihtoehtoisesti istutaan ryntäät paljaana keskellä kahvilaa, kun normaalit asiakkaat koittavat ruokailla.🤢

Vierailija
667/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon enemmän ärsyttää äitylit jotka vaunuineen valtaavat ja tukkivat kahvilat. Sitten käskytetään henkilökuntaa lämmittämään pilttiä ja tuttipulloja tai vaihtoehtoisesti istutaan ryntäät paljaana keskellä kahvilaa, kun normaalit asiakkaat koittavat ruokailla.🤢

Niin, ja pahimmassa tapauksessa vaihdetaan vielä vaippaa siinä kahvilan pöydässä muiden vieressä!

Vierailija
668/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että jossain pölyisessä kirjastossa tai lukusalissa on sama tunnelma? Meikkaan ennen lähtöä kaksi tuntia ja luuletteko että annan hiustenpidennysten, tekoripsien, geelikynsien, huulitäytteiden, merkkivaatteiden, macbookin ja ipadin jäädä huomaamatta ympäröivältä maailmalta? Haluan postata instagramiin kuvan pöydällä olevasta läppäristä ja ipadista, joissa näkyy opiskelumateriaaleja ja vieressä on esteettinen ja tyylikäs tunnistettavan trendikahvilan latte. Taidatte vain olla kateellisia, kun ette näytä skandinaavilselta ig-mallilta kuten minä.

Vierailija
669/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat on niin ärsyttäviä

Vierailija
670/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta. Itse ostan kyllä enemmän kuin kahvin ja on varmasti kannattavaa yritykselle antaa minun opiskella, mutta miten kahvila erottelee mitä teen läppärillä? Tarvitseeko minun kommentoida heille, teenkö töitä tai opiskelenko, vai chattailenko vaan tuttujen kanssa?

Tuo puisto taitaa mennä boikottiin nyt, tosin on aika ruuhkainen muutenkin eikä mitenkään viihtyisä.

Pointtina ei ole opiskelu vaan se että paikalla ollaan tunteja ja ostetaan yksi kahvi.

Yksikin tunti on liikaa pelkän kahvin hinnalla. Kahvin tai teen juo vartissa. Jos on pienesti syötävää, vaikka joku pulla, niin puoli tuntia on hyvä. Jos ottaa kahvilan ruoka-annoksen tai leivoksen / piirakan ym. niin 45 minuuttia tai jopa tunti on vielä hyväksyttävän rajoissa. Mutta yksi kuppi juotavaa j

Samaa mieltä. Itse olen ollut kahviloiden suurkuluttaja aina. Ostan aina kahvin, päälle santsin. Syön yleensä suolaisen, jonka jälkeen tekee mieli makeaa. Eli jätän hyvin rahaa kahvilalle. Istun yleensä puoli tuntia - tunnin ja lähden pois. Jos on ruuhkaa, lähden aiemmin kun olen valmis. Otan muut huomioon, tämä ei ole muotia Suomessa. Maailmalla kyllä. Siellä häädettäisiin tuollaiset rotat, jotka valtaavat pöytiä tunneiksi pelkän kahvin voimalla. 

Vierailija
671/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä opiskelua tai työskentelyä kahvilassa ja kokonaisen pöydän valtaamista itselle. Korkeintaan jossakin hätätapauksessa läppärin kaivamisen esille kuten, että olet kaukana kotoa ja sun pitää varata lento tai hotelli, mut nekin saa nykysin puhelimella helposti tehtyä. Luulisi olevan kivempi hoitaa tommoset hommat toisten katseilta piilossa, vaikka kirjastossa.

Ymmärrän kahvilassa istumisen ja ajan tappamisen. Suomessa syrjäytyminen on ongelma. Ihmisten ilmoille hakeutuminen on mielestäni ihan tervettä. Uusiin ihmisiin tutustuminen onnistunee kuitenkin helpommin, jos osallistut tapahtumaan mihin kuuluu kahvitarjoilu kuin random kahvilassa. Kahviloissa on myös kiva istua ja odotella junaa, bussi tai mitä tahansa joka alkaa kohta lähettyvillä. Kaikki ei jaksa seisoa jatkuvasti jaloillaan etenkään, jos kärsii sairauksista. Tilanteita on niin monenlaisia. Onhan se vähän nihkeetä, jos maksavat asiakkaat ajetaan mahdollisimman äkkiä ulos, jotta seuraavat pääsee sisälle.

Vierailija
672/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis take away kahvithan on monesti paljon halvempia eli miksi mennä hakemaan take away kahvi kahvilaan, jos sen saa jostain kadunkulmasta suoraan murto-osalla siitä hinnasta, eikä sun sillon tartte edes poiketa reitiltä.

Vierailija
673/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hgin Keskuskadun täydessä Starbucksissa 2 nuorta naista pelasi korttia, yksi kahvikuppi kummallakin.  Ei sekään nyt ihan täysjärkisen toimintaa ole,

Vierailija
674/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa jos kahvilassa pitäisi se 5 euron kahvi vain kipata naamaan ja kävellä äkkiä ulos kun kahvila on juuri se paikka johon tullaan istumaan ...

Minusta maksimi aika johon asiakas on sovelias käyttämään istumapaikkaa kahvin hinnalla olisi n. 1 tunti..

Jos kahvila on liian täysi on siellä  jo muutenkin epämiellyttävä istua ja asioida

Mikään kahvila ei pysy pystyssä, jos siellä istutaan tunti kahvikupin hinnalla. Pöytiä on kuitenkin rajallinen määrä, niin tuon kassavirran voi laskeakin, kun tietää kahvilan aukioloajat. Jos jokainen asiakas ostaisi vain yhden kupin kahvia hintaan 3 euroa ja istuisi tunnin pöydässä läppäreineen, kahvilassa olisi 15 pöytää ja kahvila olisi ma-pe auki 7-17 eli kymmenen tuntia, niin kassavirtaa olisi kuukaudessa 9450. Siitä ensin verot päältä päin pois, sitten maksettava toimitilan vuokra ja vähintään kahden työntekijän palkka sivukuluineen reilu 20 % niin konkkaan menisi ennen kuin ensimmäinen kuukausi olisi päätöksessään.

Siitä vain istuskelemaan tunniksi!

Vierailija
675/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa jos kahvilassa pitäisi se 5 euron kahvi vain kipata naamaan ja kävellä äkkiä ulos kun kahvila on juuri se paikka johon tullaan istumaan ...

Minusta maksimi aika johon asiakas on sovelias käyttämään istumapaikkaa kahvin hinnalla olisi n. 1 tunti..

Jos kahvila on liian täysi on siellä  jo muutenkin epämiellyttävä istua ja asioida

Mikään kahvila ei pysy pystyssä, jos siellä istutaan tunti kahvikupin hinnalla. Pöytiä on kuitenkin rajallinen määrä, niin tuon kassavirran voi laskeakin, kun tietää kahvilan aukioloajat. Jos jokainen asiakas ostaisi vain yhden kupin kahvia hintaan 3 euroa ja istuisi tunnin pöydässä läppäreineen, kahvilassa olisi 15 pöytää ja kahvila olisi ma-pe auki 7-17 eli kymmenen tuntia, niin kassavirtaa olisi kuukaudessa 9450. Siitä ensin verot päältä päin pois, sitten maksettava toimitilan vuokra ja vähintään kahden työntekijän palkka sivukuluineen reilu 20 % niin konkkaan menisi ennen kuin ensimmäinen kuukausi olisi päätöksessään.

Siitä vain istuskelemaan tunniksi!

Ja tässä ei edes laskettu vielä, että kahvi ja laitteet pitää ostaa ensin sisäänkin, ei laskettu sähköjä, sisustusta, toiminnan vakuutuksia, yrityksen perustamiskuluja, pankkipalveluista ja maksupäätteistä aiheutuvia kuluja, siivoustarvikkeita, astioita jne.

Vierailija
676/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni asiakas sitten samantien kääntyy kannoillaan jos kahvila vaikuttaa jo todella vallatulta?

Vierailija
677/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastois ei toi opiskeluun keskittyminen skulaa.

Myyrmäen kirjastos kävin jokunen hetki sitten selailee vähä Laasast ni se mesta vaikutti enemmänkin lasten leikkipuistolt ku vanhan liiton kirjastolt.

Vierailija
678/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin naisvihamielinen kommenttisi on. Syyllistät viattomia ihmisiä jotka viettävät aikaa kahvilassa, kahviloissa käynti on kaikille ihan sosiaalinen tapahtuma jossa hoidetaan ystävyyssuhteita ja vaikkapa työjuttuja. Se antaa yhteisöllisyyden kokemuksen myös yksinäisille, joilla ei muuten olisi ystävää mukaan kahvilakäynnille. Käytät sanoja pissis ja pimu, jotka ovat halvenavia ilmaisuja nuorille naisille. Pari tuntia kahvikupin ääressä enintään olisi toki suositeltavaa olla kahvilassa. Monissa kahviloissa on ihan ohje seinällä, jossa toivotaan pöytäpaikan varaamista enintään kahdeksi tunniksi. Kohteliaat sanankäänteet näissä aina asiakkaille, siten pidetään sivistyneistä käytöstavoista kiinni.

Olen itsekin nainen mutta silti olen sitä mieltä että naistenkin kuuluu ottaa toiset huomioon ja käyttäytyä. Eikä jokaista kritiikkiä ole syytä kääntää naisvihamieliseksi. Enpä tiedä mistä olen oppinut, mutta minulle on kyllä ollut aina itsestään selvää, että kun olen kahvini ja pullani rauhassa syönyt , niin on syytä antaa tilaa seuraaville asiakkaille, jos on ruuhkaa eikä voi pitää paikkaa puolta päivää. 

Vierailija
679/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta. Itse ostan kyllä enemmän kuin kahvin ja on varmasti kannattavaa yritykselle antaa minun opiskella, mutta miten kahvila erottelee mitä teen läppärillä? Tarvitseeko minun kommentoida heille, teenkö töitä tai opiskelenko, vai chattailenko vaan tuttujen kanssa?

Tuo puisto taitaa mennä boikottiin nyt, tosin on aika ruuhkainen muutenkin eikä mitenkään viihtyisä.

Pointtina ei ole opiskelu vaan se että paikalla ollaan tunteja ja ostetaan yksi kahvi.

Yksikin tunti on liikaa pelkän kahvin hinnalla. Kahvin tai teen juo vartissa. Jos on pienesti syötävää, vaikka joku pulla, niin puoli tuntia on hyvä. Jos ottaa kahvilan ruoka-annoksen tai leivoksen / piirakan ym. niin 45 minuuttia tai jopa tunti on vielä hy

Jos sinulla on hyvää seuraa kuten tuttujen kavereita saman pöydän ympärillä, niin siinä menee helposti aikaa kun käydään läpi erilaisia yleisiä ja yksityisiä asioita. Toki sen liikkeen kannattavuuden vuoksi on kohtuullista ostaa muutakin kuin vain yksi pieni kuppi kahvia.

Vierailija
680/723 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut kahviloissa istuttua vuosikausiin. Aiemmin isommassa kaupungissa asuessa kylläkin. Harvoin istuksin pidempiä aikoja, mutta joskus sattui että jämähti jostain syystä yksinään siihen pöytään. Ainakin noina menneinä aikoina  henkilökunnalla oli sellainen tapa että he jossain vaiheessa oikein nätisti hymyillen kävivät korjaamassa sen kahvikupin ym. astiat pois siitä pöydästä. Tyhjän pöydän ääressä tuntee olonsa heti aika orvoksi. Ymmärsin sen pieneksi vihjeeksi että nyt olisi ehkä syytä vapauttaa pöytä jo muille asiakkaille. Tai ainakin käydä ostamassa lisää. Eikä jäänyt edes paha mieli kun se tarjoilija hymyili niin nätisti :) Toimisikohan vielä nykyäänkin? Toki ovela tilanvaltaaja ottaa ison kahvin ja jättää puolet kuppiin niin että voi sanoa että kahvi on vielä kesken...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan