IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat
Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen sanoo tuovansa yhden kahvikupin verran rahaa ja istuu tuntikausia. Montakohan kuppia ehtisi muut juoda ja tuoda lisää rahaa, jos yksi ei valloittaisi paikkaa moneksi tunniksi yhden kupin hinnalla?
1 kahvi on vähemmän rahaa kahvilan pitäjälle kuin 10 kuppia kahvia. En ihmettele, että Pisa tulokset ovat heikentyneet jos läppäritytöt eivät tätä ole omaksuneet.
Ehkä se minä minä on kaikkein tärkeintä.
Pisa tutkimus tehdään ylä-asteella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin yliopistojen lukusalit ovat kadonneet? Tai kirjastojen? Ennen sai jopa paikan varata jos vaikkapa gradua varten piti kerätä kasaan kirjoja ja muistiinpanoja, niin ei tarvinnut korjata pöytää välillä
Yliopistot ovat kalliilla vuokralla tiloissaan ja kaiken ylimääräisen tilan käytöstä on pyritty luopumaan. Ennen oli useita eri osastokohtaisia kirjastoja, joissa lukutiloja ja ryhmätyötiloja. Nyt niistä ol luovuttu ja keskitetty kirjasto yhteen pääkirjastoon.
Tulee käytyä usein opiskelijakirjastossa ja hyvin siellä näyttää olevan tilaa.
Joo mä käyn joka ilta kääntymässä ovella kun se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vähän täytyy ihmetellä, eikö oppilaitoksessa ole tiloja tai edes kirjastoa?
Yliopistolla jota kävin oli tällaista varten todella hyvät tilat, oli se kahvila, aulassa pöytiä, kirjastossa ryhmätilaa ja monenmoista lukusalia. Kerran olen opiskellut läppärin kanssa kahvilassa, kun opintojen loppusuoralla kävin toisella paikkakunnalla työhaastattelussa ja julkisen liikenteen takia olin useamman tunnin etuajassa, joten odotellessani tein kahvilassa johonkin kurssiin tehtäviä. Jotenkin siitä tuli ahdistava fiilis juuri siksi, että tässä nyt pari tuntia istun joten pidin huolen, että join ensin sen kahvin ja otin sitten vielä lounaan, kun päästiin "lounasaikaan". Ei olisi pelkällä kahvikupposella kehdannut sitä yhtäkään kertaa istua, saati päivittäin, vaikka ei täyttä ollutkaan.
12 kertaa tämä asia selitetty tässä ketjussa. Niissä ei ole yhtä rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssäkäyvä, enkä raaski käydä kahvilassa. Opiskeluaikoina kahvi termariin ja voikkari mukaan evääksi ja kirjastoon pänttäämään.
Ennen kirjastossa ei saanut syödä ja meluta. Ah silloin vielä siellä pystyi opiskelemaan.
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole "läppäri vihasta", tai edes nuorten naisten vihasta, niin kuin täällä moni jankuttaa, vaan ärsytyksestä niitä kohtaan, jotka perustavat kahvilan työpöytään oman työskentelytilan ja valtaavat sen moneksi tunniksi. Mulle ainakin on ihan yks lysti, onko se vaikka raamattu tai biblia, jota lukee siinä pöydässä nuori nainen tai vanha mies. Ja jos siellä kahvilassa on oikeasti hyvin tilaa, niin sen kun istuu vaikka 7 tuntia mun puolesta, mutta siinä pitäisi olla pelisilmää. Kun kahvila alkaa täyttyä, niin silloin pitäisi ymmärtää miettiä, että oisko aika siirtyä täältä muualle. Kun ne kahvilat ei vaan oikeasti ole mitään yhteiskunnan ylläpitämiä yleisiä oleskelutiloja.
Ja juuri siksi, että kahvilat ovat yksityisesti omistettuja tiloja, on niiden käytön myyminen kahvilayrittäjän oma asia, eikä julkinen kysymys.
Esimerkiksi Linnanmäki voi my
Ja kyseessä on syrjintä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon IS:n artikkelin kommentti osiossa oli eilen yli 400 kommenttia, ja vähintään 98% oli sitä mieltä että kahvilan ei pidä olla etätyöskentely- opiskelupaikka ja läppäri ihmiset vievät paikan muilta. EIkä ole sopivaa käyttää yrittäjän maksamaa vuokratilaa/sähköä/vessaa jne pelkästään yhden kahvikupin hinnalla.
Luulisi sen nyt pöllömmänkin yksilön ymmärtävän.
Montako kommenttia on vastaavasti kun asiakas on R. o. m. a. ni?
Vierailija kirjoitti:
Kahvilan pitää selkeästi merkitä liikennemerkkityylillä pöydät, jotka ovat kännykkä- ja läppärivapaita. Lisäksi oven kotelias lappu: Meillä myös läppäri/kännykkävapaita pöytiä. Erikseen muutama pöytä, joissa voi käyttää läppäriä ja kännykkää.
Ja sitten vielä etninen suositus ja sukupuoli ja ikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon IS:n artikkelin kommentti osiossa oli eilen yli 400 kommenttia, ja vähintään 98% oli sitä mieltä että kahvilan ei pidä olla etätyöskentely- opiskelupaikka ja läppäri ihmiset vievät paikan muilta. EIkä ole sopivaa käyttää yrittäjän maksamaa vuokratilaa/sähköä/vessaa jne pelkästään yhden kahvikupin hinnalla.
Luulisi sen nyt pöllömmänkin yksilön ymmärtävän.
Outoa on, ettei kahvilanpitäjä itse keksi kohteliasta ratkaisua vaikka merkitsemällä läppäripöydät erikseen.
Tällaista oli jenkkilässä vielä 1950 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään käydä isojen markettien kahviloissa. Siellä ei yleensä ole läppäriväkeä. Usein on vilkkaiden eläkeläisten kantapaikka, mutta näkee myös läpileikkauksen suomalaisista. Hinnat on halvat ja yleensä voi myös ostaa kaupasta jotain valmisruokaa ja syödä siellä. Kukaan ei kyttää kauanko istut. En ole vielä törmännyt ruuhkaan.
Trendikahvilat on stressaavia. Niin hintojensa kuin asiakkaiden puolesta. Tuntuu, että on jotenkin näytillä.
Joo noihin ei ole meillä maksavilla asiakkailla mitään asiaa kun seniilit valtaa koko paikan eikä tuo mitään rahaa vaan ramppaa koko ajan vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, monesti on säästynyt kahvilarahat kun kahvila on niin täynnä tyhjän kupin kanssa kännykäntapittajia, että sisään ei ole mahtunut, on sitten kotona tehty kunnon kahvit. Nespresso, what else,
Ja sitten otit kännykän esiin sohvalla kun kahvi jäähtyy.
Vierailija kirjoitti:
>Opiskelijat puolustavat kahvilaopiskelua tilanpuutteella ja paremmalla keskittymisellä kodin ulkopuolella.
minnes yliopistoista ovat kadonneet kirjastot ja hiljaiset työsalit? Luulisi, että niissä pystyy keskittymään paremmin kuin kahvilassa
13 kertaa asia on selitetty tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa porukkaa jos eivät himassa pysty opiskelemaan. Itse en voisi kuvitella jotakin kuppilaa kehnompaa paikkaa keskittyä. Mutta nämä pissiksethän tulevakin vaan näyttäytymään kaikelle kansalle, huomiota pitää saada aina ja kaikkialla.
Huvittavinta tuossa oli se pimu, joka kertoo että kyllä se hänenkin neljän euron kahvikuppi auttaa kahvilan pitäjää pysymään leivässä. Not.
Samaa mieltä. Miten siinä hälinässä voi keskittyä? Itse opiskelen ihan vaan kotona. En muutenkaan jaksa roudata läppäriä ympäri kaupunkia.
14 kertaa todettu tässä ketjussa että ei ole siellä yhtä rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijat eivät mene kirjastoon läppäreidensä kanssa? Kotoa kahvi mukaan termariin. Sopii opiskelijabudjettiinkin paremmin.
15 kertaa tässä ketjussa selitetty ettei siellä ole yhtä rauhallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin on yliopiston kirjastossa sekä hiljaiset tilat että ryhmätyötilat. Siitä voi sitten valita kumman tarvii, että tekeekö äänekästä ryhmätyötä vai hiljaa itsenäistä hommaa.
Omilta opiskeluajoilta muistan, että hiljaiset tilat oli läppärityöskentelyä varten, ei mitään hiljaisia lukusaleja enää kuten aiemmin. Aika kova näpytys siellä kävi ja kuulokeäänien sekamelska. Joku mässytti eväitään äänekkäästi, toinen slurpsi energiajuomaansa ja röyhtäili. Jotkut huokailivat tai puuskuttivat äänekkäästi tajuamatta ehkä itsekään miten mielenosoitukselliselta sekin kuulostaa. Ei kovin hiljainen tila. Itse en siellä pystynyt tenttikirjan lukemiseen keskittymään ollenkaan. Ymmärrän, että normaali kahvilakin voi tuntua neutraalimmalta kuin tuollainen keinotekoinen muka-hiljainen tila, jossa kuitenkin k
Tai sitten kahvila nurisijat voivat juoda kahvina kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen työpaikalla opiskelujuttuja töiden jälkeen: hiljainen tila, ei mene aikaa siirtymisiin, on WC ja keittiö, kaksi näyttöä jne.
Eikä samoja häiriötekijöitä kuin kotona, tulee tehtyä paremmin hommia, kun pitää päästä kotiinkin joskus.
Suosittelen muillekin opiskelijoille.
Missä tämä sun wc ja keittiö on ja montako meitä sinne mahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna näkisin asiassa muutakin kuin pöydällä olevat läppärit. Nämä opiskelijat ovat ensinnäkin maksavia asiakkaita ja toisekseen löytäneet kahvilan rauhallisessa tunnelmassa tehokkaimman tavan kaataa henkistä pääomaa aivoihinsa.
He osaavat mitä luultavimmin myös tulevaisuudessa olla tehokkaita työelämässä. Heillä tulee olemaan kompetenssi täyttää sitä osaamisvajetta, mitä pitkäaikaistyöttömät eivät pysty täyttämään ja jota poliitikkojemme mukaan täyttävät kielitaidottomat tulijat.
Arvostan sitä että opetuksen alasajosta huolimatta he ovat löytäneet itselleen sopivan tavan opiskella tehokkaasti. Se on itsensä johtamista. Arvostan sitä että nuori opiskelee eikä vain kuormita tukijärjestelmäämme.
Oliko tämä viesti osa hevonpaskabingoa?
Henkinen pääoma
Kompetenssi
Osaamisvaje
Opetuksen alasajo
Vieraita sanoja sulle?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa viimeiset huonoimmat paikat varattu koululaisille, yleensä kaksi paikkaa ja lukee että max 1 tunti aikaa käyttää konetta. Monessa lukee ulkopuolella ja kassan luona että läppärien käyttö kielletty .
Vinkkaa sille suosikkikahvilalle että tekevät samalla lailla.
Joo muistan tuon kohukahvilan mikä kaatui aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kahvilanpitäjät ovat kiinnostuneet, voisivat kerätä kupit ja lautaset ja kysyä tuleeko vielä jotain.Jos on kaunan istunut ja majoittanut paikan kupilla kahvia voi ystävällisesi vinkata että tarvitaan paikkoja ostaville muille asiakkaille.
Samalla voi soittaa itselleen poliisin niin asiakkaan ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tosta verovapaudesta. Itse voisin maksaa lisämaksun siitä, ettei kahvilassa ole yhtään läppäröitsijää tai Instaan päivittäjää. Eli laitteiden käyttö olisi kielletty, mutta kahvilassa olisi päivän lehdet.
Miten ihmeessä opiskelijat ei vielä ole keksineet mennä pubeihin "opiskelemaan" läppärinsä kanssa? Vai ovatko? Itse en ole niissä tätä ongelmaa huomannut.
Meinasit sitten tunti tolkulla lorvia lehtiä lukemassa?
11 kertaa selitetty tässä ketjussa että siellä ei ole rauhallista. Lisäksi lukiot ja yliopisto on naisvaltainen.