Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat

Vierailija
25.02.2025 |

Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani. 

Kommentit (723)

Vierailija
601/723 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kahvilanpitäjät ovat kiinnostuneet, voisivat kerätä kupit ja lautaset ja kysyä tuleeko vielä jotain.Jos on kaunan istunut ja majoittanut paikan kupilla kahvia voi ystävällisesi vinkata että tarvitaan paikkoja ostaville muille asiakkaille. 

Vierailija
602/723 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaan on liian vähän kahviloita, ja liian suuret työvoimakustannukset. Pitäisi antaa pikkukahviloille verovapaus korvauksena opiskelijoille ja muille kunnon ihmisille tarjottavista työtiloista. Kun vietän aikaa Kreikassa, istun kaikki työpäivät lähikahvilassa läppärin ääressä. Ostan päivän mittaan kupillisen (tosi pienen) kahvia, yhden pitkän jääkahvin,  pari appelsiinimehua, pari voileipää. Verovapaana eli käteisellä ilman kuittia. Kaikki on tyytyväisiä. Moni muukin asiakas istuu siellä koko päivän. Jotkut istuu selin muuhun porukkaan ja lyö pasianssia. Ovat niitä jotka suuttuvat kun häviävät dominossa. Vanhoja ukkoja joilla on hauskat jutut joita en ymmärrä kun se on niin vaikea  kieli. Siellä istuessa pääsee kuitenkin mukaan paikalliseen kulttuuriin jossa kenelläkään ei ole koskaan mihinkään kiire. Siihen pitäisi Suomessakin pyrkiä. Täällähän on omaksuttu just se väärä kahvinjuontikulttuuri että käydään hakemassa kioskilta ämpärillinen ns. kahvia ja litkitään sitä kävellessä / junassa / bussissa. Ihme hommaa että tänne kerätään kaikista kulttuureista juuri ne pahimmat piirteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/723 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tosta verovapaudesta. Itse voisin maksaa lisämaksun siitä, ettei kahvilassa ole yhtään läppäröitsijää tai Instaan päivittäjää. Eli laitteiden käyttö olisi kielletty, mutta kahvilassa olisi päivän lehdet.

Miten ihmeessä opiskelijat ei vielä ole keksineet mennä pubeihin "opiskelemaan" läppärinsä kanssa? Vai ovatko? Itse en ole niissä tätä ongelmaa huomannut.

Vierailija
604/723 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tosta verovapaudesta. Itse voisin maksaa lisämaksun siitä, ettei kahvilassa ole yhtään läppäröitsijää tai Instaan päivittäjää. Eli laitteiden käyttö olisi kielletty, mutta kahvilassa olisi päivän lehdet.

Miten ihmeessä opiskelijat ei vielä ole keksineet mennä pubeihin "opiskelemaan" läppärinsä kanssa? Vai ovatko? Itse en ole niissä tätä ongelmaa huomannut.

Juoksevathan "köyhät" opiskelijat jatkuvasti kapakoissa. Itse pyrin välttämään juottoloita, joissa on haalarinuoria.

Vierailija
605/723 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kahvila kauaa porskuttaa. Opiskelijoiden avulla. Ostavat sen peruskahvin ja istuvat pöytään 3-4h ajan. Opintotuet jne. Olemattomia ei niillä leivoksia osteta kuin harvoin.

Vierailija
606/723 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta ne on täyteen varattuja, noin 2 viikkoa etukäteen pitää varata jos haluaa sellaiseen. Kirjastot on yleisesti todella meluisia nykyään. Yliopistojen kirjastot ei, mutta niissäkään ei ole tilaa ja muutamat ryhmätila huoneet aina täyteen varattuja. Joten vaihtoehdoksi jää kahvila. Esim yritin mennä kirjastoon heti aamulla kun se aukesi, siellä oli jo pitkä jono ja kun ovet aukesi, ihmiset juoksivat että saavat pöydän. Heti kirjaston auettua kaikki pöydät varattu ja kyseiset henkilöt viettävät niissä koko päivän

Vierailija
607/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastot on niin meluisia nykyään. Rauhalliset työskentelytilat pitää varata 2 viikkoa etukäteen. Kahvilassa vähemmän melua kuin kirjastossa.

Mikä siellä kirjastossa muka meluaa, eikö siellä pitäisi vallita hiljaisuus?

Lukukoirat, lapset, siivoaja, nuoret, eväiden syöjät, lapset, lautapelien pelaajat, nuoret jotka hengailee....

Menin yksi päivä espoon lippulaivan kirjastoon. Oli hiljaisempaa siinä liukuportaiden vieressä istua ja lukea kuin itse kirjastossa.

Mistä asti lukusaleissa on ollut lapsia ja lautapelien pelaajia?

Vaikea sanoa.. Olisiko viimeiset 20 vuotta?

Vierailija
608/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä eivät opiskele kotonaan, kirjastoissa, koulussa, kavereiden kanssa näiden luona? Mikä helkkarin hinku se on valloittaa kaikki kahvilat? Itsekästä ja typerää väkeä. Eipä siinä yrittäjä tienaa, jos puolet kahvilan pöydistä on varattuna näille järjen jättiläisille, jotka ostavat sen kahvin ja sitten sen turvin istuvat kahvilassa useammankin tunnin. Mutta kun se on tämä minä-minä-minä kulttuuri. Jos olisin kahvilayrittäjä, niin siellä ei tuollaiset istuisi. 

Ketjussa tähän on vastattu jo 8 kertaa.

Kirjastot on meluisia ja koulut on kiinni kavereiden luona ei ole rauhaa.

Vierailija
609/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte mennä läppärin kanssa esim pitseriaan työskentelemään. Syöt sen pitsan ja jos jäät ravintolaan tekemään töitä niin luulen että läppäröinti loppuu melko nopeasti omistajan toimesta. 

Valaisiko tämä esimerkki mistä asiassa on kyse?

Ei ole minua koskaan heitetty pois vaikka istun säännöllisesti 5 tuntia.

Vierailija
610/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä, miten sinä olisit yhtään tärkeämpi asiakas sen salaattisi ja kypsän ikäsi kanssa? Ehkä näitä opiskelijoita, jotka tulivat kahvilaan juomaan kahvia ja opiskelemaan rauhassa, ärsyttää kun sinä kotkotat mammakavereiden kanssa kovaan ääneen? 

Niin kauan, kun siinä kahvikupissa on jäljellä kahvia, on jopa 20-vuotiaalla täysi oikeus olla siinä ikkunapaikalla

Alkaa jo pikkuhiljaa vituttamaan tämä nuorten haukkuminen kaikesta mahdollisesta. Hohhoijjaa taas

Mulla on OIKEUS! Mä, mä, mä ja MUN oikeus

Niin, kaikilla on oikeus käyttää julkisia tiloja, myös nuorilla. Harmittaako tämä sinua?

Itseasiassa kahvila saa valita asiakkaansa. Toivottavasti ne alkavat hy

Ei saa. Syyllistyy syrjintään.

Vierailija
611/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua ja varmaan samoja kommentteja on rapissut, mutta tämä on todellakin asia, joka on ärsyttänyt mua jo pitkään. Itsekin tykkään käydä kahviloissa ja menen niihin nimenomaan juomaan ja syömään jotain, istumaan hetkiseksi, mutta en majoittumaan tuntikausiksi. Usein on tilanne se, että kahvilan pöydät on täysiä ja monessa pöydässä istuu joku näpyttelemässä läppäriä, tai lukemassa jotain selvästi aikaa sitten tyhjentynyt kahvikuppi ja lautanen edessään. Usein nämä varmaan on opiskeljoita, joskus joku saattanee olla tekemässä jotain etä töitäkin. Siinä sitten pyörit oman tarjottimesi kanssa ihmettelemässä, että mihin voisin istua, tai voinko mihinkään.

En tosiaankaan ymmärrä moista kulttuuria, että kahvilan pöytä vallataan tuntikausiksi. Ei varmaan kauhean kannattavaa kahvilanpitäjillekään, kun tusklmpa ne tuntikausia pöydässä istuvat opiskelijat käy useampaa kertaa tiskillä tekemässä tilauksia.<

Ja ensimmäinen asia minkä sinä teet kun istahdat on älypuhelin käteen.

Vierailija
612/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä suurin syy tähän kahvila käyttäytymiseen on että halutaan tuoda julki että minä olen opiskelija, katsokaa ja ihailkaa...surkeeta sakkia, ihan kuin meidän persut, tyhmyys tivistyy...

Kuuluisaa suomalaista kateutta.

Vierailija
613/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä suurin syy tähän kahvila käyttäytymiseen on että halutaan tuoda julki että minä olen opiskelija, katsokaa ja ihailkaa...surkeeta sakkia, ihan kuin meidän persut, tyhmyys tivistyy...

Tai sitten se, että on vapaata aikaa ja varaa käyttää yhteiskunnan palveluja, ja käyttäytyy kuin mikäkin ihminen, joka menee ulos eikä istu yksiössään nypläämässä napaansa. Uskomattoman katkeraa settiä koko ketju täynnä, ei voi muuta sanoa :D 

On varaa ostaa yksi kahvikuppi?

Vau.

No ilmeisesti ei ennen vanhaan ollut, kun piti opiskella sisällä yksiössä.

Tai sitten oli mutta haluttiin keskittyä opiskeluun, ei itsensä esittelyyn.

Kyllä naurattaa mummona nää uhot sillä ei ennen yksiössä opiskeltu vaan ihan kunnon kodissa ja siellä ei ollut rauhaa juuri yhtään siksi mentiin kirjastoon ja siellä oli rauhaa.

-Boomeri 80 luvulla opiskellut.

Vierailija
614/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luoja mitä klooneja nuo nuoret naiset ovat. Kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt ne kaikki. Pakko päästä esittelemään itseään ja tekoripsiään ja macin läppäriään sinne trendikahvilaan hei, ei voi olla kotona, ei siis vaan voi olla kotona!!

Tämä nyt on siten jo ihan puhtaasti nuorten naisten mollaamista. Kuule, ne nuoret naiset eivät näytä yhtää miltään sinun takiasi. Lopeta tuijottaminen ja pysy kotona. 

Kuka tässä on tuijottanut? Vaikea niitä pimuja on olla näkemättä kun oikein lehtijutussa poseeraavat. Ja livenä tietenkin valtaavat ne kahvilan penkit tuntikausiksi.

Ketju täynnä niljalkeita kuolaamassa normaaleja nuoria naisia. 

Eipä kahviloissa paljoa näy ala-aste ikäisiä läppäreineen.

Vierailija
615/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan  ylläpitämät  julkiset palvelut. Olisko syytä vähän kerrata yhteiskuntaoppia, hyvä nuoriso.

Kahvilanpitäjät ovat yleensä yksityisyrittäjiä  eivätkä kahvilat ole  siis  nk. julkisia yhteiskunnan ylläpitämiä  tiloja. Nk. julkisia tiloja löytyy  mm. kirjastoista ja sairaaloista (pois lukien että kahvilanpitäjät sielläkin ovat yleensä yksityisrittäjiä joille sairaala on ulkoistanut palvelut ) Verotoimistoista, rakennusvirastoista, sote-pisteistä yms.

Yksityisyrittäjät ,niin ravintoloitsijat, kahvilanpitäjät/omistajat vaikka se K-kaupan  kauppiaskin, saavat itse valita asiakkaansa. Tai asettaa rajoituksia vaikkapa rajaamalla juurikin noita "läppäripöytiä"

Ne eivät ole "yhteiskunnallisia tiloja."

Erikoista kun eivät saa jos otetaan mikä tahansa r  o  m.  a. n. i. tapaus esimerkiksi.

Vierailija
616/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin yliopistojen lukusalit ovat kadonneet? Tai kirjastojen? Ennen sai jopa paikan varata jos vaikkapa gradua varten piti kerätä kasaan kirjoja ja muistiinpanoja, niin ei tarvinnut korjata pöytää välillä

Lue ketjua on selitetty 9 kertaa tämä asia.

Eipä siellä rauhallista ole nykyään.

Vierailija
617/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en juurikaan työni vuoksi (läsnä-olo työ) kahviloissa käy päiväsaikaan, mutta onko siis näin että nämä kahviloissa opiskelevat tai työskentelijät ovat pääsääntöisesti nuoria naisia, ei niinkään nuoria miehiä?

Lähi- tuttava piirissä on lähinnä vain nuoria miehiä (17-23v ) ja heidän kavereitaan ,mutta ei ne tietääkseni missään kahviloissa päivisin istu. Oikein kysyin asiasta kun rupesin näitä ihmettelemään, vastasivat että ei tietenkään, sehän on kallista ja rahaa menee bensoihin ja viikonloppu viihteelle muutenkin. Eikä me edes juoda kahvia.

Amislaiset ei tarvii juuri istua läppäreiden kanssa.

Vierailija
618/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on joskus rajattu, että näinä kellonaikoina ei suvaita kahvilassa läppärillä oleskelua pidempään. Osassa on kokonaan kielletty käyttämästä läppäriä.

Mainitse yksikin maa missä tämä on yleinen käytäntö.

Vierailija
619/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin kotona ja vaativiin tentteihin luin kirjastossa. Tauolla kävin kahvilassa.  En ymmärrä miten joku opiskelee kahvilassa. Keskittyminen huonoa.  

10 kertaa selitettty tässä ketjussa että nykyään kirjastoissa ym. ei ole rauhallista

Vierailija
620/723 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä näitä nuoria naisia vaivaa? Missä nuoret miehet opiskelee?

Ammattikoulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme